Kaksosten odottajat 2012

Moikka!
Kiva että löytyi toinen kaksosodottaja :)
Ihan hyvin on mennyt, ainakin nyt kun pahoinvointi on ohi. Alaselässä alkaa kyllä tuntua jo vaikka oon vasta viikolla 16, olisko jo liitoskipuja? Ainakin sisko väitti että se on sitä, häntäluun seudulla. Jännittää miten tämä raskaus etenee kun on lukenut niin monesta joilla on syntynyt liian aikaisin.
Miten sulla on mennyt? Onko teille muita lapsia? Nämä on meidän esikoiset.
 
Kannattaa mahdollisimman vähän miettiä raskauden kulkua. Helpommin sanottu, kuin tehty, tiedän. :) onneksi Suomessa on tosi kehittynyttä tosi pientenkin keskosten hoito. Minullakin alkoi kivut (oletan ainakin liitoskivuiksi ne) vkolla 16 tai 17. Nivusissa oli kipua ja selässä. Neuvolan terkka diagnosoi nämä liitoskivuiksi ja mieto särkylääkkeen auttoikin pahimmista kivuista yli. Nyt olen ollut jo viikolta 24 asti sairaslomalla työn fyysisyyden vuoksi (paljon nostelua ja kumartelua).
Tosin lepo ei ole itsestäänselvyys sairalomallakaan, kun meillä on kolmevuotias kerkiäväinen esikoisneiti. :) muuten kaikki on mennyt hienosti, nyt on alkanut vatsa kamalasti kasvaa ja painaa aika lailla jo selälle ja kipuja on huomattavasti enemmän kuin esim kolme-neljä viikkoa taappäin.

Meidän vauveleilla on omat vesipussit, mutta yhteinen istukka. Ja sukupuolet ovat varmistuneet ja ovat keskenään samaa sukupuolta. :) mites teillä. :)
 
Tajusin tänään että olen sittenkin viikolla 17 :) Huomenna alkaisi viikko 18. Olen tuntenut pientä kuplintaa alavatsassa välillä ja arvaisin että se voisi olla potkuja? Miten iso maha sulla oli viikolla 24 ja millainen olo yleensä? Varmaan jo vähän raskas jos jäit sairaslomalle... Kysyn koska mulla olis työmatka silloin ja ajattelin että jos nyt jo varottelis työnantajalle että en halua lähteä silloin enää lentomatkustamaan, vaikka oliskin vain päivän matka. Kuulin että maha vois silloin jo vastata suurin piirtein yhden vauvan odottajaa viimeisillään?

Meidän vauvoilla on omat pussit mutta istukasta ei osattu sanoa vielä edellisessä ultrassa. Sukupuolet selvinnee ensi käynnillä :)

Mun huolestuminen johtuu myös aika suureks osaks siitä että edellinen raskaus päättyi keskenmenoon. Siitä ehkä pelko että tapahtuu jotain. Nyt en haluais kertoa vieläkään tästä raskaudesta muille kuin lähipiirille. Työnantajalle olen ilmoittanut mutta siinäkin sinnittelin ja pähkäilin viimeiseen asti....

Mutta siis positiivisin mielin kyllä ollaan jo minä ja mies tosi innoissamme ja onnellisia :)
 
Liikkeet minä tunsin aiemmin (vkolla 16 alkaen) mutta oletan sen johtuneen siitä, että tiesin kuulostella jo aiemman raskauden perusteella. Mulla oli paljon supistuksia tuolloin, kun laitettiin sairaslomalle. Pääasiassa kivuliaimmat supparit tulivat seuraavana yönä, kun oli tehnyt vähänkään raskaampaa.
Enpä tiedä, miten esim. Lääkärit suhtautuvat kaksosodottajan lentämiseen noilla viikoilla. Täällä ainakin on kaikki lääkärit olleet tosi varovaisia joka asiassa.

