// Helmivauvat 2015 - elokuu //



Helmikuiset 2015
(PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA KIITOS!:))

28.1.
Hiliputti / 27v / 1. lapsi / NKL tai KOS

1.2.
Cherise / 31v / 3. lapsi / KOS
vauvatoiveilija / 22v / 1. lapsi / PHKS
Iiina2013 / 39v / 4. lapsi / KSKS
maatuskamamma / 27v. / 2.lapsi / EKKS

2.2.
Enny / 27v / 2. lapsi / ??
cockerspaniel /22v / 2. lapsi / VKS
Haaveilija93 / 21v / 1. lapsi / JS
Sissinen / 28v / 1. lapsi / TAYS
BlackPearl / 24v / 3. lapsi / TAYS
Pippurihäntä / 37v / 3. lapsi / KOS

3.2.
Rva_koo / 28v / 2. lapsi / TAYS
Tibt / 26v / 1. lapsi / K-SKS
NaNa84 / 29v / 2. Lapsi / TAYS
sushan / 29v / 2. lapsi / OYS
mukipukipuu / 25v / 1.lapsi / TAYS

4.2.
Maikki1985 / 28v / 1. ja 2. lapsi / TYKS (kaksoset)
Rouva kampiakseli / 26v / 3. lapsi / KOKS
Redi / 28v / 2. lapsi / K-SKS
Auriri / ?? / 2. lapsi / KYS

5.2.
Heilanga / ?? / 1. lapsi / TYKS
Hillevi80 / 33v / 2. lapsi / OYS
Pikkupapu / 22v / 2. lapsi / PHKS
MaijaLee / 24v / 1. lapsi / TAYS

6.2.
milli06 / 33v / 1.lapsi / OYS
roora / 24v / 1. lapsi / K-HKS

7.2.
Sunflower86 / 28v / 1. lapsi / PKSSK
väpä / 36v / 3. lapsi / PHKS
kastehelmi 89 / 25v / 2.lapsi / JS
Elovena13 / 36v / 2. lapsi / KOS

8.2.
Befuliini / ?? / 1. lapsi / ??

9.2.
kalopsia / 26v / 1. lapsi / LKS
Ututyttö/ 41v / 1. lapsi /Tays
milliliina / 23v / 1. lapsi / TYKS
Sitruuna84 / 30v / 1.lapsi / JS

10.2.
Lainakengissä / 24v / 2. lapsi / OYS
Jepa81 / 32v / 1.lapsi / JS
Sadana / 38v / 1. lapsi / NKL
Llinndda / 20v / 2. lapsi / K-HKS
marsali / 26v / 2.lapsi / KYS

11.2.
Chshr / 25v / 2. lapsi / TYKS
Risutin / 29v / 2. lapsi / OYS
Sinikuu / 37v / 3. lapsi / HYS
1986/13 / 28v / 2.lapsi / HYS
Emmikki / 35v / 1. lapsi / EKKS

12.2.
Onnenpisara / 24v / 1. lapsi / PKSSK
Mai83 / 30v / 2. Lapsi / TAYS
Letu /27v / 1.lapsi / HYS
Kaneli88/ 26v / 1.lapsi / JS

13.2.
-nti.jrvn / 21v / 2. lapsi / SatKS
Heikko-Peikko / 29v / 3.lapsi / TAYS.

14.2.
Chiligail / 35v / 1. lapsi / MKS
Nettee / 22v / 3. lapsi / SatKS
hennanennu / 31v / 1.lapsi / HYS
Ystävänpäivävauva / 38v / 1. lapsi / LS
sandem / ?? / 2. lapsi / TYKS
Mammako86 / 28v / 1. lapsi / KYS

15.2.
Norbba / 25v / 1. lapsi / JS

16.2.
Pepper79 / 35v / 3. elävä lapsi / KOKS

17.2.
onnellinentyttö / 23v / 1.lapsi / KOS
raputyttö84 / 30v / 2.lapsi / OAS
J2nsku / 26v / 1. lapsi / TAYS
Odotus2015 / 30v / 1.lapsi / TAYS

18.2.
Ode84 / 30v / 3.lapsi / ??
Hippu / 28v / 2. lapsi / TYKS
Pauliinali / 25v / 2.lapsi / ??
Pihlaja15 / 28v / 2. lapsi / TYKS

20.2.
AnnuLiisa / 27v / 2. lapsi / TAYS
Röllineito / ?? / 3.lapsi / OYS
Yllätys15 / 36v / 3. lapsi / OYS

21.2.
maijuelina88 / 26v / 1. lapsi / TYKS
Tiuh / 25v / 2. lapsi / KOKS
tintti / ?? / 3.lapsi / K-HKS

22.2.
mari1980 / 34v / 2. lapsi / OYS
Jepatin / 23v / 2. lapsi / EKKS
hepokatti83 / 30v / 5. lapsi / ??
Henttu86 / 28v / 3. lapsi / SeKS
nokkosperhonen79 / ? / 6. lapsi / ? /

23.2.
Wuf / 29v / 2. lapsi / HYS
Sammallammas80 / 34v / 2. lapsi / SeKS
dublo83 / 30v / 6. lapsi / SatKs
Möykkyliini / 37v / 1. lapsi / K-PKS
vauvako / 34v / 1. lapsi / KOS

24.2.
mussukkanuppunen / 28v / 4. lapsi / OYS
Mustikkamaito / 37v / 2. lapsi / SatKS
Toffeetyttö / 34v / 1. lapsi / TAYS

25.2.
pömppö / 33v / 2. lapsi / TAYS
Elisanen / 33v / 1. lapsi / ??

