Vaikuttiko talviaikaan siirtyminen yöuniin?

Meillä herätään sit oikein ihanaan aikaan taas vaihteeksi eli siinä klo 5-5.30 \|O Tyttö ehti jopa n. kuukauden nukkua niin, että meni unille siinä klo 19.30-20.00 ja heräsi 7-7.30 ja nyt kun piti noita kelloja kääntää niin siirtyi herääminen aivan liian aikaiseksi. Mä olen ihan puhki, kun pitää noin aikaisin herätä enkä saa itse unenpäästä kiinni kuin joskus klo 22 aikoihin. Meillä oli tämä sama ongelma (liian aikaiset aamuherätykset) jo n. 3-4 kk ajan tytön ollessa pienempi. Tyttö vaan siirtyi silloin onneksi tuon ajan jälkeen itse nukkumaan aamulla pidempään, mutta entä nyt?!?!? Onko muilla kokemuksia tästä? Tyttö on nyt n. 1vee ja 1kk ja menee nykyisin nukkumaan siinä klo 19.30 kieppeillä ja nukkuu päivässä vielä kahdet päiväunet.
 
Muumimammuska harmaa
Eipä vaikuttanu koska alettiin viikkoa aiemmin myöhäistää nukkumaanmenoa ja muutenkin päivärytmiä. Poika siirty siis takas entiseen aikatauluunsa. Oli pakko alkaa viirata, koska muuten se ois menny yöunille jo seittemältä illalla, kun kesäaikaan meni kaheksan jälkeen. Nyt siis menee kaheksan jälkeen myös ja nukkuu vaihtelevasti klo 7-8 asti.
 
ainakin meillä
Vaikka tehdään kaikki muut hommat ihan samaan aikaan kun aiemmin (syömiset, nukkumaan menet yms.) niin yöunet lyheni aamusta tunnilla! Illalla olen sitten vastaavasti yrittänyt saada numkkumaan tuntia aiemmin, mutta tyttö vaan touhuaa ja pyörii sängyssä vaikka ihan selvästi on väsynyt. Nyt sitten tosin on kipeenä, joten meni unirytmit muutenkin sekasin :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 09:16 nintzu kirjoitti:
Meillä herätään sit oikein ihanaan aikaan taas vaihteeksi eli siinä klo 5-5.30 \|O Tyttö ehti jopa n. kuukauden nukkua niin, että meni unille siinä klo 19.30-20.00 ja heräsi 7-7.30 ja nyt kun piti noita kelloja kääntää niin siirtyi herääminen aivan liian aikaiseksi. Mä olen ihan puhki, kun pitää noin aikaisin herätä enkä saa itse unenpäästä kiinni kuin joskus klo 22 aikoihin. Meillä oli tämä sama ongelma (liian aikaiset aamuherätykset) jo n. 3-4 kk ajan tytön ollessa pienempi. Tyttö vaan siirtyi silloin onneksi tuon ajan jälkeen itse nukkumaan aamulla pidempään, mutta entä nyt?!?!? Onko muilla kokemuksia tästä? Tyttö on nyt n. 1vee ja 1kk ja menee nykyisin nukkumaan siinä klo 19.30 kieppeillä ja nukkuu päivässä vielä kahdet päiväunet.
Jos nukahtaa yöunille noin 1930 ja herää aamulla siinä 0500-0530 niin siitä tulee noin 10h yöunet,ihan riittävän pituiset,varsinkin kun nukkuu kahdet päikkärit sen lisäks.Yöunille meno myöhäisemmäksi jos et halua herätä kukonlaulun aikaan tai jätä yhdet päikkärit pois jolloin yö todennäköisesti pitenee.Harva yli 1v nukkuu kellon ympäri yöunia+kahdet päikkärit,tai ehkä nukkuu jos ne kahdet päikkärit on minipäikkärit.
 
