Elovauvat 2014 <3 *toukokuussa*


Kuva: Custom T-Shirts, Unique Gifts, Posters, & Personalized Mugs | CafePress

-----

Poikalupauksia: 25 :heart:
Tyttölupauksia: 14 :heart:

-----

:heart: Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Synnytyssairaala :heart:

29.7.
Nannaa / 20v / 1. lapsi / OYS
Skonssi / 30v / 2. lapsi / TAYS
vekarasakara / 25v / 3. lapsi / PKKS / poikalupaus

30.7.
m a r z a / 33v / 5. lapsi / TAYS

31.7.
Hemutus / 25v / 2. lapsi / K-HKS
pace / 25v / 1. lapsi / KYS
Pinsuli / 21v / 2. lapsi / TAYS / tyttölupaus

1.8.
mariet / 26v / 2. lapsi / EKKS / poikalupaus
Fiinaliina / 24v / 1. lapsi / TYKS / tyttölupaus
emelea / 26v / 2. lapsi / NKL
Elovaavi / 32v / 2. lapsi / VKS / poikalupaus

2.8.
Hulda^ / 26v / 1. lapsi / KOS

3.8.
Puccola / 28v / 1. lapsi / Ulkomaat (Italia) / poikalupaus
Ole luonani aina / 24v / 3. lapsi / NKL / poikalupaus
Hoxa / 31v / 4. lapsi / TYKS

4.8.
iiris_lorea / 32v / 1. lapsi / Ulkomaat (Saksa)
TaikaUsko / 28v / 1. lapsi / OYS

5.8.
Mussukka82 / 31v / 3. lapsi / TAYS
Ensinmäinen / 21v / 1. lapsi / ? / poikaolo

6.8.
tiiti85 / 28v / 2. lapsi / SatKS
Mmaria / 22v / 1. ja 2. lapsi / K-HKS / kaksoset / tyttölupaukset
kivitasku / 37v / 5. lapsi / K-HKS / tyttölupaus

7.8.
Madeia / 26v / 3. lapsi / OYS
Mörbid / 26v / 2. lapsi / TYKS
reirei / 27v / 2. lapsi / KOS / tyttölupaus
Hobla / 30v / 1. lapsi / TAYS / tyttölupaus

8.8.
althema / 31v / 1. lapsi / SeKS / tyttöolo
murgu / 25v / 2. lapsi / TAYS
TatjanaL / 25v / 1. lapsi / MKS / poikalupaus
suklaarusina / ? / 3. lapsi / ? tyttölupaus
Elaisah / 33v / 2. lapsi / KOS / poikalupaus
jennii-- / 23v / 1. lapsi / HYS / poikalupaus

9.8.
Mirka J./ 32v / 4. lapsi / K-HKS

10.8.
Miini91 / 22v / 2. lapsi / Kät tai K-HKS
Saanuska83 / 30v / 1. lapsi / LAS tai JS / tyttölupaus
ChevyMama/ 23v / 3. lapsi / TAYS
maibe / 23v / 2. lapsi / TAYS

11.8.
esikoista vailla / 32v / 1. ja 2. lapsi / TAYS / kaksoset / tyttölupaukset

12.8.
MiNalo / 29v / 2. lapsi / OYS / poikalupaus

13.8.
Chiane / 25v / 1. lapsi / K-SKS
H keiju / 33v / 2. lapsi / HYS / poikalupaus
Elythia / 28v / 1. lapsi / KOS / poikalupaus
maggy / 21v / 1. lapsi / TYKS / tyttöolo

14.8.
Monsuliino / 31v / 1. lapsi / TAYS
-j- / 33v / 1. lapsi / ?
Sammi / 35v / 3. lapsi / KOS / poikalupaus
Tähtipölyä78 / 35v / 6. lapsi / K-SKS / tyttöolo
Viivi__ / 25v / 3. lapsi / TYKS / poikalupaus
Riduli / 45v / 4. lapsi / K-PKS / tyttölupaus
SookyS / 31v / 1. lapsi / TAYS
Juniori / 2. lapsi / OYS / poikalupaus
_mai / 28v / 1. lapsi / ? / ?

15.8.
ekulainen / 20v / 2. lapsi / NKL

16.8.
Sipuri / 30v / 1. lapsi / SeKS
tipsula / 20v / 2. lapsi / TYKS / poikalupaus
Daisy D. / 31v / 2. lapsi / PS

17.8.
sushen / 30v / 2. lapsi / TYKS / poikalupaus

18.8.
Pink89 / 24v / 3. lapsi / KAKS / poikalupaus
Peppi1981 / 32v / 2. lapsi / OYS / poikalupaus
pikku-uikku / 30v / 4. lapsi / KAKS / poikalupaus
luna_82 / 32v / 2. lapsi / TAYS / poikalupaus
Livia* / ? / 2. lapsi / TAYS

19.8.
Supermum83 / 30v / 2. lapsi / Ulkomaat (Iso-Britannia)

20.8.
Helminni / 35v / 1. lapsi / KOS / poikalupaus
Mabirris / 29v / 2. lapsi / K-SKS / poikalupaus

21.8.
sunshine25 / 29v / 3. lapsi / MKS
arillam / 28v / 1. lapsi / VKS

22.8.
candyqueen / 19v / 1. lapsi / HYS tyttölupaus
MamaButterfly / 26v / 3. lapsi / PS
Monski94 / 20v / 1. lapsi / ? / poikalupaus
Seerumia / 23v / 3. lapsi / LAS

