"Lokakuun lutuset 2014"

malttamaton / 4. / tyttö / 8.9.

Niipe / 1. / tyttö / 9.9.

Ninni12345 / 2. / tyttö / 15.9.

Vilja85 / 1. / poika / 25.9.

Tuulia84 / 2. / tyttö / 6.10.

Kasenja / 1. / poika / 10.10.

Senya / 1. / poika / 11.10.

marieh / 1. / tyttö / 13.10.

Anniki / 1. /tyttö /13.10.

ChocolateBox / 2. / poika / 14.10.

bosch / 1. / poika / 17.10.

Cubula / 1. / tyttö / 19.10.

Lullaby89 / 1. / tyttö / 19.10.

Willarose / 2. / poika / 21.10.

Ankkurinappi / 1. / tyttö / 22.10.

#Exec / 1. / tyttö / 22.10.

koiruuZ / 2. / tyttö / 28.10.

Pepsimax86 / 1. / poika / 1.11.

Elli / 4. / tyttö / 3.11.
 
Viimeksi muokattu:
Teidän neiti on varmaan jo 7 ja puoli viikkoa kun meidän on se 6viikkoa :) mites te muut saatte vauvan rauhotettua nukkumaan iltasin/öisin? Meidän neitokainen tuntuu olevan kovin levoton ja rauhaton. Tietysti korvatulehdus/antibiootit vaikuttaa asiaan, mutta on kylkä selvä ero esikoiseen. Hänelle riitti tuttipullon antaminen ja joskus tutti. Tämä pienin ei suostu edes tuttia ottamaan. Hän taitaa olla äitiinsä tullut oman tahtonsa kanssa jo mahansa ja vauvana.. Pääsinkin kyllä ensimmäisen kanssa liiankin helpolla :)
 
Hienoa, kiitokset uudesta ketjusta!
#Exec/1/tyttö/22.10.14

Viikko tuli tänään pikkuiselle täyteen, ja nyt jo näyttää erittäin sujuvasti kuka täällä käskee ;) Isä seurusteli hänen kanssaan viime yön, ja on nyt päikkäreillä - niin kuin muuten tyttärensäkin..
 
Kiitos Malttamaton tästä uudesta keskustelupaikasta! ihana kun jaksoit nähdä vaivaa asian eteen! :)

Meidän neiti on nyt 16 päivää vanha. Suloinen kuin mikä ja tuntuu että on jo paljon muuttunut. Painoa on tullut hyvin, eilen 4030 g (syntyessään 3250 g). Minkäänlaista rytmiä meillä ei ole. Nukutaan 1-4 tunnin pätkissä ja syödään 1-4 tunnin välein, 5-20 min kerralla ja aina yksi rinta kerralla. Pidemmät unijaksot ovat onneksi öisin. Päivällä on välillä melkein tunnin valveilla.

Imetys on onneksi sujunut aika hyvin, vaikka olen samaa mieltä että yllättävän monimutkaista se on! Hieman on nännit arat ja maitoa tulee aika paljon niin, että pikkuinen ei aina kerkeä kunnolla niellä ja rinnat ovat epämukavan pinkeät. En kuitenkaan ole halunnut pumpata ettei maitoa alkaisi tulemaan vielä enemmän. Imetyksen jälkeen voitelen nännit rintamaidolla ja kerran tai pari päivässä Lansinohl-rasvalla. L-rasva on todella huippu!

Pikkuneiti nukahtaa useimmiten syödessään. Mutta jos on väsy eikä siihen nukahdakaan, hänestä tulee tosi rauhaton ja on vaikea saada rauhoitettu. Tissiä haluaa, mutta kun maha on jo täynnä niin vain maiskuttelee tissiä eikä siitäkään oikein rauhoitu, ja huono imetysote tekee nännit kipeiksi. Eilen yritin antaa tuttia, mutta se ei todellakaan kelvannut! Kuulen myös mielelläni vinkkejä miten rauhoittaa vauvaa! Rauhattomuus tulee varsinkin iltaisin.