Saanko kysyä, millä viikolla raskautesi keskeytyi? Me kerrottiin raskaudesta "kokototuus" vasta rakenneultran jälkeen. Tuntui turvallisemmalta niin. Vieläkin tosin pelottaa, että esim toiselle tapahtuisi jotakin. Ovat molemmat kovin odotettuja <3

Onnea teille paljon odotukseen ja koita ottaa rennosti! kaikki asiat, sairaslomat ym menee kyllä omalla painollaan... :)
 
Itsekin olisin halunnut odottaa rakenneultran jälkeen ennen kuin kerron esim työnantajalle mutta tuntui että maha alkaa jo näkyä ja jotenkin stressasin miten saan työasiat järjestettyä ja mitä sanon jos en halua lähteä lentämään ja ulkomaille joten ajattelin että stressi vähenee jos nyt vaan kerron miten asia on. Ja olihan se helpotus.

Mun keskenmeno tapahtu viime syksynä, se oli yksi vauva ja se huomattiin viikon 12 ultrassa. Se oli tosi kova pala.

Meillä on rakenneultra vasta 8.5 ja tuntuu että sinne on niiiiin pitkä aika.... Samaan aikaan yritän nauttia elämästä ja tästä hetkestä :)
 
Yksi kaksosten odottaja lisää :) Laskettuaika syyskuussa, nyt rv 20. Erimunaiset esikoiset kyseessä. Maha alkoi kasvaa järjettömällä vauhdilla heti kun raskaus antoi ensimmäiset merkkinsä. Painoa ei aluksi tullut kuin 250 g viikossa, nyt viimeiset kolme viikkoa olikin tullut 890 g / viikko. Sf-mitta tällä viikolla 24 cm. Todella helppo alkuraskaus,tätä nykyä sitten aivan jotain muuta.. Ensimmäinen sairasloma lähenee loppua,supisteluiden takia reilu viikko oltu kotona. Selkä kettuilee välillä,kovasti oon yrittänyt käydä päivittäin edes puolen tunnin lenkillä,tuntuu sen jälkeen himpun verran paremmalta. Toinen vauvoista kova jylläämään mahassa,toinen selkeesti rauhallisempi :) Odotellaan 3.5 vuorossa olevaa rakenneultraa jännityksellä :)
 
Hei onnea teille kaksostenodottajat! Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti. Itselläni raskaus oli mitä mallikkain, kaikki meni pelottavan hyvin ja loppuun asti liikuin ihan reippaasti! Meille piti tulla erimunaiset lapset mutta sektiossa selvisikin että ovat identtiset, heillä siis yhteinen suonikalvo, muuten omat pussit ja istukat (jakuatuminen on siis tapahtunut hyvin varhaisessa vaiheessa). Jouluna syntyivät ja Isojakin olivat, yli 3 kiloa kummatkin ja viikot 37+5. Aina siis kaksosodotus ei ole yhtä tuskaa. Palkinnot on sitten kuitenkin mitä mahtavimmat, harva pääsee tätä kokemaan! :) Onnea odotukseen :)
 
Mukavaa, että on saatu keskusteluun uusiakin kaksosodottajia :) minulla nyt viikkoja kasassa 31+4 ja alkaa olla vatsanseutu sen mukainen. 31+1 olin kontrolliultrassa, kaikki oli hienosti. Painoarvioita tuli seuraavasti: A: 1789g ja B: 1755g. Hienosti olivat kasvaneet. A on edelleen raivotarjonnassa ja B perätilassa.
Tänään on ollut kummallisia tuntemuksia alavatsalla ja selässä, mahdollisimman paljon olen koittanut olla pitkällään. Muutama päivä on tullut vedettyä aika rankasti ja keho varmaan koittaa hidastaa vauhtia :D

Onnea ja voimia kaikille odotukseen :)
 
No nyt on siellä kauan odotetussa rakenneultrassa käyty :) A todennäköisesti tyttö, paino 413 g, B satavarma poika jolla painoa 394 g :heart: Kaikki oli niinkun pitääkin. Seuraavan kerran kurkkimaan päästään 22.5.
 