23.8.
Futuretar / 24v / 1. lapsi / TAYS

24.8.
Amuniina / 34v / 2. lapsi / ?

25.8.
kuppikakku / 25v / 2. lapsi / KAKS
Vehnis / 37v / 2. lapsi / JS / poikaolo
emhi / 23v / 2. lapsi / K-SKS
tarantellah / 28v / 2.lapsi / TAYS

26.8.
Danskuu / ? / 1. lapsi / K-SKS

27.8.
helke / 25v / 2. lapsi / JS

28.8.
mammuttisi / 23v / 3. lapsi / PKKS / tyttölupaus
milkei / 33v / 2. lapsi / Ulkomaat (Ruotsi) / poikaolo
Kaisa-Tuulikki / 33v / 2. lapsi / SeKS / poikalupaus
siok_ / 26v / 1. lapsi / KOS

29.8.
mimosalaha / 24v / 1. ja 2. lapsi / ? / kaksoset / poikalupaus 1/2
verppu / 24v / 1. lapsi / ?
Shuri / 28v / 3. lapsi / OYS / poikaolo
Caro_ / 26v / 1. lapsi / TYKS

-----

:heart: Elokuun odottajia yhteensä 87 :heart:

Ensimmäistä odottaa 32 naista
Toista odottaa 34 naista
Kolmatta odottaa 14 naista
Neljättä odottaa 4 naista
Viidettä odottaa 2 naista
Kuudetta odottaa 1 nainen


-----

Surun kohdanneet: :'( :hug:
Kkamilla
Maarii
Sinadrius
Toothie
Mequ
Samapo
Zemar
esteri76
Elohiiri82

… ja muutama muu, jotka eivät halunneet nimeä listalle <3

Paljon vauvapölyä teille :heart:

-----

Raskauden seuranta

2.6. Mmaria (ÄP)
5.6. Peppi1981 (N)
9.6. Pinsuli (N)
10.6. mammuttisi (S)
11.6. Elythia (N)
12.6. Pinsuli (U)
17.6. mammuttisi (N), Pinsuli (PP)
23.6. mariet (N)

Lyhenteet:
VU = Varhaisultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
NT = Niskaturvotus-ultra
RU = Rakenneultra
IB = Istukkabiopsia
ÄP = Äitipolikliniikka
S = Sokerirasitus
U = Muu ultraus
PP = Pelkopoli

-----

Missä kukakin synnyttää
:heart::

EKKS - mariet
HYS - candyqueen, H keiju, jennii--
JS - helke, Vehnis, (Saanuska83)
KAKS - kuppikakku, pikku-uikku, Pink89, TuikQ
K-HKS - (Miini91), Mirka J., Mmaria, Hemutus, kivitasku
K-PKS - Riduli
K-SKS - emhi, Mabirris, Tähtipölyä78, Chiane, Danskuu
KYS - pace
KOKS - *Tiuhti*
KOS - siok_, Elaisah, reirei, Elythia, Sammi, (Miini91), Helminni, Hulda^, Tsiuh
LAS - (Saanuska83), Seerumia
LKS - hanspu
MKS - sunshine25, TatjanaL
NKL - Ole luonani aina, emelea, ekulainen
OYS - Shuri, Peppi1981, MiNalo, Madeia, TaikaUsko, Nannaa, Juniori
PKKS - mammuttisi, vekarasakara
PHKS -
PS - MamaButterfly, Daisy D.
SAS -
SatKS - tiiti85
SeKS - Kaisa-Tuulikki, Sipuri, althema
TAYS - tarantellah, Futuretar, Monsuliino, esikoista vailla, maibe, ChevyMama, murgu, Mussukka82, Pinsuli, m a r z a, Skonssi, luna_82, Livia*, SookyS, Hobla
TYKS - Fiinaliina, Hoxa, Mörbid, tipsula, maggy
VKS - arillam, Elovaavi

-----

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet

EKKS = Etelä-Karjalan keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
KAKS = Kainuun keskussairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen sairaala
KOKS = Kymenlaakson keskussairaala
KOS = Kätilöopisto
LKS = Lapin keskussairaala
LAS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan keskussairaala
PHKS = Päijät-Hämeen keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
SAS = Salon aluesairaala
SatKS = Satakunnan keskussairaala
SKS = Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen keskussairaala
VKS = Vaasan keskussairaala
ÅHS = Ålands centralsjukhus

-----

Edelliset ketjut:

- http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2313226-viela-muita-joilla-la-elokuussa-2014-a/
- Joulukuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2315013-elovauvat-2014-3-joulukuussa/
- Tammikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2322763-elovauvat-2014-3-tammikuussa/
- Helmikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2329844-elovauvat-2014-3-helmikuussa/
- Maaliskuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2335734-elovauvat-2014-3-maaliskuussa/
- Huhtikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2345852-elovauvat-2014-3-huhtikuussa/

-----

Päivityspyynnöt mielellään jollain kirkkaalla värillä :)

-----

IHANAA ODOTUSAIKAA MEILLE KAIKILLE! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä toukokuuta! :) Enää kesä- ja heinäkuu....!

Mmaria, hyvänpainoisilta tytöt kuulostaa! :)

Helminni, totta kai vaadit synnytystapa-arviota! Kyllä mun mielestä tuollaisessa tilanteessa sellainen pitää saada. Onpa inhottava terkka... :S Ja kyllähän se etuseinäistukka ilmeisesti aika paljon vauvan liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa. Mutta sitten kun se vielä kasvaa ja kääntyy raivotarjontaan, niin ne potkut tuntuu enemmän tuolla kylkiluiden tienoilla.

