Alkionsiirto-hoitojen jatko km jälkeen

Niinkun jotkut ehkä on jo lukenu muualta, onnellinen odotus loppui masentavaan järkytykseen kun mulla todettiin eilen keskeytyny km rv12+3 ja alkiot joita yllättäen olikin kaksin kappalein, oli ollu kuolleena jo 4 viikkoo :'( samantien annettiin mifegyne ja huomenna loppu tyhjennys sairaalassa. Pientä vuotoa on jo alkanu tulla.
Aiemmin 3xIVF/ICSI ja muutama siirto, jotka kaikki negoja 2 päiväsillä alkioilla, tää viimesin oli 5 päivänen blasto (joka siis jakautui identtisiks kaksosiks) ja pas luomukiertoon. Pakkasessa vielä 2 blastoa.

Miten kauan muilla saman kokeneilla on kestäny km vuoto, etenkin jos jouduttu tyhjentään lääkkeellisesti? Millä viikolla se tapahtui/todettiin ja minkä kokonen alkio(t) oli? Onko jälkitarkastuksessa kaikki ollu ok, ja tarkistetaanko hcg lasku jossain vaiheessa (en muistanu kysyä jälkitarkastusaikaa varatessa) vai testataanko sitä vaan kotona?
Millloin ootte saanu tai ollu valmiita yrittään uudestaan? Ajattelin ite että haluisin vaan mahdollisimman pian eteenpäin, vaikka pelottaakin...ehkä jopa tällä hetkellä eniten se, että sitä plussaakaan ei tuu enää millään :( ei tässä tosin iänkään puolesta oo pahemmin aikaa viivyttelyyn.
Ennenkaikkea, kauanko on menny että ootte saanu uuden mahdollisuuden, eli + testiin? Miten sitten kävi, onko ollu uusia km, tm tms. ongelmia, vai onko onnistunu loppuun saakka (lapsi syliin)?
Joo, tiän et tää kaikki on yksilöllistä eikä muiden tilanteet välttämättä päde omalla kohdalla, mut jotain lohtua ja uutta toivoo kaipais nyt tän kaiken ankeuden ja tyhjyyden keskelle....ja tietoo mihin ehkä pitäs varautua.
Oisko kohtalotovereita joilla menny ivf/icsi/pas -alkuinen raskaus kesken ja yrittämässä uutta?
 
Viimeksi muokattu:
risukasa suuren suuret pahoittelut sinulle :hug: kauhea tilanne ja suuri menetys teille. Oma kokemukseni ei ole vastaava, raskauteni ei ehtinyt edetä läheskään yhtä pitkälle, mutta kerron kuitenkin tarinani.

Meille tehtiin heinäkuussa ensimmäinen IVF, jonka tuoresiirrosta plussasin heinäkuun lopulla. Stressaajana jatkoin testailua, ja shokki oli kova kun noin viikon kuluttua testiviiva haalistui selvästi. Pääsin verikokeeseen ja siinä todettiinkin selvästi liian alhainen HCG raskausviikolle 5+1, ultrassa 5+5 ei näkynyt alkiopussia lainkaan eli ilmeisesti oli mennyt kesken lähes heti kiinnittymisen jälkeen. Vuotoa jäätiin odottamaan, mutta kun se ei alkanut, sain lähetteen ja ajan naistenpolille lääkkeelliseen tyhjennykseen rv 7+1. 5h ennen vastaanottoaikaa alkoi kuitenkin vuoto, ja ultranäkymän ja vuodon määrän perusteella säästyin lääkkeiltä.

Tästä kaikesta tulee huomenna viikko, ja jo 5 päivää vuodon alusta kävin yksityisella lapsettomuusklinikallamme hcg-verikokeessa, ja koska arvo oli laskenut jo niin alas (tais olla 21) sain aloittaa Estradotit PAS-kiertoa varten. Vuoto oli aika hillittyä, reilusti normimenkkoja voimakkaampaa kuitenkin, mutta kuten sanottu, sikiöpussiakaan ei näkynyt. Taukokiertoa mulla ei pidetä, koska en ovuloi ja luonnollista kiertoa ei ole. Ens viikon torstaille on sovittu limakalvoultra ja jos kaikki näyttää hyvältä niin PAS tehdään siitä 1,5 viikon päästä kun olemme palanneet syyslomareissusta.