Hei! Täällä mennään viikolla 21 alkaa tulla täyteen. Rakenneultrassa kaikki hyvin mutta sukupuolista ei vielä osattu sanoa varmasti. Eri pussit ja istukat näytti olevan, vauvat samankokoisia, noin 300 g. Melskettä on ollut vatsassa :)

Omasta voinnista sen verran että aamuisin pystyn kävelemään reippaasti mutta illalla töiden jälkeen on maha niin pinkee että tuntuu epämukavalta. Pientä harjoitussupistelua on ollut.

Kiva kuulla että muillakin menee hyvin!
 
Heippa pitkästä aikaa!
Täällä on kainalossa kaksi ihanaa prinsessaa! :)
Synnytys käynnistettiin vkolla 36+6, koska meidän lapsilla oli yhteinen istukka ja riskit tästä eteenpäin olisivat kasvaneet kuulemma huomattavasti. Kanta-Hämeen keskussairaalassa Hämeenlinnassa synnytin ja ei voi kuin kehua :)
Synnytys käynnistettiin laittamalla oksitosiinitippa, ja kun se oli ollut n. puolituntia puhkaistiin a-vauvan kalvot, koska kohdunsuulla tilanne oli kypsä, olin n4senttiä auki. Kasvojen puhkaisu toi lisätehoa supistuksiin, jolloin sain epiduraalin voimakkaita kipuja levittämään (kipupumppu ei kerinnyt mukaan, vaan "esilääkitys". Miehen kanssa puhuttiin, että taitaa mennä vielä pitkään tässä... Puolituntia siitä eteenpäin tunsin kovaa painetta ja soitin kätilö paikalle. Olinkin jo yli 9senttiä auki ;) pian sain alkaa ponnistamaan ja saliin pamahti porukkaa hirveästi (11hlöä minun ja miehen lisäksi). A:n ponnistus kesti 16min. Neiti oli heti pirteä ja huusi kuinnsyötävä :) a:n ponnistuksen aikana lääkäri seurasi ultralla b:n sykkeestä ja totesi, että hyvin jakselee. Jotenka odoteltiin hetki, kivut katosivat täysin. Ponnistin b:n ilman supistuksia, mutta tuli oikein helposti, ponnistin kätilön mukaan liikaakin ;) ikäeroksi tytöillemme tuli 7min.

Odotusaikana saimme kaikilta lääkäreiltä Painoarvioita, joissa lapset olivat suunnilleen samankokoisia. Viimeisessä arviossa a: 2800g ja b:2600g.
Todellisuus olikin sitten vähän toinen... A:n syntymämitat 3030g ja 47cm B:n 2190g ja 45cm. Molemmat olivat kuitenkin eritättäin hyvävointisia ja terveitä vastasyntyneitä, b:n kohdalla viikot ratkaisivat, pääsi suoraan vierihoitoon hänkin :)
Kotiin pääsimme, kun tytöt olivat 4vrkta. Olisimme päässeet jo päivää aiemmin, mutta en halunnut lähteä, kun maito oli vasta nousemassa.

Selvisin synnytyksestä ilman mitään ompeleita, kaikki meni oikein loistavasti. Haluan kertoa tämän tarinani, koska pelkäsin itse synnytystä jonkin verran. Kun menee mieli avoimena ja kuuntelee kätilöitä, selviää kyllä! :) tsemppiä kaikille teille, jotka odotettu vielä omia nyyttejänne! Jokainen päivä on tärkeä, jonka he saavat tiessä kasvaa <3

P.s synnytyksen kesto kokonaisuudessaan oli 4tuntia 40 minuuttia, helpompi kuin esikoisen synnytys 26 tuntia ;)
 
Hei HippuKippura!!
Ihanaa kuulla sun tarina, paljon onnea teille!! :heart: :)
Kiva kuulla tollainen tarina että kaikki on mennyt hyvin. Mullakin on odotus sujunut hyvin. Nyt viikkoja 31. Kovasti odotetaan pikkuisia täällä, tavarat on jo hankittu. Onnea kaikille muillekin odotukseen!
 