26.2.
eliaza84 / 29v / 2. lapsi / KSKS

27.2.
Fanning / 29v /3.lapsi / PHKS
Heini-79 / 35 / 2. lapsi / JS

28.2.
Manta81 / 32v / 5.lapsi / HYS
Jörriliini81 / 33v / 3.lapsi / K-HKS
Mäkimeirami / 31v / 2. lapsi / ? /
MariaR81 / 33v / 3.lapsi / PS










Menetyksen kohdanneet :'(
HooKoo-82
Sarah85
hannuliini
Illacrimo
Sulo-Sylvia
Audrey
Vadelmanlehti
+ 1 joka ei halunnut nimimerkkiään mainittavan.



SYNNYTYSSAIRAALAT
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKSSK = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

Helmivauvojen facebook-ryhmään haluavat, laittakaa yksityisviestiä käyttäjälle Hippu* tai Llinndda

ONNEA KAIKILLE PLUSSANNEILLE, JA ONNEA JA MENESTYSTÄ RASKAUTEEN! :heart:



Linkit vanhoihin pinoihin:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2387135-helmivauvat-2015-a/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2389315-helmivauvat-2015-kesakuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2395321-helmivauvat-2015-heinakuu/
 
Viimeksi muokattu:
Täältä pikaiset kuulumiset ennen unille menoa :)

Meillä oli 30.7. Ultra ja siellä pieni sydän tykytti, kun pikkuinen aamujumppaili <3 niskaturvotus 0,92mm ja pituutta PikkuPandalla oli noin viitisen senttiä :) kaikki näytti muutenkin hyvältä, voi rakkaus kun teki hyvää nähdä toinen! Kotidopplerilla kerran oon saanu sydänäänet kuuluviin vaimeasti. Ultrannut hoitaja sanoikin mun mielestä, että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Istukka kuulemma takana alhaalla :)

Laskettuaika pidettiin samana, vaikka sanoi sikiön vastaavan päivää pienempää. Huomasin, että olen tänne ilmoittanut nettilaskurin lasketun ajan, sekä neuvola että ultra merkitsi meidän lasketuksi ajaksi 11.2.

Semmoista, nyt pitää saada unen päästä kiinni, kun huomenna on eka työpäivä vajaan kolmen viikon loman päälle. Ei voisi nyt vähempää kiinnostaa, mutta mentävä on :)

Mai83 ja PikkuPanda 12+2
 
Hyvää elokuuta, naiset!

Sadana: Allekirjoitan kyllä tuon. Ihanaa kun ei ollut ihan niin kuuma päivä, sai yöksi kämpän viileäksi ja nukuin paremmin kuin aikoihin. No, eipä sitä täällä Helssinkissä ainakaan pitkään riittänyt sitä riemua, viikko eteenpäin näköjään taas >+25 astetta. Lääh.

Uusia tippuu mukaan koko ajan, hienoa hienoa! Tervetuloa!

Ja ihania ultrauutisia myös! Onnittelut kaikille, joiden nimiä en enää tähän saa bongattua :) :flower:

Täällä ei mitään ihmeempää uutta, päivittäin melkein sopivassa asennossa tuntuu nykäisyjä kohdunpohjalla, etenkin jos tyyppi tömpsäyttelee tuonne peräsuolen puolelle, niin silloin tuntuu selkeämpää tytinää. Ja ei, se ei ole kakka :) Hauska tunne ja ilahduttaa kyllä, kun en noihin doppler-hommiin ole koskaan oikein lähtenyt mukaan. Viimeksi myös näihin alkoihin alkoi tuntua, ja esikoisestakin 15+ viikoilla eli aika aikaisin, mutta näin se vaan on. Herkät sisuskalut vissiin...

Ens viikolla onkin sit neuvolakäynti! Ihan mukavaa, kun tähän alkupuolelle tuli taas meidän kaupungissa tämä käynti, kun viime vuonna niitä oli vaan rv8 ja sitten rv20. Ajattelin sanoa nyt tätille, että käyn sitten keskiraskaudessa siinä sokerirasituksessa, mutta en nyt alkupuolella, ellei tule plussaa tikkuun. On se ehkä parempi kuitenkin tsekata, ettei jää asia huomaamatta, jos jotain olisikin.

PH 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Aurinkoista elokuun alkua kaikille!

Kiva saada uusia odottajia vielä mukaan, tervetuloa siis uusille.

Ihania ultrakuulumisia on taas saatu lukea, onnea siis niistä ultrassa käyneille.