(.) Mä olin eilen juhlistamassa miehen synttäreitä ja vappua oikein baarissa! Viihdyin siellä jopa vähän yli yhteen asti, siinä vaiheessa oli pakko lähteä kun sekä istuminen, että seisominen alkoi tehdä vähän pahaa. Mutta ei oo kyllä hetkeen ollut noin hauskaa, ja selvisipäs, että selvinpäinkin voi viihtyä baarissa :)

Mites, onko teillä pysyneet mielihalut samanlaisina kuin aikaisemmin raskaudessa? Mulla on edelleen hirveä himo pisaratomaatteihin ja kaikkeen makeaan. Kaikkeen! Oon oikea sokerihiiri ja meinaa jäädä kunnon ruoka syömättä kun maistuis vaan makea :ashamed:

Pinsuli ja Himpula 27+0 !! *poks* :heart:
 
Oioi, toukokuu jo :) Kesäkuun alusta tämä äitee jää kesälomalle ja 24.6 alkaa perään äitiysloma! Jippii.
Kävin etisenistukan vuoksi kippaamassa 150e yksityiselle, ja siellä selvisi että istukka on älynnyt siirtyä, joten nou hätä,että leikkaukseen joutuisin..
Sokerirasituskin tehtiin maanantaina, eikä radia löytynyt täältäkään.
Painoa on tullut nyt rv 27 asti sellaiset 9kg, joka on huimasti enemmän kuin aiemmissa raskauksissa, mutta selittynee tupakoinnin lopetuksella osittain.. Ja oonhan nyt tietty melkein 10v. Vanhempikin :)
Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa vappua! Toivottavasti ei sentään lunta missään tule, vaikka niin lupailivatkin..
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Pinsuli kun sulle on maistunu makea, niin onko vaaveli pysyny kuitenkin normimitoissa? Mietin kun puhutaan radin vaikutuksista vauvan kokoon, mutta mitäs jos sokeriarvot on kohdallaan ja siltikin laps vaan kasvaa.. Voiko se siltikin johtua siitä sokerin määrästä? Tietääkö joku, kun mä en millään jaksa ruveta googlettaa.

Eilen grillailtiin himassa kaveripariskunnan kanssa ja tänään on tarkoitus lähteä hieman erilaiselle vappupäivälle, minkä miehen kaveri on järkännyt. Syömäänkin ihan siis päästään kunnolla kait :). Itsellä menee niinkuin simalinjalla.

Hauskaa vappua kaikille!
 
Kivaa vappupäivää:)

Täälläkin oli eilen simalinja ja maistuikin hyvältä taas pitkästä aikaa:)
Kaveriporukalla istuttiin eilen iltaa, ja tuntuu kyllä että herkut vähän niinku korvaa sitä ettei voinut kuoharia/siideriä maistella. Oon kyllä nyt koittanut että olisi vain yksi herkuttelupäivä viikossa, mutta ajattelin kyllä että jäätelö saattaa olla kesänajan poikkeus:p
Parin viikon päästä mulla on sokerirasitus niin saa nähdä miten sokeriarvot, alkuraskaudessa ne oli vielä enemmänkin "liian hyvät" kuin huonot, terkkarin mukaan.

Tuntuu kyllä että kun eilen söi munkkia ja joi simaa niin mahassa olikin sitten tosi hurjasti meininkiä! Siksikin välillä mietin että miten paljon makeaa viitsii syödä kun toinen tulee pian mahasta läpi:D Nyt liikkeet tuntuu selkeesti jo istualtaan ja kyljeltäänkin, seisoessa harvimmin.

Oon koittanut jo tutustua vähän synnytyskirjallisuuteen, mulle on suositeltu paria kirjaa mitkä ajattelin lukea ja sit pyrin etten lue netistä mitään keskustelupalstoja vaan vain jotain artikkeleita. Haluaisin tietää kaikista eri mahdollisuuksista lievittää kipua (lääkkeetön ja ei lääkkeellinen) ja että miten ite voi auttaa synnytyksessä synnytyksen kulkua.
Pelkopolille meen jutteleen kesäkuussa.

Tehtiin myös toissapäivänä eka iso hankinta: vaunut! Miten hurjalta tuntuikaan lykkiä niitä vaunuja myymälässä ja testailla:) Niin vaikea tajuta että syksyllä niissä sitten lykkäilee omaa vauvaa!! Tuntuu vaikealta tajuta:)

luna 24+3
 
Ai hurja, kolme kuukautta enää ja pitäisi vauva olla sylissä! Nyt on iskenyt tännekin ihan todellinen vauvakuume. Tai siis sellainen olo että haluan vauvan NYT. Tähän asti ollaan menty pienessä paniikissa eteenpäin ja valmiiksi jo stressattu niitä unettomia öitä. Kyllä se luonto vaan on ihmeellinen :).

Mulla on maanantaina neuvola ja kuulen sokerirasituksen tulokset siellä. Vähän kyllä jännittää. Makea maistuu täälläkin vähän luvattoman hyvin. Pitäisi kyllä vähentää ihan jo omankin hyvinvoinnin takia.

