Korkea FSH-arvo ja lapsettomuus

  • Viestiketjun aloittaja nainen 26
  • Ensimmäinen viesti
nainen 26
Hei, meille on tehty lapsettomuuden perustutkimukset ja fsh-arvoni oli korkea. Lääkäri puhui jostain "ennenaikaisista vaihdevuosista", vaikka olen 26-vuotta, totesi myös tämän olevan ikäisilläni harvinaista. Tulin helposti raskaaksi (puolen vuoden yritys) 20-vuotiaana, sen jälkeen toinen lapsi onkin saanut odotuttaa itseään.

Lääkäri myös katsoi, että minun kohdallani ei clomifeeni tehoaisi, vaan siirryttiin suoraan piikityshoitoon (puregon, pregnyl) yhdistettynä inseminaatioon. En ymmärrä mikseivät clomifeenit tehoaisi, eikös niillä ole munarakkuloita kasvattava vaikutus? Käsitän tilanteen kyllä suurinpiirtein ja sen, että munasarjojeni toiminta on hiipunut, mutta onko tilanteeni mahdoton? Onko tällaisella lääkityksellä (puregon ja pregnyl) yleensä hyvät tulokset, vaikka omaa riittävää hormonitoimintaa ei ole?

Tarkoittaako korkea fsh-arvo sitä, että se näkyy myös ovulaatiotikussa (kuten lh)? Tarkoitan tällä sitä, että niinä kuukausina kun olen ovulaatiota metsästänyt, testiviiva on aina monta päivää lähes yhtä tumma kuin kontrolliviiva, mutta ei näytä kuitenkaan ovulaation tapahtuvan (kaksi yhtä tummaa viivaa). Olen ymmälläni tästä kaikesta.
 
Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Fsh:n eli follikkelia stimuloivan hormonin ollessa korkea ei Clomifenistä ole oikeastaan apua vaan tarvitaan vahvempia lääkkeitä tuottamaan munarakkuloita. FSH arvosi kannattaa ehkä myös kontrolloida, että nähdään onko arvo luotettava. Lisäksi kannattaa huomioida, että se on otettu oikeaan aikaan alkukierrossa, yleensä 3-5 päivä kiertoa, riippuen vähän kierron pituudestakin.

Koska fsh vaikuttaa juuri munarakkuloiden kehittymiseen, voi sillä olla vaikutus myös siihen että juuri tuo kehittyvä munarakkula ei kasva kunnolla eikä irtoa, joten silloin ovulaatiokaan ei siis tapahdu.
Vaikka oletkin nuori, kannattaa myös mahdollisesti aika nopeasti siirtyä tehokkaimpiin hoitoihin, esim. ivf-hoito, jos näyttää, että tuo Puregon+Pregnyl ei tuota haluttua tulosta.
Tsemppiä hoitoon!
 

Yhteistyössä