Ennakoiva lastensuojelu !

Haluisin tietoa vähän kun minusta on tehty ennakoiva lastensuojeluilmoitus muutaman "kannabis positiivinen" tuloksen jälkeen. Nyt olen saanut ravata koko aika sairaalassa kusemassa purkkiin ja keskustelemassa ym. lääkäri sekä kätilö tädit ovat olleet tosi paskamaisia minua kohtaan ja olen ymmärtänyt että niiden pitäisi tukea minua tässä hirveässä "huumeongelmassa" .Seuraavaksi pitäisi mennä juttelemaan sossujen ja muitten kanssa tilanteestani ja en halua puhua asiasta näitten "virastoihmisten kanssa" eikä minua kiinnosta niitten mielipiteet yhtään. Tiedän itse että asiani ovat hyvin itselläni sekä lapsellani niin kuin on joka tarkastuskerralla ollutkin. En ole kuin muutamat kerrat poltelut kannabista ja siitä tehtiin hirveä numero. Nyt olen 31 viikolla raskaana ja tänään poltin hermoni taas sairaalassa kun minua kohdellaan kuin jotain idioottia ja kaikki mitä mieltä olen mistäkin on väärin. En halua enää käydä kuin neuvolassa ennen synnytystä. Tietääkö kukaan onko minun pakko osallistua "ryhmäkeskusteluihin" ym. paskaan sairaalassa?
 
Koska nuo positiiviset tulokset on otettu? Raskauden aikana?

Kyllä ennakoiva lastensuojelu on juuri sitä, että puututaan havaittuihin ongelmiin ajoissa jo ennen vauvan syntymää. Positiivinen huumetestitulos on ongelma. Se, ettei kannabis ehkä ole tupakkaa vaarallisempaa (ja kyllä, minusta tupakkaäiditkin pitäisi pakkovieroittaa tmv.) ei vaikuta siihen, että se on kuitenkin Suomessa luokiteltu huumausaineeksi.

Suosittelisin olemaan yhteistyökykyinen ja osallistumaan mihin pyydetään. Kuitenkin voit vaatia asiallista kohtelua ja mikäli sinulle on nimetty "omat" lääkärit ja kätilöt, pyydät asiallisesti vaihtoa, jos ei kemiat kohtaa tai et saa asiallista kohtelua.
 
Joo on otettu raskauden aikana. Olen samaa mieltä tupakoinnista se onkin ollut isoin ongelmani tupakoinnin lopettaminen siihen vaan ei mitää apua saa. Niin en tiedä mitä tehdä olisi hyvä tehdä kyllä yhteistyötä ja näyttää että kaikki on ok, mutta hermoni on niin loppu etten tiedä enää mitä tehdä. Neuvolassa kyllä ymmärretään minua ja ollaan asiallisia mutta ei sairaalassa.
 
Eli nyt kun ollaan huolissaan sinusta ja sinun tulevasta lapsesta, ja sinua yritetään auttaa, niin se on niin kamalaa? Maailmassa on paljon ihmisiä jotka ei saa apua, eikä välitetä, että paljon mielummin kannattaisi ottaa se apu ja tuki vastaan.

Se miksi se voi tuntua sinusta tungettelulta ja väärältä voi johtua siitä ettet kenties pidä noita positiivisia tuloksia niin kamalan pahana??

Ja se miksi sä sinne purkkiin joudut kuseskella selviää varmaan sulle itsellesi kun luet vaikka noi 2 viestiäsi. Ja myös sinulle selviää varmaankin MIKSI se ennakoiva lastensuojeluilmoitus on tehty.

Sinua ja tulevaa lasta siinä yritetään auttaa, jos ei muuten niin edes ymmärtämään!
 
  • Tykkää
Reactions: Kasvimaa
Ongelma onkin siinä etten tarvitse / halua apua. Varsinkaan näiltä sairaalan ihmisiltä.
Olen kyllä yrittänyt tulla vastaan ym. mutta kaikki mitä mieltä olen tai sanon niille on väärin. Kun kerron niille esim. miltä minusta tuntuu niitten kohtelu niin ei .. tunteeni ovat väärin ja ei ymmärretä ollenkaan ... En ole kokenut saavani mitään apua päin vastoin. Ärsyttää myös että nyt joudun harvasa päivä siällä käymään olen myös työssä käyvä ihminen pääsen yöllä 02 kotiin ja sitten pitäisi aamu 8 olla kusemassa purkkiin todella rasittavaa ja hermoja raastavaa!
 
