Imettäminen miesten nähden ilman suojaa

Eräs asia tässä toisen henkilön imettämiseen liittyen aika paljon häirinny ja haluan kertoa ”tarinan” teille. En ymmärrä kun menen uuden miesystäväni kanssa siskoni luo, hän imettää lastaan ihan missä vain milloin vain ilman mitään suojaa. Ollaan kuitenkin kaikki vielä nuoria alle 30 v. ihmisiä niin kyllä näillä asioilla vaan jonkinlainen merkitys on. Siskoni saattaa vaan vetäistä paidan alas ihan tuosta vaan ja uusi miesystäväni näkee kaiken siinä vieressä, minusta tämä tuntuu todella loukkaavalta minua ja miesystävääni kohtaan, monesti seuraa kiusallinen hiljaisuus ja kaikki on vähän vaikeana jonkin aikaa paitsi siskoni ja hänen miehensä. Kun huomautin siskolleni kahden kesken että minä ja miesystäväni vaivaannutaan näistä tilanteista kun ne on toistuvia, kyse ei yhdestä ainoasta kerrasta, niin siskoni veti hirveät porot sieraimiin ja syytti että minulla on itsetunto-ongelma ja että hänhän imettää jatkossakin ihan niinkuin itse haluaa. Vaikka imettäminen onkin yksi maailman luonnollisimpia asioita, niin se on myös intiimi tapahtuma ja kanssa olijoille ei pitäisi vaivaantunutta oloa sillä aiheuttaa. Jos on kerta mahdollisuus mennä toiseen huoneeseen imettämään niin miksi sitten ei voi mennä ? Onko joka kerta pakko räväyttää se tissi esiin ja saada kiusallinen ilmapiiri aikaan ? Se imettävä äitihän on se ainoa henkilö joka voi päättää siitä tilanteen laadusta, että vetäiseekö tissin joka kerta muiden nähden esiin vai käyttääkö suojana harsoa jolloin mitään ei näy vai meneekö peräti toiseen huoneeseen rauhassa imettämään. Miksi muiden pitäisi visusti pitää katse toisaalla tai vieraiden siirtyä muualle imetyksen ajaksi kun imettävän äidin luulisi olevan helpoin poistua paikalta ? Minua ei haittaa pätkä vertaa jos siskoni imettää minun ja oman perheensä seurassa niin että rinnat näkyy mutta kyllä minusta silloin pitäisi rinnat suojata kun kylässä on muita ulkopuolisia miehiä. Esim. oma miesystäväni kommentoi asiaan että hän ei haluaisi minun imettävän niin "vapaasti" kun muita miehiä on kylässä.


Esitin asian niin hienovaraisesti siskoni kanssa siis kahden kesken ja hän suivaantui aivan suunnattomasti asiasta, kertoi miehelleenkin tästä. Sanoi että aikoo jatkaa imetystä aivan kuten ennenkin ja katsokoon muut poispäin, että onko pakko tuijottaa ? Minulla ei ollut tarkoitus loukata siskoani millään tavalla vaan hoitaa asia mahd. ”siististi”. Esitin asian hänelle suurinpiirteen näin:
”Haluaisin sinulle yhdestä asiasta puhua. Olisiko mahdollista että kun minä ja poikaystäväni tullaan teille kylään tai te meille, niin voisitko imettää vauvaa mahd. jossain toisessa huoneessa tai muuten kiinnittää siihen huomiota ettei rintasi joka kerta näkyisi, voisitko käyttää jotakin suojaa siinä ? Tarkoitukseni ole mitenkään loukata, mutta meille tulee hieman kiusallinen olo näissä tilanteissa. Imetyksesi ei millään lailla haittaa silloin kun olen ilman poikaystävääni kylässä, mutta voisitko huomioida sen silloin kun tulen ” Arin” kanssa käymään ? ”



Oliko tämä jonkun teistä mielestä epäsopiva huomautus siskolleni ja mitä mieltä te olette?
 