Oletko hoidoissa yksityisellä vai julkisella? Julkisella kehoittivat seuraamaan hcg:n laskua kotitesteillä, kun taas omalla yksityisklinikalla laittoi suoraan lähetteen verikokeeseen. HCG:n puoliintumisaikahan on 33h, että sen katoaminen elimistöstä riippuu aika pitkälti lähtötasosta (mulla alhainen, noin sata) ja siitä, onko kohtu jo tyhjä vai onko siellä jotain raskausmateriaalia vielä pitämässä hcg:n eritystä yllä. Jos mulla olisi se alkiopussi näkynyt, olisin varmaan varannut kontrolliultran, nyt uskon että kaikki on tullut ulos.

Tsemppiä vielä sinulle. Toivottavasti pääsette pian uuteen yritykseen ja se tuo sen onnistuneen raskauden :heart:
 
Kiitos Ricardina että jaksoit kertoo perusteellisesti oman kokemuksen.. :hug:
Mä seurasin myös aika pitkään testeillä kun ei meinannu uskookaan koko juttua ja hirvee läjä niitä kertykin. Vasta kahden hcg-veritestin jälkeen lopetti sen "turhan" kotitestailun. Oli se eka luku hieman alakanttiin mutta kuitenkin ihan viitteissä ja toinen luku tuplaantu normaalisti. Ei siinäkään siis näkyny viitteitä mistään häiriöistä.

Käyn hoidoissa yksityisellä (yksin), mutta tyhjennys tehtiin julkisella. Hcg:tä ei kuulema seurata verikokeella, eli tarvii jossain vaiheessa ottaa liuskat käyttöön. Uutta hoitoo ei varmaan voi/kannata alottaa ennenkun selkeesti negaa? En tiä sitten lähetetäänkö klinikalta vielä verikokeeseenkin ennenkun voi jatkaa. Onkohan se taso tollasessa keskeytyneessä km:ssa jääny sinne viikoille millon ne kuoli, jatkanu (hitaampaa?) kasvuaan vai lähteny laskeen jo heti kuolemien jälkeen? Toivottavasti viimesin, kun ne oireetkin rupes siitä hiipuun..

Eilen meni tosiaan koko päivä sairaalassa, vuoto alkoi vasta 6 tunnin päästä ekoista cytoteceistä, olin jo ihan tuskassa että joudunko tuleen uudelleen vielä kaavintaankin! Eikä sitä tullu paljookaan siellä. Siteellinen jotain vetistä (lapsivesi?) ja pöntöllä varmaankin sikiöpussi liman kera. Sitten ultraan jossa todettiin kohtu tarpeeks tyhjäks, limakalvo 1,5cm ja sain lähtee kotiin. Jotenkin ton fyysinen “helppous” yllätti kun on lukenu muiden järkyttäviä kipukertomuksia. Kotimatkalla sitten alkoi vuotaa runsaammin, ja eilen meni läpimärkiä siteitä (yht. 11 kpl! :eek:) vaihtaessa koko ilta ja sittenkin sotki kaikki paikat. Nyt jo selvästi tyrehtymään päin, "vain" 1 siteellinen tullu enää yön ja aamun aikana. En muista että edes synnytyksen jälkeen ois ollu näin hillitöntä tulvaa.. parempi kai silti jos vuotas muutamassa päivässä kaikki pois ja sit lakkais, mieluummin ku jotain niukkaa vuotoo monta viikkoo. Kumpa tätä p*skaa ei joutus kokeen enää koskaan :/
6 viikon päästä jälkitarkastus (tuntuu masentavan pitkältä ajalta) ja jospa sitten jo pääsis yrittään uutta mahdollisuutta (siirtoa) mahdollisuuteen (+)…. nykysin kun plussaakin pitää vain mahdollisuutena, onnistuminen se on tosiaan sitten vasta kun lapsi on sylissä.
 
risukasa sama juttu minullakin, eli siis hoidot yksityisellä mutta keskenmenon hoito julkisella. Siellä sanoivat, että tee parin viikon päästä itse kotitesti, mutta tosiaan hakeuduin verikokeeseen omalle yksityiselle. Varmaan kannattais testin olla selvä nega, mulla toi hgc 21 on oikeasti siinä ja siinä, mutta kun vuoto on ohi ja raskaus oli niin alussa niin aloitettiin samantien. Luulisin, että jos sun oireet on kadonneet niin hormonitasokin on ollut jo laskussa, mutta verikokeellahan sen sitten selvittäis.

