Hammastahnan syömisestä

Kun kävimme poikani kanssa ekan kerran hammashoitajalla tuossa vuoden ikäisen kieppeillä, meille neuvottiin alottaan hammastahnan käyttö. Pikkurillin kynnen kokoa vastaava määrä riittää ja ei tarvi osata sylkeä tahnaa pois... Fluoritabuista meille ei puhuttu mitään. Eikä niitä saatu. Eikä olla ikinä niitä käytetty. Nyt käytän pojalla jotain perus oxygenolin muumi-lastenhammastahnaa, jossa lukee että lasten hammastahnan nielemistä täytyy varoa. Poikamme kun on kerran päivässä nyt jo 8 kuukauden ajan niellyt tahnansa. Ei osaa sitä sylkeä pois. Mites muut, osataanko teillä sylkeä vai miten? Mietityttää... Toistaalta voisiko olla että koska nielee tahnansa, ei sitten siksi neuvottu niitä fluoritabletteja :/
 
Ei meilläkään sylje. Pieni määrä ei haittaa. Siksi sitä laitetaan vain juuri hitusen.

Oon kuullu sellastakin ettei hammastahnan huuhtelemista edes suositeltaisi enään vaan sen pitäs jäädä vaikuttamaan hampaisen pinnalle. Siis suurimmat syljetään pois (sitten kun osaa) muttei enää huuhdella vedellä...
 
Todellisuudessa oon laittanut nuppineulan pään koon verran. Mutta tosiaan tuo lapsen pikkurillin kynnen kokoinen määrä mainittiin. Kiitos vastauksista, en siis kanna huolta tahnan nielemisestä enää :saint:
 
Fluori on suurina määrinä myrkyllistä, siksi hammastahnan syöminen ei ole suositeltavaa. Siis huom! SYÖMINEN. Jos sitä vähän menee mahaan hampaan pesun yhteydessä, siitä ei ole haittaa mutta lapsi ei saa itse annostella tahnaa ettei sitä tule liikaa. Vaikks tuskimpa teillä mötkylä sitä hammastahnaakaan syömällä syötäisiin ;)
 
Mulle hammaslääkäri n. kk sitten sanoi ettei ole hyvä käyttää lapsella fluoritahnaa jos ei osaa sylkeä pois. Vaihdettiin siis fluorittomaan. Meillä on myös juomavedessä sen verran fluoria, ettei tabletteja tarvita. Lapsi 2v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lulu76:
Mulle hammaslääkäri n. kk sitten sanoi ettei ole hyvä käyttää lapsella fluoritahnaa jos ei osaa sylkeä pois. Vaihdettiin siis fluorittomaan. Meillä on myös juomavedessä sen verran fluoria, ettei tabletteja tarvita. Lapsi 2v.
Meillä taas hammaslääkäri ihmetteli itsekin, että mikä idea on fluorittomassa hammastahnassa, kun nimenomaan sen fluorin takia hammastahnaa ylipäätään käytetään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja lulu76:
Mulle hammaslääkäri n. kk sitten sanoi ettei ole hyvä käyttää lapsella fluoritahnaa jos ei osaa sylkeä pois. Vaihdettiin siis fluorittomaan. Meillä on myös juomavedessä sen verran fluoria, ettei tabletteja tarvita. Lapsi 2v.
Meillä taas hammaslääkäri ihmetteli itsekin, että mikä idea on fluorittomassa hammastahnassa, kun nimenomaan sen fluorin takia hammastahnaa ylipäätään käytetään.
Toi on just paikkakuntakohtaista riippuen siitä onko vedessä fluoria vai ei.
Meille sanottiin, että voi käyttää heti kun poskihampaat tulee ihan hitusen eikä tarvi sylkeä pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja lulu76:
Mulle hammaslääkäri n. kk sitten sanoi ettei ole hyvä käyttää lapsella fluoritahnaa jos ei osaa sylkeä pois. Vaihdettiin siis fluorittomaan. Meillä on myös juomavedessä sen verran fluoria, ettei tabletteja tarvita. Lapsi 2v.
Meillä taas hammaslääkäri ihmetteli itsekin, että mikä idea on fluorittomassa hammastahnassa, kun nimenomaan sen fluorin takia hammastahnaa ylipäätään käytetään.
Toi on just paikkakuntakohtaista riippuen siitä onko vedessä fluoria vai ei.
Meille sanottiin, että voi käyttää heti kun poskihampaat tulee ihan hitusen eikä tarvi sylkeä pois.
Niin sanottiin täälläkin että sitten tahnaa hitunen kun puhkeaa poskari. Ja siis fluoritahnaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voosija:
tilasin just mei mukulall sellast hammastahnaa jonka voi niellä eikä se ole vaarallista.merkki oli salutem.sitä aletaan käyttään 1,5v ikäsenä.sisältä myös xylitolia.
meillä taisi saada apteekista tätä salutem-hammastahnaa ja on lisäaineetonta ja käy herkkäsuisille.

 
Alkuperäinen kirjoittaja maiskuttelija:
Alkuperäinen kirjoittaja voosija:
tilasin just mei mukulall sellast hammastahnaa jonka voi niellä eikä se ole vaarallista.merkki oli salutem.sitä aletaan käyttään 1,5v ikäsenä.sisältä myös xylitolia.
meillä taisi saada apteekista tätä salutem-hammastahnaa ja on lisäaineetonta ja käy herkkäsuisille.
Mekin käytetään tätä lasten Salutemiä. Sittenhän on sitä Rocks -hammastahnaa, jota mainostetaan, että on ihan vaaratonta vaikka nielisikin, mutta katoin joskus kaupassa, että se maksoi 8e :eek: No eihän se lapsi sitä kovin nopeasti käytä, mutta silti...
 

Yhteistyössä