aistiyliherkkyys

Lapsellani 7-v on vahva epäily aistiyliherkyydestä ja tilanne on tällä hetkellä agresiivinen käytös, hän pääsemässä toimintaterapeutille. Haluaisin vaihtaa ajatuksia vanhempien kanssa jotka ovat samassa tilanteessa tai olleet, jo pelkästään sen takia että oppisin ymmärtämään lastani paremin ja tukemaan. email. tuittu.tuulikki(at)gmail.com
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on 8-vuotias poika, jolla aletaan tutkia aistiyliherkkyysasiaa. Koulunkäynti on ollut vaikeaa ja itse olen turhautunut kun mitään diagnoosia ei ole koskaan saatu. Poika on ollut pienempänä toimintaterapiassa, mutta se lopetettiin koska tehtävät sujui hyvin ja kaikki näytti olevan ok.

Poika siis suoriutuu tehtävistä erittäin hyvin JOS ympärillä ei ole muita häiriötekijöitä, eli kahden kesken toimintaterapeutin kanssa meni tehtävät hyvin, mutta koululuokassa (vaikka onkin pienryhmä) keskittyminen on todella vaikeaa.

Poika ärsyyntyy ja säikähtää helposti ääniä kuten vaikka liikenteen melu, tms. arkipäiväinen jota ei itse edes huomaa.

Hän on kekseliäs ja fiksu, mutta koulussa alisuoriutuu (opettajan sanoin) usein...

Odotellaan monelta taholta jatkotutkimuksia ja omat tuntemukset asian suhteen vaihtelee laidasta laitaan, olo on jokseenkin avuton koska en pysty vaikuttamaan kouluelämään mitenkään, kotona me ollaan jo totuttu kaikkeen mitä tulee huomioida.

Onko muita joiden lapsella epäillään tai on aistiyliherkkyys?
 
Mulla on nyt kouluunmenevä jolla on sekä yliherkkyyttä että aliherkkyyttä. Koulussa on jo palaveerattu asiasta ja koska on pienluokka,opettajalla on kokemusta tästä. Kotona sujuu kun tiedämme miten hän kykenee toimimaan tässä ympäristössä. Mutta hankalaa oli jo päiväkodin pienryhmässä. Häntä voi häiritä valo, ohimenevä auto tai toisen lapsen ääni tms. Olemme jo puhuneet kuulosuojista, lippalakista yms apukeinoina. Katsotaan nyt miten alkaa sujua ja sen mukaan toimitaan. Toimintaterapiaa on saanut, sielläkin kaksintilanteessa oli vaikeuksia keskittyä asiaan jos vaikka putki piti ääntä. Jos kykenee niin suoriutuu tehtävistä hyvin.
 
Hällä myös kaikuisat tilat on vaikeita. Liikuntasalit, uimahallit yms. Että haastetta on ja tulee olemaan koulussa. Aliherkkyys tekee taas sitä esim että saattaa olla liian raju kaveria kohtaan. Tarvitsee voimakkaan aistitunteen muttei ymmärrä että vastapuoli ei koe samoin vaan häntä sattuu.
 

Yhteistyössä