Onko teillä hyviä neuvoja vauvan ilmavaivoihin? Kyljellä tai selällään maatessaan pikkuinen herää usein mahan vääntelyyn. Yritämme pumpata jalkoja, hieroa ja taputella, ja aina hetkellisesti helpottaakun saa päästettyä ilmaa pihalle. Inhottavan näköistä kun pikkuisella on vaikea olla! Hyvin vauva nukkuu päivisin vain sylissä tai rinnalla maaten mahallaan, mutta se taas johti siihen että eilen hän oli melkein koko päivän sylissäni... Kantoliina olen kokeillut mutta siinä hän ei viihtynyt. Yritän röykäyttää vauvaa, jos ei nukahda syödessään (muuten herää ja tulee rauhattomuus ja taas haluaisi tissiä). Yöllä nukkuu meidä vieressä niin välillä hieromme ja taputtelemme, eikä pikkuinen herää sen kummemmin. Omaa ruokavaliotani olen tarkastellut, mutta kun syöminen on muutenkin vaikeata (keretä ja muistaa) olen vain jättänyt pois sellaiset "big-no" (kaali, sipuli, ruisleipä, mausteita vähennetty jne). Nyt pitäisi aloittaa d-vitamiinitipat ja jännittää kuinka paljon pahentaa tilannetta. Onko hyviä neuvoja tähän?

Toivottavasti ei ollut liian sekava ja pitkä viesti! :)
 
kiitos Malttamaton uudesta ketjusta.
Cubula/1./tyttö/19.10

Marieh: huomasin itse myös kun maito nousi ja sitä alkoi tulla reilummin niin vauvan imemisote tuli pienemmäksi, pelkkä nänninpää suussa niin johan alkoi nännit kipeytyä. Sitä ennen ei mitään oireita kun imemisote oli isompi. Huomenna neuvola, joten täytyy kysyä apua tuohon imettämiseen. En ole vieläkään onnistunut sitä tekemään istualtaan. Eipä vielä voi lähteä pitkiksi ajoiksi ihmisten ilmoille ennen kuin pystyy istualtaan imettämään :(
 
Ninni12345: heh heh, joo siis 7vkoa on meidän neiti. Apua miten tämä aika kuluu?!? Sanoit tuosta, että vauvan on vaikea nukahtaa, niin meillä on sellainen hassu juttu, että neiti herää hiljaisuuteen?! Eli hänhän on 4. joten talossa enemmän ja vähemmän meteliä koko ajan ja hän nukkuu kuin tukki. Mutta esim kun 1v10kk päiväunilla ja jos muut lapset muualla eli on hiljaista, herää hän. Juuri kun itse voisi ottaa päiväunet. Sama illalla, teen pesut ym klo 20 ja n klo 20.30 menee yöunille (mun mielestä), mutta kun muut lapset menee nukkuu klo 21 ja tulee hiljaisuus ja kaksin keskinen aika miehen kanssa ta daa, neiti herää klo 21.30 tissittelemään ja seurustelemaan. Se kestää n klo 23.30 asti enkä itse meinaa millään pysyä hereillä. Eilenkin illalla, menin itse nukkumaan sänkyyn ja hän tissitteli samalla ja oli nukahtanut siihen. Miten käytännössä ainoa aika päivästä, että hän on hereillä sijoittuu pahimpaan aikaan?!

Ilmavaivoista: meillä kaikki nukkuvat masullaan silloin kun ovat omassa sängyssä. Esikoisella ei ollut masuvaivoja, mutta 2. heräsi selällään tai kyljellä ollessaan. Neuvolasta antoivat ohjeen että n 1kk iästä uskaltaa antaa nukkua mahallaan jos vauva osaa nostaa päätänsä ja meillä kaikki on osanneet ja kaikki myös nukkuneet parhaiten niin. Mutta tiedän että tästä on miljoona mielipidettä! Toinen mitä sylinukkujalle kannattaa kokeilla, on laittaa imetystyyny sänkyyn ja vauva sen keskelle koloon kyljelleen, niin luulee nukkuvansa sylissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos malttamaton ketjusta!! Minäkin liityn mukaan: Lullaby89 / 1. / tyttö /19.10

malttamaton hurjaa että teidän pienokainen saa jo nimen! Me ollaan myös varailemassa sopivaa päivää ristiäisiin, tosin nimikin on vielä hieman mietintämyssyn alla. Mukavaa kun ei tarvitse vauvaa vain kohta kutsua vauvaksi tai tytöksi :)