Hurjalta kuulostaa sun vuoto, onneksi on helpottamaan päin! Minkälainen olo nyt on?

Ja oon pahoillani, ei ollut tarkoitus olla mitenkään epäkohtelias kun susta puhuin monikossa, en vaan tosiaa tiennyt että olet itsenäisesti "liikenteessä". Toivon ihan tosissani, että jo seuraava mahdollisuus toisi sulle sen kaivatun lopputuloksen!
 
En sit malttanu olla tekemättä testejä jo illan aikana ja rfsu tosi hailu vaikkakin selkee viiva ja o-testi nyt oli vielä sellanen + kun yleensä ovulaation aikoihin. Eli sunnilleen sen vahvusia kun joskus rv4+ :0 (olipa siis nyt joku hyöty siitäkin kun testaili useempana päivänä sillon plussan aikoihin) Outoo jos oikeesti on jo noin tippunu, kuitenkin oli vasta "kp3" eli pari päivää siitä kun tyhjennys alotettiin.. no, uus testi sitten kun vuoto on täysin loppunu. Sen eka tulvapäivän jälkeen tullu vaan suunnilleen sen varran kun normi kuukautisissa, ja lisäks isoja hyytymiä mitä yleensä ei tuu kun korkeintaan nuppineulan pään kokosia.

Juu, ei mitään, eihän sitä voi kaikkee muistaa/tietää.. ja saahan mua toki teititelläkin jos haluaa :D (mut ei kyl tarvi.. vaik tällänen suht vanhus jo oonki ;) )

Parhainta onnea myös teille Ricardina tuleviin koitoksiin :heart:
 
Eipä voinu tääkään mennä (edes fyysisesti) liian helposti. Viikonloppuna alkoi olla tulehdusoireita (kipuja, pahanhajusta vuotoo), eilen oli ainakin omasta mielestäni järkyttävä kohdun laskeuma pöntöllä istuessa :O ja tänään kävin taas lääkärissä. Kohdussa vieläkin 2cm (mistä sitä sinne tulee lisää?!) jotain ylimäärästä höttöö/hyytymää, alotin antibiootit ja laitettiin kaavinta-aika huomiselle. Ei kuitenkaan välttämätöntä, vaan totes myös että "voithan sä odotellakin että kaikki tulee pois" eikä siinäkään kuulema ois kummempaa riskiä. Myöhemmin aloinkin miettiin pitäskö sittenkin kattoo vielä jonkin aikaa jos kaikki tuliskin pois ilman kaavintaa? Lukenu kaikkee pelottavaa, kuinka voi tulla jotain arpikudosta ja kiinnikkeitä eikä edes hyvätkään alkiot enää kiinnity! :( toisaalta pelkään että jos ne ylimääräset ei jostain syystä tuliskaan omia aikojaan niin voisko pahentaa tulehdusta, viivästyttää kaikkee ja sit kuitenkin lopulta joutus sinnekin..tilanne vaan ois menny vielä tätäkin pahemmaks.
Nyt oon arponu koko illan meenkö sinne huomenna vai pitäskö perua toistaseks.... Kuinka nopeesti muilla on todettu kohtu tyhjäks lääkkeellisen jälkeen?
Toisaalta kai aivan sama mitä teen, pieleen se tuntuu menevän kuitenkin jos vaan jossain kohtaa voi mennä.. :headwall:

(edit)
Peruin nyt ainakin toistaseks sen kaavinnan... tuntus jotenkin turhalta että alettas sorkkia sinne jos ei oo aivan välttämätöntä. Lääkäri käski soittaa uudelleen jos tulee kuumetta tms. vakavaa oiretta tai jos kyllästyn vuotamiseen..!? No nythän on vasta alle viikko tyhjennyksen alotuksesta, että eiköhän tässä jopa muutaman viikon vuotamiseen oo varautunu.. ihmeen nopeesti oltas laittamassa tohon operaatioon vaikka yhtä hyvin voi jäädä odotteleen että (toivottavasti) tyhjenee ja limakalvo ohenee ja normalisoituu omia aikojaan.
Kuulema se tulehduskin on jotain anaerobista, eli jonku oman bakteerikannan tasapaino on häiriintyny ja vääränlaisia on liikaa.. hyvä sitten jos ei ois päässy mitään vierasta bakteeria.
 
