2,5 vuotias eikä nuku öisin eikä päivisin...mikä neuvoksi???

Siis kyselisin neuvoja teiltä kenellä kokemuksia. Meidän poika on 2,5 vuotias eikä edelleenkään nuku kunnolla. En enää keksi mitä tekisin..
Meillä on säännölliset rutiinit ollut siitä asti ennen kuin poika täytti 1.v (iltapalat,iltapesut,iltasadut jne),nyt olemme muutaman kuukaudet jättänyt päiväunet pois koska päivällä uneen saamiseen saattaa mennä 1-2 tuntia jolloin on jo liian myöhäistä antaa pojan nukahtaa tai muuten hän ei nuku illalla, olemme myös kokeilleet laktoositonta ruokavalioo koska olen kuullut että mahdollisesti myös se voi aiheuttaa "uniongelmia" muksulle jos on maitoallergia. Poikamme ei suostu jäämään yksin omaan huoneeseen(on ollut omassa huoneessa 5 kk ikäisestä) eikä nukkumaan omassa sängyssä. Meillä on huoneissa pieni yövalo aina päällä koska olen ajatellut että jos hän pelkää pimeää, mutta sekään ei auta, ei myöskään se että valon ottaisi pois. Kuitenkin jos jätän pojan sänkyynsä hän alkaa huutamaan ja tulee huoneesta pois ennen kuin itse ehdin ovesta edes ulos. Olen myös kokeillut niin, että vien aina takaisin ja jätän sänkyyn ja toivotan hyvät yöt jne, mutta olen saanut tehdä sitä yöhön asti jolloin olen jo itse niin väsynyt, että olen luovuttanut. =( Nyt olen tehnyt niin että silittelen häntä ja yritän rauhoitella ja nukuttaa johon menee yleensä n. 2-3 h. Neuvolasta käsketään vain pitämään rutiineista kiinni niin kyllä se muksu sitten nukkuu....mutta koska? kun rutiinit ollut samat jo melkein 1,5 v ja siltikään ei nukuta kunnolla. Öisin poikani tulee viereeni ja kun yritän häntä omaan sänkyyn niin saan valvoa koko loppuyön. Itse olen 2-vuorotyössä ja myönnän että välillä on ollut pakko luovuttaa kun yksinkertaisesti ei enää jaksa niin olen vain antanut pojan nukkua vieressäni. Nyt pyydän hyviä neuvoja muksun nukuttamiseen ja siihen miten saan lapseni nukkumaan kunnolla omaan sänkyynsä iltaisin?? Miten saan "toohotuksen" loppumaan ja hänet rauhoittumaan? Nyt kun on vauvaiästä tähän asti nukuttu aina huonosti alkaa jo olla epätoivoinen, että mistä se johtuu kun ei uni tule=/
 
Meillä ei -onneksi- ole ongelmia nukkumisen kanssa, mutta (enkä tarkoita tätä pahalla) miksei poika saisi tulla viereesi nukkumaan? Jos siis siinä nukkuisi? Meillä saman ikäinen poika ja siitä lähtien kun siirtyi pois pinnasängystä on tullut lähes joka yö minun ja miehen väliin nukkumaan. Ei rauhoitu takaisin omaan sänkyyn yöllä, mutta ollaan todettu että miksei toinen saisi nukkua meidän kanssa jos haluaa... Kunhan ennen armeijaan menoa lopettaa niin hyvä :)
 
Onko kuinka mahdoton ajatus (siis muutenkin kuin tilojen puolesta) että lapsi nukkuisi jonkun aikaa samassa huoneessa kuin te mutta ehdottomasti omassa sängyssään? Siis tyylillä ensin sänky kiinni äidin sängyssä, sitten vähitellen sentti kerrallaan sitä väliä lisää kunnes on niin kaukana parisängystä kuin vain voi. Kun kuulostaa vähän siltä että lapsi kaipaa sitä läheisyyttä myös öisin, kun oma huone pelottaa. Vaikka se läheisyys olisi vain sitä että saa nukkua samassa huoneessa.

Ilmeisesti ei kauheasti muuten heräile öisin, tulee vain automaattisesti viereesi nukkumaan jos herää? Luulisi tuolla että niillä samoilla iltarituaaleilla pystyvän muutaman kk päästä siirtämään lapsen takaisin omaan huoneeseen.

Tämä tosin ei toimi jos teillä on hyvät syyt miksi lapsi ei voi nukkua omassa sängyssään samassa huoneessa kuin te. Mutta toisaalta sietää tätä elämänvaihetta muutama kk jos toimii ja kaikki nukkuu hyvin vai jatkaa entisellä mallilla? Ei lapsi loputtomiin samassa huoneessa nuku.
 
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että poikamme nukkuisi meidän vieressä mutta meillä on 160 leveä sänky ja kun hän tulee keskellä hän pyörii todelllla paljon ja lähes joka yö jompikumpi minä tai mieheni saa jalasta päähän useamman kuin kerran. Poikani todella kaipaa läheisyyttä todella paljon sen tiedän ja yrtän häntä mahdollisimman paljon hyvänä pitääkkin koska nyt kun olen aamu- sekä iltavuorossa niin joskus on sellaisia päiviä kun näemme aamulla vain muutaman tunnin kun hän nukkuu jo kun töistä tulen =( Ja tosiaan..muuten ei poika öisin heräile ainakaan niin että itse heräisin ja monta kertaa hän tulee niin hiljaa ja vaivihkaa meidän sänkyyn ettei meistä kumpikaan huomaa hänen tulleen ennen kuin aamulla :D Meillä on kyllä tällähetkellä(vielä) melko pienet huoneet mutta tuota vinkkiä tarvitsee kyllä harkita vakavasti että kokeilisi:) sängyn siirtoa joksikin aikaa siis meidän huoneeseemme ja katsoa miten sujuu. kiitos vinkistä! :)
 