Meillä myös imetys on alusta asti sujunut hyvin, mitä nyt myös täällä rinnanpäät ovat hieman kipeät ajoittain, mutta juuri tuo maitotippa ja Lasinoh sekä ilmakylvyt ovat toimineet. Maitoa tulee ajoittain niinkin paljon että tiputtaa ihan vaikka vauva ei toisesta imisikään ja kun imee, tulee helposti kerääjään 60ml toisesta rinnasta samalla. Painokin on noussut hurjasti, 5 päivässä 400g :D:D, maito maistuu :D.

Meillä yöt menee usein 3tunnin sykleissä mutta myös tuota rauhattomuutta on ajoittain. Vauva kun ei tahdo keskittyä syömään kunnolla jos on märkä vaippa (herkkis :D) ja usein ruokailun päätyttyä rojauttaa sitten kakan vaippaan. Ja jos vaipan vaihtaa vasta ruokailun jälkeen, ei rauhoitu nukkumaan. Olemme nyt tehneet ratkaisuksi että syömme niin kauan että vauva on nukahtamassa, vaihdamme vaipan, jatkamme hieman vielä ruokailua kunnes vauva nukahtaa. En tiedä onko järkevää tms. mutta meillä toiminut paremmin kun ennen tai jälkeen syönnin vaihto. Muutamana yönä nyt ei ole rauhoittunut näinkään, vaan silmät tapillaan sängyssään ähissyt. Tuttia olemme käyttäneet silloin tällöin ja rauhoittuukin sen kanssa yleensä mutta herää noin 15 min kuluttua kun tutti tippuu ja sitä saa käydä laittamassa moneen kertaan suuhun. Loppujen lopuksi olen ottanut vauvan nyt muutaman yönä viereen tämän rumban päätteeksi, rauhoittuu sitten siihen. Omassa sängyssä nukutamme vauvaa sillä mieheni pelkää niin paljon kääntyvänsä vauvan päälle tms. ettei uskalla nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä. Muuten vauva on kyllä helppo, kunhan on kuiva vaippa ja ruokapalvelu toimii :). Hereilläkin on jo melko mukavia aikoja :)

Itselläni terveydenhoitaja toissapäivänä kävi ja totesi että (kuten jo hieman epäilinkin) oli eppari haava oli auennut ja hieman tulehtuneen oloinen haava oli. Eilen kävin tk:ssa hakemassa antibiootit, samalla lääkäri napsi ylimääräisiä langanpätkiä pois etteivät hierrä ja ärsytä enempää.
 
Marieh: me alotettiin d-tipat joissa on maitohappobakteerit mukana ja mun mielestä ne on auttanut vatsavaivoihin, kunhan tietty tottui niihin, mut parissa päivässä taisi tottua..

Täällä väsymystä.. poika syö ihan hirveesti ja usein. Yöllä parin tunnin välein heräilee syömään ja saattaa ruokailla tunninkin verran.. Pisin unipätkä tähän mennessä ollut neljä tuntia, pidempiä odotellessa...

Oli kyl sit kasvanutkin. 1 kk neuvolassa oli pituutta tullut 5 cm ja painoa yli 750 g syntymästä.. koko ajan kasvaa ja 56 cm vaatteet alkaa käydä pieniks..

Vilja85 / 1 / poika / 25.9.
 
Ihana kun täällä voi vaihtaa kokemuksia ja saada hyviä vinkkejä! Itselle kun kaikki on uutta ja jännää, tällainen vertaistuki on mahtavaa!

Ehkä kannattaisi heti ostaa niitä d-vitamiinitippoja jossa on myös maitohappobakteereita. Onko teillä kokemuksia cuplaton-tipoista? En haluaisi mitään turhaa antaa vauvalle mutta ei ole kiva katsoa kun pienellä on huono olla. Mahalla makaaminen on vauvalle parempi, mutta sanoivat neuvolasta ettei vielä saisi öisin nukkua mahallaan. Aamuyöstä annoin kuitenkin vauvan nukkua mahallaan, pää kunnolla sivulle, kun hän heti rauhoittui siinä asennossa ja itse nukuin vieressä...