Ja Hipulle kiitokset uudesta pinosta! :)

PH, täällä on nyt kans parina päivänä saanut tuntea pikku murusen liikkeitä, samoilla viikoilla tunsin tuon meidän kuopuksen liikkeet ja esikosta joskus 14+ viikoilla.
On tää vaan ihanaa kun alkaa ihan pienen pienet hipasut ja muljahtelut tuntua, siitä ne sit vaan voimistuu viikko viikolta <3

Eilen olikin vähän vaihtelua normaali kotona oloon lasten kanssa kun mun nuorin pikkuveli ajeli käymään, oli kiva viettää päivä yhessä kun oikeestaan koko kesänä ei kunnolla oo kerenny näkemään kun veikkapoika tekee pitkiä päiviä kesätöissä ennenkun parin viikon päästä jatkuu opiskelut.

Muuten tänne ei sitten mitään uutta kuulukaan joten kaipa sitä vois iskee likalle pyöräilykypärän päähän ja pyörän alle kun nyt niin innoissaan lenkille pyörällä lähtee ku oppi ajamaan ilman appareita ja nakkais pojan rattaisiin ja koiran hihnaan ja lähtis lenkille.

BlackPearl 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Heippasen taas.

Joku tuolla heinäkuun pinossa valitteli kipuja. Nyt en muista kuka....:ashamed: ei mitenkään, että kiva sulla on kipuja, mutta siis kiva kuulla, että mä en oo yksin. Oon aatellukkin, että kun kukaan muu ei valittele säryistä, että oonko tosiaan ainut!
Mulla siis kanssa ihan älyttömiä vihlaisuja ja jatkuvaa pientä särkyä tuolla alamahalla.

Ajoittainen tuhruilu jatkuu edelleen, ei oo mitenkään kivaa...kokoajan pelkää kun menee vessaan, että joko sitä taas on reilummalla kädellä.
Mulla on neuvola vasta rv16 ja siellä ajattelin näistä jutella vielä lisää, kun ei siitä lääkäristä oikein mitään irti saanut.
Seksiäkään ei vissiin saisi harrastaa, kun ne supistelut voi aiheuttaa lisää vuotoa. Sitäkään ei rouva lääkäristäti mulle sanonut vaan rakas google. ;)

Sitten joku kyseli niistä mielialalääkkeistä. Mullahan siis menossa nyt sertralin 50mg päivässä ja oon kyllä onnellinen että aloin taas sitä syömään. Olo on parempi.
Älä tunne huonoa omatuntoa siitä jos tarvitset lääkityksen. Jos se kerran ei haitaksi lapselle ole ja sinulle siitä on hyötyä en kokisi mitään pahaa mieltä. Mullekkin neuvolassa sanottiin, että tärkeää on myös että äidin mieli on tasainen.
Itsellä taas tänään ahdisti enemmän ja ajattelinkin, että jos tää ahdistus jatkuu niin nostan annosta. Kuulemma 100mg ei pahaa tee. Sertralin kuulemma on turvallinen kunhan pari viikkoa ennen lopettaa varoiksi, ettei tuu lapselle mitään vieroitusoireita. Niitäkään ei ole lapsella todettu, mutta varoiksi kuitenkin.

Äh...töihin takaisin...jaksamisia kaikille

Heilanga ja jästi 13+0?
 
Tervetuloa uusille!

Joku kyseli kivuista. Mä olen siitä onnellisessa asemassa, että mulla ei ainakaan ole juuri minkäänlaisia kipuja. Mutta asialla on myös toinen puoli: kun niitä raskaustuntemuksia, esim. kipuja ja nykäisyjä, on niin vähän, niin raskaus tuntuu aika epätodelliselta ultrauksien välissä. Joutuu tuijottelemaan ultrakuvaa, jotta saisi palautettua sen sisällä olevan vauvan elävästi mieleensä. Mutta ymmärrän kyllä, ettei kivut ole kivoja ja vievät mielialaa alas, varsinkin jos joutuu pelkäämään, onko kaikki kunnossa.

Mulla on myös kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu, mutta en sit tiedä. Joku gynekologi sanoi siitä taannoin, kun lapsettomuudesta kävin puhumassa. Mulla ainakin ultratessa näkyi hyvin jo vatsan päältä. Dopplerista ei ole kokemusta. Mutta voisko se vaikuttaa siihen tosiaan, ettei alavatsa tule kunnolla näkyviin? Mulla on kyllä vatsa jo aika turpea, mutta eniten se on turvonnut ylävatsasta. Vatsan korkein kohtakin löytyy ylhäältä. Selkäkipuja mulla ei ole ollut lainkaan, vaikka joku jossain sanoikin, että voisi lisätä niiden todennäköisyyttä.

Hankinnoista: minä en ole mitään vielä hankkinut, yritän lykätä sitä ja kerätä samalla tietoa, mitkä olisi tarpeen oikeasti ja mitkä ei. Niin vähällä rekvisiitalla kuin mahdollista yritän pärjätä. Ja lähtökohtaisesti yritän kaiken ostaa käytettynä, jos vaan mahdollista. Parit äitiyshousut ostin SPR:n kontista, Mamaliciouksen ja H&M:n, ihan uusia vastaavat. Yhden 50 cm kietaisubodyn olen vauvalle ostanut, sekä sellaisen pehmokirjan, mihin saa laitettua muovitaskuihin omia valokuvia. Vaatteiden ostoa vähän hidastaa se, etten tiedä vauvan sukupuolta. Kirppiksiltä löytyisi paljon kivoja vaatteita, mutta ovat usein joko pojalle tai tytölle sopivia, eivät unisex. Milloin vauvan sukupuolen saa näkyviin ultrassa?
 