On varmasti rasittavaa, mutta siellä ajatellaan sun ja sun tulevan lapsen parasta, ja pyritään varmasti käytöksellä siihen ettei enää koskaan tulisi positiivista tulosta!

Jos edes yrittäisit ajatella heidän tahtovan vaan hyvää, varmasti myös näkisit ettei sinulle tahdota pahaa. Ja apu on varmasti kyllä ihan tarpeen jos raskauden aikana 2 kertaa positiivinen tulos kannabiksen suhteen. Jostakinhan sen on pitänyt edes selvitä et moinen testi tarvittaisiin?
 
Joo kerroin neuvolassa ensikäynnillä rehellisesti että olin poltellut kannabista. Sen jälkeen ottivat testit. Pakkokai se on yrittää sitten myöntäillä kiltisti kaikkeen että pääsee helpolla. Joka kerta kun olen sanonut niille oman mielipiteeni niin siitä ei ainakaan hyvää seuraa. Ehkä sitten seuraavaksi sanon että minulla on kauhea huumeongelma ja tarvitsen paljon apua. :) tuntuu että sen ne juuri haluavat kuulla.
 
No mutta etkai sä ajatellut saavasi tuolla toiminnalla pelkkää pääntaputusta, tottakai he ovat huolissaan sinusta, ja lapsen terveydestä. Ja tietenkin hienoa, että kannoit vastuusi ja kerroit siitä heille.

Etkö sitten itse ajattele, että olet riskeerannut pienen lapsenalun tulevaisuuden? Varmasti sinua vaan yritetään saada ymmärtämään ettei se todellakaan ole oikein. Ja saada ymmärtämään riskit jos se jatkuisi. Saati ymmärtämään ettei se ole hyväksi sinulle saati tulevalle lapselle.

Ja hyvä vaan jos olet se kuka olet, etkä esitä muuta. Silloin he ehkä löytävät oikean tavan puhua ja kommunikoida juuri sinun kanssasi.
 
  • Tykkää
Reactions: emme00 ja Kasvimaa
Iippari, olet varmaan alalla kun noin hienosti osasit kirjoittaa, hyvä!
Ja emme00, olen täysin samaa mieltä Iipparin kanssa. Sinua tässä yritetään auttaa. On tosi kurjaa jos/kun koet henkilökunnan huolen ja puuttumisen negatiivisena. Sulle on varmaan kerrottukin, mitä seuraa, jos et seuloihin ja muihin käynteihin osallistu?
Et pidä tupakointia ja kannabiksen polttoa raskausaikana kovin pahana, vai? Kuvittele tilanne, jossa sulla on oma vastasyntynyt vauva sylissä ja sinut pakotetaan antamaan hänelle tupakkaa ja kannabista, tuntuuko ihan normaalilta? Niinhän teet nyt itse, kun ei hänellä nytkään ole valinnan vaihtoehtoa. Päihdepolilla olet varmaan kuullut vauvan vierotusoireista syntymän jälkeen. Eikö nekään saa sua ajattelemaan että josko sittenkin sun omassa toiminnassa olisi joku vialla?
Mutta hei, oikeesti tosi hyvä kun kerroit neuvolassa asiasta! Se kertoo että välität vauvastasi ja haluat itekin hänelle vain parasta. Tupakoinnin lopettaminen on varmasti vaikeaa, toivottavasti olet onnistunut edes vähentämään. Nauti loppuraskaudesta, ota annettu apu vastaan ja onnea synnytykseen! Muista että terkkarit, kätilöt, lääkärit, sosiaalityöntekijät ym ei ole sua vastaan, vaan haluavat auttaa, sekä sua että vauvaa. Voimia! :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: emme00
Ei en ole alalla, olen oikeastaan todella nuori ja itselläni ensimmäinen raskaus vasta ihan alussa. Olen vaan elämässäni joutunut tapaamaan niin paljon ihmisiä, joiden ajatukset noin ylipäätänsäkin heistä huolehtimisesta on sama, vaikka asiat on eri. Ja on joutunut opetella kommunikoimaan heidän kanssaan ja tukea vaikkei hyväksyisi.

Toivon vaan koko sydämestä, että aloittajan tilanne saadaan kuntoon ja tulevan vauvan on sitten hyvä ja turvallinen syntyä omaan perheeseen. Oman puhtaan äidin elämän iloksi.

