Säästövinkkejä pikkulapsiperheeseen

Vanhempainraha loppuu kuukauden kuluttua. Pelkälle hoituelle en "tipahda" mutta työtunteja tulee tulevaisuudessa puolet siitä mitä ennen äitiyslomalle jäämistä. Asuntolainanlyhennys on entisellään ja ruokalasku senkun kasvaa perheen mukana. Eli tulot puolittuu, menot ei. Tuttu tilanne varmasti monelle pienten lasten vanhemmille. Millä nikseillä olette saaneet menoja kuriin ilman että elämä muuttuu kurjaksi? Myös pienet säästövinkit otetaan vastaan, pienistä puroista tulee suuria jokia.
Itse olen tehnyt mm. seuraavia muutoksia:

- Hiukset värjään itse, kamaajalla käyn enää leikkaamassa, sekin harvemmin
- Kuntosalijäsenyys on vaihtumassa naisvoimistelijoiden jumppakorttiin (kausi maksaa saman kuin entinen kuukausimaksu)
- Pikkulasten "valmispuurot" (siis ne lämpimään veteen sekoitettavat jauheet) havaitsin aika kalliiksi, kun niitä kuluu aika paljon. Nallelta löytyy minuuttivelli-jauhe. On tosi riittoisaa ja kypsyy nopeasti mikrossa, nopeammin kuin esim kaurapuuro. Eikä tarvi soseutella kun on valmiiksi sileää.
- Vauvauinti vaihtuu itsenäiseen uimahallissa käyntiin (huomasin vaan että omat lelut pitää olla mukana)
- Seurakunta ja leikkipuistot järjestää paljon ilmaista lapsitoimintaa
- Porkkana on edullinen ja terveellinen, peruna on myös palannut jääkaappiin
- Täysmehut ja limut kuuluvat vain erityispäiviin, muuten juodaan vettä, maitoa ja mehukatti-tiivistemehua
- Naudan jauheliha vaihtui nautasikaan (iik rasvaa)
- Herkut (karkit, pullat, keksit..) pomppaavat esiin kauppalaskusta. Jos haluan kahvikeksejä, ostan jotain semihyvää (esim. marianne tai digestive) joka tuo piristyksen kahvihetkeen, mutta ei ole niin hyvää että häviäisi heti kaapista.
- Lopetin kaikki lehtitilaukset, nykyään käytetään kirjastoa sekä anopin luona käydessäni otan luettavaksi hänen vanhat lehtensä (tästä tuli oikeasti yllättävän iso säästö)
- Alkoholia meillä ei juoda enää kuin pari kertaa vuodessa. Tämä muutos on kyllä tullut ihan itsestään, mutta rahaa säästyy kuin saunasiideri vaihtui pillimehuun
- Kokeilin kestovaippailua. Se oli järkevää silloin kun ostin vaipat käytettynä ja myin myös eteenpäin, uutena ostettuina tulevat itse asiassa kalliimmaksi kuin kertakäyttövaipat. Käytettyjen sopivien metsästäminen osoittautui niin työlääksi että siirrymme kokonaan kertakäyttöisiin.
- syödään edullista kotiruokaa: jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa, kanaa..
 
Itse venytän penniä tarjouksilla ja mm osallistumalla tuotetestauksiin (aina kun mukaan pääsen), jolloin saan maksutta tuotteita kokeiluun. Mm ensi maanantaina alkaa rekisteröinti uuteen Hopottajien kampanjaan, josta saa kokeiluun Cityshoppari-kortin vuodelle 2015!!! Ehdottoman kannattava juttu. Sen käyttö tuo ehdottomasti säästöä arkeen, jos ei ihan pimahda sen tarjousten kanssa: kaikkia tarjouksia ja etuja EI tarvitse käyttää!

Joten hopihopi rekisteröitymään mukaan - jos hyvin käy, pääset testaamaan maan mainiota etukorttia :)

Kysytty koodi on HOP3898.

Rekisteröidy täältä: Liity suosittelijaksi | Hopottajat
 
Nettikirppareille myös ääni täältä. Toinen hyvä tapa on oppia muilta, jotta saa parhaat niksit heti käyttöön. Hieman etsimällä löytyy paljon hyviä nettisivuja ja blogeja, joista löytää säästövinkkejä. Jopa leluostoksissa säästäminen onnistuu. Kaveri vinkkäsi tämän blogin, joka on vieläkin ajankohtainen. http://www.rantapallo.fi/lelutati/2016/07/27/lelukaupat-ovat-auki-myos-kesaisin/

Leluihin kuitenkin menee rahaa, joten niissä tulee hyvin säästöä. Tässä vielä toinen hyödyllinen blogi http://mihinrahakuluu.blogspot.fi/2016/02/olenko-minimalisti_15.html
 

Yhteistyössä