Tetolut

  • Viestiketjun aloittaja If
  • Ensimmäinen viesti
If
Hei
Lääkäri määräsi minulle Terolut kp 15-24 ja 3 pilleriä päivässä vuodon saamiseksi. Minulla on todettu pco ja pikkase on ylipainoa n. 10 kg. Kiertoni on hyvin epäsäännöllinen. Ja ikäni on 34. Nyt olis 3 mukula haaveissa ;) yli vuoden yrityksellä ei tullu viellä
Terolut olen syönyt jo aiemmin ja olisko 9 kk (3x3) ja vuodot on aina alkanut viimeistään neljäntenä päivänä, mutta nyt jo tasa viikko kun viimeisen pillerin otin.. Miksi ei vuotoa? Sen verran iso annos, luulis tulevan ajoissa.. Onko tämä normaali?
Raskaustesti en ole vielä tehnyt
Kiitos jo etukäteen ;)
 
Hei,

Ei ehkä ihan tavallisin vaste Terolutille, mutta ei mitenkään tavatonta. Ensinnäkin tässä vaiheessa tietenkin kannattaa tehdä raskaustesti koska raskaus on yksi mahdollisista selityksistä sille, että vuoto ei ole alkanut. Yleensä vuoto tulee viikon sisällä Terolutin lopettamisesta, joskus voi mennä pidempäänkin. Ongelmana on se, että kun sinulla on hyvin epäsäännöllinen kierto, niin voi olla että KP 15-24 on sinun kiertoosi ollut liian aikaisin, eli jos kohdun limakalvo ei ole ehtinyt kasvaa, niin se ei voi myöskään vuotaa pois. Jos raskaustesti on negatiivinen, niin voit huoletta kayttää uuden 10 päivän kuurin Terolutia, ellei silläkään tule vuotoa, niin kannattaa Ultraäänitutkimuksella varmistaa minkä paksuinen sinun kohdun limakalvosi on. Terolutista ei ole haittaa vaikka olisitkin raskaana, päinvastoin, joskus se toimii hyvin "tukihoitona" alkuraskaudessa.

Niklas Simberg, lääkäri, Dextra Lapsettomuusklinikka
 

Yhteistyössä