Viimeksi muokattu:
Ututyttö: Mulla taas on suora ja pitkä kohtu, eli nousee nopeasti korkealle ja työntää samalla sisuskaluja kohti ylävatsaa. Eli täällä kanssa ylävatsa pömpöttää enemmän kuin ala :) Ja sama malli ollut kaikissa raskauksissa.

Sukupuoli selviää rv 19-22 tehtävässä rakenneultrassa. Ekalla kerralla kun oli poika, niin näin itsekin mitä siellä killui jalkojen välissä ennen kuin kätilö ehti sanoa mitään :) Tokalla kertaa kysyttiin ja tyttöä lupasivat. Tämäkin piti loppuun asti paikkansa.

Nyt ollaan vähän sillä mielellä, että mitä jos pidettäis salaisuus loppuun asti eli ei välttämättä halutakaan tietää! Mihinkään hankintoihin kun tuo ei meillä vaikuta. Pikkuvauvalle on paljon neutraalia kudetta ja muutenkin tykkään aika unisex-jutuista, tosin kyllähän tämä tyttö on pinkkiäkin saanut päälleen kun se sopii hänen vaaleisiin väreihinsä niin hyvin. Isänsä värinen, kullanvärinen iho, vaaleansiniset silmät ja valkoinen tukka. Toisin kuin äitinsä (valkea pisamaiho, ruskeanvihreät silmät ja punertava tukka)... Eli mä kyllä hankin taas vaatteita sitten ihan lapsen omien värien mukaan, vihreästä tykkään kovasti unisexinä, mutta se vaan ei sopinut tuolle edelliselle yhtään :) Jostain sitä estetiikannälän tyydytystä on haettava, miksei sitten lapsenvaatteista ja sithän se tulokkaan ilme vasta selviää kun sen näkee. (Sama pätee muuten nimiinkin, en osaa yhtään ajatella nimiä etukäteen, koska vauva on sitten kuitenkin ihan omansanäköinen ja nimi syntyy siitä).
 
Heilanga: Olen kyllä samaa mieltä että parempi syödä lääkettä ja voida hyvin, kuin kärvistellä ilman. Äidin masennuksesta ja ahdistuksesta on todettu olevan haittaa sikiölle, kun taas lääkkeistä selviä haittoja ei ole tutkimuksissa löydetty. Toki sitten ennen synnytystä kannattaa ne annostukset ym. miettiä. Mulle aikanaan psykiatri sanoi, että lääkitystä ehkä kannattaa jatkaa synnytyksenkin yli, jos on riski synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Hankinnoista: Me ostettiin ulkomaanreissulta ihan pientä vaatetta vauvalle "tuliaiseksi". :) Muuten en ole mitään hankkinut enkä kyllä oikein tiedä että mitä kaikkea se vauva tarvitsee, kun ensimmäinen tulossa. :D Varmaan ne vaatehankinnatkin täytyy miettiä hyvin eri tavalla kesällä ja talvella syntyvien vauvojen välillä.

Oletteko te jo aiemmin synnyttäneet hankkineet vastasyntyneelle paljon vaatetta äitiyspakkauksessa tulevien lisäksi?

On muuten pahoinvointi täällä sitkeässä. Helpottanut on kyllä, mutta edelleen etoo ja ruokahalu nollilla vaikka kohta alkaa 15. viikko!
 
Viimeksi muokattu:
Vaate ja tarvikehankinnoista: mitään ei olla vielä hankittu eikä edes katteltu. Ei äippä eikä vauva juttuja. Uskon vahvasti että kun kaikki tulevat isovanhemmat on ensikertalaisia niin sielä suunnalta tulee varmasti kaikenlaista. :) rattaat sun muut kattellaan sitten vuoden vaihteen tienoilla. Sen verran oon päässäni pohtinu rattaita että ehdottomasti sellaset missä on universaali runko johka kiinnitetään telakalla kaikki kantokopasta naperoistuimeen asti, näiden lisäks varmaan juoksurattaat. Kaikki käytettynä tietty :) jotkut äitiyshousut varmaan joutuu jo pian ostaan, farkut ahistaa jo. :D alavatsa kasvanu sen verran.

Mukipukipuu ja Väinö 13+4
 
Minuu jotenkin ahdistaa kun sisko ja äiti kyseli että milloin saa alkaa ostelee vaatteita. Tuntuu että ne vaatteet on jotenkin todella tärkeä asia ja haluan just omaa silmää miellyttäviä. Tämän takia ei todennäköisesti oteta äitiyspakkausta. En halua kovin pastellisävyisiä enkä oranssia enkä ruskeaa :D Toivoisin että jos isovanhemmat haluavat tukea niin tukisivat sitten rahallisesti, jos haluavat.

Ja olen ymmärtänyt että niitä vaatteita kannattaa olla kohtuullisesti jos sattuu tulemaan kovin puklautteleva vauva =) Joku just sanoi fb ryhmässä että vaikka ei todellakaan vaihtanut pienistä pukluista vaan vain isoimmista niin silti vaatteita meni 5-6 päivässä. Äidiltä että vauvalta.

