Synnyttäneiden parhaat vinkit

Synnytykseen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyy paljon jokaisen omia "juttuja", joita muistelee jälkikäteen tyyliin "Olipa hyvä, että...". Juuri toisen saaneena (9 vrk vanha tyttö ) huomasin jälleen, että joitakin hienoja asioita maailmasta löytyy, joista synnytyksen jälkeen on paljon iloa.

Upouusi, hyvälaatuinen kylpy- ja käsipyyhesetti on kullan arvoinen. Synnytyksen jäljiltä ja imetyksen alettua paikat ovat niin hellinä, että vanhat pesuissa jo karkeaksi kuluneet pyyhkeet ovat kauhistus. Suosittelen lämpimästi. =)

Toinen ihanaksi havaittu keksintö on suihkutettava, ei kirvelevä desinfiointiaine (esim. desinfektol). Ompeleista aiheutuva kipu hävisi vuorokaudessa, kun meinasi yltyä oikein pahaksi. Samalla aineella voi puhdistaa tenavan navan tynkääkin.

Mikä tai mitkä asiat ovat muilla synnyttäneillä olleet ne "päivän pelastajat" - olipa kyse sitten synnytyksestä tai synnytyksen jälkeisestä ajasta? Minä jos olisin älynnyt tuon desinfiointiaineen aiemmin, niin pari tosi kivuliasta päivää olisi jäänyt väliin.
 
kolmannen lapsen odotusaikana tein makuuhuoneen vuoteesta pesän itselleni ja vauvalle, mies sain nukkua ihan rauhassa alakerrassa. :D Mies oli ainakin pirteä päivisin ja jaksoi palvella tyttöjään.
Ostin mukavia koti oloasuja, joilla oli mukava olla ja imettää.
jääkapissa ja pakastimessa oli pikkupurtavaa, kiisseleitä, ja mikroruokaa nopeaan nälkään.
Näillä eväillä jaksoi hienosti alun baby bluesit.
 
einesruokaa kaappi täyteen. suklaata. särkylääkettä. käsidesi. lapselle kapaloliina ja lämmin, kevyt fleecepeitto, että ei tartte minikokoiselle pukea kauheesti hankalia vaatteita. lansinoh tai bebanthen tisseihin. lämmin liivi tai huivi tai villaiset tissinlämmittimet.
 
Tama onkin loistava "listuas"...nain ensikertalisena olen juuri miettinytkin mita kannattaa "varastoida" kotiin...Mies matkustaa tyon puolesta paljon, eika sitten tarvitse heti halytella apulaisia....Loistava idéa!

Borboleta & Mini 28+4 :heart:
 
TARPEEKSI sellaisia paksuja pehmeitä yösiteitä, mulla ainakin jälkivuodon määrä yllätti ihan täysin ja oli vähän vaivauttavaa miehelle hypätä sitten kaupassa niitä hakemassa :whistle: . Alkuun meni oikeesti varmaan paketti päivässä kun vaihdoin ihan joka vessareissulla...
Niin ja kannattaa tehdä itselleen sellainen 'imetyskori', johon just vaikka suklaata, vesipullo, lehtiä, kirja, kaukosäädin tms. ajanvietettä sillä alkuun imetys voi helposti viedä joskus tunnin-pari kerrallaan ja sillon ei pääse sohvalta juuri mihinkään. Ei käy sitten aika pitkäksi...
 
Todella tarpeeseen tama ketju! Minulla olisi kysymys teille kokeneemmille. Kannattako ostaa erityisia imetysyopukuja ja - oloasuja vai kelpaako ihan tavalliset? Taalla Belgiassa kovasti painostetaan, etta pitaa hommata erikseen imetysasuja... en oikein tieda onko tama taas vaan sellasta Keski-Eurooppalaista huuhaata...

Kiitos ja kumarrus

Watrossi 29 + 3
 
Watrossi no se nyt riippuu hirveästi siitä millaisia tykkää käyttää,mutta ei kai Suomessa ole terjollakaan mitään imetysyöpukuja? Ja kyllä ihan tavallisen paidan helmaa voi sen verran nostaa että imettämään pystyy. Että ehkä on sitten sitämainitsemaasi Keski-Eurooppalaisten huuhaata? =) Ainakin voin vannoa että ilmankin pärjää loistavasti!!!
 
Tällä kertaa en raahaa synnärille niin paljoa tavaraa; oli kassillinen kaikkea muka tarpeelliseksi ajattelemaani ja mitään en sieltä kassista käyttänyt, paitsi kotiinlähtövaatteet ja kosmetiikkapussi hammas- ja hiusharjoineen.

Älä ole univelkaisena marttyyri, vaan pyydä suosiolla siskoa/mummoa/kummia tms. muutamaksi tunniksi viemään vauva vaunukävelylle ja ota itse unet rauhassa.
 
Mä uhdyn samaan, synnärille ei kannata raahat putkikassillista roinaa, se vauvaa hoitaa viihdyttämisen :heart:

öööh, imetyskori on hyvä, varaa itsellesi mukavia vaatteita ja varsinkin hyvä imetysliivejä!!!

