Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**



Lasketut ajat
Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / sairaala

24.5.
*Pihla* / 27v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
Jennyliini"" / 26v. / 4.lapsi / KYS / POIKALUPAUS


28.5.
Anselmus2 / ? / ? /


29.5
lauwra / 27v. / 2.lapsi / TAYS / POIKALUPAUS
aida1 / 23v. / 1.lapsi / PHKS / POIKALUPAUS


31.5.
Boni / 30v. / 1.lapsi / PS tai KOS


1.6.
Hopeakissa / 26v. / 2.lapsi / OYS
Pikku kakkonen / ? / 2.lapsi / OAS tai OYS
kissu1 / 23v. / 3.lapsi / SeKS
Charlie / 25v. / 2.lapsi / TAYS
Kultatiuku/ 38v / 6.lapsi / PKKS


2.6.
"Mama" / ? / ? /
Staffy85 / 29v. / 1.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
*Tuiki* / 31v. / 4.lapsi / TAYS
Kerttuli84 / 30v. / 1.lapsi / :flower:
Naneni / 30v. / 3.lapsi / TYKS tai KOS / POIKALUPAUS

3.6.
lumiriver / ? / 2.lapsi / :flower:
-Tipe- / ? / 3.lapsi / SeKS
Neiti Sievänen / 30v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS

4.6.
Aisha4 / 30v. / 4.lapsi / :flower:
Hansukas / 30v. / 2.lapsi / HYS
Mae / 30v. / 3.lapsi / KOKS
niiskuilija / 28v. / 1.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
cnnmn / 24v. / 1.lapsi / :flower:


5.6.
Klemmu / 31v. / 1.lapsi / PHKS
Alvinna / 28v. / 2.lapsi / :flower:
Ansku089 / 25v. / 1.lapsi / KOS tai JS
Eeka1234 / 28v. / 4.lapsi / KOS
Vihervaara / 30v. / 2.lapsi / :flower:


6.6.
matruusi78 / 36v. / 5. lapsi / K-SKS


7.6.
jjennna / 23v. / 1.lapsi / SeKS / POIKALUPAUS
Ameile / ? / ? /


8.6.
Myttö82 / 33v. / 2.lapsi / KOS / TYTTÖLUPAUS


9.6.
Ninatus / 30v. / 3.lapsi / SAS tai TYKS / POIKALUPAUS
miiula / 26v. / 1.lapsi / OYS / POIKALUPAUS
Valkoinen / 34v. / 3.lapsi / JS
MiiSa-80 / 34v. / 1.lapsi / K-SKS / POIKALUPAUS


10.6.
AUkko / ? / 1.lapsi / TYKS
NUNNIKA/2. LAPSI/LA 10.6/ :flower: / POIKALUPAUS


11.6.
Hepuli_ / 30v. / 2.lapsi / TYKS / POIKALUPAUS
Pele / ? / 4.lapsi / TYKS
Lissu123 / 26v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
Jensspa / 24v. / 2.lapsi / TAYS


12.6.
mariana87 / 27v. / 2.lapsi / KYS
peikkorinsessa / 31v. / 2.lapsi / :flower:
Emmi85 / 29v. / 3.lapsi / KOS
taikax / 32v. / 3.lapsi / TAYS / POIKALUPAUS
CityPähkinä / 34v. / 2.lapsi / KYS / POIKALUPAUS


13.6.
SaaraN / 35v. / 4.lapsi / :flower:
Saana78 / ? / 3.lapsi / :flower:
ruu79 / 35v. / 1.lapsi / KYS
Bella85 / 30v. / 3.lapsi / KOS / POIKALUPAUS


14.6.
Minchi84 / 29v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
Kaktus-76 / 38v / 3.lapsi / :flower:


15.6.
Dzelli / 23v. / 2.lapsi / TYKS
vieno55 / 22v. / 2.lapsi / :flower:
Sasukka86 / 28v. / 2.lapsi / TYKS
Margareta 91/23v/2.lapsi/Jorvi


16.6.
otustus / 24v. / 2.lapsi / K-HKS
Henttu82 / 32v. / 1.lapsi / KYS / TYTTÖLUPAUS


17.6.
Hep87 / 27v. / 1.lapsi / :flower: / TYTTÖLUPAUS
Enni* / 31v. / 2.lapsi / Jorvi


18.6.
millimamma / 33v. / 4.lapsi / TYKS
Mamira / 25v. / 1.lapsi / :flower: / TYTTÖLUPAUS
Kepa-81 / 33v. / 1. lapsi / K-SKV / TYTTÖLUPAUS
Hepaliini/ 32v./2. lapsi/Satks/ POIKALUPAUS


19.6.
Kuusama / 30v. / 1.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
mimii. / 22v. / 2.lapsi / SeKS
Catnip82 / 31v. / 2.lapsi / K-SKS
hennaliina / 26v. / 1.lapsi / K-SKS
Sulo-Sylvia / 37v. / 4.lapsi / HYS / TYTTÖLUPAUS