Olen miettinyt jos rauhattomuus ei oikeastaan olekaan rauhattomuutta, vaan ihan vauvan omaa rytmiä, mikä ei myöhään illalla menee yhteen äidin ja isän rytmin kanssa ja vauva tuntee että väkisin nukutetaan! :)

Malttamaton, teillä on fiksu vauva, tietää milloin vanhemmilla on aikaa vain hänelle! ;)

Ihania, omalaatuisia vauvoja meillä kaikilla on! :) Toivottavasti kaikilla on hyvät yöunet edessä!
 
Marieh: mä olen edellisen vauvan kanssa käyttänyt disfatyliä ja se kyllä toimi. Apteekista sanoivat, että ns harmittomampi eli kuulemma cuplaton voi jollain ärsyttää, mut disfatyl taas ei. Varmaan makukysymys taas tämäkin. Maitohappobakteerit on öljypohjaisia eli ne voi kanssa ärsyttää vaikka hyödyllisiä ovatkin. Syö itse gefiluspiimää-tuotteita+maitohappobakteereita, niin sitä kautta vauva ainakin saa. Aloita pienellä annoksella D-vitamiinit ja lisää pikkuhiljaa niin ehtii maha tottumaan. Ovat kuitenkin tosi tärkeitä, sisko on lääkäri ja mulle aina toitottaa niiden tärkeydestä, suora yhteys ms-tautiin ja diabetekseen, kuulemma. Täällä taas iltahengailu menossa, väkisin yritän tissillä tainnuttaa, mutta ei, silmät suurina mua tuijottaa silloin tällöin lutkuttaen kuin sanoen "ähäkutti, en todellakaan mene halpaan ja nukahda" ;-) no toisaalta, nukkuu sitten aina n klo 4-5 ennen kuin syö 1 krt, mutta silti tämä klo 21-> olisi ainoa hetki miehen kanssa vain toisilleen.
 
Täällä taas uneton yö takana. Nukuttamimen alkoi klo 20, nukahti klo 0:50 heräsi 1:50 itkemään. Selvästi sattuu jonnekkin ja on todella levoton. Annoin kipulääkettä ja sitten nukkui pari tuntia sitterissä ja taas klo 5 tissiin roikkumaan. Sitten aamulla kun piti nousta niin kyllä sitten nukkui.. Alan epäillä silent refluksia, ainakin kaikki oireet täsmää. Onneksi tänään on neuvolalääkäri. Äiti on taas vähän väsynytzz
 
Ninni12345: voi ei :-( meidän iltakukkuja meni yöunille jo klo 22.15 mikä oli musta jo saavutus, joka ilta vähän aiemmin. Mutta yöllä huomasin, että on ihan räkäinen. En viitsinyt imuria päräyttää päälle yöllä ettei kaikki lapset herää, joten nenäfriidalla imaisin vaan, mutta aamulla imuroin nenäimurilla ja toiselta puolelta tulee paksua, keltaista räkää. Voi kun ei menisi korviin!!!
 
Täällä myös vähäuninen yö takana. Tälläkertaa esikoisen takia, halusi kolmen aikoihin pikku kakkosta katsomaan :D

Meillä oli painokontrolli neuvolassa tänään. Painoa oli nyt 3 1/2 viikon ikäisenä 3740 g. Vähän yli kahdessa viikossa saanut painoa 700 g.

Meillä menee nyt vaan d-tipat. Aattelin sitten seuraavaksi ostaa semmosen missä on maitohappobakteerit mukana.

Oletteko miten paljon ulkoilleet vauvojenne kanssa? Me ollaan ulkoiltu ihan hävettävän vähän. Täällä on ollut tosi huonoja ilmoja, vettä satanut päivittäin. Sen takia en ole jaksanut lähteä ulos. Esikko kyllä kiipeilee kohta pitkin seiniä.
 
Jee, mäkin voisin tänne liittyä :) kiitos malttamaton kun jaksoit tehdä tän ketjun.

Mun rivi näyttäis tältä (en saa punaseksi puhelimella):

Willarose / 2. / poika / 21.10.