Viimeksi muokattu:
risukasa, jaksamista kiviselle tielle :heart:. Keskenmenot on pahinta, mitä pitkän tien jälkeen voi tapahtua, ensin annetaan ja sitten otetaan pois :(

Itselläni todettiin toukokuun lopulla KKM 9+4 neuvolalääkärillä (3 IVF:n 1. PAS toi ensimmäisen raskauden), alkio oli kuollut 9+2. Lopulta pääsin 10+2 tarkistusultraan ja siitä sitten lääkkeelliseen tyhjennykseen osastolle 10+4. Lääkkeet ei jostain syystä tehonneet minuun kuin osittain ja 2 päivän lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen (lääkkeitä meni 4 tunnin välein maksimiannoksella) pääsin kaavintaan. Luulin, että vihdoinkin homma on sillä selvä, mutta kuinkas kävikään; jälkivuoto ei loppunut ja aloinkin epäillä ettei kaikki ollut kunnnossa. Tasan 2 viikkoa kaavinnasta alkoi massiivinen vuoto, jollaisen en tiennyt olevan edes mahdollista - kohdussa oli edelleen raskausmateriaalia (jep jep, vaikka kaavinta oli jo kertaalleen tehty). Sitä verta tuli ihan lorottamalla - hyytymät olivat nyrkin kokoisia ja niitä tuli paljon. Siitä pädyinkin sitten kiireellisesti leikkuriin ja uuteen kaavintaan.

Kannattaa siis olla jälkivuodon kanssa tarkkana ja jos vuoto yltyy niin heti päivystykseen. Itse vähättelin vuodon määrää ja olin niin reippaana, ettei kukaan siellä sairaalassakaan uskonut, miten paha tilanne oli, ennenkuin sitten lopulta tuuperruin. Sitä raskausmateriaalia voi olla siellä kohdun seinämässä vielä kiinni, niinkuin minulla ja se ei näkynyt ultrassa vasta kun myöhemmin. Eli ei sitä sinne lisää tule, mutta se voi "irtoilla" pikku hiljaa ja jollei kroppa saa sitä irtoamaan kokonaan ja tulemaan ulos, niin se voi reagoida tuollaisella massiivivuodolla.

Lopulta tuon toisen kaavinnan jälkeen alkoi paraneminen ja lääkkeellinen pas käynnistyi eilen, kaksien menkkojen jälkeen. Toivotaan, että sinulla kohtu tyhjentyy nopeasti ja pääset uuteen yritykseen =). Helppoa se ei tietenkään ole, itse ainakin jouduin päässäni juurta jaksain käymään läpi sen, että jaksanko tätä enää. Mikäänhän ei suojele minua siltä, ettei tämä toistu, paitsi se, että lopettaisin hoidot. Vielä en kuitenkaan ollut valmis luovuttamaan, kun 1 alkio on pakkasessa.
 
Ompa hurjan kuulonen kokemus Hiskias :hug: mutta hienoo että nyt oot päässy eteenpäin ja uuteen yritykseen, onnea ja parasta toivoen! :heart:

Mulla isoin hyytymä tais olla se missä luultavasti alkiot oli (ehkä noin peukalon kokonen) ja sitten tullu useempia sormenpään kokosia, tai sit litteitä kalvomaisia, muutaman cm halkasijalta. Nyt on jo melko tyrehtyny, sillon tällön tiputtelee ihan kunnon punastakin, ja jospa se tämmösenä rauhallisena jatkuis ja tyhjentys kokonaan. En tiedä sitten jos tulis seuraavat kuukautiset ajallaan, kai ne erottas siitä pienemmästä vuodosta jos sekin vielä jatkuis? Ohjeessa luki että jälkivuoto saattaa kestää usein jopa 3-5 viikkoo..
Tota kaavintaa kyllä haluis välttää ihan viimeseen saakka :/
Jos sais tässä vaikka parin viikon päästä negan testiin niin ehkä se tarkottas ettei sinne oo jääny mitään ylimäärästä, tai ainakaan raskausmateriaalia?
Onneks tulehdusoireet on helpottanu jo tänään, jospa tästä koko murheellisesta episodista alkais löytyä ulospääsy sinne jälkitarkastukseen mennessä... eipä tässä oikein muutakaan voi kun jaksaa, kun ei pysty vielä antaan perikskään. Vaikka tossa nyt kävi miten kävi niin antohan se jokatapauksessa hirveesti uutta toivoo koko touhuun, kun aiemmat ei oo edes yrittänykään kiinnittyä. Kannattaa tietysti parannella paikat kuntoon ennen kun yrittää seuraavaa. Jos siirrettäs ihan puolitoipilaalle limakalvolle vähiä kallisarvosia alkoita niin ois ihan hukkaan heittämistä.
 
