Keltarauhashormonin puute?

  • Viestiketjun aloittaja vielä yksi?
  • Ensimmäinen viesti
vielä yksi?
Hei! Olen synnyttänyt tasan vuosi sitten. Vauvalla oli vakava kromosomipoikkeavuus ja hän menehtyi pian syntymänsä jälkeen. Sairaus ei ollut perinnöllistä vaan puhdasta sattumaa, näin sanottiin. Minulla on neljä tervettä lasta, myös neljä keskenmenoa. Kuukautiset alkoivat neljä viikkoa synnytyksen jälkeen ja kierto on ollut n. 29-30 pv. Viimeisin kierto 27 päivää. Usean kuukauden ajan olemme yrittäneet raskautta. Aina ennen kuukautisia minulla on 3-4 päivän ajan sellaista tiputteluvuotoa ennenkuin kunnon vuoto alkaa. Muuten kuukautiset vaikuttavat normaaleilta. Voisiko kyse olla keltarauhashormonin puutteesta? Minulla on ollut kaikissa onnistuneissa raskauksissa alkuraskauden verenvuotoa enemmän tai vähemmän. Voiko se johtua samasta asiasta? Kannattaisiko käydä lääkärissä vai jatkaa vain yrityksiä? Ovulaatiosta en tiedä, mutta ilmeisesti se tapahtuu, koska kuukautiset kuitenkin tulevat säännöllisesti? Yhdeksän raskautta minulla on siis takana ja aina olen tullut raskaaksi nopeasti, siksi tätä ihmettelen. Ei kai ikäkään vielä vaikuta, olen 37v.
 
täällä yksi
Pakko nyt itse kirjoitella oma tilanne ennenkuin saat vastauksen... Itse olen tullut myös nopeasti kaksi kertaa raskaaksi ja luotin tähän kolmannen kohdalla myös, mutta sittenpä ei alkanut kuuluakaan... Kierron pituus sama kuin sinulla mutta tiputteluvuotoa aina 5 päivää ennen menkkoja. Lääkäri sanoi että yrittäkäähän vain vielä rauhassa. Voisi olla pientä keltaruhasen vajausta ja katsotaan sitten uudelleen jos ei raskautta kuulu. Heti seuraavasta kierrosta tärppäsi. Olet ehkä malttamaton niinkuin minä:)
 
Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

On aika vaikea arvioida onko kysymys keltarauhasen vajaatoiminnasta vai ihan normaalista tiputtelusta ennen kuukautisia.
Tuo tiputtelu voi toisinaan olla merkki siitä että keltarauhanen ei toimi kunnolla, mutta toisaalta sinulla on useampikin onnistunut raskaus takana tuosta vuodosta huolimatta. Keltarauhasen vajaatoiminta on helppo selvittää verikokeella, joten jos asia sinua kovasti mietityttää, kannattaa asia tarkistaa.
Toisinaan raskauden alkaminen vain vie hieman kauemmin, joten uskon että onnistutte vielä. Toivotaan parempaa onnea seuraavaan raskauteen sitten!
 

Yhteistyössä