Mulla auttoi vauvan aikana oloa myös se, et jaksoin pitää itteni ihmisen näköisenä :whistle:
 
Imetysliivit!! ja tarpeeksi isot sellaiset!
Esikoisen aikaan tämä tyhmä mamma lähti kiireellä sairaalaan ja ainoat liivit mitä oli mukana, oli ne mitkä oli päällä..no ylläri tissit pamahti jalkapallon kokoseksi ja voi sitä kipua...ei mennyt omat liivitkään enään päälle!! Yritin sitten epätoivoisena väsäillä niistä sairaalan verkkohousuista ja jostain paperista edes jonkinlaista suojaa rinnoille... :'( aijai kun sattu...
 
- ihan lasketun ajan tietämillä kannattaa käyttää jotain suolen sisältöä pehmentävää (syödä tuoretta lakritsia, luumuja, levolacia tms.) ja jatkaa sitä heti synnärillä myös. Suolen sisältö hyvin usein jämähtää totaalisesti synnytyksen jälkeen jo liikunnan vähyydenkin takia, ja jos on vähänkään tikkejä alapäässä niin tämä valmistautuminen tulee tarpeeseen ettei ison asian teossa pääse itku...

- kotikalja tehostaa maidonnousua (sitä on tarjollakin monilla synnäreillä) ja kaalinlehdet auttavat oikeasti siihen rintojen pakotukseen, kuten joku jo sanoi!

- sairaalaan kannattaa ottaa liivinsuojia mukaan, siellä niitä saattaa jo hyvinkin tarvita (ja voi joutua laittamaan 2-3 suojaa päällekkäin :whistle: ) mutta talon puolesta niitä ei tarjota. Ja omat liivit on hyvä olla kanssa mukana, 2-3 koon kasvuvaralla :D

-kannattaa kokeilla kestoliivinsuojia! eivät tartu rintaan kiinni kuten kertakäyttöiset, ja ovat muutenkin miellyttävämpiä.

- yritä välttää rintatulehdus keinolla millä hyvänsä, sillä se on uskomattoman tuskallinen ja todella voimat vievä vaiva! :attn: kun imettäessä tunnet että jonnekin päin rintaa jää "möykkyjä", hieroskele hellästi kämmenellä aluetta möykyn "sulattamiseksi", tai jos vauvalla on maha täysi, pumppaa maitoa kunnes "möykyt" poistuvat (ihan tyhjäksi ei kannata ottaa ettei maidontulo villiinny). Ole lähes vainoharhainen varjellessasi rintoja kylmältä, edes jääkaapin edessä ei kannata ohuessa paidassa hillua.

- imetys janottaa! kannattaa varata imetyspaikan lähelle juotavaa, usein jano iskee vasta kun on imettänyt minuutin tai pari. Pelkästä veden juonnista voi tulla huono olo kun suolatasapaino heittää, kivennäisvesi tms. on parempi vaihtoehto.

-imetysyöpuku on ihan tarpeeseen jos yöpukua pitää, aika kova homma alkaa sitä helmaa kankun alta nyhtämään kun on tarvis, ja se helma on hankala makkara rinnan ja leuan välissä... halpahalliversio jonka kaula-aukossa on nepparit oli mun suosikki.

(Tulipa pitkä teksti... no, jospa edes jollekin on hyötyä, nämä kaikki olen itse oppinut kantapään kautta...)
 

Olin varannut synnytystä varten 10 kpl täysmehupillimehuja. En tiedä olisiko talon puolesta saanut mehua ja minkälaista, mutta pillimehut olivat tosi käteviä. Pillillä juominen sujui paremmin kuin lasista hörppiminen (mies juotti minua), ja täysmehuista sai nesteen lisäksi energiaa koitokseen.
 
-rintapumppu! itkin kivusta kotona kun maito nousi eikä vauva vielä syönyt paljon. ja kerä kaalia jääkaappiin, se tosiaan auttaa
- imetysliivejä
- imetysvaatteita. kyllä sitä varmasti pärjää ilmankin, mutta yöllä edellämainittu imetystoppi tai imetysyöpaita oli tosi mukavat. itse en ole mikään rento kahvilaimettäjä, joten imetyspaidat auttoi vähän diskreetimpään julkiseen ruokintahetkeen
- särkylääkettä
- vauvalle kietaisupaitoja ja -bodyja
- nenäliinoja, mua itketti koko ajan
- mies/äiti/tms, joka häätää päättäväisesti työläät vieraat pois kun ovat pyörineet siinä jaloissa riittävän kauan :kieh: vähän otti päähän, että ystäviä tuli kylään eikä ne älynnyt lähteä pois saati tehdä jotain hyödyllistä. tästä lähtien kun menen kyläilemään kotiin, jonne on syntynyt vauva niin vien ruokaa kassillisen, tarjoan siivousapua ja vauvan ulkoilutusapua ja sitten vauvaa hetken ihailtuani ymmärrän lähteä pois =)
 
..unohdin vielä yhden mielestäni tärkeän asian :headwall: tämän jälkeen kyllä lopetan, heh.

