Terolut+raskautuminen, siis mitäh??

  • Viestiketjun aloittaja Kesäneito
  • Ensimmäinen viesti
Kesäneito
Hei vaan!

Semmoinen tuli mieleen, kun mulla on terolutit käytössä ja gynekologini (joka on vielä erikoistunut naistentauteihin ja synnytykseen) sanoi, että terolutit eivät vaikuta raskautumiseen AINAKAAN NEGATIIVISELLA TAVALLA, VAAN PÄINVASTOIN VOIVAT EDESAUTTAA RASKAAKSI TULOA ja sitten terveydenhoitajani taas sanoi, että hänen mielestään terolutien aikana EI VOI TULLA RASKAAKSI. Menin aivan sekaisin terkkarin sanoista. Kumpaa tässä nyt olisi järkevämpi uskoa? Toki tämäkin varmaan on yksilöllistä miten terot ihmisiin vaikuttaa.

Kertokaa mielipiteitä/omia kokemuksianne. :)
 
Kesäneito
Kiitos viestistäsi! Minäkin itse ajattelin, että kylläkai tuo gyne nyt tietää mistä puhuu ja sitä kyllä haluaisin uskoa. Silti jäi vaivaamaan tuo terkkarin pirulainen... :\|
 
Hei!

Minulla on pco ja hoitaminen aloitettiin Mehiläisessä, jossa lääkäri antoi Clomifen+Terolut avuksi. Nyt vasta kun alkuvuodesta siirryin Väestöliitolle, lääkäri siellä poisti heti Terolutin minulta, siitä syystä, että jos ovulaatio tapahtuu vähänkään myöhemmin (yhdessä kierrossa ainakin kp 20) niin Terolutin syöminen kp 15-24 haittaa ovulaatiota eikä sitä näin ollen välttämättä tapahdu.

Tiedä sitten onko kovin yksilöllistä, mutta 2 kiertoa ilman Terolutia ja raskaana ollaan!
 
Itselläni samat tiedot, kuin edellisellä vieraalla. Muakin nimittäin neuvottu aloittamaan terolut-kuuri vasta ovulaation jälkeen koska keltarauhashormonihan estää munasolun kiinnittymisen. Pelkkä terolut auttanee raskautumisessa kai lähinnä niitä, joilla ongelmana on liian lyhyt loppukierto eli keltarauhashormonia ei luonnostaan ole riittävästi, jotta kiinnittyminen voisi tapahtua kunnolla. Jos taas ongelmia on ovulaation kanssa, niin siihen terolut ei auta vaan tarvitaan muita lääkeitä kuten clomifen. Itsekin söin alkuun terolutia kp15-24, kuten oli määrätty, mutta kun yksi lääkäri sitten neuvoi aloittamaan terolutin vasta kun ovulaatio on varmasti tapahtunut niin sittenhän pian jo tärppäsi.
 
:wave: mie aloin oottamaan pikku kakkosta heti terolutin jälkeen. mulla oli siis jotain häikkää menkoissa ja naistenlääkäri määräs 10pv terolutia. ilmeisesti se vaikuttaa siihen että munasolu irtoaa paremmin ts. ovulaatiota. mulla alko menkat kun se kuuri oli puoli välissä ja söin sit kuiten sen kuurin loppuun kun oli käsketty. kuukauden päästä tuli ylläriplussa. :D vissiin se lääkäri luuli että yritettiin lasta, vaikka vastahan me oltiin muutama kk aiemmin palattu yhteen. :heart:
 
Kesäneito
Jep, mäkin tiedän sen, että terolut ei auta ovuloimattomuuteen... Eli Ria La Vida Loca:lla on ollut sattuma, että juuri terojen aikaan on tärpännyt.

Mä kumminkin olen kuullut, että terolutien aikaan voi myös ovuloida. Siis itse tero-kuurin aikana :) Itselläni kävi viime kierrossa niin, että sinä päivänä kun olin ottanut toisen terolutin niin sain kaikista vahvimman viivan ovistestiin mitä ikinä... Ensin mietin, että eihän keltarauhashormooni voi vaikuttaa testin tulokseen, että se näyttäis väärää plussaa. Mutta sitten hieman kyselin ja kaikki olivat sitä mieltä, että se ei vaikuta.

Mutta kylläpä taisi kumminkin olla perätön juttu toi, kun terkkari sanoi, että terojen aikaan ei voi tulla raskaaksi. Ehkä hänen olisi kannattanut sanoa, että joskus ovulaatio voi jäädä tapahtumatta mikäli se ei kerkeä tulla ennen terojen alkua... Mutta tämäkään siis ei aina pidä paikkaansa.
 
Minulle sanoi lapsettomuuslääkäri, että terolut voi jopa estää ovulaation minipillereiden tapaan. Tässä asiassa näyttäisi lääkäreillä olevan eriäviä mielipiteitä. Tietysti se on asia erikseen sitten jos terolutteja syö vain loppu kierrosta, tällöinhän se tukee myös oman keltarauhasen toimintaa.
 
juu, mie meinasin heti tuon oman viestini perään laittaa uuden viestin, että kuuntele vain noin kokeneempia. mie en oikeasti tiedä paljon hölkäsen pöläystä hedelmättömyyshoidoista. rupes sitte kone jumittaan niin enpä voinu lisätä..
 

Yhteistyössä