* Hoidot KYS 2013 *

Edelliseen pinoon viitaten: Nupulle aivan mielettömästi onnea!! :) Haluaisitko sinäkin kerrata teidän hoitohistoriaa tänne meille muille kannustukseksi?

Hyvää uutta vuotta kaikille ja toivottavasti tästä tulee kaikille hyvä ja plussarikas vuosi. :)

ON: Luomukiertoakin mennään nyt. Pitäisi yrittää hyödyntää nämä kierrot nyt, jos se luomutärppi sieltä tulisikin. Kieltämättä motivaatio ns. vauvantekoseksiin ovulaation lähestyessä on vähän hukassa... Tuntuu vaan, että miksi se nyt onnistuisi, kun ei tähänkään asti. Toisaalta taas ei halua heittää yhtään kiertoa hukkaan. Varsinkaan, kun ei niihin hoitoihin ihan riemusta kiljuen ole menossa.

Marjana
 
Tuhannesti kiitoksia kaikille onnitteluista. :flower:
Tänään kävin HCG-kontrollissa ja arvo oli noussut odotetusti yli 12 000:n . Nyt pitäisi vaan nauttia hermoilematta ensimmäiseen ultraan. Hui.

Meidän historiikki tiivistettynä:..

Yritys aloitettu 2009 (pillerit olen lopettanut jo 2008 alkuvuonna)
Tutkimuksiin 2010, josta lähete KYSiin loppuvuodesta miehen simppojen takia.
(Raskautuminen mahdollista luonnollisesti mutta simpoissa oli vaihtelevuutta tästä syystä diagnoosi: male factor)
2011 3 inseminaatiota ja siirtyminen IVF-jonoon
1/ 2012 1. IVF/ICSI
9/2012 2. IVF/ICSI, muuttui inseminaatioksi
12/2012 3. IVF/ICSI

Aloitettiin siis inseminaatioilla ja lääkäri jo kahden jälkeen ehdotti IVF:ää, mutta haluttiin vielä kerran kokeilla inssiä. Negat.

Ensimmäisessä IVF:ssä tuli paljon rakkuloita ja pelkäsivät hyperstimulaatiota. Pregnyliä laitettiin lopussa vain puolikas annos (2500IU). Soluja saatiin huimat 13, mutta suurin osa niistä oli raakoja. Ja vain kaksi jäi lopuksi jäljelle, joista vain yksi siirrettiin. Nega.

Toisessa hoidossa oltiin liian varovaisia Puregonin kanssa, koska alkuun rakkuloita lähti taas paljon kasvamaan. Annosta pienennettiin ja stimulaatio venyi kaksiviikkoiseksi ja viimeisessä ultrassa kaksi rakkulaa oli valikoitunut. Lääkäri suositteli inseminaatiota ettemme menetä hoitokertaa. Olin murtunut ja pettynyt.
Nega.

Pääsimme seuraavaan hoitoon nopeammin ja lääkärin kanssa sovittiin, että hyperin riski on otettava että saadaan kypsiä soluja.

Kolmas hoito meni sitten lääkkeiden puolesta nappiin vaikka jo jossain vaiheessa ajattelin että mikään ei taas kasva. Toisen hoidon aikana kun rakkulat lakkasivat kasvamasta niin tunsin itsekin ettei mitään tapahdu.
Punktiopäivänä olin jännittynyt, mutta saalis olikin sitten ihan huima. Soluja saatiin yhdeksän, joista kahdeksan oli kypsiä. Kuusi taisi hedelmöittyä ja siirtopäivänä jäljellä oli viisi, joista kaksi siirrettiin ja kolme meni pakkaseen. Huima harppaus kahden edellisen hoidon tuloksiin verrattuna.
Päätös kahden siirtämisestä tehtiin vasta punktiopäivänä. En tiedä oliko lääkäri tutkaillut historiaa ja päätynyt siihen kun mikään ei ole edes yrittänyt tarttua. Vai olikohan niin että yhden IUI:n jälkeen HCG taisi kerran olla hurjat 5.

Minusta ei ole löytynyt mitään vikaa. Toinen munasarja on "PCO-tyyppinen", mutta PCO-diagnoosia ei ole. Miehen simpat on ihan ok mutta niitä on normaaliarvoa hieman vähemmän ja laatu vaihtelevaa. Tästä syystä hoidoissa on päädytty siihen että puolet munasoluista ICSI:llä ja puolet tavan IVF:llä.