Hei!

Toivottavasti tähän ketjuun olis vielä kirjoittelijoita kun viimeinkin löysin monikkoketjun.
Eli meidän raskaus muuttui yksösestä kaksosiin ja vielä kolmosiin. Alkuperäinen laskettu aika olis tammikuun lopulla 2013 mutta hyvä jos marraskuuhun saa pidettyä ittensä kasassa, jos siis kaikki hyvin menee. Nyt 13+3.
Kolmosuutisen jälkeenyöunet onkin ollu katkolla ja stressiä pukkaa. Kaikkialla puhutaan vaan riskeistä. Jos jatketaan kolmosraskautta on vastassa hyvin suurella todennäköisyydellä keskoset ja sen tuomat ongelmat, mahdolliset kehitysvammat ym. Jos pääädytään osakeskeytykseen (jota ensimmäisenä keskussairaalassa kysyivät) voi olla että menetetään kaikki. Raskaus on ensimmäinen, ivf:n tulos ja erittäin toivottu eikä haluttas menettää yhtäkään, mutta tottakai lasten- sekä oma terveys on tärkeintä. Stressaavan vaikeita päätöksiä jotka vaikuttaa koko loppuelämään ja niin vähän tietoa ja aikaa.

Olisko vielä muita kaksos-kolmos-nelos odottajia??
 
Hei Minimoy!

Täällä kaksosia odottava ensikertalainen. Etsinkin juuri tämäntyylistä palstaa, jospa saatais tähän listaan eloa :)

Meillä alkaa ma vo 9 eli ihan ei kai vielä olla turvallisilla jäillä, mutta kaksi sykettä todettu jo kahdesti ultrassa (toinen normi vko 7 ultra ja toinen "hätäultra" kun rupesin viime ma hieman vuotamaan, onneksi ei mitään vakavaa, pieni repeämä toisen alkion vieressä, mutta hyvin yleistä kaksosraskauden alkumetreillä, kuulemma).

Pahoinvointi on ollut melkoista ja todella kuluttavaa. On enää vaikea keksiä ruoka-aineita joita haluais syödä ja jotka pysyvät kiltisti sisällä... Mutta sitähän ne sanovat, että näissä monikkoraskauksissa pahoinvoinnitkin saattavat olla hurjempi, kun hormoneitakin on isompi määrä. Onko sulla ollut pahoinvointia? Loppuiko maagiseen 12 vkoon? Muita oireita mulla ei toistaiseksi vielä juuri ole.

Työkaverini sai 3 (vai jo 4?) vuotta sitten kolmoset. Rupesivat tekemään pikkutytölle kaveria; tyttö saikin sitten 3 leikkikavereita lisää kerralla! :) Heillä ainakin kaikki meni hyvin, vaikka seuranta olikin käsittääkseni tiuhaa.

Ai niin, meillä on myös FIV/ICSI-raskaus kyseessä.

Asumme ulkomailla, suurkaupungissa, joten itseä alkanut jo nyt mietityttämään kaikki suurkaupungissa lastenkasvatukseen liittyvä. Talot ovat vanhoja ja käytävät kapeita; enhän mä saa kaksosrattaita edes kämpästä yksin ulos! No, kaikki ajallaan, näitä ehtii tässä vielä miettimään....
 
Hei Minimoy ja Halinalle78! Kiva että kirjoititte ketjuun, olin jo luopunut toivosta että keskustelu jatkuu. Olisi niin kiva vaihtaa kuulumisia. Tuollahan on tuo monikko-osio erikseen mutta ei sielläkään ollut hirveesti keskustelijoita.

