Verihyytymä kohdussa-keskenmeno?



Kokemuksia kaivataaan kipeästi! Tälläinen on tilanne: rv:llä 6+ alkoi viiltävän kivun saattelemana runsasverinen, humahdusmainen vuoto. Vuoto kuitenkin loppui itsestään. Tarkistuskäynnillä gynellä alkion sydämen syke näkyi ultrassa, mutta kohdusta löytyi alkion lisäksi verihyytymä... Lääkäri sanoi, että seurataan tilanteen kehittymistä, ja antoivat ajan parin viikon päähän. Nyt olen rv:llä 7+, vuotoa ei enää ole, ja täydellinen (hermoja raastava) lepo on määrätty ainoaksi lääkkeeksi. Alavatsaa jomottaa herkeämättä, ja psyyke on koetuksella sängyssä maatessa.

Muut saman kokeneet: Mitkä ovat todennäköisyydet, että raskaus jatkuu normaalisti? Onko mahdollista, että hyytymä tulee itsestään pois ja alkio säästyy?

Kiitos, jos viitsitte jelppiä!

 
Mulla lähti edellisessä raskaudessa alulle kaksi joista toinen meni kesken viikolla 6 ja vuotoa jatkui viikolle 10 asti ja myös epävarmuus toisen pysymisestä massussa mutta hienosti siellä pysyi ihan raskauden loppuun saakka :hug:
 
A-M
Mulla keskimmäisen kans ihan sama juttu, luulin et tuli keskenmeno kun ykskaks tunsin kun housuihin hulahti jotain ja vertahan se oli, ei kun sairaalaan. Lääkäri tutki ja sanoi et tääl on elävä sikiö. Muutaman päivän vuosin ja otin rauhallisesti. Ultrattiin useammin kun tutkittiin et onko hyytymä poistunut ja pikkuhiljaa niin kävikin. Pimu täyttää ens kuussa 11 vee. Oo huoleti :hug:
 
Toisessa raskaudessa minulla oli reilua verenvuotoa alkuviikoilla. Ultrassa näkyi laaja hematooma kohdunsuulla. Lääkäri ei paljon toivoa antanut. Sanoi, että jos vuoto jatkuu, istukka todennäköisesti irtoaa ja seurauksena on keskenmeno. Käski kuitenkin olla aivan rauhallisesti muutaman viikon, jos vaikka onni olisi myötä.
No, vuoto sitten vaimeni ja loppui lopulta kokonaan. Tilannetta seurattiin ultrassa aika ajoin. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja tuloksena oli aivan terve lapsi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 15:27 minä vain kirjoitti:
Mulla lähti edellisessä raskaudessa alulle kaksi joista toinen meni kesken viikolla 6 ja vuotoa jatkui viikolle 10 asti ja myös epävarmuus toisen pysymisestä massussa mutta hienosti siellä pysyi ihan raskauden loppuun saakka :hug:
Minulla alkoi viikolla 8 kipu ja vuoto_Olin odottanut kaksosia,toinen tuli pois!Vuotoa jatkui viikolle 20.Toinen syntyi terveenä v.36! :heart: :heart:
 
Mullakin alkoi vuoto rv8+ ja oli aika kovaa. Istukkaan oli tullut hematooma eli verihyytymä. Kaks viikkoa piti maata sängyssä. Sen jälkeen tuli vielä ihan tummaa vanhaa verta jonkun aikaa. En muista missä vaiheessa pelko hellitti. Olisko ollu silloin kun liikkeet alkoi tuntumaan. Loppuraskaudessa ei ollutkaan mitään ongelmia ja vauvakin syntyi 1 päivän enne laskettua aikaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 17:12 Susa kirjoitti:
Mullakin alkoi vuoto rv8+ ja oli aika kovaa. Istukkaan oli tullut hematooma eli verihyytymä. Kaks viikkoa piti maata sängyssä. Sen jälkeen tuli vielä ihan tummaa vanhaa verta jonkun aikaa. En muista missä vaiheessa pelko hellitti. Olisko ollu silloin kun liikkeet alkoi tuntumaan. Loppuraskaudessa ei ollutkaan mitään ongelmia ja vauvakin syntyi 1 päivän enne laskettua aikaa.
Mulla oli aivan sama tilanne kuopuksen kanssa, verta alkoi vuotamaan rv 8, ja ultrassa näkyi verihyytymä, joka sitten vuosi pikkuhiljaa pois. rv 11 tais loppua. Mutta kyllä siinä saa pelätä koko sen ajan kun verta tulee, vaikka tiesi että sikiö oli kunnossa.
 
minulla taas ikävämpi kokemus. just viikolla 6 menein ultraan kun oli jo yksi km takana. ruskuaispussi näkyi ja hyytymä...ei sikiötä...odottelua viikko. vauva ei ollut lähtenyt kasvamaan ja se hyytymä oli ilmeiseti alkavaa keskenmenoa...oireina oli veristä limaa jaselkä kipuja...poistettiin sitten lääkkeilä. toiv.sinulla parempi onni ja asiat hyvin...noi aikaisemmat iloiset viestit antaa aina toivoa. tsemppiä sulle
 
Mulle tuli myös hematooma 9+ viikolla, viikon kuluessa kohtu työnsi osan siitä ulos itse (vanhaa mustaa verta) ja osa suli vähitellen, niin että viikkoon 13 mennessä kaikki oli kadonnut.
Loppuraskaus oli aivan normaali.

Kaksi raskautta on myös päättynyt hematoomaan, mutta niissä molemmissä kävi niin että kun vuoto alkoi niin hematooma kasvoi kerralla niin suureksi että irrotti sikiön kohdun seinämästä. Mulla syynä hematoomiin on kohdun suulla oleva verisuoniverkosto joka raskauden alussa vuotaa. Ei siis ollut istukasta lähtöisin oleva, niin kuin nuo useimmiten ovat.

Toivottavasti sinulla kaikki hyvin.
 
Mulle tuli hematooma jo siinä vaiheessa kun oli vasta raskauspussi olemassa, sikiötä ei ultralla nähty vielä..olisko viikkoja ollut silloin 2 tai 3?
Kahden viikon välein ultrattiin, jossain vaiheessa ilmestyi sikiö jonka kasvua mitattiin sitten tarkasti ja siitä pääteltiin että saa ravintoa riittävästi.
Hematooma oli puolet raskauspussin koosta ja sen alla eli koko ajan jännättiin ettei sikiö putoa pois kyydistä. Maitopurkkiakaan ei saanut nostaa ja varovasti vaan liikuin. Siinä meni kaikenkaikkiaan muistaakseni 8 viikkoa! kahden viikon pätkissä....
Hermoja raastavaa!!

Nyt ollaan viikolla 31+3 ja sikiö voi hyvin. Yhtään hyytymää ei ole tullut sen alun jälkeen eikä vuotoja tms. Kuulemma alkio rikkoo kohdun seinää että se pääsee kiinnittymään (verestää kohdun seinämää tarkoituksella) ja silloin osunut isompaan suoneen. Tällainen selitys mulle kerrottiin.
 

Yhteistyössä