Viimeisen hoidon munasoluista ei ole sen enempää tietoa, kun tietokone oli kaatunut siirtopäivänä. : /

Tällä hetkellä olo on varovaisen onnellinen. Jo plussan kokeminen oli niin suuri edistysaskel että olin onnesta mykkyrällä, vaikka samalla pelokas. Nyt vaan toivotaan että kyyti on riittävän hyvä ja tähdenlennot pysyvät matkassa mukana.

Toivon teille kaikille yrittäjille plussan vuotta 2013 ja tsemppiä koitoksiin. Raskas on tie eikä se tässäkään vaiheessa helpota kun pelko kolkuttaa takaraivossa mutta kun toivoa on niin se kantaa jo pitkälle. :heart:

Voimia!

Nuppu ja tähdenlennot :heart::heart:
rv 5+0 (vai 1?)
 
Nuppu paljon onnea! toivottavasti kaikki menee hyvin

ON: tänään soittelin Kysiin ja peruin ensi kuulle suunnitellun hoidon. tuleva hoito on meidän viimeinen ja haluttiin pitää pidempi tauko. Hoito on suunniteltu nyt elokuulle. :) Puhelun jälkeen olo on
ollut todella helpottunut. Saa pää ja kroppa levätä nyt vähän pidempään.

tsemppiä kaikille tulevaan vuoteen!!
 
Hirmu paljon onnea Nuppu81 ja onnea matkaan! Tästä vuodesta tulee sinulle ja teille muutosten vuosi <3 Ihanaa vuotta 2013!

hertta1981
Meillä oli "normaali" puolen vuoden odotus ennen viimeistä hoitoa ja täytyy kyllä sanoa, että jokainen päivä siinä välissä oli tarpeen. Toisaalta sitä sitten jo odotti kovasti sitä päätöstä kiviselle taipaleelle.
Minulle ainakin suurin juttu oli se, että olin siinä odotellessa käynyt sen prosessin läpi itseni kanssa, että hoito jää viimeiseksi ja elämä lähtee uusille urille sen jälkeen (en uskonut hoidon onnistumiseen ollenkaan, mutta en uskaltanut myöskään jättää sitä kokeilematta).
Tsemppiä ja jaksamista sinulle ja miehellesi tähän odotteluaikaan. Pitäkää itsestänne ja toisistanne huolta.

Oikein hyvää tätä vuotta kaikille ja toivottavasti se olisi tämä vuosi, joka sen onnen vihdoin toisi <3

terveisin iloksi rv 33+1
 
Nuppu, antaa jotenkin itselle voimia, kun saa lukea näitä onnistumistarinoita. Kiitos tästä ja onnea vielä kerran! :)

hertta, varmasti viisas päätös, että ehditte hengähtää ja kerätä voimia tulevaan koitokseen. Tsemppiä teille!

ON: Kohtuullisen turhauttavalta tuntuu nämä luomukierrot... Kädet ristissä toivoo, että raskaus alkaisikin, mutta vaikea siihen on uskoa. Melkein tuntuu, että seksiä tekee mieli kaikkina muina aikoina paitsi ovulaation aikaan, kun asia tuntuu niin turhauttavalta. Mutta täytyy vaan yrittää!

Miten muuten olette tehneet sairasloman ilmoittamisen kanssa työpaikalle? Kun minulla viimeksi ainakin perjantain ultrassa selvisi, että punktio on maanantaina ja siitä eteenpäinhän kolme päivää olisi sairaslomaa. Olin tuolloin lomalla, joten se ei ollut ongelma, mutta mietin tulevaa IVF-hoitoa. Oletteko ilmoittaneet etukäteen vai vasta silloin, kun punktiopäivä selviää?`
 
Kiitos vielä onnentoivotuksista!

Marjana
Itse ilmoitin sairauslomat vasta kun punktiopäivä oli selvillä. Toisessa hoidossa ilmoitin jo etukäteen ja se muuttuikin inssiksi ja sairauslomakin peruuntui. Onneksi päällikkö ei muistanut koko asiaa eikä ihmetellyt miksi en ollutkaan saikulla.
 
Oon käynyt täällä melkein joka päivä ja vasta nyt huomasin tän uuden ketjun :cool:. Täällä tätä kiertoa jäljellä reilu viikko. Sit taas verikokeeseen... Ja se kromosomitutkimus. Pelottavaa...

Meillä muuten oli male factor muuttunut selittämättömäksi lapsettomuudeksi...
 
Heipsan! Meillä raskaus kääntyi eilen ultrassa (7+6) kaksosraskaudeksi :D Mahdollisuuden piti olla vain 4% mutta tuntuu että aika monella kuitenkin on kahden alkion siirrosta tuplaraskaus alkanutkin...joten eiköhän tuon luvun pitäisi olla isompi...? Joka tapauksessa hyvin on mennyt, väsyttäää ihan hirveästi koko ajan ja työpäivät on kärsimystä juuri tämän takia.
Onnea teille kaikille tähän koettelemukseen, minä siirryn tuonne odotuspuolelle mutta käyn toki ketjua lukemassa ja kommentoimassa mikäli osaan johonkin vastata!
 