Pahoinvointi on täällä ennallaan. Ei se auta kuin odotella...

Kaneli&Öttiäinen 11+3
 
Minullakaan ei ole kipuja ja en ole tarvinut juuri mitään lääkkeitä muutamaa panadolia lukuunottamatta :)
Itsekkin olen ihmetellyt kun ei oikein mitään kasvukipuja ole ollut.

Tosiaan alavatsa ei ole mullakaan pyörsitynyt, joten voisi kai johtua tuosta taaksepäin kallellaan olevasta kohdusta. Muutoin vatsaa on kyllä turvotellut ;)

Mulla tosiaan ultrattiin myös vatsan päältä. Alakautta ei saatu niin hyvää "näkymää" ;)

Hankinnoista: en ole hankkinut vielä mitään(?!)

Pahoinvointi (lähinnä kuvotus) on jäänyt pois ja muutenkin aika oireeton olo. :) ei voi valittaa! Sukupuoli meinataan kysyä jos se rakenneultrassa näkyy. Jostain syystä poikaa ehkä hiukan toivon mutta eilen jotenkin tyttö-fiilis tuli ultrassa. <3

12+1
 
Hei :) täällä taas...ultra oli viikko reilu viikko sitten, ja sen jälkeen onkin hetkeksi voinut hengähtää ja lakata jännäämästä ...eli siellä kaikki hyvin niskaturvotuksen ym.osalta. Oli se sellainen hetki jota ei heti unohda... sieltä se hieman yli 6cm. kaveri meille vilkutteli ja kummaltakin kyyneleet vaan valu :saint: ja mieskin tais hengittää ekan kerran vasta kun se ultrattuaan pitkän ajan sano et täällä pitäs kaiken olla kunnossa :) toivon samanlaisia uutisia kaikille ekaa ultraa jännääville, ja tsemppiä näiden helteinen kanssa tuskaileville !! Mulla ois lomaa vielä hetki jäljellä ...eli saa paistaa, mut yöt on vähän tuskaa jo..onks kellään muulla heitelly verenpaineet ?? Mä kävin neuvolassa kun pyörrytänyt/huimannut monta päivää...ja sain verenpainemittarin kotiin kun verenpaineet oli selvästi koholla...ja mä kun vaan luulin et ne on matalalla tai hemoglobiini ainaski. ...mut yläkanttiin??
 
Viimeksi muokattu:
Enpä oo taas aikoihin kirjotellu tänne puolelle! Ihanasti hyviä ultrauutisia kaikilla! :heart:

Ja vau, että jotkut tuntee jo liikkeitä! :O Mulla nyt 14+1, mutta oon käsittäny, ettei varmaan vielä joihinkin viikkoihin tunnu missään.

Mekään ei olla hankittu vielä MITÄÄN vauvalle. Millonkohan sitä havahtuu siihen, että jotain pitäis vissiin pitäis hankkiaki...:D

Sukupuoli aateltiin myös jättää ylläriks - tosin saa nähdä, tuleeko se siellä rakenneultrassa kuitenkin ilmi.

Mulla noi verenpaineet on neuvolassa myös aina vähän korkeella, mutta sitte kun mittaan ite/yksinäni, on ihan normaalit/paljon matalemmat!

Itellä nyt toinen neuvola takana, lähinnä sykkeet kuunneltiin ja mitattiin paino & verenpaine, ja siinäpä se. Seuraava etappi on lääkärineuvola joidenkin viikkojen päästä, mutta muuten pitää tyytyä lähinnä uskomaan, että raskaana edelleen ollaan. Mitään pahoinvointia ei oo eikä ihan kauheeta väsymystäkään, että aika normielämää täällä elellään. Nyt pari kesälomapäivääkin menossa, kun melkein koko kesän on saanu istua toimistossa (ei oo noi helteetkään vielä ehtiny häiritä, kun niistä ei oo vielä niin hirveesti päässy nauttimaan ;)), ja viikon päästä vihdoin vähän pidemmällä lomalla. Elämä hymyilee. =)

Niin ja mulle voi muuten päivittää lasketuks ajaks 28.1., kun se siellä NT-ultrassa vaihtu.


Hiliputti 14+1
 
Viuh. Täällä on tunteet pinnassa, esikoinen tänään 1v. :')

Hankinnoista sen verran, että isoimmat meillä on toki esikoisen jäljiltä. Rakenneultrasta toivottavasti selviää kumpi on tulossa, vaatteita alan ostaa vasta sitten. Itselle en oo ostanut vielä mitään mutta syksyn tullen aion päivittää koko vaatekaapin :D

(.) Soittelin eilen sikiöseulan verikoetuloksia kun ensi ti on nt-ultra. Sain samalla myös mun kilpparikokeiden tulokset, jotka olikin sit huolestuttavat. Käsky tuli varata labraan aikaa minkä sain maanantaille. Tänään aamulla soitti neuvolatäti uusiks ja totes että lähdet nyt samantien labraan, että hän soittaa, että pääsen jonon ohi. Tulokset saatava tänään ja samoin lääkitys. No päin prinkkalaa nuo arvot on ja tänään sitten diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta. Aika pelonsekaisin tuntein, ihan uusi maaperä mulle ja pelko persiissä että mitähän sieltä nt-ultrasta tulee vastaan. :/ Lääkitys on nyt kuitenkin saatu ja huojentavaa on se, että en olekaan ollut vain laiska ja saamaton paska, vaan tälle on ihan syynsä.
Ompahan muistutus siitä että kaikkea ei kannata laittaa aina lapsiperhe arjen, raskauden tai synnytyksen syyksi. Ihmeen pitkään sitä on näköjään jaksanut kuitenkin vaikka arvot on olleet ihan metikössä.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista!!
Ha tervetuloa uusille ryhmäläisille!