Minimoy, sulla on varmasti ollut tosi rankkaa kun joudutte miettimään osakeskeytystä ja muuta. Mihin päädyitte sitten? Aiheesta oli muuten yksi keskustelu Hmp:n keskustelupalstalla mutta ehkä olitkin jo löytänyt sen.

Mulla kesti pahoinvointi viikolle 14 asti, se oli rankkaa mutta en oksentanut. Viikolla 18 alko supistukset jotka oli yllättävän kovia (veti välillä ihan kyyryyn). Sinnittelin töissä viikolle 27 (pystyin pitämään välillä lomapäiviä) ja sitten pyysin sairaslomalle supistusten takia.

Raskaus on edennyt hyvin vaikka olen ollut huolissani milloin mistäkin... Toivottavasti teilläkin on kaikki hyvin!

Nyt on viikkoja 35+3. Tänään meen pissakokeeseen koska tuntuu että olis virtsatieinfektio... Takana kolme huonosti nukuttua yötä; kaikenlaista kolotusta siellä täällä ja vessassa ramppaamista ja viime yönä heräsin kun oksennusta nousi ruokatorveen (liian myöhään nautittu iltapala) Että sellaista hauskaa :) raskausarpia vatsa täynnä ja viime viikolla sf mitta 40 eli aika iso maha. Hauskaa kun ihmiset kadulla kyselee milloin on laskettu aika, luulee varmaan että lähden kohta synnyttämään ;) Ei kyllä vielä tunnu siltä että synnytys olis lähestymässä mutta olen ensikertalainen joten en osaa sanoa.

Tsemppiä ja onnea kaikille monikko-odottajille!
 
Heippa! Täällä tuore kaksosodottaja, aamulla sain ultrassa kuulla että kaksi on tulossa. Pieni shokki päällä. Joten vertaistukea kaipaa. Viikkoja nyt 12+0. Masu on vielä melkein näkymätön, mutta pahoinvointia on aika reilusti. Töihin heti soitin pomolle uutiset :)
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Hei SoonFab4 ! Ihania uutisia :) Mulla oli ensimmäinen reaktio huoli että voi miten tässä nyt tulee käymään, lääkäri onnitteli että "tuplaonni" :) Mulla oli edellinen päättynyt keskenmenon nimittäin ja omalla lääkärillä olin käymässä. Hän vaan totesi että elämä on ihmeellistä! Ja niinhän se on :) Alkushokin jälkeen olin vaan tosi onnellinen ja tunsin itseni niin etuoikeutetuksi kun saisimme kaksi lasta! :)
 
SoonFab4, onnittelut tuplista:heart:


Täälläkin tulossa tuplat, viikkoja nyt 13+4 :) Erimunaiset veijarit siellä paineli menemään :heart::heart:
Tuplat ovat mulle 4. ja 5. lapsi, miehelle 2. ja 3. :D Mulla 2 lasta siis aikasemmasta liitosta (04 ja 05) ja yksi yhteinen, 10/2011 syntynyt :D vipinää luvassa, kuopus on n. 1v3kk tuplien tullessa :d :D
 
Onnittelut kaikille tuplien (tai useampien) odottajille ! Täälläkin masussa melskaa pari veijaria (tyttö ja poika) rv 23. Meidän perheeseen on jo tosin yhdet luomukaksoset parisen vuotta sitten siunaantunut (myöskin tyttö ja poika), eli tavallaan tuttu juttu :) Masu tosin kasvaa nyt ihan huimaa vauhtia verrattuna edelliseen raskauteen ja tietysti nämä olemassa olevat muksut vievät osansa meikäläisen energiavarastoista. Hulinaa riittää toisinaan aika tavalla nytkin (ei onneksi koko aikaa...), eli saapi nähdä minkälaiseksi elämä muokkautuu toisten tuplien myötä. Nyt vain toivotaan, että vaavit pysyisivät masussa kasvamassa marraskuun loppuun/joulukuun alkuun.... Edellinen synnytys käynnistyi pikkaisen vajaa 4 vkoa etuajassa.
 

Yhteistyössä