Ahdistava olo senkun jatkuu ja pahenee aina tuossa iltapäivästä. Tuntuu kuin supistus jäisi päälle ja maha on ihan kova ja ahdistavan oloinen. Ei onnistu seisominen eikä istuminen. Puolen tunnin makoilu vasemmalla kyljellä saa onneksi tilanteen rauhoittumaan. Esikoisesta vastaavaa olotilaa oli ihan viimeisillä viikoilla ja rasituksen yhteydessä. Siksi olen nyt vähän huolissani. Täytyy ottaa puheeksi neuvolassa maanantaina.

Täällä menee vappu kotisohvalla makoillessa. Tuli kyllä vapaapäivä enemmän kuin tarpeeseen!

-tiiti- 26+1
 
Niin siinä taas minun kohdalla kävi että sokerirasitus kertoi karua totuutta. Eli raskausdiabetes! Oikeastaan se oli odotettavissa kun edellisessäkin raskaudessa oli insuliinihoitoinen diabetes, tosin vain 5 viimeistä viikkoa jouduin pistämään kun ei enään pystynyt aamulla edes yhtä täysjyväruisleipää syömään kun sokeri pomppas liian ylös. Mä olin terkkarin kans sopinu että soittaa mulle tulokset seuraavana päivänä rasituksesta eli eilen soitti. Huomenna käyn sitten hakemassa mittarin että saa alkaa verensokereita mittaamaan. Aina tuo Radi ei vaikuta vauvan kokoon meidän nuorin painoi 3220g ja toisiks nuorin, jonka kohdalla myös diabetes painoi 3140g. Tämä siis tietää useampia käyntejä äippäpolilla ja tarkempaa seurantaa. Kerkesin eilen ennen terkan soittoa syömään yhden vastapaistetun munkin hyvällä omiksella, sillä nyt tuli kaikkeen sellaiseen todellinen stoppi, eli ei enään yhtään ylimääräisiä hiilareita.

Mulla siis oli paastoarvo ja tunnin jälkeinen arvo sallittua korkeampi...
 
Helminni, meijän vaavelihan on ollut ultrissa viikkojaan pienempi. Kävin kontrollissakin sen takia, mutta kasvu on tasaista. Mulla ei edes ole sokerirasitusta kun mikään ei viittaa siihen et ne pitäis tarkastaa... Luulisin kyllä että se pelkkä sokerikin tekee vauvaa isommaksi ilman, että arvot on koholla. Enkä mä nyt ihan päivittäin herkuttele ;)
 
Oi, ihanaa kun toukokuu on täällä jo! Pian on kesä ja sehän me kaikki tiedetään, mikä ihanuus meitä loppukesästä odottaa! :rolleyes:

tiiti85 Mulla on samoja tuntemuksia päivittäin ku sulla. Eli ahdistavaa, puristavaa oloa..se tuntuu sekä vatsalla että rintakehässä. Ikään kuin henkeä ahdistaa ja minulle se tulee fyysisen rasituksen yhteydessä enimmäkseen. Ei kärsi edes muutamaa sataa metriä kävellä kun pitää jo pysähtyä haukkomaan henkeä. Siis todella, todella tuskaista ja ahdistavaa tuollainen! Kävin jopa pääsiäisen aikaan päivystyksessä, mutta ei löytynyt mistään mitään vikaa, mikä selittäisi tuon olon. Ei veritulppaa ja hapettuminen oli normaalia. Ilmeisesti liittyy vaan kohdun kasvuun ja kenties alhainen hemoglobiinikin voi tehdä vastaavanlaisia oireita. Minun hb on siinä 100 paikkeilla ja vaikka rautaa oon syönytkin viimeiset pari kuukautta niin se ei siitä juurikaan nouse. :/ Tympäsee vain ihan tosissaan kun ei pysty tekemään välillä juuri mitään tuon ahdistuksen vuoksi..kerta ihan verkkainen kävelytahtikin saa sydämen laukkaamaan ja hengittämisen tukalaksi. Ja mietin vaan, että ei kai tuo olo ainakaan tästä helpotu kun maha vaan kasvaa isommaksi..

Toinen asia mikä rassaa tällä hetkellä on nuo selkakivut. Nukkuminen alkaa olla tosi hankalaa..pystyn nukkumaan sen 5-6 tuntia ja sen jälkeen herään kipuihin enkä löydä enää millään sellaista asentoa, missä vois nukkua.

Tää nyt meni vähän valittamiseksi, mutta kyllähän te ymmärrätte! ;) :D Enkä mä haluaisi todellakaan valittaa mistään..tää raskaus on niin niin pitkään ja hartaasti toivottu asia, että kärsisin tämän takia enemmänkin jos tarve niin vaatii. :heart:

Hyvää vappupäivän jatkoa mammat! :)

MiNalo ja natiainen 25+2
 
Muakin vaivaa ihan hirvittävä sokerihimo! Kävin äsken vaa'allakin ja kauhistuin. Millä mä saisin itsekurini takaisin ja sokerihimon hallintaan?
Ja kun tällä hetkellä mielikin on vähän muuttunut himourheilijasta löhöilijään, niin ei tule edes kulutettua kaikkea mitä syö... Apua.
Masu on myös kasvanut aika paljon tässä viimeisten parin viikon aikana. Välillä on jo vähän punkero-olo. Mitähän tää olo tulee oleen heinä-elokuussa, jos sama painonnousu jatkuu ja tulee vaikka kaipaamaani hellettäkin?!

MiNalo: kokeile nukkua kyljellään tyyny(jä) polvien välissä. Näin mun oli ainakin esikoista odottaessa viimeisillä viikoilla hyvä nukkua. Ja ainut asento, missä sai ylipäätään nukuttua.
 