Hankinnoista: täällä tehty jo kasa hankintoja. Piti ostaa kerran kuussa jotain kun lähes kaikki pitää tuplana ostaa mutta kun halvalla sai ;)
Hankittu turvakaukalot, puuhamatto, sitterit, bumbotuolit, kylpyamme, hoitopöytä +alustat ja yks vauvanvaatepaketti. Pinnasängyt molemmat tulee suvusta, vaunut kustantaa vanhempani.

Monikkoraskqudesta kun olen kuullut ja lukenut että joku saattaa joutua liikkumiskieltoon, joku joutunut jo osastolle rv 22, jotkut synnyttää tosi aikasin ja joillain menee kaikki hyvin.. Sitä kun ei tiedä miten meillä käy, niin on hyvä että ollaan nyt tehty kasa hankintoja valmiiksi, ettei tule kiire tai esteitä.

Oon alkanut seurailemaan sokeriarvoja. Voin sitten hyvällä omalla tunnolla jättää väliin rasituksen (kroppa ei siedä isoja määriä sokeria, ei viljoja). Vien neuvolaan näytille että tosissaan on päivittäin mittailtu eikä tietoakaan verensokerin heittelyistä.
Paasto arvot 4.6-5 (raja5.3)
1h ruuan jälkeen 5.3-5.7 (raja 7.8)
Jätskin ja marjojen jälkeen tunnin arvo 5.9.
Eli hyvin menee eikä toistaiseksi sokerivauvoja tulossa. Jäädään seurailemaan.

Täälläkin aina lääkärissä verenpaine korkeampi kuin kotioloissa rauhassa mitattuna.

Tunteeko joku jo liikkeet? Hui kun ihanaa <3 mulla kaksi möyrijää enkä mitään tunne, sitä odotellessa :D

Me halutaan tietää sukupuolet jos vain mahdollista. Osataan varautua vaatteisiin jne. Hyvin vähän kun kaupasta löytyy noita unisex vaatteita :(

Tsemppiä pahoinvoiville! Täällä helpottanut, joskin tänään taas oksensin, mutta ihan jees olo muuten ollut.

Maikki ja tuplat Rv 13+2
 
Hippu, kiitos elokuun ketjusta! :)

Heilanga, Kiva kans kuulla, että muillakin on kipuiluja. Vaikkei se oikeasti kivaa ole. Mulla tosiaan noita lantion ja selän alueen kipuja on ollut viimeisen viikon parin aikana vaikka muille jakaa. Tänään tosin selän osalta helpompi olo. Juosta en ole uskaltanut kun pelkään, että se provosoi supistuksia ja kipuiluja. Mieli kyllä tekisi. Sairaslomalla olen niiden takia kun eilen en päässyt sohvaltakaan ylös ominvoimin. Sukuvikaa tuo oma äitini ja siskoni toitottaa. Tietää ainakin, että tää kipuilu voi kestää koko raskauden. :headwall: Toivottavasti sie pääset paljon helpommalla!

Tervetuloa uusille!
:)

Pippurihäntä ja Blackpearl Onnea liikkeistä! On kyllä ihana tunne! :) Täällä tuntunut myös pieniä hipsutuksia ja tökkimistä. Hyvin hentoisia, mutta selkeästi erilaisia kuin suolen liikkeet. Kunnon muljauksia odotellessa. :)

maikki1985, Työ ootte kyllä mukavan aikasessa hankintojen kanssa ja kyllä kannattaa kun on tosiaan arvaamaton tilanne ja paljon hankittavaa. :) Toivotaan, että kuuluisit niihin kaksosten odottajiin joilla kaikki sujuu hyvin. :)

Sukupuolesta, Me kysytään kans et jos vaan suostuu näyttämään. :) Mie oisin halunnu pitää salaisuuteena synnytykseen asti, mutta miestä jännittää kuulemma muutenkin jo niin paljon koko homma, vaikka kolmas jo, ettei halua lisäjännitystä. :D Kuulemma rv 16 lähtien pystyis ultralla näkemään sukupuolen varmasti.