20.6.
Tähkä81 / 33v. / 1.lapsi / TAYS
Lassu / 26v. / 4.lapsi / PKSSK
Toukkamasu / 30v. / 3.lapsi / OYS
Maarit / 38v. / 2. lapsi / KYS / TYTTÖLUPAUS


21.6.
Silva88 / 27v. / 1.lapsi / MKS / POIKALUPAUS
AnnaS. / 26v. / 1.lapsi / KYS
Tipsukka1 / ? / ? / KYS
Sasu / 28v. / 1.lapsi / SATKS


22.6.
Aggen / 22v. / 1.lapsi / KYS
Misame / 23v. / 4.lapsi / PHKS
Maamis / 22v. / 2.lapsi / TAYS


23.6.
Jossu79 / 35v. / 3.lapsi / KOS
Milsteri / 22v. / 1.lapsi / TYKS


24.6.
inskun / 24v. / 3.lapsi / KAKS
Piupom / 24v. / 2.lapsi / :flower:
Emiliala / 22v. / 1.lapsi / TAYS
Kerttuliinu / 26v. / 1.lapsi / OYS


25.6.
Beibei / 25v. / 2.lapsi / VKS


26.6.
JeHil / ? / 5.lapsi / :flower:


27.6.
Lara-- / ? / 3.lapsi / K-HKS / POIKALUPAUS

28.6.
Na-dene / 29v. / 2.lapsi / TYKS
Helen85 / 29v. / 3.lapsi / OYS / TYTTÖLUPAUS
Pihlaja / 28v. / 1.lapsi / :flower:
erel / 29v. / 3.lapsi / OYS


29.6.
riikkasss / 20v. / 2.lapsi / VKS
Seireeni / ? / ? / EPSHP


30.6.
Ellie_88 / 26v. / 1.lapsi / :flower:
Illa Tuu / 32v. / 1. lapsi / KOS / POIKALUPAUS
pupumama / 25v / 1. lapsi / TAYS / POIKALUPAUS

LA ???
Mari
Kerttuli84
Kermeli
Tildanystävä
Ellil
Lassu / 26v. / 4.lapsi / PKSSK
Toivottavasti / 35v.


SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


Päivityspyynnöt punaisella

tai omalle riville ISOILLA kirjaimilla, kiitos.

Aiemmat pinot

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-2015-lokakuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...nmurut-2015-a/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-marraskuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...t-joulukuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...2015-tammikuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...2015-helmikuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2439588-kesakuun-kullanmurut-2015-maaliskuu/

VAUVALLE / ÄIDILLE KOTIIN :
* PINNASÄNKY / VUODEVAATTEET
* AUTOKAUKALO
* TUTTI/TUTTIPULLO
* VAATTEITA (alussa kietaisubodyt, vetoketjulliset haalarit ja puolipotkuhousut käteviä)
* ITKUHÄLYTIN
* VAUNUT / RATTAAT
* PUHDISTUSPYYHKEITÄ
* VAIPPOJA
* SINKKIVOIDE / PERUSVOIDE / Lampaanvillavoide rinnan päihin
* PARACETAMOL MOLEMMILLE
* Rautavalmiste äidille synnytyksen jälkeen
* SITTERI
* HARSOJA
* KUUMEMITTARI
* TALKKI
* LIIVINSUOJAT
* IMETYSLIIVIT
* KANTOLIINA TAI REPPU
* KYLPYAMME
* PUMPULI / VANULAPUT
* KORVIKE
* RINTAPUMPPU
* KYNSISAKSET
* IMETYSTYYNY
* RINTAKUMI
* IMETYSPAIDAT
* KYLPYMITTARI
* PYYHE
* HOITOPÖYTÄ / TASO
* HOITOLAUKKU
* SENSITIVE PESUAINEET
* YÖVALO
* NOSEFRIDA (tai muu vastaava nenän puhdistamiseen)
* SUOLATIPAT
(* RELATIPAT, D-TIPAT YMS.)
 
Viimeksi muokattu:
Mä taas hehkutan kun olen nukkunut kokonaisen yön ilman ainuttakaan heräämistä kipujen tai minkään muunkaan takia =) Jaksan ehkä nämä edessä olevat 4 tuntia töissä ;)

Vauvakin on tainnut nukkua hyvin, alkoi nimittäin aamulla aivan mahdoton mylläkkä mahassa kun heräsin :D Ei niinkään potkuja, mutta sellaista "venyttelyä" että tuntuu että ihan koska tahansa tulee jalka nahasta läpi. Länsirintamalla siis kaikki hyvin =)

Kuusama ja Vauva-T 28+6
 
"Catnip82"
Kiitos Kuusama uudesta pinosta!