Ompas täällä muuten paljon tyttöjä! :)
Ulkoilusta, me ei olla vielä ollenkaan ulkoiltu. Vauva nyt reilun viikon ja vois kyllä jo käydä kävelyllä. Sais itekin vähän raitista ilmaa, täällä sisällä kun ollaan aika paljon kökitty :D mies on esikoisen kanssa ulkoillut, ettei ala seinille hyppiä.

Eka neuvolakin oli tiistaina, tasan viikon ikäisenä. Syntymäpaino oli jo ylitetty 50grammalla, joten hyvin huolehtii itse ettei jää ilman ruokaa ;)
 
Kiitos ketjusta, malttamaton!

Liityn mukaan. Kasenja / 1 / poika / 10.10.

Hyvä lukea muiden kokemuksia imetyksestä, vatsavaivoista yms. Itse täällä yrittää arvailla aina, mikä lasta nyt huudattaa, onko normaalia ja mitä voisi kokeilla. Kiva kuulla muiden kokemuksista!

Täällä myöskään istualtaan imetys ei ole vieä onnistunut. Tai siis on joskus niin, että mies auttaa tyynyjen ja lapsen asettelussa hyvään asentoon, ja kun pieni lopulta saa hyvän imuotteen, niin sitten jähmetyn hengittämättä samaan asentoon, ettei vain keskeydy. Eli kylkimakuulta hoituu toistaiseksi. En tajua, miten saisin sujumaan paremmasta asennosta!

Muuten maitoa ehkä alkanut tulla riittävästi. Kaksi viikkoa sitten meni korviketta rintamaidon lisäksi 200-400ml / vrk. Eilen oli ensimmäinen päivä, ettei mennyt korviketta eikä lypsettyä maitoa kumpaakaan yhtään lisäksi. Ehkä tässä täysimetykseen vielä päästään. Poika syö 3-4 tunnin välein (jos levoton tai mahavaivoja - tai mistä minä tiedän, jokin kuitenkin pikkuista vaivaa kun itkee ja valvoo - voi aamuyöstä 1-2h väleinkin syödä muutaman kerran), yleensä 10 minuuttia kerrallaan.

Osaatteko muuten sanoa, vaikuttaako maidon riittävyyteen, jos imetän yhdestä rinnasta kerrallaan ja vauvan ruokailutahti on tuollainen harvahko? Pitäisikö joka ruokailukerta lisäksi lypsää siitä rinnasta, mitä lapsi ei syö? Nyt kun juuri on alkanut maitoa tulla riittävästi, ei toivo, että se taas lopahtaisi.
 
Kiitos malttamaton tästä ketjusta! Tosi kiva päästä vaihtamaan kokemuksia vauvajutuista.

KoiruuZ/2./Tyttö/28.10

Kotiuduimme eilen ja kaikki näin toisella kerralla kaikki on miltei yhtä hankalaa kun ekan kanssa :) Vauvan nukkuisi päivät ja valvoisi yöt. Eilen aloitti tissittely, seurustelu, torkahtelu ja kitinähommat illalla noin kuudelta ja lopetti puoli viisi aamuyöstä. Aamulla oli sitten jo pakko herättää syömään ja simahti heti ja nukkuu siis nytkin. Rinnat ovat rikki, heruminen lähinnä itkettää, no hyvä puoli on ainakin se, että maito on nyt noussut ja mulla on kainalotkin turvoksissa ja taisi olla yöllä vähän lämpöäkin. Korviketta, tuttia, erilaisia kantoasentoja yms on kokeiltu, mutta pitää keksiä tässä lisää keinoja. Vauva itki yöllä kovin tuskaisesti ja ilmeisesti ilmavaivatkin haittaavat oloa ja eihän se mikään ihme ole kun pitää syödä jatkuvasti.

Minkä ikäiselle olette antaneet cuplatonta? Laitoin miehen hakemaan purkin ja palasi nyt apteekista ohjeen ei alle 3kk kanssa. Esikoiselle muistaakseni annettiin pari viikkoisesta alkaen kun masuvaivat alkoivat d-vitamiimin myötä.