Tervehdys!
Ajattelin tässä pikkuhiljaa palailla palstailemaan, aikaa on kulunut viime kerrasta jo jokunen tovi, sattuneesta syystä ei ole ollut juurikaan mitään informoitavaa. Tänne on ilmestynyt uusiakin taukoni aikana, plussanneista ekana huomasin Nupun ja Tilliksen, onnea molemmille :) On se ihana huomata että hoidot tehoaa, ainakin toisiin, antaa uskoa siihen että jospa se itsellekin joskus suotaisiin.

Meillä ollut siis odotuksen odotusta koko syksy, kertaukseksi siis, 9 vuotta yritystä takana, meillä epäonnistui eka IVF toukokuussa, sitten elokuussa toinen yritys pakastetulla alkiolla, mutta yksikään ei kestänyt sulatusta ja päädyttiin takaisin IVF-jonoon. Nyt tilanne on se että keskiviikkona on punktio ja pe siirto, mikäli kaikki onnistuu. Lääkitys on tällä kertaa eri, ekalla kerralla oli Synarela+Puregon+Ovitrelle, soluja saatiin kymmenen, osa raakoja tai hajonneita, 4 saatiin kelpoa, yksi siirrettiin ja 3 pakkaseen, jotka siis menetettiin. Nyt hoitona Synarela+Menopur+Pregnyl, perjantaisessa ultrassa rakkuloita näkyi vaivaiset 5. Eli pahemmassa tapauksessa nyt ei päästä siirtoonkaan asti, saatika sitten että jäis jotain pakkaseen. Kilpirauhanen temppuillut, TSH arvo ollut huimat 15, aloin vaatia tarkempaa tutkimusta ja olenkin menossa jatkotutkimuksiin sen tiimoilta.

En jaksa oikein uskoa onnistumiseemme nytkään, vähän suututtaa koko tilanne, miksei tuota kilpirauhasta olisi voinut tutkia jo aiemmin ja miksi lääkkeetkin vaihdetaan, jos teho on huonompi :-( Toki tiedän että laatu on tärkeämpi kuin määrä, mutta suututtaa silti jos joudutaan taas tämänkin hoidon jälkeen jonoon heti uudelleen, kun ei pakkasessa ole mitään. Ei pitäs etukäteen miettiä ja murehtia, mutta melkein puol vuotta kun odottaa uutta mahdollisuutta niin tuntuu se aika turhauttavalle kun lähtökohdatkin on huonommat kun ed. kerralla. Mutta katsotaan nyt kuinka käy.
 
April, toivottavasti nyt nämä 5kpl on sitten kypsiä ja kaikki hedelmöittyy.

Täälläkin kilppari temppuilee, TSH oli noussut 2.3:sta 7.3:ään. Veikkaan ettei meillä ainakaan tärppää niin kauan kun tuo on noin koholla (ollaan selittämättömiä, luomuihme ois teoriassa mahdollista).

).( Me pidetään nyt hoidot (OI:t + IUI:t) hetken tauolla, kun lähdettiin molemmat hetkeksi opiskelemaan.
 
Pitkästä aikaa on jotain kerrottavaa. Torstaina alkoi uusi kierto ja perjantaina soitin KYS:iin alkamisajankohdan hoidon ajoittamista varten. Jälleen kerran ehdotettiin että soita vielä seuraavat kuukautiset! Sanoin kyllä että en suostu, oon soittanut jo edellisetkin kuukautiset ja sillon sanottiin et soita seuraavat. Ei kai sitä voi loputtomiin siirtää, nytkin mun kierto oli kaksi päivää lyhyempi kun normaali, niin sekö siihen muka vaikuttaa. No suostu ne aloittaa sen hoidon suunnittelun jo, eli tästä kierrosta alkaa Primolut Nor ja sitten seuraavasta kierrosta Menopur. En oo ennen käyttänyt Primolutia (muistaakseni) enkä Menopuria, saas nähdä miten lääkitys vaikuttaa. Onhan tässä vielä aikaa siihen kunnes alkaa tapahtua, mutta sentään ollaan jo vähän lähempänä!
 