mAm
otan osaa, tuohon aikaan herääminen on varmasti järkyttävää! itselleni tekee tiukkaa se, että 1v poika herää 6:00-6:30. sain tällaisen neuvon; iltapuuroon loraus ruokaöljyä niin ei ainakaan nälkä herätä ennen aikojaan. meillä se ei tepsinyt mut kaikkeahan voi kokeilla...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 13:33 Nipsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 09:16 nintzu kirjoitti:
Meillä herätään sit oikein ihanaan aikaan taas vaihteeksi eli siinä klo 5-5.30 \|O Tyttö ehti jopa n. kuukauden nukkua niin, että meni unille siinä klo 19.30-20.00 ja heräsi 7-7.30 ja nyt kun piti noita kelloja kääntää niin siirtyi herääminen aivan liian aikaiseksi. Mä olen ihan puhki, kun pitää noin aikaisin herätä enkä saa itse unenpäästä kiinni kuin joskus klo 22 aikoihin. Meillä oli tämä sama ongelma (liian aikaiset aamuherätykset) jo n. 3-4 kk ajan tytön ollessa pienempi. Tyttö vaan siirtyi silloin onneksi tuon ajan jälkeen itse nukkumaan aamulla pidempään, mutta entä nyt?!?!? Onko muilla kokemuksia tästä? Tyttö on nyt n. 1vee ja 1kk ja menee nykyisin nukkumaan siinä klo 19.30 kieppeillä ja nukkuu päivässä vielä kahdet päiväunet.
Jos nukahtaa yöunille noin 1930 ja herää aamulla siinä 0500-0530 niin siitä tulee noin 10h yöunet,ihan riittävän pituiset,varsinkin kun nukkuu kahdet päikkärit sen lisäks.Yöunille meno myöhäisemmäksi jos et halua herätä kukonlaulun aikaan tai jätä yhdet päikkärit pois jolloin yö todennäköisesti pitenee.Harva yli 1v nukkuu kellon ympäri yöunia+kahdet päikkärit,tai ehkä nukkuu jos ne kahdet päikkärit on minipäikkärit.
on ihan sama laitanko tytön nukkumaan normaaliin aikaan (siis klo 19.30-20) vai esim. tuntia myöhemmin, sillä neiti herää ihan samaan aikaan aamulla ylös (kokeiltu on monta iltaa peräkkäin ja pariin otteeseen, mutta ei auta ei). Nuo kahdet päikkärit on molemmat kestoltaan n. 45-75minsaa eikä tyttö jaksa mitenkään yhdillä päikkäreillä koko päivää, kun herää noin pirun aikaisin. Ei kai auta muu kuin kestää...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 13:33 Nipsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 09:16 nintzu kirjoitti:
Meillä herätään sit oikein ihanaan aikaan taas vaihteeksi eli siinä klo 5-5.30 \|O Tyttö ehti jopa n. kuukauden nukkua niin, että meni unille siinä klo 19.30-20.00 ja heräsi 7-7.30 ja nyt kun piti noita kelloja kääntää niin siirtyi herääminen aivan liian aikaiseksi. Mä olen ihan puhki, kun pitää noin aikaisin herätä enkä saa itse unenpäästä kiinni kuin joskus klo 22 aikoihin. Meillä oli tämä sama ongelma (liian aikaiset aamuherätykset) jo n. 3-4 kk ajan tytön ollessa pienempi. Tyttö vaan siirtyi silloin onneksi tuon ajan jälkeen itse nukkumaan aamulla pidempään, mutta entä nyt?!?!? Onko muilla kokemuksia tästä? Tyttö on nyt n. 1vee ja 1kk ja menee nykyisin nukkumaan siinä klo 19.30 kieppeillä ja nukkuu päivässä vielä kahdet päiväunet.
Jos nukahtaa yöunille noin 1930 ja herää aamulla siinä 0500-0530 niin siitä tulee noin 10h yöunet,ihan riittävän pituiset,varsinkin kun nukkuu kahdet päikkärit sen lisäks.Yöunille meno myöhäisemmäksi jos et halua herätä kukonlaulun aikaan tai jätä yhdet päikkärit pois jolloin yö todennäköisesti pitenee.Harva yli 1v nukkuu kellon ympäri yöunia+kahdet päikkärit,tai ehkä nukkuu jos ne kahdet päikkärit on minipäikkärit.
Ei tosiaankaan päde kaikkiin yksi vuotiaisiin, että nukkuisivat vaan yhdet päiväunet tai kahdet mini unet! Meidän poika on aloittajan lapsen kanssa saman ikäinen ja vetää päivällä unta n. 3-4 tuntia yhteensä elikkä kahdet päikkärit. Nukkumaan mennään illalla 20.00 ja aamulla herätään vaihtelevasti 5.30-7.00. Juu ja ollaan meilläkin kokeiltu sitä, että mentäisi myöhemmin nukkumaan mutta kun rytmit on rytmit ja ne tuppaa menemään herkästi sekaisin ja aamulla herää silti omaan aikaansa...