Olo siis aika hutera kun sairaalassakaan nukkuminen ei sujunut sen paremmin, mutta onhan vauva aivan ihan ja häntä vaan katselisi.
 
Kasenja: mä teen aina silleen, että kun vauva herää, syötän toisen tissin. Vaihdan vaipan niin siinä piristyy sen verran, että yleensä jää hetkeksi hereille ja kun alkaa vaikuttaa väsyneeltä, annan toisen tissin mihin sitten nukahtaa. Ja vuorottelen kummasta rinnasta aloitan, se ns takamaito on kaikista ravitsevinta, joten haluan että syö joka toinen krt ihan tyhjäksi. Yöllä tosin annan vaan yhden rinnan, kun en vaihda vaippaa ollenkaan.

).( eilen tytsy meni yöunille jo 21.15, jee!!!

koiruuZ: anna disfatyliä, sitä saa antaa ihan vastasyntyneenä ja tehoaa ilmavaivoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen neuvolalääkäri tarjosi mulle masennuslääkettä ja keskusteluapua kun sanoin ettei tyttö nuku vaan vaikuttaa kivuliaalta.. No viime yönä sitten alkoi yskä ja räkä muuttunut juoksevammaksi ja nenä tukossa. Aamu menikin Jorvissa, korva on edelleen tulehtunut. Saatiin uusi kuuri ja katsotaan jos se auttaisi. Tekisi mieli vähän avautua tälle neuvolalääkärille.. Hän tosiaan epäili etten vaan ymmärrä että vauvoilla on eri temperamentteja kun olen päässyt esikoisen kanssa niin helpolla!
 
ninni12345: onpa sitkeä korvatulehdus! Meillä tosiaan kanssa alkoi nuha eilen, vaikka ei nyt vaikuta tukkoiselta. Mutta illalla imaisin imuriin liitettävällä nenäimurilla ja jestas mikä määrä tuli ulos, toivottavasti se nyt auttanut. Pelkään niin korvakierrettä. Poitsu tosiaan 1v 10kk ja 13 antibioottikuuria ollut elämänsä aikana vaikka putkitettu 2krt ja nielu- ja kitarisat leikattu. Taas ollaan menossa uuteen putkitukseen. Tytöillä ei ikinä mitään tauteja ja poika aina kipeä, onneksi ei vaikuta yöuniin/syömisiin/tyytyväisyyteen ym.

).( meillä neiti nukkunut taas KOKO päivän heräsi klo 9->söi, klo 12.30, klo 15 syönyt ja nekin silmät kiinni. Ikävä tässä häntä alkaa taas tulemaan <3
 
ninni No olipa neuvolalääkäri :/

malttamaton meillä kans harrastetaan tuota vaipan vaihtoa välissä ja jatketaan toisesta rinnasta niin että nukahtaa. Tosin meillä tehdään tätä myös öisin koska pikkuinen pissaa niin paljon että muuten tulee vaipasta läpi eikä osaa nukkuakaan märällä vaipalla. Itse olen huomannut myös että jos vauva nukkuu pidempään, tulee rakasta jo ikävä:)

Koiruuz täällä myös i,ettäminen teki melko kipeää aluksi ja vieläkin välillä, mutta alkaa helpottaa pikkuhiljaa, maitotipalla ja Lansinoh voiteella olen rinnanpäitä hoidellut.

Onko teillä muilla että kun vauva on syönyt rinnan, hetken päästä alkaa sitä rintaa poltella? Poltto loppuu hetken kuluttua. Olen kuvitellut että tämä johtuu maidon uudelleen nousemisesta rintaan.
 
Malttamaton disfatyl kiitos, ihan tutulta kuulostaa ja olen antanut sitä esikoiselle aikanaan, mut enhän mä enää muista mistään mitään. Meillä myös tyttö nukkunut taas koko päivän ja olen herätellyt syömään noin 3h välein et saisin tissit toimimaan kunnolla. Saa nähdä minkälainen yö sitten tulossa.

Ninni12345 anna lääkäristä palautetta, eihän nyt äidin lääkitseminen mikään vaihtoehto ole ja pitäähän äitiä kuulla kun tietää kuitenkin parhaiten mikä vauvalla hätänä.
 

Yhteistyössä