Täällä herätty vain kerran vessaan mutta ei meinannut enää uni tulla kun oli niin kova nälkä. En kuitenkaan mennyt syömään, ollaan miehen vanhempien luona..kotona olisin varmaan jääkaapille pistäytynyt :) Toissa yönä heräsin hirmuiseen närästyskohtaukseen..

Nyt taapero vaatii huomiota...

Catnip82 + kyytiläinen 28+6
 
"lauwra"
Kiitos Kuusamalle huhtikuun pinosta!

Mä eilen muistelin kuinka ihanan yllättävää esikoisen syntymän jälkeen olikaan se, että vessassa tarvii käydä ihan vaan 2-3 päivässä! Tää jatkuva ravaaminen, noin 20 kertaa, on uuvuttavaa. Tekisi mieli hankkia kestokatetri ja pissiä pussiin :D

Lisäksi olen ollut muutamana aamuna tosi väsynyt, vaikka suht hyvin olenkin nukkunut... aamuni ovat pelastaneet Fröbelin palikat :D dvd koneeseen ja saan 40min lisää aikaa herätä (eli torkkua). Joo huono-äiti-fiilis, mutta onneksi on tulossa pitkä viikonloppu!

lauwra & poika 31+6
 
Kiitos kaikille sektio-kertomuksista:) en tiedä että helpottiko ne nyt yhtään, mutta analyyttisenä ihmisenä haluan tietää kaiken mitä siinä tapahtuu ja ehkä se, että huomaa muidenkin siitä selvinneen, auttaa mua asennoitumaan paremmin. Mikäli siis sektio päätös 1,5 vkon päästä tulee...

Äippäpakkaus tuli, oli musta parantunut paljon neljän vuoden takaisesta, mutta miinusta selkästä poika-värityksestä. Meillähän nyt tulee poika, että mua ei haittaa, mutta muita ajatellen...

Mä oon ollu sairaan väsynyt vaikka rautaa oonkin pari viikkoa syönyt. Oon ottanut tupla-annosta ja Hb:n pitäisi nousta noin viikossa. Kävin nyt ostamassa nestemäistä rautavalmistetta, jos se lähtisi imeytymään paremmin.

Täällä kans heräillään öisin vähintään kerran (pissalle) ja joka kerta kun kääntää kylkeä. Oon nyt heräillyt vissiin joihinkin kipuihin :confused: tai niin mä aamulla aina muistelen. Jotenki pysyn sellaisessa puoliunessa. Varmaan supistelee yöllä ja havahdunkin siihen kun yritän vaihtaaa asentoa ja sattuu niin paljon jonnekin mahaan, ja nivusiin (liitoskivut).. Viime yönä olin kuulemma vähän vaikertanut tuon kipuepisodin aikana :ashamed:

Supisteluja on päivittäin varmaan jotain 10-15 luokkaa. Oon jo oppinu elämään niiden kans, tuttua hommaa edellisestä raskaudesta. Seuranta-ultrassa aikoi lääkäri katsoa kohdunsuun tilanteen, sitten saa nähdä tekevätkö mitään. Sinänsä ei jännitä, tytöstäkin kun ne kypsyttivät kyllä paikkoja ja kuitenkin syntyi 41+0.

Tänään vielä lyhyt työpäivä, saatan hakea vielä tytön kaveriksi töihin joksikin aikaa, kun miehellä on hieroja. Sitten lähetään ajelemaan anoppilaan. Ihana päästä makaamaan meritähtenä ja nukkua niin paljon kuin sielu sietää. Mun appivanhemmat on ihan parhaita. Rakastavat kaikkia maailman lapsia kuin omiaan ja pyhittävät joka sekunnin lapsille aina kun mahdollista (harmillisesti meillä välimatkaa 130km).. Ja muutenkkin tullaan hyvin juttuun :)

Neiti Sievänen 31+jotain (viimeksi tais viikotkin mennä väärin)
 
Pihla: Olipas sulla ihan kivan kokoinen jo kuitenkin vauveli!=) Hyvä niin. Itselläni on ultra sairaalassa viikon päästä keskiviikkona, ja epäilen tässä vaiheessa kovasti, olisiko ehtinyt kasvaa noin reilusti, kun viikko sitten oli se 1311g painoarvio.

Oma olo on ihmeen kevyt. Vauvamaha muistuttaa vain lasten leluja lattialta noukkiessa. Olen valitellut, että maha tuntuu niin pieneltä. Isohan se on, mutta kun edellisillä kerroilla se on ollut megasuuri, joten tämä on ihan outo juttu. Tuttavatkin ovat sanoneet mahani olevan nyt pienempi kuin aiemmilla kerroilla. Tämä tukee käsitystäni vauvan pienestä koosta. Sydäntä ei rumputa yhtään vielä (aikaisemmissa raskauksissa otin jopa pahimmillaan ambulanssikyytiä tämän vaivan takia ja siihen määrättiin lääkitys, jota en vauvan takia koskaan uskaltanut aloittaa). Henkeäkään ei ahdista kuten aikaisemmissa raskauksissa (olen lyhyt ja vatsan osuus pituudestani on melko lyhyt, joten sisätautilääkäri totesi neljännessä raskaudessa, että minulla on mittojeni takia sisäelimet keuhkoja ja sydäntä myöten lytyssä, ja se aiheuttaa oireet).

Täällä liityn pukamakerhoon, sillä sain ensimmäisen sellaisen viikonloppuna. Aiemmin olen kerhoon liittynyt jostain kumman syystä vasta sektioiden jälkeen (järki ei sano, miksi vasta silloin!). Mutta jos tuo nyt on lähes ainut vaiva tällä hetkellä, niin enpä taida siitä suonen pätkästä suuremmin alkaa valitella. Istuessa tuo eniten vaivaa ja sitähän en viiden lapsen kanssa ehdi liikaa harrastaa yhden vuorokauden nimiin!

Hyvää pääsiäistä kaikille! Itse katselen rd-mammana, kun muu perhe vetää rahkapiirakkaa ja kindereitä kaksin käsin.:kieh: Pashaa nyt ei taida tarvita kaupasta kotiin kantaakaan, koska se on lähinnä ollut minun henkilökohtainen pääsiäisherkku. Tietääkö joku viisas sanoa saisiko sitä raskaana syödä, siinä kun on kananmuna aineslistalla, miten lie tuotos käsitelty ennen purkitusta?:confused:

Kultatiuku ja hikkaava pikku pupunen rv31+3

PS. Onko kukaan noin 155cm pitkä (tai pätkä kuten itsekin olen) löytänyt aiemmissa raskauksissa jonkun imetystyynyn, joka ei nosta imettäessä hartioita korviin? Minulla on jäänyt imetystyyny käyttämättä juuri tuosta syystä. Mietin olisiko joku imetystyyny hyvä lyhyellekin. Ergonomisempi asento minulla on taatusti imettää ilman tyynyä kuin tyynyn kanssa...
 
Sektiosta: NeitiSievänen. jos yhtään lohduttaa, minulla on edessä kuudes sektio (tämä ei ole sitten oikeasti mikään pila, vaan täyttä totta) ja jos se olisi ollut ylitse pääsemättömän kauheaa, en varmaankaan nyt teidän kanssanne tässä rupattelisi. Jokainen sektio on ollut erilainen, yksi aivan kamala koska pitkä vatsalihas katkesi kesken ulosauton, ja kipu tuntui puudutteista huolimatta kovana. Lääkäri väitti, etten voi mitään tuntea mutta kyllä en kipeämpi ole ollut koskaan kuin silloin.

Toisaalta taas viimekertainen eli viides sektio taisi olla paras kaikista. Vaikea sanoa, miksi näin koin. Katetrin laitto on ollut joka kerta mulle se inhokkijuttu, eikä tipan laittokaan niin herkkua ole ollut. Tässä kuitenkin odotan seuraavaa "lähetystä" saapuvaksi. En edes ole koskaan kokenut huonommuutta sektiosynnytyksistäni. Mulle se on ainut vaihtoehto synnyttää ahtaan lantion takia. Toki jos voisin alakautta synnyttää, en varmaankaan olisi vapaaehtoisesti synnytystavakseni sektiota valinnut, sen verran vaivoja leikkauksen jälkeen saa potea, mutta koska muuta vaihtoehtoa mulla ei ole, niin osaani tyydyn.

Itse ymmärrän hyvin synnytyspelosta kärsiviä, jotka sektion tahtovat, mutta kolmatta odottaessani sain kokea, että äitiä, joka pelkää sektiota, ei ilmeisesti sairaalassa ymmärretä pätkääkään. Kahdessa ensimmäisessä sektiossa koin jonkinlaista tukehtumisen tunnetta puudutuksen takia, jota sitten ääneen menin äitipolilla pelkäämään. Kätilö tiuskaisi siihen, että "enpä ole ennen tavannut äitiä, joka pelkää sektiota". Lääkäri jatkoi siitä, että "kyllä se leikkaussali on paras paikka tukehtua kun siellä on paras apu ihan vieressä". Kuvitelkaahan, miltä tuolloin tuntui..... Edellisestä sektiosta oli tuolloin kulunut aikaa 7 vuotta, eli olin kuin ensikertalainen taas.

Kultatiuku
 
"*Pihla*"
Neiti Sievänen, kyllä sä siitä sektiosta selviät, jos sektiopäätöksen saat :) älä hätäile. Kuten ylilääkäri mulle eilen sanoi, ne googlen kauhutarinat on ihan äärettömän harvinaisia ja sattuu noin 1:10 000 tapauksesta. Mulla se ainakin huojensi mieltä, vaikka olen yhden hyvin menneen sektion kokenutkin :)

Kultatiuku, toivottavasti sullakin on vauva hyvin kasvanut :) meillähän oli kontrolleissa väliä tasan 4 viikkoa ja siinä ajassa arvion mukaan kasvanut n. 630g. Että tiedä sitten tuosta viikkonoususta, mutta ainakin oli siellä omalla käyrällään pysynyt hyvin :) saisi nyt kyllä pitää tuon kasvun, kun se sokeriseuranta ja rautalisärumba ei ole kovin kivaa. Tyttöhän alkoi saamaan rautalisää kuukaudenkohan ikäisenä, koska oli alle 2,5kg syntyessään.

Kuusamalle isot kiitokset uudesta pinosta! :) pääsenpä sanomaan, että laskettuaika on jo ensi kuussa! :O

Mä olen 155cm lyhyt, mutta tyttöä en imettänyt just tuon pienen koon ja tarkkojen maitomäärien takia. Saa nähdä, miten nyt käy.

Appivanhemmistakin on nyt pakko mainita, kun mun omat ei ole millään tavalla avuksi :D appiukkoa jos näkee 3 kertaa vuodessa ja anoppi ei ole nähnyt tyttöä 3 kuukauteen... Onneksi nuo omat vanhemmat ja sisarukset on apuna. Olen vaan tosi huono pyytämään apua. Äiti on noiden kontrolliultrien takia pitänyt vapaatunteja töistä, että on voinut katsoa tytön perään. Ja molemmilla kerroilla ajat on olleet toista tuntia myöhässä.

Täällä supisteli eilen inhottavasti, mutta niin yleensäkin, kun mahaa on runnottu. Onneksi loppuivat, kun pääsin illalla nukkumaan. Äitiyspakkausta odotellaan edelleen. Kelan sivujen mukaan on postitettu 27. päivä, että saa nähdä tuleeko tänään vai vasta pyhien jälkeen.

Viime yö oli hitusen parempi kuin edelliset. Mies tosin nousi vessaan kahden aikoihin ja marssi raput ylös kuin norsulauma saaden myös tytön havahtumaan... Kiitos vaan, kun muutenkin tietää, että mä olen nukkunut tosi huonosti viime aikoina! Ja itsekin odotan sitä, ettei vessassa tarvi ravata 20 kertaa vuorokaudessa. Varsinkin sitä, ettei öisin tarvi nousta vessaan ollenkaan :D

Nyt perunarieskat uunista, ennenkuin kärähtää.

Pihla 32+4
 
"*Pihla*"
Kultatiuku, asutko sä suomessa? Vai missä "saa" noin monta sektiota? :O jos sä olet vielä hengissä noin monen sektion ja niiden jälkeisten raskauksien jälkeen, niin ehkä tässä voisi vähän itsekin rauhoittua, kun ei ole takana kuin yksi raskaus ja sektio ennen tätä :) tarkkaillaanko sulla arven kestävyyttä jotenkin tiheämmin? Anteeksi, mutta iski uteliaisuus, kun en ole ennen kuullut, että yksi ihminen on noin monta sektiota kokenut :)
 
Hei vaan!

Täällä käyty sairaanhoitajan juttusilla tuosta ahdistuksesta, mutta ei ainakaan ekalla kerralla saanut hän kiinni, että mistä voi johtua. Vaikka nyt ollut helpompi olo, niin tämän päiväinen reissuun lähtö vähän hermostuttaa. Olisin toivonut vähän apuja, tosin puhuminenhan tähän tuntuu auttavan eniten...
Minulla on kanssa hyvä kokemus sektiosta enkä ole pahemmin synnytystä jännittänyt, mutta jotenkin tämä ahdistus saa nyt aikaan senkin, että alkaa miettiä kaikkea mitä sektiossa voi käydä. Olen jotenkin varma, että sektiolla syntyisi tämä toinenkin, vaikka vasta toukokuussa synnytystapa-arvio... no, katsellaan ja jatketaan sairaahoitaja visiittejä.
Kultatiuku kyselit imetystyynystä... Itse olen 160 cm ja tykkäsin emman sellaisesta V:n muotoisesta tyynystä, jossa "herneitä" sisällä. Jotkut pitävät sitä liian "lutruna", mutta minusta siinä saa juuri korkeutta säädettyä hyvin eli herneet vaan toiseen päähän, niin saa vauvan toisesta päästä matalemmalle eli lyhyemmällekin luulisi sopivan. Ja kuten aiemminkin olen sanonut, nyt kullan arvoinen apu nukkuessa, kun ei tarvitse kuin sen ja yhden normityynyn, niin saa ihan kelpo asennon nukkumiselle, eikä lonkkakivut tai närästys vaivaa...

Hyvää pääsiäistä kaikille!

CityPähkinä ja manteli 29+6, huomenna poksutaan 30 rikki :)
 
Kiitos Kuusama uudesta pinosta.

Mä oon siitä erittäin onnellinen, että toistaiseksi ei tarvi vielä herätä öisin ollenkaan pissalle. Aikaisemmissa raskauksissa meni melkein loppuun asti näin tai sit yhden kerran yössä välillä piti käydä vessassa. Sen jälkeen ku nousee ylös niin on hirveen vaikea saada unta. Mutta mä herään kyllä useamman kerran yössä juomaan, vesipullo on vakituiseen sängyn vieressä, niin ei tarvi nousta ylös vettä mistään hakemaan. Yöt on kaikenlaisten kipujen takia ihan tarpeeksi rikkonaisia.

Maha menee kovaksi tosi helposti. Välillä ihan istuessakin, mutta vallanki ku pikkusenkin kävelee. Lauantaina pitäs ajella anoppilaan... autossa istumista n. 3h. Saa nähdä mitä siitäkin tulee ja kuinka huonosti sit vieraassa sängyssä saa nukuttua.

Kuulostaa ammattitaidottomuudelta, ettei sektiopelkoista ymmärretä. Luulis senkin pelon olevan kohtalaisen yleistä. Mua ainakin vähän pelottaa ajatus, että joutuis sektioon vaikka en tiedä mikä siinä pelottaa... ehkä se, että ei tiedä asiasta kauheesti ja jotenkin siinä on niin täysin muitten armoilla. Toivottavasti meistä kaikki sektioon pääsevät/joutuvat saavat hyvää kohtelua.

Hyvää Pääsiäistä!
Sulo-Sylvia ja sipsukka 28+6
 
Kiitos Kuusama, hyvä että joku meitä päivittää! :)

Sektiosta, luulisin, että aika moni sitä pelkää. Onhan se nyt aika raju ajatus, että vatsa vedetään auki ja sieltä sitten kaivetaan vauva ulos (näin hieman yksinkertaistettuna). Itse tosiaan pelkään sitä enemmän, kuin alakerran repeämistä, vaikka en tiedä kuinka loogista tämäkin on... Mutta kiva kuulla, että teillä jo sektion kokeneilla on siitä positiivisia kokemuksia. Yritän kuitenkin ajatella niin, että sillä tavalla, jolla lapsi sieltä saadaan ulos ei loppujen lopuksi ole niin paljon väliä. Mutta toivoisi, että kätilöiden ja lääkäreiden ymmärrys ulottuisi kaikkiin mahdollisiin pelkotiloihin.

Meillä meni pääsiäissuunnitelmat uusiksi, kun vanhemmat on sairastelleet jotain kamalan kuuloista flunssaa. Vei kuulemma kokonaan voimat ja ruokahalun ja lihaksia särki. Oli siis tarkoitus mennä vanhempieni luo "täysihoitoon", mutta ei sitten viitsitä ottaa sitä riskiä, että saataisiin siellä tartunta. Harmittaa, kun olisi pitkästä aikaa voinut nähdä kotiseudun kavereita. Mulla on meinaan vielä muutamalle kertomatta tästä raskaudesta. Kaippa se täytyy sit vaan facebookiin joku kuvapäivitys laittaa tästä "pääsiäismunasta" niin saa koko maailma vihdoin tietää. :) Olisin vaan mahdollisimman monelle halunnut kertoa kasvotusten, kun sen alun oksentelun takia kerroin lähimmille skypen tai puhelimen kautta. Kun en voinut jouluna mennä appivanhemmille, jossa oli miehen sukua koolla, niin laitoin miehen filmaamaan sen hetken kun hän heille kertoi uutisesta. :D

Mamira poksuu 29+0 ja iloitsee pääsiäislomasta, joka alkaa NYT!
 
"lauwra"
Sektiopelosta vielä: itse olin melko luottavaisin mielin vielä sektion aamuna, mutta kun astuin leikkaussaliin, niin silloin vasta ymmärsin kuinka suuresta leikkauksesta on kyse. Ja vielä kun tiesin synnyttäväni sairaan lapsen, jonka kohtalo ei ollut millään lailla selvä, pysyin kuitenkin yllättävän rauhallisena.

Alatiesynnytyksessä mua ei repeäminen pelota, naisen vartalo palautuu uskomattoman hyvin näistä koettelemuksista. Enemmän pelottaa, että lapselle käy jotain synnytyksessä, mutta se on täysin herran hallussa oleva asia (vaikka en nyt uskonnollinen olekaan).
 
"*Pihla*"
CityPähkinä, täällä myös ahdistuksen myötä tullut kaikenlaisia pelkoja just vaikkapa sektioon liittyen. Aikaisemmin ei pelottanut, mutta sitten kun se ahdistus iski, niin ne pelot lähtee usein ihan kokonaan lapasesta. Toivottavasti saat avun :) mulla on keskusteluja sype-kätilön kanssa ja koen saavani niistä apua.

Yölliset vessareissut, tässä raskaudessa olen omasta mielestäni onnekas, kun olen selvinnyt yleensä sillä yhdellä vessareissulla per yö :D joskus joutuu käymään kaksi kertaa. Tytön odotusaikana ensimmäinen raskausoire oli se, että jouduin nousemaan vessaan 4 kertaa yön aikana. Ja sitä jatkui ihan koko raskauden. Nousin joka yö pissalle 4-6 kertaa...

Alatiesynkytyksestä, en mäkään sitä pelkää, että värkki repeää. Kyllä sen aina jotenkin saa kasaankin parsittua. Enemmän pelkään just sitä, että vauvalle sattuu jotain. Jääkin jumiin, tulee hapenpuutetta ja muuta. Yksi ystävä just tammikuussa synnytti elottoman vauvan, kun jäi jumiin niin pahasti. Onneksi vauva kuitenkin selvisi ilman pysyviä vaurioita.

Sektiosta, myös mä olin viimeksi yllättävän tyyni vielä sektioaamuna. Edes siinä valmistelujen aikana ei juurikaan jännittänyt. Miestä taisi jännittää enemmän :D mutta leikkaussalissa, kun operaatio oli alkamassa, iski paniikki ja olin ihan hilkulla pyytää, että nukuttavat. Pelkäsin, että puudutus ei toimi. Jotenkin sain kuitenkin itseni rauhoitettua, enkä pyytänyt nukutusta :D rauhoittavia olisin saanut, kun vauva oli pihalla (ennen sektiopäivää mulla oli toive rauhoittavista, koska pelkäsin jännittäväni niin paljon), mutta siinä vaiheessa en enää kokenut niitä tarvitsevani. Ja hyvä niin, koska pää oli sen verran sekaisin muistakin lääkkeistä. Vaikka tällä kertaa olen taas kehittänyt näitä pelkoja, niin jotakin kauttahan sen vauvan kuitenkin on lopulta ulos tultava. Ja 4 viikon päästä mun on tiedettävä, mikä mun oma toive on. Toivottavasti tämä ei ota varaslähtöä ennen sitä.
 
Meidän äitiyspakkaus on lähetetty 31.3 ja lauantaina aion käydä postissa vinkumassa, josko se jo siellä olisi.. :LOL: Vanhempainrahankin kela oli jo ratkaissut, meinasin revetä liitoksista kun oli niin "hyvä" raha, sama kuin viimeksikin. Tai musta kyl tuntuu että muutama euro jää uupumaan :confused: Samapa tuo.. Tuleehan sitä lapsilisää sitten kahdesta. Ja olen mukana ammattiliiton jutuissa, niin tulee sieltäkin kokouspalkkiot yms. lisät. Kivaa, en malta oottaa että pääsee äitiyslomalle! 6 viikkoa vielä! :LOL: Viimeksi stressasin lainoista yms laskuista ihan hirveästi, mutta nyt en jaksa ajatella sellaista (vielä). Eikä se ressillä parane kyllä ollenkaan.

Oikein ihanaa ja munarikasta pääsiäistä kaikille mammoille :heart:

Beibei & Ipana 28+0
 
"lauwra"
Beibei, saako äitiysloman aikana saada kokouspalkkioita? Ymmärtääkseni muut tulot vähentävät äp-rahan määrää. Itse jouduin todella selittämään kelaan miksi esikoisen sairauden vuoksi äp-rahaa ei saa pudottaa vaikka saankin omaishoidontukea, olisinhan joutunut hoitamaan myös sairaan lapsen joko rahan kanssa tai ilman.
 
"Henttu82"
Meille tuli äp siwaan. Sen sai avustusta hakiessa päättää että mistä noutaa. Äitiys raha päätöstä ei ole kuulunut eukko näkynyt. Pitää varmaan alkaa kyselee kun töitä olis enää viis viikkoo :)
Mukavaa pääsiäistä kaikille!
 
Se noutopaikka riippuu aina pakkauksen toimittajan sopimuksista. Tällä erää se on Matkahuolto (ja tietysti Siwat ja Valintatalot, nämä normaalit Matkahuollon yhteistyökumppanit).

Mulle tuli mieleen että jos joku vuoden -14 pakkauksen saanut aikoo jättää kestovaippailun välistä, niin olisin kiinnostunut ostamaan sen oranssin kestovaipan. Laittakaas yksäriä!

Mä en oikein tiedä mitä mun lonkille on tapahtunut, mutta viime yönkin nukuin kokonaan ilman särkyjä! Musta jotenkin tuntuu että mun maha on pienentynyt :O Voiko niin käydä? Tietty varmasti vauvan asentokin vaikuttaa, mutta luulisin että nyt ei ole painoakaan tullut samaan tahtiin kuin pari viikkoa sitten.

Meidän muutto on nyt sitten varmistunut, vappuna pitäisi osoitteen vaihtua. Jotenkin en kauheasti etukäteen nauti kun ajattelenkin sitä siivouksen määrää.. Mutta mahtava päästä omakotitaloon väljiin neliöihin =)

Ihanaa pääsiäistä kaikille!

Kuusama ja Vauva-T 29+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
"*Pihla*"
Kuusama, maha voi pienentyä. Tosiaan vauvan asento vaikuttaa ja se, miten alas on jo painunut :)

2012 hain äitiyspakkauksen r-kioskilta, nykyään noutopiste on siwa. Onneksi ei tee hakumatkaan eroa, kun r-kioski ja siwa ovat samassa rakennuksessa :D meillä vielä odotellaan pakkausta.

Täällä TAAS huono yö takana! Siis voi mur sentäs! Naapuriin kotiuduttiin jostain klo 4.30 ja voi jestas sitä meteliä. Musat pauhasi ja taidettiin siellä tapellakin. Kokeilin vessan seinän paukuttamista (kuuluu naapuriin), jos olisivat laittaneet musat pois, mutta ei. Soitin sitten poliisit ja musiikki loppuikin viideltä. Ovea siellä paiskottiin edelleen ja kuudelta huudettiin ja tapeltiin taas. Tyttö heräsi kahdeksalta. Kiva asua teinin naapurina.... Kerran aikaisemmin olen vienyt lapun postilaatikkoon, kun juhlivat sunnuntai-maanantai yönä kahteen saakka. Ja tietäähän sen, että kun joutuu sängystä nousemaan, on vaikea saada hyvää asentoa ja mulla kävi särkemään selkää tosi kovasti. Onneksi äiti soitti aamulla, että hakeeko tytön heille leikkimään, kun siskonpoikakin on siellä. Nyt lepäilen pari tuntia ja sitten mennään perästä mummolaan. Ehtivät ulkoilemaankin :) josko tuo mies innostuisi paukuttelemaan muutamat listat paikoilleen tässä aamupäivästä, sen verran hiilenä sekin yöllä kävi :D täytyy pyhien jälkeen soittaa isännöitsijälle, että laittaa tuon pojan vuokranantajalle ilmoitusta, että on poliisit kutsuttu.

Nyt päätä jomottaa, kiitos yövalvomisen. Lonkkaan särkee ja väsyttää. Mutta tajusinpa eilen, että ei se 37 viikkoa tulekkaan täyteen äitienpäivänä. Silloin tulee täyteen jo 38 viikkoa! Miten olisi maailman paras äitienpäivälahja? :D

Pihla 32+5
 
Kiitos uudesta pinosta! :)

Tulojen vaikutuksesta äitiyspäivärahaan: sunnuntaisin saa tienata niin paljon kuin sielu sietää, eikä sunnuntaisin tienattuja tuloja tarvitse ilmoittaa Kelaan, koska äitiyspäivärahaa maksetaan vain arkipäiviltä eli ma-la (Äitiysraha - kela.fi). Jossain vaiheessa tuota tutkin, kun ajattelin, että voisin muutaman roposen yrittää ansaita äitiyslomankin aikana ja tehdä vähän töitä, jos alan kaivata muutakin elämää kuin koti.

Vetäydyn sohvalle juomaan kahvia ja ihmettelemään sitä, että olo on kuin ihmisellä: ei okseta, ei vaivaa pukamat, nukuin hyvin... Miten kauan tämä voi kestää. :D Hyvää pääsiäistä!

Tähkä 28+5
 
"lauwra"
Beibei, noin se äp-raha homma menee miten Tähkä kuvaili. Ei ne Kelasta erikseen kysele kokouspalkkioiden perään jos eivät sitten sem vuoden verotuksen jälkeen ole tarkastaneet vaan ne pitää sinne ilmoittaa. Kannattaa kysyä ja selvittää niin ei tule takaisinperintää! Käytännössä jos saat yhdeltä arkipäivältä palkkion, niin tuon päivän äp-raha laskee minimiin (korjatkaa jos olen väärässä) eli ei se paljon vaikuta. Mulla sen sijaan on tuloa joka kk, mutta katsoivat että omaishoidontuki ei ole palkkaa (niinkuin se ei olekaan). Olen oppinut näissä asioissa tarkaksi, sillä jos Kela jonkun asian osaa niin se on takaisinperintä!

lauwra poksuu 32+0! Voi luoja, nytkö jo nää päivät tuntuu viikoilta... Kolmeenkymppiin asti aika meni hujauksessa, mutta nyt ei viikot poksu millään :D
 

Yhteistyössä