Risukasa :hug: todella kurja tilanne sulla.
Spämmään nyt tännekin ketjuun sen verran että tosiaan,tarkkailkaa sitä vuodon määrää. Limiksen pitäs palautua kaiken jälkeen sellaiseksi millin vahvuiseksi, kuten menkkojen jälkeen. "Raskauden"jälkeen se tarkoittaa aika reipastakin vuotoa, tai ainakin menkkoja reilumpaa. Ja ei, raskaustesti voi näyttää negaa tai max roskishaamua vaikka sitä materiaa siellä kohdussa olisi.
Mulla on kokemusta siitä, että kohtuun jäi sentin möntti raskausmateriaalia. Vuoto oli kohtuullista ja loppui kunnes alkoi uudelleen jäi on off tiputtelevaksi. Ultrassa todettiinkin että limis oli yhä 1,5cm paksuinen ja joku sentin pala kudosta (poikkeava kaiku) oli jäänyt kohtuun. R.testi tosiaan oli balankko ja negatiivinen (tai no, en mä sitä tietenkään suurennuslasilla kytännyt niinkuin raskautta toivoessa). Mulle tehtiin sittemmin kaavinta.
Eli niin.. Toivottavasti kaikki poistuu mutta älä kuitenkaan kohtuuttomia odottele. Halaus.
 
Tammityttö :flower:
Mietin nyt että missähän vaiheessa sitä kannattas sitten seuraavan kerran tarkistaa? Varmaan ainakin sit jos/kun vuoto loppuu tai menee tosi niukaks mutta on pitkäkestosta? Mulle laitettiin se jälkitarkastus neuvolan lääkärille, vaikka siellä ei tietääkseni oo edes ultrauslaitetta! Miten se sit tarkistetaan, tai mitä muilla on tehty? Laittaako lähetteen jonnekin ultraankin? Ja muutenkin se on vasta yli 6 viikkoo tyhjennyksestä. Tätäkin vähän ihmettelen että miks noin myöhään kun joillain on ollu jo parinkin viikon päästä.. Tuskin siis sen varaan ainakaan kannattaa mitään jättää.
Sit tossa ohjeessa sanotaan että seuraavat kuukautiset alkais 4-6 viikon päästä tyhjennyksestä, eli näkiskö sen sit munasarjoista (jos siellä ois folli/keltarauhanen) onko limakalvo paksuuntunu tota varten vai onko vielä jotain keskenmenolimakalvoo (jollei tää oo sit jotain ihan erinäköstä..)?

Jotenkin rupes tuntuun että joudun kuitenkin lopulta siihen kaavintaankin :(
Ja miten sit jos se tehdään myöhemmin, esim. kuukauden päästä tyhjennyksestä, niin lasketaanko taas alusta että pitää tulla kahdet kuukautiset ennenkun voi aikasintaan jatkaa hoitoja? Vai kauanko sellasesta yleensä kestää toipua?
 
Viimeksi muokattu:
Risukasa voimia. Toivottavasti kaikki sujuu sinulla hyvin. Minulla oli sponttaani km 7+4. Jäliktarkastusta ei määrätty, vain kotitesti 4 vko kuluttua. Siinnä oli viivan paikka (viivassa ei väriä, mutta harmaana näkyi), mutta koska samalla alkoin kk vuoto niin ajattelin kaikien olevan kunnossa. Nyt taas uusi kk vuoto, en ole vielä itse halunnut aloittaa uutta hoitota, joten en tiedä miten klinikalla ohjeistaisivat tuosta jatkosta.

Tammityttö voi mikä kokemus sinulla.
 