Meillä on tosi paljon jäljellä vielä edellisen kahden jäljiltä kummallekin sukupuolelle ja unisex vaatteita et ei tavallaan tartteis kyllä mitään hankkia. Ainoastaan sitteri ja turvakaukalo. Kaukalo on siskon kanssa yhteinen ja on nyt heillä käytössä ja kun heille tuo neljäs tulee samaan aikaan kun mein kolmas niin kaukalo jää heille. Kovasti tekisi mieli jo laitella pikkuista varten kaikenlaista/hankkia, mutta viikkoja on vasta niin vähän ettei jotenkin kehtaa. :D Ehkä sitten rakenneultran jälkeen. Niin joo... Mies sitten oli yllätyksenä raahannu meille kaksosten rattaat vaikka meille on vaan yksi tulossa. Oli kuulemma halvalla saanut hyvät menopelit. No, voihan nuo viedä ensi kesänä sitten mökille jos mökkeillään mun siskon perheen kanssa samaan aikaan.

Tosiaan vaatekertoja menee vauvalla ainakin useita päivässä. Meillä pojalla ensimmäisenä kuukautena jostain syystä ei noi vaipat oikein istuneet niin turautti monta kertaa päivässä sen puklailun lisäksi punteista läpi. Meni just joku 5-6 vaatekertaa päivässä.

iina2013, mulla on ollut lähinnä matalien verenpaineiden kanssa ongelmaa. Lääkärissä näyttää aina hyvän alarajalla mut kotona heittää tosi matalalle. Tänään mittasin makuulla 107/65 p.85 ja kun nousin ylös niin heti sen jälkeen seisaaltaan 90/55 p. 130. Selittää sen miks huimaa aina ylös nouseminen ihan kamalasti, kun pulssi ja verenpaineet heittää härän pyllyä.

AnnuLiisa, Onnea esikolle! :) Teille tuleekin pienellä ikäerolla lapset. :) Toivotaan, että sun vointi kohenee kun saat lääkityksen kohdilleen. On se aina iso juttu kun tommonen muutos tulee elämässä.

ON: Kipujen kannalta ollut helpompi päivä, mutta aamulla etoi ja heikotti niin, että meinasin soittaa miehen töistä kotiin hoitamaan lapset ja seuraksi, että jos se olo heittää vielä huonompaan. Meni kuitenkin pikkuhiljaa ohi. Jaksoin illasta jopa leipoa kakkua. Kun tuo istuminen tekee pahaa niin helpompi tehdä seisaaltaan juttuja ja sitten vetää pitkäkseen kun se alkaa tuntumaan pahalta. Verenpaineet heittelee. Ens viikon keskiviikkona olisi neuvola. Pitää pyytää mittaamaan hemoglobiini. Joko ei oo aurinko tarttunut ollenkaan tänä kesänä tai sitten hb on laskenut. Näytin kuvassa tytön rinnalla valkoiselta kuin lakana. Ohops... Tuli vähän romaanimittainen teksti.

kampiakseli ja heebo rv 13+3
 
Viimeksi muokattu:
Täällä olis kans uusi odottaja mukaan tulossa! :wave:

Pari päivää sitten jo kirjoittelin aika pätkän tekstiä, mutta sitten sähköt katkes ja kirjoitukset hävis samalla...

Ultrassa on nyt käyty ja kaikki hyvin, joten uskaltaa jo alkaa haaveilemaan. :heart: Tammikuisen keskenmenon jälkeen on ollut tosi varovainen olo tän raskauden kanssa, enkä vieläkään ihan tajua tätä. :O

Mut voi siis lisätä listaan: Pihlaja15/28v./2. lapsi/TYKS/LA 18.2.

Oireita on ollut nyt jo vaikka kuinka. Ihan jatkuva pahoinvointi ja ällötys, silti oksennusta ei tule kovin usein... Vatsa on jo tosi selkeästi esillä, osa toki turvotusta, mutta eipä tuota enää peitellä, vaikka kuinka vetäis vatsaa sisään. |O Nyt on ollut pari päivää alaselkäkin kipeä. Toivottavasti tulee helpompi raskaus kuin ekasta, jolloin jouduin supistusten ja kipuilujen takia sairaslomalle jo 2kk ennen äitiysloman alkua...

Kirjoittelenpa toiste lisää

Pihlaja15 + Sintti 11+3
 
AnnuLiisa: Meillä edellinen täyttää vajaan kolmen viikon päästä vuoden :) Kohta meillä sitten on sitä vilinää ihan tosissaan! Ja taisipa olla muutama muukin (ainakin cockerspaniel ja Llinndda), jotka ovat elo-heinäkuussa 2013 saaneet edellisen vauvan ja nyt odottavat seuraavaa. Onnittelut, uskon että tippa on meilläkin linssissä tytön juhlissa.

Pikkuvauvan vaatteiden määrästä: Kyllä niitä kietaisubodeja (missä on semmoiset tumpuiksi käännettävät hihansuut) ja helppoja housuja kannattaa olla pienimmissä koissa tosissaan se 5-6 vaatekertaa ainakin, ettei tartte joka päivä pestä pyykkiä. Maitokakka turskahtaa puntista helposti ja sitten puklut päälle. Ihan pienimmistä tahroista ei kannata olla koko ajan pukemassa ja riisumassa, mutta niitä isompiakin voi sattua useampi päivässä. Se, että kannattaako 50cm vaatteita hankkia ollenkaan valmiiksi... Mulla on ollut suht pieni esikoinen (3100g ja 49cm) ja silti 56cm vaatteet olivat heti alusta käytössä. Sen sijaan äitiyspakkauksen 60cm kuteet olivat auttamatta isoja. Minusta pakkauksen vaatteissa on ollut muutenkin hyvin väljä mitoitus, mutta joku muu tietysti on voinut kokea toisinkin...