Mua kans ahdistaa. Ei supista, eikä ota kipeää mutta on sellainen "raskas" olo koko ajan. Ja töissä pitäisi jaksaa olla 20.7. asti... Nyt tuntuu aika mahdottomalta, mutta mennään päivä kerrallaan ja sitten sairauslomaa, jos ei jaksa. Melkoista lyllerrystä oli vapputapahtumaankin kävely, pisti mahaan ja otti henkeen, kotiintulomatka meni onneksi helpommin. Mulla oli ke Hb 116, joten ei mikään huikean korkea mutta ei vielä toisaalta ihan kamalan huonokaan, nestemäinen rauta nyt käytössä kolmatta viikkoa.

Poika jatsaa mahassa hirmuisesti. <3 Aamulla herää 9 aikaan ja sitten aina välillä potkuharjoituksia pitkin päivä. Suunta vaihtelee vielä melkoisesti, eli tilaa on pyöriä.

Mulle maistuisi myös makea vähän liiankin kanssa, osittain siksi, että olen niin väsynyt ja sokerilla saa edes hetkeksi itseään boostattua (tyhmää, tiedän). Ja vielä kun edellisessä raskaudessa oli ruokavaliohoitoinen radi, niin pitäisi pysyä kyllä makeista tyystin erossa. Ja se paino, huoh. Katsoin juuri vanhaa neuvolakorttia, viimeksi olen painanut näin paljon raskausviikolla 35!!! Aaaargh. Nyt mulla onkin taas tsemppaus menossa, jos saisin tuon painonnousun vähintäänkin pysähtymään hetkeksi. Toki alkutilanteeseenkin verrattuna oli painoa 5 kg enemmän ja tähän mennessä on tullut joku 8 kg.

Uudet viikot taas! Kaisa-Tuulikki 23+0
 
sushen Kiitti vinkistä! Mulla onkin yhteensä VIISI tyynyä :D sängyssä, joista kaks on jalkojen välissä mutta siitä huolimatta ristiselkä kipeytyy muutaman tunnin unien jälkeen.

Niin joo ja mua vaivaa myös ihan hirvittävät suonenvedot nukkuessa! Siihen ku herää niin jalkaterä on igan miten sattuu vinksallaan ja pohkeesta vetää kans! Hirvee taistelu saada se loppumaan vääntämällä jalkaa suoraksi patjaa vasten. :/ Yritäppä siinä sitten nukkua ku vuoroin jalka ja vuoroin selkä kramppaa! Pitäs kai kokeilla magnesium-lisää kunhan vaan selviytyis apteekkiin ostamasn sitä. Käsittääkseni on ihan turvallista syödä sitä raskausaikana.
 
Uusi kuukausi taas! :) Kiitos Pinsulille!

Olen ollut jälleen laiska kirjoittamaan, pahoittelut.

Fiinaliina kysyi vakuutuksen hintaa meillä. Otettiin myös muita vakuutuksia samalla, mutta reilu 300€ se oli.

Nyt on minullekin alkanut tulla raskas olo, välillä jopa tukala. Ja ummetus on alkanut vaivata.. Yksi yö meni vatsan väänteissä ummetuksen kanssa painiessa, huoh.

Meidän piti tänään tilata vaunut nettikaupasta, mutta jotain mogattiin eikä saatukaan niitä nyt tilattua. Piti saada alennus, mutta koodi ei toiminutkaan. Harmi, haluaisin ne jo matkalle. Nyt en tiedä, jos ei saadakaan alennusta, että mitä tehdään.

Tämä elämä on nyt yhtä odotusta, kun se muuttokin on edessä. Tuntuu, että siihen liittyen kärsivällisyys alkaa jo loppua, no 2kk vielä edessä. Onneksi sentään töitä on enää 7vkoa! Koska huomista työpäivää ei enää lasketa :D

Ensi viikolla on vihdoin ensimmäinen lääkärikäynti. Jännä punnita itsensä ensi viikolla, kun tuntuu että viime päivinä on vatsa kasvanut paljon. Viime neuvolakäynnin luvun mukaan painoa on tullut vain pari kiloa koko aikana. Nyt on varmasti tullut paino harppaus! Onneksi makea ei maistu liiaksi, vaikka mieli tekee ja otan usein palan kakkua tms. mitä on tarjolla, mutta siihen se sitten jää.

Vapputerveisin, viikonloppua jo odotellen..

Elythia ja juniori 25+2
 
Siis mä en tarkoita, että Pinsuli olisit syönyt makeaa :D, tuli vaan siis tuosta sun kommentista noi sokerit mieleen. Mä en ole siis joutumassa edes sokerirasitukseen, mikä passaa mulle kyllä :) . Mua silti ahdistaa kun ei ole sitä edellistä raskautta vertailukohtana, että toivottavasti ei kasva. Pitää varmaan yrittää vähentää noita sokereita joka tapauksessa. Mullahan oli yhdessä vaiheessa sellainen tilanne, ettei maistunu mikään makea, mutta nyt jostain syystä maistuu.

Minalo pakko kysyä, että milloin otat sen rautatabun? Mun kaverilla kävi nimittäin ensimmäisessä raskaudessa niin että otti aina aamukahvin aikana sen rautatabun, mutta kun se ei imeydy kunnolla kahvin kanssa. Se ei saanu hemppaa nousemaan millään ja selvis vasta ihan raskauden loppuvaiheessa, Katso ettet ota sitä väärien ruokien kanssa, yks vinkki on ottaa illalla kun on menossa nukkumaan.