Tännekin päivitystä.. että vaikeemman kautta menee sitten tääkin. Ei tullu hoitojen jatkoo kaksien (norm. runsaampien) kuukautistenkaan jälkeen tyhjennyksestä, kun kohdussa vieläkin joku sentin möykky ylimäärästä tavaraa. Oon ravannu klinikalla, gynen polilla (ois päässy tyhjäysoperaatioon ehkä jouluviikolla!) ja ensviikolla naistentautien polille mitä kautta yritän päästä mahdollisimman pian kohdun tähystykseen ja sen materiaalin poistoon (joku hellävarasempi systeemi kuulema kun kaavinta?). Eli aikalailla samoin menee kun Tammitytölläkin..

Testit näytti negaa 4 viikkoa tyhjennyksestä. PC tosin näytti sillonkin vielä jotain "roskishaamua" (sama merkki negaa eikä mitään myöhempääkään viivaa viikkoo aiemmin!) eli eipä ne kyllä anna viitteitä mihinkään suuntaan eikä tarkota mitään.

oivikki :hug: jokos siellä on jatkettu yritystä..?
Mites muut, Hiskias? Ricardinan hyvät uutiset onkin jo tiedossa :)
 
Voi ei risukasa :(!! Ihan samaa kaavaa tosiaan. Mulle tehtiin siis ultra kun se tiputtelu jatku ja sit löyty se möykky. Kaavinta oli ihan helppo (kun ei sinänsä ollu sikiötä tms) ja toivuin hyvin. 2 lasta saanut sen jälkeen hoidoilla (vikaa siis oli alunperinkin) :). Voimia ja kaikkea hyvää. Kyllä se päivä paistaa vielä....risukasallekin (hali! En saa hymiötä tänne)
 
Jatkan taas yksinpuhelua... nyt on sitten tähystyksessä käyty eilen (kp6), ja varsinaista kaavintaa ei onneks kai tarvinnukaan, vaan tehtiin jonkinlainen huuhtelu, kun se pikkusormen pään kokonen pala oli jo käytännössä irrallaan. Mitään kipuja ei oo ollu ja tuntuu kun mihkään ei ois koskettukaan! Pientä vuotoa toki mutta sekin nyt tyrehtymässä. Muuten limakalvo oli 'hyvin siisti' (välillä siis edes jotain parempiakin uutisia..), MUTTA tänään kyselin jatkoo klinikalta, ja se "oma" lääkäri meinas että tänkin kierron jälkeen täytyy pitää vielä välikierto ennenkun voi aatella mitään?! Ymmärrän tietenkin että tähän kiertoon ois hiukan yltiömäistä tehdä siirtoo kun on tehty toi operaatio, mut muistelisin että toinen lääkäri sano ettei kaavinnan pitäs viivyttää mitään enää seuraavassa kierrossa? Onko muilla kellä jouduttu tekeen kaavinta tms. materiaalin poisto, ollu pakko pitää ylimääränen kierto senkin jälkeen? (siis pidetäänkö yleensä, jos menny hyvin, eikä mitään komplikaatioita)
Tietenkin voi mennä niin että niiden joulutauko tulee juuri sillon kun uä pitäs tehdä.. se on tosin vain viikon enkä tiedä oisko esim. kp15 ihan liian myöhästä tehdä sitä, vai onko sen pakko olla nimenomaan ennen ovulaatioo. Kun sen vois nipin napin keretä just ennen sitä, jos ois vasta kp13. Joo, yks kierto nyt sinne tänne mutta vituttaa vaan tää iänikuinen odottelu, että km:n jälkeisessä rumbassa menee näemmä väkisinkin joku puoli vuotta (ties vaikka kauemminkin..) ennenkun pääsee edes yrittään mitään uutta :(
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa että operaatio oli "helppo". Tohon jatkoon. Mä en oo suoraan kokenut mutta uskon että välikierto on hyvin suotavaa. Vaikka nyt tuntuu ettei malttais oottaa niin kaiken kaikkiaan voi olla hyvä että paikat pääsee toipumaan. Ootko vuotanut miten paljon tän kaiken keskellä? Suosittelisin rautalisää mikäli oot yhtään taipuvainen huonoon hemoglobiiniin. Mulla laski aikanaan veret joka menkoista ja nega hoitojen jälkeen vuosin ku seula. Ennen ekaa plussahoitoa tajusin vetää veriarvot kohdalleen. En tiiä auttoiko se mut lääkärikin piti tätä hyvin tärkeenä. Lisäksi merkittävin on ns varastorauta. Se voi mennä huonoksi vaikka hemppa olis ok. Tsemppiä edelleen. Odottavan aika on pitkä. Tiedän.
 