Mutta sitä mä en ymmärrä, että missä on sun läheiset? Eikö ne auta sinua? Eikö kukaan ole huolissaan? Entäs se joka sitä Kannabista sulle myi, eikö se tiennyt sun olevan raskaana? Tai etkö kertonut?

Ihmiset on huolissaan vaan ja ainoastaan sinusta ja vauvasta, sen kun ymmärrät joku päivä, voi olla, että ajattelet kaikkien käytöksestä erilailla. :)

Voimia sinulle emme00 toivottavasti kannabis on taaksejäänyttä elämää ja vauvan ja sinun hyvinvointi nyt tilalla!
 
Minä en oikeasti näe mitään syytä, miksi sinua pitäisi tässä asiassa puolustella. Olet käyttänyt huumeita raskausaikana ja siitä syystä sinua nyt tarkkaillaan.

Jos äiti käyttäytyy normaalisti eikä vaaranna lastaan, saa hän olla käymättä kaikissa seuloissa ja tarkastuksissa, jos näin päättää. Mutta siinä vaiheessa kun äiti vaarantaa lapsensa turvallisuuden, on yhteiskunnan puututtava asiaan.
 
mymosa
Ei kyllä heru minkäänlaista sympatiaa ja päänsilitystä raskaana olevalle, joka on käyttänyt huumetta. Miten tuota pitäisi edes puolustella, onneksi neuvolassa ovat asiaan puuttuneet ja saat apua.
Se ettet itse näe asiassa mitään pahaa, kertoo jo, että se jutteluapu ja seuranta ei ole ollenkaan pahaksi.
 
Ei kyllä heru minkäänlaista sympatiaa ja päänsilitystä raskaana olevalle, joka on käyttänyt huumetta. Miten tuota pitäisi edes puolustella, onneksi neuvolassa ovat asiaan puuttuneet ja saat apua.
Se ettet itse näe asiassa mitään pahaa, kertoo jo, että se jutteluapu ja seuranta ei ole ollenkaan pahaksi.
Täysi komppaaminen. Jos on niin itserakas ihminen, ettei voi lapsen takia ottaa apua vastaan ja lopettaa tuollaista niin pakkohoitoon vaan tai lapsi adoptioon samantien kun syntyy.
 
  • Tykkää
Reactions: emme00
On se hauskaa kun ihmiset eivät tiedä mistä puhuvat mutta puhuvat silti ja olevat tietävinään. Ensinäkin en silloin tiennyt että olin raskaana kun poltin. Kannabis voi näkyä polttamisen jälkeen yli kuukauden. Neuvolassa silloin sanoin että olin polttanut ja testasivat heti ja positiiviset oli molemmat ensimmäiset virtsat. Sitä paitsi tupakointi on vaarallisempaa kuin kannabis eli kaikki tupakoivat äiditkin pakkohoitoon vaan ja lapset adoptioon. ei tässä maassa monella sitten biologisia vanhempia olisikaan. Juoppo äidit kasvattavat lapsiaan rauhassa vaan. Alkoholi kun on laillista niin se on todella hyväksyttävää.. eikö? Kun olette niin lainkuuliaita ihmisiä niin muistakaa myös se että myös laissa on aukkoja täyttämättä.. ja kaikki mikä on lain ulkopuolella ei ole välttämättä pahasta. valitettavasti moni ihminen on vaan todella tyhmä ! .ottakaa asioista selvää ennen kuin avatte suunne lapsoset.
 
Juu enpä minäkään menisi polttamaan kannabista raskausaikana, vaikka kyllä, sitä muuten onkin tullut kokeiltua ja siihen on jäänyt.

Anteeksi vaan jos mielipiteeni on liian räikeä joillekkin, mutta olen tosiaan täysin samaa mieltä erään aiemman kirjoittajan kanssa, että tupakkakin tulisi pakkovierottaa. Itse olen molempien raskauksien kohdalla lopettanut tupakanpoltonkin, eikä mieleenikään olisi tullut käyttää jotain vielä sikiölle mahdollisesti haitallisempia aineita. Tiesithän varmaan sen, että sikiö saa moninkertaisen annoksen sitä, mitä sinä raskausaikanasi käytät. Esim. tupakoivien äitien vauvat kärsivät aika varmasti vieroitusoireista synnyttyään, puhumattakaan kaikenmaailman ihottumista ja mahdollisista astmoista jne.

