Istukka edessä?

Eilen ultrassa kätilö mainitsi, että istukka on edessä.. en sitten hokannut kysyä mitä se tarkoittaa.. onko huono juttu vai ei. Kuulemma katsotaan tilanne uudelleen rakenneultrassa.

Muuten kaikki oli hyvin. Vauva oli kasvanut hyvin ja turvotuskin oli alle 1mm. Nyt vain rupes häiritsemään tuo kätilön kommentti lopussa "Ai kato, sulla on istukka edessä. Noh, seurataan tilannetta seuraavassa ultrassa."

Osaatteko kertoa mulle jotain tuosta?
 
Mulla on just (ainakin vielä) toi et istukka on edessä. Ultrassa saa hakea tuolta tosi alhaalta, että saa vaavin kuvaan. Muuta 'haittaa' siitä ei tosiaan ole, kuin että liikkeet saattaa tuntea myöhemmin kuin normaalisti tuntisi, koska se on siinä vaimentamassa iskuja :)
 
mulla oli ekassa raskaudessa istukka lähellä kohdunsuuta ja se katottiin ylimääräsessä ultrassa mut nous ylemmäs raskauden edetessä niinkun usein käy. etinen istukka tarkottaa sitä et istukka on kohdunsuun päällä ja sillon tehään aina sectio. etuseinäistukka tarkottaa vaan et istukka on kohdun etuseinässä ja kuten on jo sanottukki ni vaimentaa liikkeitä mut mitään haittaa siitä ei oo. takaseinäistukka on sit kohdun takaseinässä.
 
Mulla oli myös tänään ultra ja istukka oli osittain "alhaalla" ja osittain etuseinämässä. Vaikea oli tosiaan saada vauvaa näkymään kunnolla kun meni piiloon istukan taakse. En minäkään sitten tajunnut kysellä sen tarkemmin koko tilanteessa tätä asiaa. Toivotaan nyt että se siirtyy edes kokonaan siihen etuseinämälle, ettei jää alapuolelle.
 
Mulla myös istukka edessä, rakenneultrassa (rv 22+0) oli jo noussut hieman ylös. Kuten muutkin ovat jo todenneet, ei se vaikuta mihinkään, muuhun kuin liikkeiden tuntemiseen. Ellei siis ole kohdunsuulla, mutta uskon että asiasta olisi mainittu, jos näin olisi.
Itse tunsin esikoisesta liikket rv 14+0 ja tästä kakkosesta vasta rv 17+0, koska istukka vaimensi niin hyvin. Kun kohtu kasvoi ja istukka nousi pikkuhiljaa ylemmäs, alkoi liikkeetkin tuntumaan selvemmin.
 
Niin joo, tuosta jäi vielä puuttumaan, että luin jostain että edessä oleva istukka voi estää lapsen kääntöyrityksen, sikäli mikäli lapsi ei suostu ennen synnytystä kääntymään raivotarjontaan. Mutta nämä ovat sitten ihan jossitteluja, joten tavallaan ei vaikuta.
 
edessä oleva istukka haittaa näkyvyyttä jos haluu 4D ultraan mennä, ja vaimentaa liikkeitä.. Vatsa vissiin myös alttiimpi iskuille istukan suhteen, jos en nyt ihan väärässä ole. Muuten ei tosiaan mitään haittaa, jos ei kohdunsuun tiellää ole. Mulla kahdessa raskaudessa ollut istukka etuseinässä.
 
Mulla myös istukka edessä, esikoista odottaessa oli takana. Liikkeet tuntui myöhemmin ja alkuun neuvolassa istukan suhinat vaikeuttivat sydänäänten kuuntelua. Kysyin sillon kätilöltä edessä olevan istukan vaarosita, niin sanoi vaan, että muuten ei mitään mutta on alttiimpi iskuille (kuten harhaanjohtaja jo mainitsikin) kun on tuossa edessä suoraan suojattomana ottamassa "iskuja" vastaan. Eli ei kannata kaatua suoraan mahalleen :)
 

Yhteistyössä