Hakutulokset

  1. T

    Millaisia oireita soijalle allergisoitumisesta?

    Ajattelin palata tänne päivittämään, miten tämä meidän soijatarina eteni: soijakokeilun loppupuolella kaverilla tuli aivan järkyttävän pahan hajuisia, limaisia ripuleita 6-7 krt pvässä, itkuisia yöheräämisiä oli lukuisia ja takapuolen iho oli tosi punottava - lähinnä palaneen näköinen. No...
  2. T

    Miten totuttaa 1v 2kk uuteen hoitajaan - vinkkejä?

    Meillä 1v 2kk poju on melkoisessa eroahdistusvaiheessa (minun siis äidin osa-aikaisen työn aloittaminen syksyllä toi sen pintaan, vaikka lapsi oli silloin isänsä kanssa, jonka kanssa viihtyy hyvin!). Aiemmin mielellään lähti leikkimään uusien ihmisten kanssa. Nyt on edessä tilanteita, joissa...
  3. T

    Millaisia oireita soijalle allergisoitumisesta?

    Kiitoksia kovasti vastauksista! Tilanne ei ole juurikaan muuttunut siitä, kun tuon kysymyksen tänne postasin, eli 5-6 kertaa päivässä tulee löysä kakka ja edelleen vaikuttaisi olevan myös ajoittain vatsakipuja. Eilen esim. oli reilu tunti kipuitkua. Sain allergologin kiinni, joka neuvoi...
  4. T

    Neocate ja kakka

    Meillä kiinteiden aloittaminen muutti kakan vaaleammaksi. Välillä siitä selvästi näki, mitä oli missäkin järjestyksessä syönyt :) Meillä Neocate aiheutti alussa tosi kipeän vatsan ja sitten viikon kahden päästä tilanne normalisoitui ja on ollut hyvä. Nyt vaan pitäisi siirtyä soijaan..
  5. T

    Millaisia oireita soijalle allergisoitumisesta?

    Meillä kokeillaan nyt neljättä viikkoa soijakorviketta 1 vuotiaalle maitoallergiselle lapselle. Tähän asti hän on saanut Neocate'a. Ruoka-allergiat ovat aiemmin näkyneet iholla, mutta nyt on herännyt epäilys, että kaveri on allergisoitunut soijalle ja että se näkyy löysänä, välillä jopa...
  6. T

    ÄKKIÄ - Mikä rokotus annetaan 1-vuotisneuvolassa?

    Täällä Lääkelaitoksen sivuilla on kattavasti kerrottu sivuvaikutuksista: http://spc.nam.fi/humspc/p/99147.xml?Template=/html/spctemplate.html Oksentelu on mainittu yleisenä sivuvaikutuksena, mikä tässä yhteydessä tarkoittaa, että enemmän kuin 1% mutta vähemmän kuin 10 % rokotetuista kärsii...
  7. T

    Mistä tämä yölevottomuus taas yhtäkkiä voi johtua?

    Kiitos vinkeistä (ja lisävinkit myös tämän jälkeen luetaan kyllä yhtä huolella!) Eipä ole tullut vähään aikaan tutkittua, mikä on hammastilanne kaverin suussa. Se olisi poskihammas seuraavana vuorossa. Ehkä minulla on ollut sellainen väsyneen ihmisen hassu logiikka, että eihän se opettele...
  8. T

    Miten opettaa 9,5kk syömään muuta kuin makeita soseita?

    Mä yrittäisin tehdä vähittäisen siirtymisen kasvissoseisiin. Mitä jos kokeilisit esim. tehdä banaanista ja bataatista sose, niin että alkuun on vaik 3/4 banaania ja 1/4 bataattia, ja sitten lisäilee viikon aikana bataatin osuutta. Ja toinen hyvänmakuinen "harjoitteluvihannes" on maissi...
  9. T

    Mistä tämä yölevottomuus taas yhtäkkiä voi johtua?

    Meillä poika on nyt 11 kk ja rapiat ja hän nyt on reilun viikon verran suunnilleen alkanut nukkumaan yöllä huonosti. Poika normaalisti nukkuu alkuyön omassa pinnasängyssään ja sitten 01 suunnilleen herää itkemään. Silloin hän saa tuttipullon, juu, vaikka neuvolan mukaan ei enää pitäis...
  10. T

    vauvan ulkonäkö

    Ehkei sille voi kauheasti tehdä mitään, millaisia ajatuksia päähän tupsahtaa, siis jos tulee mieleen vauvan ulkonäköasioita, mutta isompi juttu on, miten toimii ulkonäköasioiden suhteen. Ja voi olla ihan hedelmällistä miettiä lähinnä sitä, että miksiköhän niitä ulkonäköasioita tuntuu tulevan...
  11. T

    Apua, tuleeko kaikki 20 maitohammasta yhtä vaikeasti!?