Pakko sanoa muutenkin, että tämmöisten pieni/keskikokoisten vauvojen käyttöön äitiyspakkauksen vaatteet ovat olleet molemmilla kerroilla isoja ja monet bodyt päässeet käyttöön vasta vauvan ollessa lähempänä puolta vuotta. Vain muutama vaatekappale kävi heti pikkuvauvavaiheeseen. Sen sijaan monet pitkien ja isojen vauvojen äidit ovat todenneet päinvastaista. Eli riippuu aika paljon tulokkaan koosta, minkä kokoista aluksi tarvitaan. Minusta liian isot vaatteet ovat hankalia. Esim. nyt 11kk vauvallani on edelleen kaapissa odottamassa kasa niitä pakkauksen puolipotkareita, jotka pyörivät vieläkin päällä.

Ainiin, ei sitten kannata uskoa niihin loppuraskauden kokoarvioihin. En taida tietää ketään, kellä ne olisivat osuneet oikeaan, ja heittoa on voinut pahimmillaan olla kilokin. ;)

PH rv 13+5
 
iina2013, minulla on alapaine ikävän korkealla. Tosin minulla on luontaisestikin normaalia korkeampi verenpaine, mutta nämä helteet nostavat sen vielä korkeammalle. Odotan kovasti viileämpiä ilmoja että saan verenpaineen normalisoitua.

Mitään en ole vauvalle hankkinut ja niiden hankkiminen jääkin luultavasti viime tippaan tai sen tipan jälkeenkin. Sen verran olen asioita miettinyt että olen käynyt kaupassa näyttämässä ja hyväksyttämässä miehelleni millaisen vuoteen, ammeen ja syöttötuolin lapselle haluan sitten kun niitä tarvitaan. Lisäksi olemme tehneet alustavia suunnitelmia siitä miten huoneiden sisältöjä muutetaan siinä vaiheessa kun vauva siirretään omaan huoneeseen nukkumaan.
 
Hipaisuja tuntunut täälläkin, rv14 menossa :heart: esikoisesta tunsin rv15 ensimmäiset hipaisut.

Vaatteet, äitiyspakkauksen ja ne muut esikoinen oli viikkoihin nähden hyvänkokoinen vauva, mutta pieni silti kun ennenaikaisesti syntyi vähän joten äitiyspakkauksen vaatteet oli todella isoja. 50cm potkuhousut olleet päällä kun ikää oli 5kk vaikka ekan kuukauden aikana tuli kumminkin syntymäpituuteen lisää lähes 7cm eli 1kk iässä oli yli 53cm jo. Esikoisen vaatteita on tarkoitus myydä pois jotta voi ostaa uusia tilalle :D vaikka tulisi toinen poika haluan silti ostaa uusia :)

Pippurihännälle esitin heinäkuun pinossa pari kysymystä, mutta mennyt vissii ohi... Kyselin siis ainakin, että minkä kokoiseen asuntoon pääsette nyt muuttamaan? :) toinen ei nyt palaudukaan mieleen..

13+5
 
Ihanaa lukea, että te "kokeneemmat" tunnette jo noinkin aikaisilla viikoilla sikiön liikkeitä. Se antaa toivoa, ettei itsenikään ensikertalaisena tarvitsisi odotella ihan sinne 18-20 rviikoille asti, vaan voisi olla mahis tuntea jo aiemmin. Vielä ei kuitenkaan mitään tunnu, vaikka kuinka yrittäisin kuulostella...

Onko kenelläkään muuten tietoa/kokemusta vauvan riippumatosta? Olen siitä koettanut ottaa selvää, kun joskus luin haastattelun, jossa sitä kehuttiin maasta taivaisiin. Itselle jäänyt vaan epäselväksi, voiko siinä nukkua öitä vaiko onko kätevin vain päiväunikäytössä ja kuinka kauan vauva voi siinä nukkua? Sinänsä uskon kyllä sen, että jos siihen heti vastasyntyneen totuttaa, niin vauva saattaa keinuessa ja kohdunomaisessa tilassa nukahtaa helpommin ja nukkua rauhallisemmin.

Rv 12+4
 
Hei pitkästä aikaa! :) On ollut kyllä vallan hiljaiseloa täällä päässä, vaikkakin olen säännöllisesti lukenut mitä teille kuuluu!
Tervetuloa uudet odottajat!
Ihania ultrakuulumisia kaikilla! :) Omaan ultraan on vielä 12 päivää, menisi aika nopeasti!!
Meidän pikkuinen täyttää huomenna vuoden, tämä päivä on mennyt leipoessa, vielä olisi se kaikista ihanin edessä eli SIIVOUS. Tässä kuitenkin naputan viestiä vaikka voisi jo olla moppi kädessä heilumassa. ;)
Kiitos kaikille kommenteista koskien siskoni tilannetta, alamme kaikki jo olla sopeutuneet ajatukseen. Helpottaa pikkuhiljaa. :)
 

Yhteistyössä