Risukasa voimia uuden hoidon odotteluun. Varmaan turhauttavaa. Onneksi tuo toimenpide sujui hyvin, kuitenkin. Minulla nyt aloitettu uuteen hoitoon valmistauminen, jos kaikki sujuu hyvin siirto on joulukuun alku puolella ja testi sitten just ennen joulua.
 
Niin, en tiä onko siinä joku erityinen syy mun kohdalla miks nyt ois pidettävä välikierto.. on vaan niin tylsää viivytellä kun tuntus itestä ettei ois enää mitään "järkevää" estettäkään. En vaan taida jaksaa enää ruveta kinuaan ja tappeleen vielä tässäkin asiassa, mutta taatusti kysyn sitten kun meen sinne että miks tällei, ja miks toinen lääkäri sano aiemmin muuta.
Ei mulla oo juuri muita vuotoja kuukautisten lisäks ollu, kun niukkaa välivuotoo sillon sen jälkeen kun otettiin limakalvonäyte ja sit tuli se hirvee hyytymä. Nyt viimesimmät kuukautiset oli normaalit, kun aiemmat oli runsaammat. Uä:ssä pari viikkoo sitten todettiin keltarauhaskysta, ja viime viikon alku menikin ressatessa että alkaako vuoto ajallaan vai voisko kysta viivyttää sitä pahastikin (ei ois ollu eka kerta..) ja pahimmillaan koko vaivalla saadun tähystysajan ois joutunu siirtään jonnekin hamaan tulevaan sen takia! No, kuulema se oltas tehty ilmankin vuotoo, mutta onneks (ja ihme kyllä) tuli sit normaalisti, ja homma oli ehkä helpompi sen takia..
Hemoglobiini oli heti tyhjennyksen jälkeen surkee 112, mutta korjaantu melko pian 130 paikkeille ja ollu sit siinä, söin sillon rautakuurinkin. Pitää varmaan kysyä seuraavan kerran tota varastoraudankin selvitystä.

Sitten vielä on tulossa kaikkee muutakin "kivaa" lisäressiä vuoden alussa, kämppä menee myyntiin eli pitäs löytää joku uus ynnä kaikki rasittavat muuttohässäkät, ja ainoo laps täyttää 18v (sama päivä kun ois ollu kaksosten LA) ja haluaa lähtee omilleen... sekin huolestuttaa, miten tulee pärjään ja miten mä pärjään kun en oo koskaan asunu itekään yksin! Hiukan masentavakin ajatus.. kun kaikki ois voinu mennä niin toisin.... mutta eipä voi mitään, näillä mennään ja väistämättä tääkin "kriisi" (nyt ns. tyhjän pesän syndrooma) ois joskus edessä.

Ehtii se plussa vielä tulla oivikille tän vuoden puolella, ja just vielä parhaaks mahdolliseks joululahjaks! =)

(edit)
Soitin klinikalle vielä kun jäi toi asia vaivaan. Se lääkäri on siirtyny muualle töihin jonka mielestä ei ois estettä siirtää kaavintaa seuraavaan kiertoon, mutta ilmeisesti se on niillä tosiaan yleisempi käytäntö pitää välikierto tollasen jälkeen. Meen nyt kuitenkin (osin ihan oman mielenrauhan takia) tässä varmaan enskierrossa jälkitarkastukseen, että miten on alkanu toimiin operaation jälkeen ja mikä on tilanne. Pelottaa vaan että jos vieläkin ois jotain häikkää että se ilmenis vasta sillon tammikuun lopulla ja taas ois menny hukkaan 2,5kk tekemättä sille mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen kun tää on jo ties monesko kierto tyhjennyksen jälkeen ja yleensä loppukierrossa tissit tulee tosi kipeiks mutta km jälkeen niissä ei oo ollu mitään eloo!? Pelkään vaan pahoin että vieläkin on vajetta jostain hormoonista tms. eikä systeemit toimi kunnolla niinkun pitäis....onko muilla ollu tällästä, kellä yleensä se tissien kipeys pms-oireena? Että voikohan muu toimia vaikkei sitä tissioiretta oiskaan..
 

Yhteistyössä