    Kiitokset vastauksista :-) Lohdullista kuulla, että muillakin hampaat tulevat työllä ja tuskalla. Kaikki muu yllä kuvattu kuulostaa tutulta, mutta ruokahalun menetykseltä ollaan taidettu välttyä. Nyt viime yönä unet jo helpottivat hammas nro 7 jäljiltä, mutta nro 8 on tulossa ihan varmaan viikon...
  12. T

    Te,joiden vauvoille tullut runsasta pulauttelua rotarokotteen jälkeen!!

    Siitä alkaa olla jo jonkin verran aikaa, mutta sen muistan, että pulauttelu lisääntyi reippaasti. Ja elämä oli sekaisin ainakin 2 vkoa ellei vähän enemmänkin. Oli kiukkuisuutta ja vauvalla oli selvästi huono olla. Ehkä jos teet viestihaun, niin löydät rota-rokotteesta lisää, koska muistelen...
  13. T

    Hedelmä(!)soseet

    Minä myös olen kuorinut päärynöitä, keittänyt kevyesti, soseuttanut ja laittanyt pakkaseen jääpalamuotteihin. Mutta se on aika työlästä.. Helpompi tapa on ostaa Bonnen litran pakkauksissa olevia soseita (niissä on vain hedelmää, ei mitään tärkkelysaineita tai säilöntäaineita) ja laittanut soseen...
  14. T

    Apua, tuleeko kaikki 20 maitohammasta yhtä vaikeasti!?

    Nyt näyttäisi 10 kk vanhalla vauvalla olevan jo toiset etuhampaat tulossa alaleukaan. Tuntuu, että koko ajan on joku hammas työstettävänä, ja sitten on vähintään 3-4 itkuista yötä varsinaisen puhkeamisen aikaan. Te, joilla on kokemusta, niin tulevatko ne kaikki 20 maitohammasta yhtä hankalan...
  15. T

    Itkuttaa niin hitosti, kun oon aivan hiton väsyny

    Noista väsymyksen syistä: aika monta noista mainitsemistasi asioista riittäisi jo yksinään syyksi olla väsynyt! Mulla tuttu 30+ äiti, jolla on kaksi lasta (siis yksi vähemmän kuin sinulla) ja samoin mies työn takia poissa ma-pe. Hän hoiti kotia ja lapsia yksin viikot ja yritti laittaa kaiken...
  16. T

    Itkuttaa niin hitosti, kun oon aivan hiton väsyny

    On ihan varmasti muitakin, jotka väsyneitä, eli et ole siinä suhteessa yksin! Minä olin pari viikkoa jotenkin tosi väsynyt ja päätä särki melkein joka päivä, ja sitten tajusin, että mun flunssahan se on pitkittynyt ja mutkistunut poskiontelontulehdukseksi. Sitä vaan joskus on niin kiireinen...
  17. T

    Meneekö pakastettu kiisseli pilalle kun sen sulattaa?

    Meidän pojalle ei ilmeisesti riisi ja riisitärkkelys sovi, joten pitää itse tehdä marjakiisseleitä, kun melkein kaikissa valmiissa marja/hedelmä vauvanruoissa on riisitärkkelystä. Kun en ole mikään kotitalousihme, niin sitä pähkäilen, että meneekö pakastettu kiisseli rakenteeltaan pahaksi...
  18. T

    Eroahdistuksesta yölevottomuutta?

    Kiitoksia hyvistä neuvoista :-) Ajattelin käydä laittamassa tänne follow up -tietoa, jos joku törmää tähän viestiketjuun. Kävin varmuuden vuoksi näyttämässä vauvan korvat lääkärille ja niinhän siellä näkyi lievä korvatulehdus. Saattaahan sen yölevottomuuden taustalla olla myös se alkanut...
  19. T

    Eroahdistuksesta yölevottomuutta?

    Onko muilla kokemusta siitä, että onko suht samoihin aikoihin kuin vierastamisen alkamisen kanssa alkanut tulla myös itkuisuutta yöunien lomassa? Meillä pikkuinen täyttää ihan pian 8 kk ja vierastaminen on alkanut ihan nyt viikko-pari takaperin. Myös toinen hammaspari on ehkä tuloillaan. Sitten...
  20. T

    Koliikkia vaiko jotain muuta, lääkäriin?

    Mitä jos koittaisit olla pari viikkoa maidottomalla ruokavaliolla? Maidoton on siis eri kuin laktoositon: pois maito, juustot, joghurtit jne ja myös ruoat, joissa maitoproteiinia (monessa valmisruoassa). Jos tämä auttaa, niin sitten puhuisin siitä neuvolassa, koska se voisi tarkoittaa, että...

Yhteistyössä