Jep. Hauska päivä takana!
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Reissusta kotiuduttu ja oli kyllä kivaa. Mäkin tulin istuneeksi viikonloppuna baarissa pikkutunneille ja mulla oli hurjan hauskaa vaikka väsyttikin välillä. Seuraava päivä meni kyllä väymyksestä toipuessa siinä missä muillakin juhlijoilla..

Makeanhimo vaivaa täälläkin :LOL: Mulla tekee mieli kakkuja ja leivoksia ja keksejä. Karkeista tulee hetkessä tosi huono olo ja niitä tuleekin syötyä aika vähän. Niin ja tietty jäätelöä pystyy myös syömään, sehän on oikeastaan terveellistäkin.. ;) Mäkin itseasiassa oon miettiny että miten tuo sokerinsyönti vaikuttaa sikiöön tai sen kokoon, mutta kun ei tarvi ees rasituksiin mennä niin tuskin paljon vaikuttaa.

Kohtu tuntuu toisinaan jo kokonaisen kämmenenleveyden verran navan yläpuolella ja myös potkuja tulee viis-kuus senttiä navan yläpuolelle, aika hurjaa.. Tuntuu että tuo vatsa on jotenki ylimaallisen suuri, mutta sf-mitta ei ollu silti enempää kuin 20,5.

Hyviä öitä elomammat!

Amuniina & mukula 23+4 :heart:
 
Maanantaina tuli käytyä neuvolassa ja kaikki muuten hyvin paitsi se himputin hemoglobiini :kieh: Se oli nyt päättänyt sitten pudota 98... joten joudun sitten syömään tupla-annoksen rautaa ja mahdollisimman paljon lihaa ja ruisleipää..:/

Päivitystä sen verran että mulla on toinen sokerirasitus 5.5 ja sitten olisikin seuraava neuvola 26.5.

Poitsu on kovasti potkinut masuu ja yhtenä päivänä tuleva isukkikin sai tuntea poitsun potkun korvaan :D Oli kuulemman aika lujakin potkasu :D Mutta ei nyt näin enempää tähän, kunhan lyhyesti kuulumisia kertoilin. :)

Monski ja masukki 24+0
 
Amuniina pakko pikaisesti kommentoida, että taidat olla aika pitkäselkäinen.. Mulla jos olis kohtu jo kämmenen leveyden verran navan yläpuolella, niin se olis jo kylkiluissa kiinni. :D täällä nyt siis vasta pari cm navan yläpuolella onneksi.

Vapun jäljiltä tukala tukala olo! Tuli syötyä ihan liikaa kaikkea makeaa ja rasvaista. : / nyt sit skippasin aamupuuron kun on vieläkin ähkyolo, omena saa toimia aamiaisena tänään. Eli siis töihin käy tieni tänään reilun viikon lepäilyn jälkeen... saa nähdä miten onnistuu...

mammuttisi ja Helmi 23+1
 
Aurinkoista perjantaita ja kiitos Pinsulille toukokuun ryhmästä taasen. :)

Vähiin käy nämä kuukaudet ennen kuin loppuvat. :) Täällä kans taas viikon saikun jälkeen töissä. Saa nähdä kuinka kauan keritään tässä istua, kun alaselkä alkaa vihotella ja illalla ei sit enää liikutakkaan. :( Nyt on tullu sit eteen että kunpaan sitä pitäis olla yhteydessä mahdollisten jatkosairauslomien suhteen.. työterveys vai neuvolalääkäri? Mä olen ehkä kerran tavannu ensimmäisessä ultrassa neuvolalääkärin ja muuten en kyllä tiiä asiasta mitään.. Kaipa sinne pitäis yrittää neuvolatädin kautta mennä. Tuntuu vaan että se on semmosena muurina siinä että helpompi olisi lääkäri tavata työterveyden kautta. Onko teillä ollu tai tulossa muitakin käyntejä neuvolalääkärillä kuin tuo nt-ultran yhteydessä ollut? Meillä kun ei tietääkseni ole mitään. Ja kaikki mitä neuvolatädille sanoo, hän tuntuu vähättelevän ja töksäyttelee vaan asioita. :(

Täällä kanssa ollaan tekemässä isyyspakkausta ja tilailinkin netistä vaikka ja mitä ja sit viel pitää vähän käydä kaupassa. :) Uskon että tuleva isukki osaa arvostaa tuota ja samalla tulee enemmän todeksi tämä juttu. :)

Vaunujen tuloa odotellaan vielä, kuun vaihteessa oli puhetta että kaipa tässä kohta. :) Jännittää ja tekis mieli heti mennä pyörii niillä pitkin maita ja mantuja, mut ei kait sitä sit tyhjien vaunujen kanssa. :D

Saanuska & Sixten 25+5
 
Helminni Käytin aluksi Obsidania, mutta siitä kipeyty maha. Ja koin hankalaksi sen, että se pitäisi ottaa tosiaan tyhjään vatsaan. Nyt olen käyttänyt Maltofer-tippoja, alkuun 2 kertaa päivässä, mutta vähensin yhteen kertaan, kun ummetus on niin hirvittävää. Noissa tipoissa ei onneksi ole väliä milloin ottaa vaan ohjeessa suositellaan ottamaan aterian yhteydessä. Itse sekoitan ne tuoremehuun ja otan yleensä aamulla, jos muistan! :p
 
Ihanaa, toukokuun pino jo :) Aletaan olla jo suht turvallisilla vesillä kohta kaikki, jos vauvat alkaiskin syntyä etukäteen.