Ei kannata heti mennä noin kärkkäästi neuvomaan kun ei tapauksesta ole mitään tietoa. Onhan kait jokainen lapsi vielä yksilö vai joko siihenkin on EU:n myötä tullut muutos?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 16:50 vaaka81 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 13:33 Nipsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 09:16 nintzu kirjoitti:
Meillä herätään sit oikein ihanaan aikaan taas vaihteeksi eli siinä klo 5-5.30 \|O Tyttö ehti jopa n. kuukauden nukkua niin, että meni unille siinä klo 19.30-20.00 ja heräsi 7-7.30 ja nyt kun piti noita kelloja kääntää niin siirtyi herääminen aivan liian aikaiseksi. Mä olen ihan puhki, kun pitää noin aikaisin herätä enkä saa itse unenpäästä kiinni kuin joskus klo 22 aikoihin. Meillä oli tämä sama ongelma (liian aikaiset aamuherätykset) jo n. 3-4 kk ajan tytön ollessa pienempi. Tyttö vaan siirtyi silloin onneksi tuon ajan jälkeen itse nukkumaan aamulla pidempään, mutta entä nyt?!?!? Onko muilla kokemuksia tästä? Tyttö on nyt n. 1vee ja 1kk ja menee nykyisin nukkumaan siinä klo 19.30 kieppeillä ja nukkuu päivässä vielä kahdet päiväunet.
Jos nukahtaa yöunille noin 1930 ja herää aamulla siinä 0500-0530 niin siitä tulee noin 10h yöunet,ihan riittävän pituiset,varsinkin kun nukkuu kahdet päikkärit sen lisäks.Yöunille meno myöhäisemmäksi jos et halua herätä kukonlaulun aikaan tai jätä yhdet päikkärit pois jolloin yö todennäköisesti pitenee.Harva yli 1v nukkuu kellon ympäri yöunia+kahdet päikkärit,tai ehkä nukkuu jos ne kahdet päikkärit on minipäikkärit.
Ei tosiaankaan päde kaikkiin yksi vuotiaisiin, että nukkuisivat vaan yhdet päiväunet tai kahdet mini unet! Meidän poika on aloittajan lapsen kanssa saman ikäinen ja vetää päivällä unta n. 3-4 tuntia yhteensä elikkä kahdet päikkärit. Nukkumaan mennään illalla 20.00 ja aamulla herätään vaihtelevasti 5.30-7.00. Juu ja ollaan meilläkin kokeiltu sitä, että mentäisi myöhemmin nukkumaan mutta kun rytmit on rytmit ja ne tuppaa menemään herkästi sekaisin ja aamulla herää silti omaan aikaansa...