Ja tosiaan, asennoitumisesi on jo todella epäkypsää. Nyt ei ole SINUSTA kyse, vaan syntymättömästä lapsestasi, luulenpa että neuvolatädeille ja sossutantoille on aivan se ja sama käytätkö sinä mitä tahansa, mutta he ovat huolissaan lapsesi terveydestä. Meneppä peilin eteen ja mieti oletko vähän itsekäs..........
 
Ja lisäänpä vielä, että tuo se ongelma onkin kun aina vertaillaan että mikä on toista ainetta vaarallisempi. Tosi asia on, ettei alkoholi, tupakka, kannabis tai MITKÄÄN päihdeaineet ole hyväksi lapsellesi, se on karu tosiasia ja on sääli, ettei monet sitä tajua.
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85
Mulle tuli sellanen mielikuva että ap:ta nyt ärsyttää se että hän itse on kertonut mitä on tehnyt ja hän on ollut valmis kantamaan vastuun asiasta ja siitä huolimatta hän saa tympeää kohtelua osakseen kun juuri nyt pitäisi saada tukea. Ja mä ite en tuomitse ihmistä vaan teon. Kaikki meistä tekee virheitä ja kaikissa meissä on jotain vikaa. Mun mielipiteisiin vaikuttaa paljon se että mun mies sairastui muutama vuosi sitten psyykkisesti ja kuvioihin tuli myös alkoholi...paha ihminen hän ei kuitenkaan ole, vaan oikein hyvä aviomies ja rakastava isä lapsilleen. Mutta kun oli pohjalla niin eipä olisi uskonut että vielä tämäkin päivä yhtenä perheenä nähdään.

Tuli paljon kokemusta hoitohenkilökunnan käytöksestä ja suhtautumisesta asioihin, se ei todellakaan ole aina ammattimaista.

Toivon että ap:n asiat selviää :hug:

Mutta siis tarkennukseksi että minä en hyväksy tupakoimista, alkoholia enkä huumeita raskausaikana. Tuollaset TEOT on erittäin tuomittavia ei ne ihmiset. Varmaan jokainen itekin tietää että ei ole vauvalle hyväksi tollanen.
 
Hmm, minä taas veikkaan ettei monikaan oikeasti tiedä. En usko, että esim. tupakoivat äidit olisivat pahemmin lukeneet haittavaikutuksia netistä, koska harva sen listan jälkeen vielä tietentahtoen vahingoittaisi sikiötä.

Ja eihän kukaan toki ole täydellinen ihmisenä tai vanhempana. Mutta kuitenkin, tekojen takana on se ihminen.
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu ja muhvi
mymosa
Tuomitsen kyllä myös tupakoinnin ja alkoholin raskausaikana, oikeastaan pöyristytti kun eräskin tuttu kertoi, että hän polttaa tupakan kaksi päivässä vaikka raskaana. Terkkari oli kuulema sanonut, että vauvan kannalta parempi polttaa kun äidin ressi lopettamisesta.
Aika uskomatonta jos terveysalan ihminen on todellakin kannustanut polttamaan.

Sen verran oman lapsen eteen tekee, että lopettaa tuollaset hölmöilyt eikä vaaranna pientä.
 
Joo olen kanssa kuullut tuon, että parempi kuulemma polttaa, kuin stressata. Kuitenkin, se on tutkittu FAKTA, ettei kukaan ihminen kärsi vieroitusoireista lopullisesti. Monet kun vetoavat siihen, että toisille se riippuvuusaste on voimakkaampi. Se on kyllä totta, mutta kuitenkin se vie muutaman päivän, että nikotiini on kokonaan poistunut kehosta, jonka jälkeen vie ehkä korkeintaan 3 viikkoa selvitä pahimmista vieroitusoireista.

Jos joku väittää, ettei voi lopettaa koska kärsii niin kovin, miettisitte vähän miten kovin se sikiö kärsii! Ja kun mietitään, että monet lapset kärsivät näistä asioista vielä vuosia syntymän jälkeenkin, joillakin tutkimusten mukaan ongelmia voi ilmetä vasta alakouluikäisinä! Ja nämä kaikki voi kyllä lukea monilta eri sivuilta, joissa on kerrottu nämä asiat tutkimustuloksiin viitaten. Enpä itse menisi pelleilemään tälläisillä asioilla, tai ainakaan kerjäämään sääliä tähän liittyen.
 

Yhteistyössä