Mites elomamojen vappu meni? Me ''juhlistettiin' hyvin rauhallisissa merkeissä, aattona grillailtiin ihan vaan kotosalla ja päivänä oltiin sitten brunssilla pitkän kaavan kautta kavereiden kanssa - ja ah autuutta kun oli hyvää ruokaa =)
Pinsulin kysymykseen voisinkin vastata, että mulla on himo ruokaan tullu vasta nyt loppuraskaudessa - jaksaisin syödä ihan uskomattomia määriä ruokaa. Ennen raskautta kun söin niinku lintu ja alkuraskaudessa nyt kaikki tuli ulos mikä meni sisään :D Ei siis sokeriherkkuja tee mieli vaan kunnon ruokaa ;)

Vekara
Hyvä että radi ja ultraus oli ok :) Ompas sulla lyhyt aika lomiin!

Luna, millaset vaunut?

Tiiti
mullakin on kasvanut ihan yllättäen ihan valtava vauvakuume, just semmonen, että haluan sen vauvan HETI. Ei millään enää jaksais odottaa :heart: Haluan nähdä millanen neitokainen sieltä on tulossa :)

Mistä tulikin mieleen, et onko joku nyt menossa sinne 4D-ultraan yksityiselle?

Kivitasku
harmitukset että siellä on radi riesana loppuraskauden.

Elythia
juu eli saman hintainen. Me oltiin vaan ihan pihalla niistä kaikista eri ''tasoista''.

Saanuska
Kerro tai kuvaa sit se sun isyyspakkaus! Millon aattelit antaa sen?

Tsemppiä kaikille kipujen ja vaivojen kanssa kärsiville!!


ON
Mulla oli alkuviikosta lääkäri ja kaikki on aivan hyvin. Suppareita ei oo nyt tullu mutta jos taas rasitus niitä aiheuttaa niin pitää otta rauhaksiin ja käydä näytillä. Nyt ei ainakaan mitään kypsymisia ollut aiheuttanut (ONNEKSI!). SF-mitta kasvoi presiis keskikäyrän mukaisesti.
Mulla on menossa kyllä raskauden paras jakso, ei oo huonoo oloo, mihinkään ei satu (paitsi ne supparit joskus) ja kaikkea pystyy tehdä, kun masu ei oo tiellä eikä kukaan vielä huomaa sitä. Eli välillä sitä ihan unohtaa koko raskauden. Ihanaa, että tuli tämmönenkin aika kun tää raskaus ei oo ollu niin kovin helppoa aikaa itselle.

Fiinis ja Vauva 27+0
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli: Kiitos uudesta ketjusta. :)

Rautatablettien ottamisesta voisin sen verran kirjottaa, vaikka en ihme kyllä tässä raskaudessa niitä ole tarvinnut ottaa. Ekassa raskaudessa minun piti niitä syödä ja vaikka kuinka söin, niin alussa ei hemoglobiini noussut. Söin siis aamulla aamupalan kanssa. Sitten kuulin, että maitotuotteet haittaavat sitä imeytymistä, joten vaihdoin ottoajan illaksi ja jätin illalla maitotuotteet pois. Kun sekään ei auttanut, niin aloin ottamaan tabletin c-vitamiinin porejuoman kanssa ja sen jälkeen alkoi hemoglobiini vihdoin nousta. Viime neuvolankin jälkeen varauduin menemään apteekkiin ostamaan tota c-vitamiiniporetabletteja, koska rautatabletteja minulla on vielä edellisen raskauden jäljiltä, mutta koska hemoglobiini olikin hyvä, ei ole vielä onneksi noita ottaa. Rautatabletti merkkinä oli tuo Obsidania.

Onko teillä, joilla on jo aikaisempia lapsia, tullut jotain mieleen sellaista, jota asioita kannattaisi muistaa tehdä ennen lapsen syntymää? Itselläni vieläkin naurattaa se, kun esikoisen synnyttyä oltiin lähdössä sairaalasta kotiin ja olin jo pukenut lapsen toppavaatteisiin ja itsekin olin jo ulkovaatteissa. Oltiin laittamassa lasta turvakaukaloon, kun hoksattiin, että emme tienneet kuinka niitä hihnoja löysennetään. Siinä sitten kuumissaan alettiin pyörittelemään sitä kaukaloa käsissä ja yritettiin keksiä paikka mistä pitäisi painaa. Pikkuisen nolottikin, koska huoneessa olivat ne kaksi muutakin äitiä lähdössä kotiin ja heillä kaikki tuntui sujuvan niin helposti. Onneksi sitten keksittiin vihdoin se nappi ja saatiin lapsi kaukaloon. Vaikka olin tutkinut kaukaloa monesti ja opetellut miten kaukalon saa telakasta irti, niin ei ollut vain tullut mieleen selvittää hihnojen löysentäminen. Oltiin ostettu kaukalo tutulta ja niin, että emme oikeastaan tavattu myyjää ollenkaan vaan tämä tuttu toi tavarat miehen vanhempien kotiin ja mie maksoin ne pankkitilille joten ei voinut myyjältä kysyä asiasta.