Ei kannata heti mennä noin kärkkäästi neuvomaan kun ei tapauksesta ole mitään tietoa. Onhan kait jokainen lapsi vielä yksilö vai joko siihenkin on EU:n myötä tullut muutos?
Missä kohtaa tekstissäni sanoin,että kaikki 1v ikäiset nukkuvat vain yhdet päikkärit?? Omanikin vaihtoi yksiin uniin 1v2kk iässä ja senkin jälkeen nukkui muutaman viikon ajan välillä kahdet päikkärit.Yöunet pitenivät kun nukkui vain yhdet päikkärit.Sanoin tekstissäni,että harva yli 1v ikänen nukkuu kellon ympäri yöunia+kahdet päikkärit,silloinhan unta tulisi vuorokauteen niin iso määrä,että harva sen ikäinen niin paljoa nukkuu.Sanoin että tuo 10h yöunta on ihan normaali määrä yöunta yli 1v ikäsellä joka nukkuu edelleen kahdet päikkärit,eli jos nukahtaa jo 1930 niin on ihan normaalia herätä noin aikaisin,ei kivaa äidistä mutta lapsi on jo nukkunut yöunensa.Mitään en kärkkäästi ole sanonut.Mulle ihan sama mihin aikaan kukin aamulla herää,enpä vaan muita keinoja aamujen myöhäistämiseksi keksi kuin sen,että menisi myöhemmin illalla nukkumaan,tai nukkuisi vain yhdet päikkärit jolloin yöunet pidentyisivät.Se että illalla laittaa normaalia myöhemmin nukkumaan,harvemmin pidentää aamuja,lapset heräävät silloin kuin ovat tottuneet heräämään,rytmin siirto pitää tehdä pikkuhiljaa.Ja jotkut lapset vain ovat aamuvirkkuja eivätkä millään keinolla nuku aamulla pidenpään.Jep,en siis tosiaankaan väitä että 1v ikäisten pitäisi nukkua vain yhdet päikkärit,päinvastoin olen ihan toista mieltä.

Jokohan mä nyt tulin ymmärretyks :p mitään en ole pahalla sanonut :/
 
Nintzu, muistanet, että me siirrettiin meitin poitsun rytmiä. Tää siirtyminen kesti varmaan 2 viikkoa, ennenkuin kunnolla tuotti tulosta. Elikkäs vaikka pidettiin tunti pidempään hereillä niin pitkään silti heräsi samaan aikaan, mutta sitten alkoi pidentyä aamu-uni. Rankkaa, kun sitten oltiin päivät kun nukkuneen rukouksia, mutta hiljaa hyvää tuli. Olisko mitään mahista, että teidän neidin rytmi siirtyis, jos jaksaisit yrittää pidempään??
 
Vaikutti. Ennen nukahti noin klo 22-23.30 ja heräsi 10-11 aamulla, mikä sopi tosi hyvin erittäin aamu-uniselle äidille :). On siis ainokainen lapsi. Heti kun kelloja siirrettiin heräsi seuraavan viikon joka aamu klo 8 vaikka oli aikaistettu nukkumaanmenoa tunnilla, eli periaatteessa kävi unille samaan aikaan kun aiemminkin. Tänään oli eka aamu kun nukkui taas kymmeneen, ihanaa. =) Me ihmiset ollaan niin erilaisia ja toiset on aamuvirkkuja ja ihan tykkää herätä tosi aikaisin. Mä taas olen sellainen että ihan oikeasti päivä on pilalla jos herätys on jo vaikka klo 8 :ashamed: enkä ole saanut unta tarpeeksi. Viime viikolla se tuli viimeistään todistettua. Enää mä en valita että illalla ei ole omaa aikaa, mieluummin köllöttelen tytön ja koirien kanssa aamulla oikein pitkään ja herään sit hyvin levänneenä uuteen päivään. :) Vaikka tuntuu se välillä vähän hassulta et me syödään aamupuuroa klo 11.30 kun moni muu lapsi on silloin jo lounaalla tai päiväunilla. Mut minkäs teet, tytöllä en oma rytminsä ja that´s it. =)
 

Yhteistyössä