Lapsettomuus ja clomifen

  • Viestiketjun aloittaja "Tuuli"
  • Ensimmäinen viesti
"Tuuli"
Hei,

olen 31-vuotias nainen ja olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta 2 vuotta ja 2 kuukautta. Olemme käyneet tutkimuksissa ja niissä ei löydetty mitään eli selittämätön lapsettomuus. Nyt ole syönyt kaksi kiertoa clomifenia 1 tapletti kierron 3-7 päivinä. Kierto on yleensä 25-28. Ensimmäisessä clomifen kierrossa en käynyt ultrassa, mutta tässä toisessa kävin. Ultrassa näkyi oikealla puolella 2 isoa munasolua ja vasemmalla yksi pieni munasolu. Lääkäri sanoi, että lääke on toiminut todella hyvin ja kaksois tai jopa kolmois- raskaus on mahdollinen. Hän ei lääkärinä kuulemma voi suositella monikkoraskautta. Itse jäin kuitenkin miettimään, että on todella harmi jättää tässä kuussa yrittämättä. Mitä mieltä olet? Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Seuraavassa kierrossa söisin puolikkaan clomifenin.
 
hei,

kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelen että vastaan vasta nyt. Luultavasti olet tämän kysymyksen jo ratkaissut itsekin...

Yleensä koskaan ei hoidoilla tarkoitus ole saattaa alkuun monikkoraskautta, nämä ovat aina riskiraskauksia joten en minäkään suosittele yhdyntää tuolloin jos munarakkuloita on selkeästi kaksi. Ja tämäkin on juuri se syy, miksi lääkkeellistä kierto on hyvä seurata ultraäänellä.

Toisaalta kohdallanne voisi miettiä myös jotain muutakin hoitoa kun Clomifenia kun kerran kiertosi toimii normaalisti ja yritystäkin teillä taustalla jo noinkin kauan.

Onnea matkaan!
 
"Tuuli"
Kiitos vastauksesta! Tosiaan yritystä on kauan takana ja tilanne on todella ahdistava. Seuraavassa kierossa tosiaan olisi clomifen hoito puolikkaalla tabletilla. Jos se ei tuo tulosta, niin sitä seuraavassa olisi inseminaatio. Inseminaatio kiinnostaisi meitä ilman hormonilääkkeitä, mutta julkisella sanottiin, että he eivät tee inseminaatiota ilman lääkkeitä. Minua kiinnostaa tehdäänkö yksityisellä inseminaatioita luonnolliseen kiertoon ilman lääkkeitä?
 
Hei vielä,

kyllä ainakin meillä inseminaatiota tehdään ihan luonnolliseenkin kiertoon. Lähinnä tässä lienee tämä ajoitus ongelma, koska kierrosta riippuen inseminaatio voi osua viikonloppuun.

Toivotaan, että tällä tärppää!
 

Yhteistyössä