Meillä 2v7kk poika joka nukkunut enempi vähempi huonosti vauvasta asti. Meillä nukuttiin kauan niin et pojan tavallinen jatkettava sänky oli kiinni meidän sängyssä. Nyttemmin on irrotettu erilleen ja nukkuu aika hyvin alkuyön omassa sängyssä ja sit kömpii jossainkohtaa viereen. Mikä ei haittaa,kun on iso sänky... Kaikkien valvomisien jälkeen,mulle on vaan pääasia et kaikki nukkuu,ihan sama onko vieressä,samassa huoneessa vai omassa:)
Nukahtaa onneks ilman mitään ongelmia,oon kyllä vieressä,mut koska se sammuminen kestää 5min,niin ihan sama. Päikkäreitä täällä ei oo kans nukuttu enää aikoihin.
 
mie oon tykänny tuosta mll vanhempainnetistä, tuolta saa ainakin jotain perusvinkkejä
Lapsella on nukahtamispulmia, Vanhempainnetti - MLL

heräily johtunee nimenomaan siitä että on tottunut sinun läsnäoloosi nukahtaessaan ja tarvitsee sinut paikalle myös yöllä havahtuessaan, että pääsee uudelleen uneen. sen vuoksi kannattanee tehdä kerralla muutos siihen vierellä nukkumiseen sitten kun muutoksen aloittaa, eli kannattaa ajoittaa se niin ettei kauheesti olis itsellä univelkaa. paljon oon kyl kuullu juttuja myöskin sellaisia et on puoli vuotta odotettu miehen lomia tms että 'sitten pidetään unikoulu' kun molemmat jaksaa valvoa, ja sit unet helpotuukin kahden yön unikouun jälkeen, joten loputtomiin ei kannata asiaa siirtää.
jostain ohjeesta luin että allergia voi olla unihäiriön syynä jos lapsi nukahtaa helposti illalla itsekseen, mutta silti heräilee yöllä.. joten teidän kohdalla tuntuu kaukaa haetulta jos mitään muita oireita ei oo.

sen verran oon katsonu kasvatusohjelmia, että tiedän että näihin on yleensä 2 taktiikka, se nopea sänkyynpalautus mitä olit itsekin kokeillut, meillä se toimi tehokkaasti mutta alkuun niitä palautuksia tuli kolmisenkymmentä per ilta ja nukahtamiseen meni selvästi yli tunti.
toinen keino mitä olen(siis tv:ssä) nähnyt käytettävän silloin kun lapsi on tottunut vanhemman vieressäoloon ja lähinkontaktiin nukahtaakseen, on asteittainen vetäytyminen, eli alkuun vähennetään silittely minimiin ja istutaan vaan vieressä, sitten ilta illalta siirrytään huoneessa kauemmaksi kohti ovea. alkuun pääseminen tässä varmasti hankalaa kun lapsi on tottunut siihen lähikontaktiin, mutta kai se menee tässäkin niin että niin kauan silitellään kun itkee, ja sitten loppuu, sit alkaa taas uudelleen jos itku alkaa, mutta uneen asti ei sais silittää. vaatii kyllä paljon kärsivällisyyttä. yöllä sitten pitäisi jaksaa toimia samoin kun tulee pois sängystään.

tietysti voit antaa lapsen valita jonkun unikaverin viereensä, mikä yöllä muistuttaisi äidistä ja helpottaisi nukahtamista, mutta näistäkin saattaa tulla vaan lisää valtapeliä kun sitä nallea yms heitellään sängystä pois jne.

sängyssä kannattaa päiväsaikaan viettää aikaa, lukea kirjoja yms, jotta siitä tulisi lapselle mieluinen paikka.

sit varsinkin siirtymvaiheessa kannattaa huolehtia siitä että lapsi saa päivällä ja illalla tarpeeksi silittelyä ja syliä ettei ole illalla sylivajetta ja sen takia vaatii paljon illalla. nämä vähän vanhemmatkin lapset tarvii sitä syliä, toiset enemmän, toiset vähemmän, ne ei vaan leikeiltään ja muilta aina päivällä kun on komva men ja leikit ja muut muista sitä ja siitä sitten tulee eroahdistusta kun illalla pitäisi jäädä yksin nukkumaan. eli päivällä paljon kirjojen lukemista, laululeikkiä, köröttelyä tai muuta sylileikkiä yms

monessa paikassa on mahdolisuus sairaalassa tapahtuvaan osastounikouluun ja helsingin ensikodilla on myös mahdollisuus unikouluun. näissä siis vieras henkilö alkuun hoitaa nukutuksen, kun vieraille lapset ei niinkään uskalla temppuilla. mistäpä tulikin mieleeni että onko teillä mahdollista esim isovanhempien tai muiden lapselle tuttujen hoitaa nukutusta ja yöheräilyjä muutamana iltana, sekin auttaisi


mitä lapsi itse on mieltä tilanteesta? onko nukkumaanmeno kovin ahdistava tilanne hänelle, karkailee kun pitäisi mennä sänkyyn vai rauhoittuuko iltarutiinien myötä?

tässäpä nyt oksennettuna meko lailla kaikki tieto mitä minulle kertyny aiheesta, toivottavasti saat jotain vinkkejä mikä teidän tilanteessa voisi toimia
 

Yhteistyössä