Eli pajalan puuroa varten kaappiin kuivattuja luumuja, kuivattuja aprikooseja ja niitä pikku siemeniä, mitäs ne oli. Pellavansiemeniä joo. Sitten leseitä ja puurohiutaleita. Tästä valmistuu sellainen puuro, jota me synnytyksen jälkeiset panttaajat ylistämme :)
Pajalan puuron tarkka resepti löytyy googlettamalla, mutta noita siemeniä ja kuivattuja hedelmiä liotetaan ja sitten keitetään puuro.
 
  • Tykkää
Reactions: ammuli
Itse tykkäsin imettää pitkälläni synnytyksen jälkeen, kun ei tuo istuminen oikein tunutunut mukavalta. Imettäessä tietysi tuli aika pian jano. Pöytä oli lähes aina liian kaukana ja samoin siis se pöydällä oleva juomalasi... Pullo oli kätevämpi! Sitä pystyi pitämään vaikka tyynyn vieressä, eikä tarvinnut kurotella pöydälle ottamaan lasia ja laittamaan takaisin.
 
No että siihen ummetuksen ehkäisyyn on oikeasti hyvä keskittyä heti alkuun synnytyksen jälkeen.. se isolla asialla käyminen kun on sitä vaikeampaa, mitä pidemmälle se venyy...

Imetysliivit oli tosi tarpeelliset synnärillä, koska nännit tuli NIIIIIN aroiksi, että pelkkä käveleminen sattui ihan julmetusti |O kun sairaalan yöpaita hankasi niihin. Liivit auttoivat siihen vaivaan.

Jos joku hoitaja käskee juuri synnyttäneen istua ihan mitä tahansa syytä varten, ÄLÄ ISTU, jos et itse usko, että se on hyvä idea. Oma paranemiseni meni valovuosia taaksepäin joka kerta kun erehdyin istumaan hetkenkin, mutta istuin kun kerran käskettiin. Sitten taas itkettiin joka askeleella...

Apua täytyy itse joissain paikoissa osata pyytää... itse jäin synnytyksen jälkeen aivan oman onneni nojaan, vaikka en ollut nukkunut varmaan yhtään 3 vuorokauteen. Kateellisena oon lukenut, miten joidenkin vauvat on viety johonkin muualle vähäksi aikaa, että äiti saa nukkua, ei tuolla vaan kukaan kertonut että sellaista mahdollisuutta edes olis... Samoin kukaan ei huolehtinut siitä, pääsinkö syömään tms (olin niin kipeä, että 5 m kävely vessaankin sai itkemään). Tokalla kerralla meinaan heti vaatimalla vaatia, jos vähänkin joku on huonosti. Toivottavasti en kuitenkaan olisi yhtä kipeä.

Vinkki viitonen myös ensisynnyttäjille: Älä turhan optimistisesti pyydä kaikkia tuttujasi vierailulle katsomaan vauvaa heti ensipäivinä. Ne omat voimat saattavat loppua ihan yllättäinkin, paras kun ei niin suunnittele etukäteen, vaan katsoo tilanteen mukaan, jaksaako ottaa vieraita vastaan vaiko ei. Siinä tilanteessa kuitenkin on äärimmäisen tärkeää pitää huolta omasta levosta ja jaksamisesta.
 
Osastolla siinä sängyn vieressä on painonappi, josta saa pyydettyä hoitajan katsomaan vauvaa sillä aikaa, kun käyt suihkussa tai jos haluat levätä. Siitä voi myös pyytää jotakuta tuomaan tarjottimen sängyn viereen, jos et itse pysty kunnolla sitä hakemaan. Myös niitä helmiä saa pyydettyä, jos vatsa ei toimi tarpeeksi helposti ja kipulääkettäkin saa kun pyytää.

Ne hoitajat on siellä nimenomaan auttamassa. Monet kärvistelee ja pähkäilee ihan turhaan. Reippaasti vaan sitä nappia painamaan.
 
Mullakin moni edellinen vinkki oli tärkeä, ja sitten tosiaan sellainen o-mallinen kantopussukka jota ei tartte kietoa mitenkään, senkun laittaa toisen olan yli ja vauva keinuu mukavasti kyljen/vatsan kohdallaa ja nukkua tuhisee siinä ja itse voi tehdä käsillä jotain. Ostin käytetyn sellaisen netistä ja maksoin kai 4 euroa..:), ja sitten miehelle oli samanlainen pidempi, jossa kanteli vauvaa.
Yksi ihana asia jonka hyvä ystävä hiffasi tuoda oli Weledan ihana luomu ruusu-voide, joka on tuoksu jota vauvatkaan ei vierasta, jota hieroin suihkun jälkeen rintoihin, tai sitten vauva-öljyä, jotka auttoi myös rintojen pakotukseen. Ja ne pestävät liivinsuojat on tosi ihania ja super-pehmeitä, niitä useampi pari. Napillinen puuvillainen yöpaita oli hyvä, mä kyllä jouduin käyttämään imetysliivejä sen alla yöllä koska muuten lakanat ja patja oli maidosta märkinä. Ehkä sitten imetysyöpaita olisi vaihtoehto, tai imetyspaita yöpaitana.
 

Yhteistyössä