Nonih, tänään KR soitti ja sanoi et meidän hoito sattuis just hiihtolomaviikolle kun poli on kiinni, et saattaa sen takia joutua siirtämään. Ei voi olla totta miten usein toi paikka on kiinni! Ja kun lapsettomuushoitoja ei voi siirtää miten sattuu, kun se on aina se kuukausi minkä joutuu siirtämään. Mä en jaksa tätä odotuksen odotuksen odotusta! Sanoi laskevansa vielä saako hoidon jotenkin kikkailtua lomaa seuraavalle viikolle. Soittaa sit huomenna. Mulle olis edeltävä viikko käynyt hyvin kun mulla itsellä on loma, mut siihen ei kuulemma enää pysty ajoittamaan. Sehän tästä vielä puuttuis et siirtyis huhtikuulle. Edellinen toteutunut hoito kun oli kesäkuun alussa. Ei mulla varmaan pitäis olla varaa valittaa kun yksi onnistunut ICSI pelaa iPadilla tossa sohvalla, mut tuntuu liian raskaalta tää lähes vuoden odotus et saa sen pienen pienen mahdollisuuden tulla uudestaan raskaaksi.
 
Tää on niin mun tuuria. Kuukautiskierrot viime hoidon jälkeen olleet 1-2 pvää normaalia pitemmät. Noh, sen vuoksi punktio ei ehdi vkolle 12. Ja viikolla 13 ovat taas kiinni....

Joten ootellaan taas kuukausi eteenpäin. Sitten kuulemma ei voi tulla sulkuja tms. Eihän tuolle mitään voi ja hoitaja oli puhelimessa pahoillaan. Mutta kyllä ottaa aivoon!
 
Kultaa, harmi juttu toi!

Meidän hoito nyt yritetään pitää niitten loman jälkeen. Mun pitäis siirtää kuukautisia Primoluteilla, mutta ei ole varmaa, että voidaanko noilla lääkkeillä pitää vuotoa poissa niin pitkään kun tarviis. Onko teillä kokemuksia, onko vuoto alkanut Primoluteista huolimatta liian aikaisin?
 
Moikka, mä käyn aina välillä kurkkimassa kuulumisia taustalta, kun tämä lapsettomuusasia tuntuu seuraavan taustalla matkakumppanina, lapsista huolimatta.

Toi on kyllä tosi ärsyttävää ja turhauttavaa, kun aikataulut venyy lomien vuoksi :headwall: Kuukausi on pitkäaika odottaa, voimia, Kultaa!

Ciram, mulla ainakin Primolut nor piti vuodon poissa niinkuin pitikin, kun kuukautisia piti siirtää lomien takia. Minkä ikäinen sun esikoinen muuten on?

Anastacija, onko sulla kilpirauhaslääkitys? Mulla todettiin raskauden aikana vajaatoimintaa, mutta ollut ilmeisesti lievänä päällä jo vuosia, ja nyt thyroxinin kanssa olo on helpottunut huomattavasti. Kilpirauhasjutut on varmasti olleet taustalla lapsettomuushommassakin.

Marjana, mä sanoin töissä esimiehelle, että mulla on tulossa KYS:llä ehkä silloin ja silloin "yksi operaatio", mutta sen ajankohta ei ole vielä varmistunut. Näin tunsin että kerroin esimiehelle riittävästi, mutta en liikaa. Punktio osuikin sitten just niin etten edes tarvinnut saikkua.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin meidän lapsettomuushoitojen polku on ollut seuraavanlainen:
10/2008 luomuesikoinen, ei tietoa että olis ongelmaa raskautumisessa
10/2009 alettiin yrittää toista
10/2010 lapsettomuustutkimuksiin yksityiselle, syytä löytyi sekä minusta että miehestä (lääkäri ihmetteli miten olemme voineet saada lapsen!)
11/2010 ICSI-yritys, munasoluja punktiosta 5, siittiöitä ei saatu -> ei siirtoa
01/2011 ICSI-yritys, yksi munarakkula valikoitui johtofollikkeliksi -> ei edes punktiota
03/2011 KYS:in ICSI-jonoon, suunnitelmissa myös kivesbiopsia
09/2011 ICSI, 5 munasolua, biopsiaa ei tarvittukaan!, 3 hedelmöittyi, 1 siirrettiin -> vauva syntyi 06/2012. Pakkaseen ei saatu alkioita.

Jaksamisia ja onnistumisia toivottelen kaikille taustalta!
 
Mäkin käyn täällä aina kurkkimassa...