Ei ollut asiaton huomautus. Toki imetys on maailman luonnollisin asia, mutta jos toisia häiritsee se, että tissit paljaana imettää niin pitäis se ottaa huomioon koska kyllähän naisen rintoihin liittyy paljon muutakin kuin lapsen ruokkiminen... ;) Itse olen julki-imettäjä, mutta teen sen hienovaraisesti niin, ettei kenellekään tule vaivaantunut olo. Vähän OT, mutta kerran mua tultiin ilman lupaa kuvaamaan kun vauva oli pieni ja imetin, en tykännyt ollenkaan... =(
 
Mä en kyllä ymmärrä näitä "tissit esiin kokonaan"-ihmisiä. Ei kai ne muutenkaan kiskaise paitaansa alas julkisesti. Imettäjille on olemassa hyvät valikoimat erilaisia paitoja ja mekkoja, jokaiselle varmasti löytyy mieluisa kunhan vain vähän viitsii vaivautua etsimään. Itse imetin 9kk omaani, aina imetyspaita päällä eikä olisi tullut edes mieleen toimia toisin. Imetys oli ok ravintolassa, juhlissa jne, kukaan ei tullut soittamaan suutansa kun tuon teki hienotunteisesti. Ei siihen kaikista näkyvimpään pöytään ja tissit paljaaksi, vaan nätisti paitaa raottamalla lapsen pään suojista. Kaikista hienoimmissa tilaisuuksissa vielä saronki lisäsuojaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Kampsu
Mielestäni jonkinlainen häveliäisyys on paikallaan imetyksessäkin.

Kotona on todella helppo lähteä imettämään vaikka makkariin, ei tarvi toisten nähden syöttää. Julkisella paikalla voi peittää huivilla tjs.

En saa kilareita jos joku kaivaa cafeessa tissin esille, mutta vähän ihmettelen, että eikö muuta tapaa löytynyt :)
 
En ymmärrä miksi imettäminen olisi jotenkin kiusallista. Kotonaan sopii tehdä juuri kuten parhaaksi näkee, julkisesti toivoisin ehkä enemmän vaivihkaisuutta.
Itsekin olen aivan kyselemättä imettänyt vieraiden läsnäollessa, varsinkin vauvan ollessa pieni ja syöttöjen kestäessä 30-60 min, olisi ollut aika tylsää lähteä "piiloon" makkariin ja jäädä paitsi kaikista keskusteluista.
 
jarppii
Maailman luonnollisin asia, kuseminenkin on sakon paikka mikäli poliisi tapaa kyseistä toimintaa julkisesti. Kaikki mikä on luonnollista, ei ole suotavaa ihan joka tilanteessa kaikkien läsnöollessa. Ruokailun jälkeen heitän itsekin pierun ruokapöydässä, mutta kun on vieraita paikalla, pruukaan säästää vieraat kiusaantuneelta hetkeltä....
 
Silloin kun imetin niin menin aina makuuhuoneesseen. Kerran ärsytti kun äidin ystävä tuli kesken imetyksen hölöttämään. Mulle se on yksityinen asia. En koskaan imettänyt julkisella paikalla.
 
"Hmm"
Ehkä se siskosi laski uuden miehesi niin perheeksi jo ettei ajatellut asiaa. Kehottaisin muistelemaan näitä ajatuksiasi sitten jos sinulla joskus on oma lapsi/perhe. :) En harrasta itsekään aivan julki-imetystä siinä mielessä että kaikki olisi esillä mutta imettävän lastaan ruokkivan naisen eristäminen häveliäisyyssyistä on kyllä ajatuksena minusta aika naurettava. Muita keinoja on löydettävä. Avartakaa ihmiset vähän ajattelutapojanne. Teidän oma suhtautumisenne tähänkin asiaan kertoo loppujen lopuksi enemmän teistä itsestänne. Imettävälle äidille rinnat on ensisijaisesti imetystä varten ja se muu ajatusmaailma mitä toisilla voi herätä tulee itsellä vasta jossain myöhemmin joskus myöhemmin. Et sinä ap eikä miehesi ole vielä kovin kypsiä. :)
 
Itseäni ärsytti kun halusin imettää rauhassa eri huoneessa niin aina joku järjen jättiläinen tuli perässä. Ehkä jos imetys olisi ollut helppoa minulle niin ei iisi niin ärsyttänyt, mutta itse koin sen hankalana ja intiiminä. Ihmisiä on erilaisia. Kaveri imettää kaikkien lähen mutta ei sentään että koko tissi näkyy jokaiselle. Sille imetys on ollut helppoa ja luonnollista.
 

Yhteistyössä