Myös todellakin kannattaa laittaa hoitopöytä ja muut kuntoon ennen laskettua aikaa. Itse luotin lääkäreiden puheisiin siinä, että lapsi ei tule syntymään laskettuna päivänä ja voi mennä melkein yliaikaiseksi. Mietinkin sitten laskettun päivän yönä juuri ennen lapsiveden menoa, että pitää laittaa nuo asiat kuntoon seuraavana päivänä. Koska tulikin samana yönä meno sairaalaan, enkä kerennyt tehdä mitä meinasin, niin olikin homma laittaa jutut kuntoon, kun päästiin sairaalasta kotiin. Mieheni ei ollut itse hoksannut laittaa niitä, kun oltiin sairaalassa ja olin siitäkin vähän vihainen, kun kotiin päästiin. Onneksi sentään olin sairaalakassiin pakannut ja valinnut kotiutumisvaatteet valmiiksi, niin niistä ei tarvinnut ennen sairaalaan menoa huolehtia.

Peppi1981 ja Vilperi 24+4
 
Moikka taas pitkästä aikaa :)
Ja tosiaan, aika kuluu kuin siivillä. Katoin just kalenterista että mullahan tulee huomenna jo 26 viikkoa täyteen :O Ja sitten ei oiskaan kun kolme viikkoa siihen kun edellisessä odotuksessa jouduin kolmen viikon sairaalalepoon... :( Sitä en nyt kuitenkaan jaksa stressata ja mulla on maanantaina neuvolalääkäri, joka lupas passittaa mut heti kontrolliin äippäpolille jos jotain poikkeavaa ilmenee :D

Vappu oli ja meni, viuh ja vauh!
Aaton huseerasin keittiössä 10-17 ja valmistin Vappu brunssin vapunpäivälle: nakkeja & perunasalaattia, lohikääryleitä, amerikkalaista juustokakkua & mansikkamelbaa, minimunkkeja ja tietysti simaa oli tarjolla :) Kyllä oli ähky olo jälkeenpäin ;) Meillä oli siis mun vanhemmat syömässä ja halusin meidän isän synttäreitten kunniaksi vähän nähdä vaivaa...
Onneks pojalla oli illalla koristreenit, niin tuli koirien kanssa käytyä sillä välin tunnin lenkillä (hieman helpotti).
Saas nähä paljonko on painoa tullut, kun viimeks ei ollu ku 250g ja koko aikana vaan kilo. Mutta näitten pöperöitten jälkeen voikin vaaka näyttää jotain ihan muuta ;) Toi mun kotivaaka on huono kun lattian kohdasta riippuen se näyttää +/-2, niin siihen ei oo kyllä uskominen. Ellei sitten laittaisi vaikka teipillä merkkejä lattiaan, että tulis aina asetettua se samaan kohtaan...

Tuplavaunut haen ensi viikolla (päädyin niihin Brio Double Wave vaunuihin) ja turvaistuimen hommasin jo mun isommalle vauvalle, niin saan uudelle vauvalle tuon kaukalon. Sitten ei kyllä puutukaan muuta kuin uusi vauva ;)

Wau! Täällä just alko sataa lunta ja aurinko paistaa täydeltä taivaalta :O

Mirka J. & Elma 25+6
 
Viimeksi muokattu:
Saanuska, meillä ei taasen ole nt ultran tiimoilta oltu missään tekemisissä neuvolalääkärin kanssa, kun nt ultra tehdään äitipolilla keskussairaalassa ja neuvolalääkäri on täällä terveyskeskuksessa. Normaalisti lääkärillä käydään raskauden aikana 2 kertaa ja tietty sitten jos on jotain ongelmia. Mä oon käynyt kerran ja toista käyntiä mulle ei varmaan tulekaan kun loppuraskaudessa on taas äitipolilla synnytystapa-arvio aiemman imukupin takia, niin korvautuu tuo viimeinen käynti tavallaan sillä.
 
Turussa lääkäri vastaanottaa ekassa ultrassa (nt) ja sit oli joskus 18. viikon paikkeilla. Loppuraskaudessa lääkäri tekee vielä synnytystapa-arvion, joskus +35. viikoilla. Eli lääkärikäyntejä on yht. 3. Ja tietysti useamminkin pääsee lääkäriin, jos on jotain ongelmia.

Mua vaivaa myös ummetus. Inhottava vaiva. Tuntuu, että vatsa on pinkeä suolen toimimattomuudenkin takia. Eilen otin mallasuutetta ja tänään on ollut vähän helpompi olla.
Myös närästys on tullut kuvioihin. Sitä en muista viimeksi olleen. En ole vielä keksinyt, mikä ruoka-aines sen aiheuttaa. Aina päivän loppua kohden alkaa poltto kurkunpäässä. :/

Päiväunille tarvis suunnata, että jaksaa ensi yön valvoa töissä. Ajattelin esimiehelle ehdottaa, että vielä tämän toukokuun voin tehdä yövuoroakin, mutta sitten lienee parasta pyrkiä normaaliin rytmiin ja lopettaa yövuorot... Ei tässä mullakaan kovin montaa viikkoa töitä enää ole, kun on 2 viikkoa vielä vuosilomaakin ennen äitiyslomaa. Eka lomaviikko on toukokuun lopussa, toinen heinäkuun alussa. Ja heinäkuun puolivälistä alkaakin sitten vähän pidempi "loma". Eli töitä ois 8 viikkoa. Se menee varmasti äkkiä!

sushen 24+5

*muoks* siitä mä tulin alunperin kertomaan, että tänään en ole vielä ottanut yhtään herkkuja, vaikka kotona olenkin! Wuhuu! Yritän nyt toden teolla rajoittaa sitä herkuttelua ja korvata suklaat ja keksit mm. mandariinilla, viinirypäleillä, melonilla - ja ne on muuten tosi hyviä tähän vuodenaikaan!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä