te kenellä ollut tai on HEMATOOMA, olisi kiva kuulla kokemuksia siitä :)

itselläni tänään todettiin iso hematooma, josta verinen vuoto johtuu. viikkoja kasassa vasta 7+4 joten pelkokin mukana tässä onnessa on.

kiinnostaakin kuulla muiden kokemuksia ja ehkä tietoakin jos jollakin sellaista löytyy :)

miten raskaus meni/on mennyt?

mitä "erikois" toimepiteitä se on vaatinut? pitkää sairaslomaa? lepoa sängyssä? mitä?

millä viikoilla huomattiin ja missä vaiheessa olet nyt mennyt ja mikä tilanne on?

tässä muutama askarruttanut kysymys. :whistle: :wave:
 
Minähän tuosta samasta asiasta jo kirjoittelin tuonne meidän omaan huhtipinoon viikko sitten. Eli mulla tuli rusehtavaa valkovuotoa rv6+1, 6+2, 6+3 ja menin sitten heti ultraan. Jossa siis silloin oli sikiö ihan normaalisti, mutta lisäksi hematooma. Oli kuitenkin todella pieni. Ohjeeksi sain täyden levon eli oman sykkeen pitämisen mahdollisimman normaalilla eli ei sitten pumppaa vertakaan niin paljon. Ja tottakai nostelua pitää välttää, mitä sun työssä tuleekin eli siksi varmaan sairasloma. Mun duunissa ei tarvitse nostella eli sain jäädä töihin. Diagnoosihan aina hematoosin kyseessä ollessa on uhkaava keskenmeno, mutta lääkäri sanoi, että 4/5 raskauksista jatkuu normaalista ja 1/5:stä menee kesken. Vuoto mulla loppui samantien lääkärin jälkeen, kun lopetin stressaamisen. Eilen kävin sitten tsekkaus ultrassa ja verenpurkauma kohta näkyi kohdussa hyytymänä eli vaara sen suhteen oli ohi ja hyytymäkin kuulemma imeytyy kohdun kalvoon ajan kanssa.

Eli nyt vaan stressi pois ja oikeasti lepoa. Meillä molemmilla kun taustalla on tuo keskenmeno niin aina pelkää pahinta, mutta tsemppiä =)
 
Halusin Onnitella plussasta..et varmaan muista minua, mutta olit hetken kanssamme Elomassusissa! Hienoa että sulla on nyt uusi elämä tulossa.Toivotan onnea raskauteesi ja voimia lepäilyyn!

Pilkettä ja Nikolas 1kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkettä:
Halusin Onnitella plussasta..et varmaan muista minua, mutta olit hetken kanssamme Elomassusissa! Hienoa että sulla on nyt uusi elämä tulossa.Toivotan onnea raskauteesi ja voimia lepäilyyn!

Pilkettä ja Nikolas 1kk
kiitos sinulle kovasti.
satiin elokuussa tietää tämän matkustajan tulo joten jotain hyvää se elokuu meille toi vaikka aikaisemmin vietiinkin pieni pois.
oikein pajon onnea pienestä aarteesta sinulle :flower: :heart:
 
jahas..itsellä raskausviikkoja nyt 12+1 ja jo viime viikolla vuosin TODELLA paljon verta ja hyytymiä tuli mukana,kävin lääkärissä, kaikki ok. sama toistui maanataina ja taas lääkäriin,tällä kertaa äitipolille saakka.vauvalla edelleen kaikki ok ja sanoi että näkyisi pieni hematooma joka näyttää vuotavan ei kuulema näyttäisi enään paljon vuotavavan..siis sekö noin vuotamalla katoaa? ei antanut mitään "neuvoja", toivotti vaan tervetulleeksi np ultraan perjantaina..
 
metsänpeitto
Mä kävin seurannassa viikoittain. Mutta kyseessä oli aika iso hematooma, joka vuosi runsaasti useamman kerran. Ei tässä raskaudessa kuitenkaan.

Ei siihen oikein muuta voi, kuin levätä. Tarkkailivat ultralla, mutta mulla ei se hematooma pienentynyt vaan itse asiassa suureni. Se olisi kuitenkin voinut myös liueta. Vuodot alkoi joskus rv10 tienoilla, ja rv14-15 raskaus keskeytyi, kun supistukset käynnistyivät. Siihen asti sikiö kasvoi ihan normaalisti. Mulla todettiin keskenmenon jälkeen, että sikiö oli täysin terve, mutta istukka oli puoliksi kuoliossa ilmeisesti irtoamisen vuoksi. Eli todennäköisesti oli käynyt niin, että istukan osittainen irtoaminen aiheutti vuotoa jne. Hyytymä oli aika suuri, joten voi olla että se venyttti kohtua liikaa ja käynnisti supistukset, tai sitten käynnistyi muuten vaan (ja onnellisesti ei olisi voinut se raskaus päättyä, kuten patologin lausunto osoitti, eli ei olisi sikiö voinut loppuun asti kasvaa normaalisti sillä istukalla)

Silloin noita lueskelin, ja se todennäköisyys sille keskenmenolle tuossa vaiheessa jopa hematooman kanssa oli hyvin pieni. Se voi siis ihan hyvin se hematooma sinne liueta, ja tiedän useamman tapauksen jolla näin on käynyt. Itse asiassa nimenomaan niin päin, että kaikilla muilla tuntemillani hematoomien kanssa on käynyt hyvin.


Sen jälkeen mulla on ollut 2 raskautta, toisen lopputulos on pian 3-vuotias ja toisen laskettu aika on ylihuomenna :heart:
 
Sinttiläinen
Täälläkin on todettu hematooma raskausviikolla 7+ ja pientä vuotelua jatkui 4vk. Sitten vuoto loppui. Uudelleen vuoto alkoi aika kovana viikolla 14+ ja taas sitä kesti 4vk:a. Minulle kerrottiin että keskenmenon riski on aina koholla kun on vuotelua ja riski ennenaikaiseen synnytyksiin on myöskin koholla periaatteessa koko lopun raskauden ajan. Epämuodostumariski on myös korkeampi, meillä ei ole, tod.näk. mitään, tarkastettu moneen kertaan, myös kromosomit. Nyt viikkoja 26+ eli muutaman viikon kuluttua voi lopettaa jännäämisen. Ikäviä juttuja.
 
Malla29
Mäkin lepäilen hematooman kanssa, tosin on ollut vielä kohtalaisen pieni. Joku aika sitten tuossa vihloi ja kipuili, jonka seurauksena kävin neuvolassa ja ultrassa näkyi mustan kohdan istukan reunamalla suurentuneen. Vihlontaa edeltävänä päivänä innostuin imuroimaan ja siivoilemaan liian innokkaasti, joten lepäilyä määrättiin. Niukkaa vuotoa on ollut alkuraskaudessa, tuo mun hematooma kuulemma saattaisi olla jäänne alkaneesta kaksosraskaudesta, joista toinen on ollut ehkä tuulimuna tai heti alkuun mennyt kesken.

Tuo hematoomahan saattaa vuotaa kokonaisuudessaan pois tai imeytyä, tai sitten se pysyy matkassa koko raskauden loppuun. Keskenmenoriskinä on istukan irtoaminen, jos revittelee oikein paljon ja hematooma kasvaa niin suureksi että vuotaessaan repäisee istukan mukaansa. Siksi määrätään lepoa.
Huomenna taas ultra.
 
Malla29
Älä nyt säiky, vaikuttaa tuo hematooma olevan kuitenkin aika yleinen, silti keskenmeno tulee harvoin. Missä paikassa se sinulla näytti olevan? jos on ihan kohdunsuulla, luultavimmin vain valuu pois. Olen googlettanut tuosta hematoomasta ja joku kertoi hänellä olleen "hk:n sinisen" kokoinen hematooma kohdussa, mutta raskaus sujui hyvin loppuun saakka. Hyvin harvinaista tuo istukan repeytyminen on, se varmaankin koskee vain sellaisia tapauksia, jossa hematooma tosiaan on istukan takana, siis silleen, että paisuu niin valtavaksi että repeää. Metsänpeitollahan oli niin päin että istukan repeytyminen oli aikaan saanut verenkertymän eli hematooman?
Kohtuhan on todella "verekäs" joten pienikin verisuoni saattaa katketa ja vuotaa kohtuun, jolloin verta kerääntyy. Lepäämisen aikana verenvuoto saa rauhassa tyrehtyä ja kertymä alkaa vähitellen imeytyä muihin kudoksiin.

Mulla hematooman ja sikiön välissä on istukka, eivät siis ole yhteydessä toisiinsa ja neuvolan täti sanoikin ettei vaikuta sikiöön millään tavoin vaikka olisi loppuun asti siellä. Nyt 16vk menossa ja vauva potkii jo mukavasti.
Koitahan nyt vain ottaa rennosti ja anna ajan tehdä tehtävänsä :heart:
 
metsänpeitto
Joo, todellakin on paljon todennäköisempää, että kaikki menee hematoomankin kanssa ihan hyvin.

Kaksosraskauden mahdollisuus oli mulla suljettu pois, koska alkuraskauden ultrassakin näkyi vain yksi sikiö. Lääkäri oli silloin sitä mieltä, että vatsaan saamani tönäys ei olisi voinut vaikuttaa asiaan, mutta vuoto tosiaan alkoi seuraavana päivänä, ja istukka oli tuossa edessä. Minulla se hematooma oli siellä istukan reunan alla, joten todennäköisesti se hematooma on sen istukan pikkuhiljaa siitä voinut irrottaa. Minulla oli kuitenkin erittäin rajuja vuotoja useamman kerran.


Eiköhän kaikki mene hyvin :hug:
 
metsänpeitto
Niin ja siis mulla on aika pitkä aika, kun näitä juttuja silloin huolestuneena luin. Mutta mulla on jäänyt sellainen mielikuva, että esimerkiksi mulla olisi jonkin tilaston mukaan ollut vain noin 1-2% riski sille, että se raskaus keskeytyy, koska vuoto kuitenkin aina loppui.

Eli vaikka riski on olemassa, niin silti on suurempi todennäköisyys sille, että kaikki menee hyvin ja että hematooma siellä itsekseen pienenee. Varsinkin jos se vuoto on sellaista ihan kohtalaista. Minulla se oli erittäin rajua, ja jokaisella kerralla tuli käynti äitipolille. Veri oli täysin kirkasta, ja sitä tuli niin paljon että sellainen maksikoon yöside oli vartissa jo vaihdettava.

 
erikoislääkäri kirjoitti näin:

kohdussa on yksi sikiöpussi, jossa ruskuaispussi ja yksi elävä sikiö jne..
sitten: .. sikiöpussin vieressä ja alapuolella on sikiöpussin kokoinen hematooma.

eli mitä tuo ikinä tarkoittaakaan missä se hematooma on? istukassa vai missä? ei istukkaa ainakaan mainita.. :/

ja metsänpeitto mä pärjäsin eilen pikkuhousun suojalla hyvin, joten ei ainakaan vielä putouksena ole tullut.
 
metsänpeitto
Ei sitä käsittääkseni pysty ainakaan kovin tarkkaan sanomaan, että onko se hematooma esim istukan alla vai sen vieressä. Näin mä ainakin käsitin. Se vuoto ja sen jälkeinen hematooma voi olla esimerkiksi ihan vain sitäkin, että istukan reuna-alueilla on pientä vuotoa, eikä istukka irtoa laajemmalta alueelta niin kuin mulla kävi. Eli siellä reuna-alueilla on jotain pienehköä vuotoa, joka sitten jää hematoomaksi, joka sitten joko liukenee sieltä tai ei. Vaikka ei liukenisikaan, niin se ei kasva tai aiheuta ongelmia.

Mulla oli rv14-15 se hematooma isompi kuin sikiö. Silti ne lääkärit oli vielä muutama päivä ennen keskenmenoa ihan sillä mielellä, että kaikki voi mennä ihan hyvinkin.

Mulla oli se vuoto heti alkaessaan ihan runsasta, joten on tainnut käydä niin että istukka on irronnut isolta alueelta. Eli mulla ei ollut sellaista niukkaa vuotoa, paitsi sitten muutama päivä runsaan vuodon jälkeen.


Hyvin se varmasti menee :heart: Koita lepäillä mahdollisimman paljon vaan.
 
Minulla oli hematooma ensimmäisessä raskaudessa. Vuoteli punertavaa/ruskeahkoa tuhrua n. rv 7. Ulkomailla silloin olin ja ultrattiin, mutta en ymmärtänyt täysin lääkärin puheista, mikä oli. Lepoa määräsi. Sitten kotimaassa np-ultrassa näkyi hematooma istukan reunassa/alla. Silloin ei ollut enää vuotanut ja lääkäri sanoikin, että jos ei vuoda, voi olla ihan huoletta ja mitä todennäköisimmin hematooma imeytyy kudoksiin. Rakenneultrassa hematoomaa ei sitten enää näkynytkään ja raskaus sujui oikein hyvin; rv 40+2 syntyi terve poika.

Toivon kaikille parasta mahdollista lopputulosta =) .
 
Malla29
Noin se mullakin meni, kuin Unnilla, eli tuhrua alkuraskaudessa, hematooma sitten näkyi vk 13 ultrassa istukan reunassa/alla.
Tänään (vk 16) ei enää ultrassa näkynyt tuota mustaa kohtaa joten ilmeisesti on imeytynyt pois. Mitään vuotoa ei ainakaan ole ollut, lepo kai on tehnyt tehtävänsä.

Sitä en kyllä ymmärrä, että mitä yhteyttä hematoomalla olisi epämuodostumien kanssa? Ehkä siten, jos just istukka on irronnut niin ettei vauva kehity normaalisti, mutta muuta en keksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Malla29:
Noin se mullakin meni, kuin Unnilla, eli tuhrua alkuraskaudessa, hematooma sitten näkyi vk 13 ultrassa istukan reunassa/alla.
Tänään (vk 16) ei enää ultrassa näkynyt tuota mustaa kohtaa joten ilmeisesti on imeytynyt pois. Mitään vuotoa ei ainakaan ole ollut, lepo kai on tehnyt tehtävänsä.

Sitä en kyllä ymmärrä, että mitä yhteyttä hematoomalla olisi epämuodostumien kanssa? Ehkä siten, jos just istukka on irronnut niin ettei vauva kehity normaalisti, mutta muuta en keksi.
kiitos sinulle ja unille.

tänään ultrassa kaikki oli hyvin. vauvan sydän sykki vimmatusti ja lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että löysi toisen tyhjän pussin joka myös saattaa vuotaa pois. että olisin alunalkaen odottanut kaksosia.
tärkein nyt ja ainoa huolenaiheeni on pitää tämä yksi sammakko hengissä loppuun saakka :heart:
vähän helpottuneempi olo. :whistle:
pulttis ja matkustaja 7+5 :heart:
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Malla29:
Sitä en kyllä ymmärrä, että mitä yhteyttä hematoomalla olisi epämuodostumien kanssa? Ehkä siten, jos just istukka on irronnut niin ettei vauva kehity normaalisti, mutta muuta en keksi.
En ole kuullut noista epämuodostumista itse. Mutta ainakin voisi ajatella, että jos istukka irtoaa niin lapsi ei voi loppuun asti kasvaa ja kehittyä normaalisti. Mutta se on taas sitten vähän eri asia, kuin epämuodostumat. En ole tullut kysyneeksi lääkäreiltä, että kuinka pitkään minulla tuo raskaus olisi voinut jatkua alle puolikkaalla istukalla, mutta luulisin että se kyllä vaikuttaa jo sikiön ravinnon ja hapen saantiin kun sikiö kasvaa. Eli luulisi, että eniten se vaikuttaisi siihen, että vauva jäisi aliravituksi ja hapenpuute aiheuttaisi vaurioita.

Epämuodostumat kuitenkin taas tulevat varmaankin ihan alkuraskaudessa, joten en tiedä miten hematooma siihen voisi vaikuttaa. Meillä ainakin oli tutkimusten mukaan täysin terve poikavauva silloin tulossa.

 
Oonkin täällä ekaa kertaa...... mulla menkkojen mukaan pitäs olla viikot 6+3, mutta jouduin vuodon takia menemään ultraan ja viikot olikin sitten vasta 5+3. Gynis sanoi, että veri vuotaa sikiökalvon vieressä olevasta hematoomasta ja että ens perjantaina uuteen ultraan kattomaan onkos sikiö elossa (Nyt näki vaan että ei ole tuulimuna). vuotoa tiputtelee kokoajan ja mitään lepoa tai tms. ei määrätty. Sanottiin vaan että 50-50 mahis keskenmenoon/raskauteen. En tiiä oikein miten olis ja ollaan vielä täällä Belgian maallakin yli viikon ennen kun päästään Suomeen. Tälläset asiat ois kivempi hoitaa Suomessa omalla kielellä... Tässä ei siis varmaan voi muuta kuin odotella. Mulla kokoajan maha tuntuu kovettuneelta siis päältä ja pientä särkyä jos vaikka käyn kaupassa. Onko normaalia tässä tilassa hematooman kanssa? Tuntuu että pää hajoo kun ei tiiä mitä tehdä kun kukaan ei täällä ulkomailla opasta. Ja sitten en voi olla levossa kun typy 1v1kk pitää nostelusta ja liikkumisesta huolta ja täällä Belgiassa ku ei oo lastenvahteja=).....
 
Mun hematooma alkoi just kanssa ranskassa vuotamaan niin rajusti, että tein reissun paikalliseen sairaalaan.

Onneksi se lääkäri sattui puhumaan ihan hyvää englantia ja asia tuli melko selväksi jo siellä. Ihan samaa mieltä ettei se silti sama asia ole kun suomalaisessa sairaalassa ja omalla kielellä.

Jo se ranskalainen lääkäri käski ottaa rauhallisesti, ei mitään kantamisia, uimisia vuodon aikana, pitkiä kävelylenkkejä ja samoilla linjoilla oli myös suomen lääkäri. Lisäsi vaan imurointikiellon, joka sopi mulle oikein mainioisti :)
Menin reissun jälkeen töihin ja vajaan viikon jälkeen tuli sitten saikkua lisääntyneen vuodon takia.

Huomenna meinaan uskaltautua töihin kolmen sairaslomaviikon jälkeen.
Vieläkin vähän vuotelee, mutta itse ainakin uskon, että pahin alkaa olla takana.

Itsellä oli vatsan arkuutta ja pientä särkyä kanssa. Lääkäri sanoi että se hamatooma aiheuttaa varmaan lisäpainetta, josta särky.

Ja usein kun vuoto on pahentunut, niin migreenikin iski.

Kuulostaa toi sun tilanne hyvin samantapaiselta. En usko että syytä huoleen on, mutta ota rauhallisemmin, jos vaan mitenkään voit.

Pikaista toipumista :flower:
 
Eilen yöllä alkoivat sitten sairaat kivut alavatsassa ja vuoto. Se ei koskaan ollu hirveän rajua vaan sellaiseta kuin menkkojen puolivälissä. Veren mukana tuli myös tum.punaisia hyytymiä. Kivut kesti 6 tuntia ja vuoto jatkuu nyt kirkkaana. Sitä tulee vähän, mutta jatkuvasti. Soitin täältä Belgiasta kättärille ja sanoi kohdun luultavammin tyhjentyneen kipujen aikaan. Elikkäs siis kesken meni. nyt mulla on siis se kontrolliaika, missä piti kattoo onko sikiö elävä perjantaina ja siis kaiketi mennään katsomaan nyt, että kohtu tyhjeni kokonaan ja toivotaan ettei kaavintaa tartte!....En tiiä mitä ajatella ja voisko toivoo enään olla että sikiö ois elossa? En luota siihen yhtään, mutta jokin pieni aivoissa laittaa vastaan....
 
En jaksanu ihan kaikkia vastauksia lukea mutta kerronpa oman kokemukseni.

Mulla alko vuoto melko alussa, oiskohan ollu siinä rv 7. Takana oli yks kondunulkoinen raskaus ja yks keskeytyny keskenmeno rv 13-14 joten olin aivan mielettömän pelossani alkaneesta vuodosta. Kävin tk:ssa ultrassa jossa näky pienen pieni sydän joka hakkas vimmatusti :heart: Mut laitettiin kuitenki äitiyspoliklinikalle jossa löydettiin kohtalaisen iso hematooma (mä en muista montako cm se oli leveimmillään, mut iso kummiski) ja lääkäri meinas, että syy vuotoon oli siinä. Vuotoa kesti seuraavat 7 viikoa, välillä runsaampana, välillä niukkana. Äitiyspolikliniikalla seurattiin tiiviisti tilannetta ja ultrattiin pienokaista ja aina kaikki oli hyvin. Hematooma oli ja pysyi mutta vuoto kuitenki loppui rv 14. Vauvalla oli koko ajan kaikki ok mutta lääkäri meinas, että koska mulla hematooma oli istukan ja kohdun seinämän välissä niin mitään raskasta ei saa nostaa istukan repeämisvaaran vuoksi. Loppujen lopuks kaikki meni hyvin ja terve, odotettu rakas tyttö syntyi huhtikuussa! Ainut, mihin toi hematooma SAATTOI vaikuttaa oli siihen, että istukka ei sitten synnytyksessä irronnutkaan (vaikka raskauden aikana lääkäri pelotteli ennenaikaisella irtoamisella)....istukka oli arpeutunut siitä kohti missä hematooma oli ja tästä syystä todennäköisesti tarttunu entistä lujemmin kohdunseinämään kiinni. Toki on mahdollista, että istukka ei ois irronu synnytyksessä vaikka hematoomaa ei alunperin ois ollukaan :whistle:
 

Yhteistyössä