Kultaa ei voi olla totta!!! Jaksamista odotteluun :hug:

Ciram mä oon syöny 4 otteeseen primolut nor:ia. Kolmella kerralla menkat alko just silloin kuin lääkäri oli laskenut ne alkavaksi. Nyt viimesellä kerralla vuoto myöhästyi jostakin syystä pari päivää. Jos se olis alkanu päivänkin vielä myöhemmin ois hoito jouduttu perumaan. Eli kyllä nuo primot toimii mut ei niittenkään varaan voi satavarmasti laskea : /
 
Kiitos Primolut-kokemuksista! Kunhan nyt viikon vielä kestäisi poissa lääkkeillä ja sit sais jo alkaa. Mä haluisin saada jo hoidon alta pois. Mieluusti tietenkin toivotulla tuloksella, mut menis vaan nopeesti ohi. Stressaan jo nyt et miten jaksan tehdä työtäni hoidon aikana. Tulee olemaan henkisesti rankkaa ja töissä joutuu olemaan esillä koko ajan.

Meidän esikoinen on 2v 10kk. Kaameessa uhmassa, mut ei pidä valittaa :)
 
Anastacija, onko sulla kilpirauhaslääkitys?
Joo, sain thyroxinit heinäkuussa, annostuksella 0,1mg:n 0,5tbl/pv. Arvot oli tuolloin TSH 4,04 ja T4V 18,0. Sitten ne parani ja 08/12 ne olikin jo TSH 2,35 ja T4V 23. Kunnes nyt ne huononi yhtäkkiä arvoihin TSH 7,32 ja T4V 15,7.
Annos nosto tuli. Alkuun oli, että joka toinen päivä kokonainen ja joka toinen päivä puolikas, mutta päätin tasata sen ja otankin joka päivä 0,75tbl.
Kuun vaihteessa ajattelin käydä uusinta verikokeissa, josko nosto olisi alkanut vaikuttamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ciram: Kärsin itsekin tuosta tunteesta, että kun omassa elämässä on rankkaa jonkun asian (esim. näiden hoitojen) takia, niin töissä joutuu koko ajan olemaan esillä. On pakko tsempata koko ajan. :/

MT79: Noin minäkin mietin ensin, että kertoisin pomolle, mutta sitten jäin miettimään, että kun se punktiohan varmistuu vasta perjantaina ja on jo seuraavalla viikolla, niin kuka pomo uskoo, että mitään toimenpide aikaa saa noin lyhyellä varmistuksella... Tai sitten arvaa heti syyn. Kyllähän lähes tulkoon kaikki muut toimenpiteet tiedetään päivälleen jo kuukausia etukäteen.

ON: Olen pitänyt hiljaiseloa, kun viime kierrossa meinasi ruveta tosissaan ahdistamaan tämä projekti. Nyt sitten taas täysi tsemppi päällä. MEnkat alkoivat torstaina ja soitinkin heti polille, kun en ollut varma ilmoitanko jo nämä menkat vai vasta seuraavat. Hoitaja lupasi soittaa minulle takaisin, jos pitää ilmoittaa vielä seuraavat menkat. Jos hoito puolestaan aloitetaan jo tästä kierrosta, niin laittaa kirjeen kotiin. No soittoa ei ole kuulunut, joten näinköhän sitä päästään/joudutaan jo uuteen hoitorumbaan. Alkuviikosta pitäisi sen kirjeen tulla sitten. Jos sitä ei kuulu, niin pitänee sitten soitella polille, että unohtiko se hoitaja vain soittaa...
Huh, vähän jännittää aina tällainen epätietoisuus.
 
Marjana: Aika riskillä on tuo kirjeellä ilmoittaminen. Kerran puhuin hoitajan kanssa siitä, kun kaikki kirjeet ei tule asiakkaille perille, kun se kirjeiden lähettäminen on ulkoistettu ja siellä ei sitä hommaa nyt jostain syystä osata. Mutta toivotaan, että sinun kirje on jo matkalla.
 
Anastasija: No sehän on sitten hyvin onnistunut uudistus. :D Mutta hyvä tietää! Eihän se tässä tilanteessa mikään katastrofi ole... Soittelen sitten ensi viikolla polille, jos ei kirjettä ala loppuviikkoon mennessä kuulua. Lääkitys alkaisi kuitenkin vasta 3 viikon päästä, mutta sitä oleellisempaa olisi päästä työvuoroja järjestämään sitten ultrakäyntejä varten kyllä.
 
ON: Menopuria oon pistänyt neljänä päivänä. Huomenna ultra. Saas nähdä miltä näyttää. Yleensä mulla on joko hyperi, tai sit liian vähän soluja. Viime hoidosa näytti aluks et on liian vähän ja liian pieniä, mut silti loppupeleissä ylistimulaatio. Nyt tuntuu ainakin et turvottaa jo nyt. Kunhan nyt päästäis edes siirtoon asti. Piinaavaa...
 

Yhteistyössä