Rakentaminen ja vauva

  • Viestiketjun aloittaja Kuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
Kuumeilija
Moikka kaikille! Ajattelin kysyä muilta kommentteja ja kokemuksia rakentamisen ja vauvan hoitamisen yhdistämisestä. Meillä avokin kanssa kova vauvakuume, mutta myös talonrakennusprojekti olisi suunnitelmissa kenties ensi vuodelle. Jos siis raskaus saataisiin pian alulle, vauva olisi alle vuoden ikäinen kun taloprojekti olisi pahimmillaan. Itse haluaisin kovasti osallistua myös rakentamiseen, mutta mahtaako pienen vauvan kanssa onnistua? Kertokaa kokemuksianne! Kannattaako vauvakuume sulkea kaappiin pariksi vuodeksi vai onnistuisiko kaksi päällekkäistä "projektia"..?
 
Vauvakuume myös
Me ei osattu edes miettiä moista :eek: Talonrakennus juuri alkanut ja kova yrittäminen päällä josko tärppäsi myös vauva. Vauva olisi siis ihan pieni kun teemme lopputöitä talossa, mutta en mä osaa uskoa etteikö sitä jaksais. Ihmisellä on aika kummalliset voimavarat jos vaan tahtoo :D
 
mie
meillä oli talon rakennus raskauaaikana ja vauva syntyi sit sisätöiden aikaan.
raskausaikana tein kaikkea mahdollista ihan synnytykseen asti. ei ollut ongelmia ja oli ns. helppo raskaus. jaksoi painaa täysillä koko ajan.
nyt toisen raskaus ajan ja synnytyksen jälkeen voi sanoa että raskausaikana ei välttämättä pysty kovin paljoa rakennuksella tekemään, etenkään loppuaikana. tää toinen oli ihan erilainen raskausaika kuin eka, olin tosi väsynyt ja vatsa rupesi olemaan tiellä jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
kun vauva syntyi en päässyt rakennukselle oikeastaan kun tekemään sellaisia pikaisia tupatarkastuksia. imetin vauvaa joten en voinut olla lapsen luota pois kun sen parikolmetuntia minkä syönnin välillä nukkui. onneksi äitini oli apuna ja vahti vauvaa nämä välit. hää oli pari viikkoa meillä kotona auttamassa. sit kun lähti takaisin kotiin ei miusta juuri apua rakennuksella ollut. ja just ois ollu sellasta kivaa puhaa, maalailua, tapetointia, just mitä oisin halunnut tehdä...
eli uudestaan en lähtisi tähän hommaan jos vauva tulolla ja tääkään ei ollu ihan suunniteltu juttu
 
Meillä 3kk ikänen vauva ja kesällä olisi tarkoitus alkaa rakentamaan...minusta ei ole paljoa apua....jos joku kattoo vauvaa niin sitetn voin ruokaa tehdä talkoo porukalle mutta muuten ei riitä kädet. Mutta kai se on sama millon sen projektin aloittaa....voihan olla eteti teillä heti edes tärppää kun sellaistakin on joten alkakaa vaan yrittämään koska voihan olla että vauva tuleekin just kun saatte talon valmiikis....tai sitten se tulee heti ja elätte vaan sen mukaan ;)
Onne avauva haaveille ja talo haaveille :)
 
raksavauva
Meillä vauva syntyi ja seinät nousivat samaan aikaan. Tontin raivauksessa pinosin halkoja ja olin apuna mittailemassa ym., hirveästi ei minusta varmaan viimeisilläni apua ollut, mutta yritin olla hengessä mukana ja kiertelin myös kaupoissa ym. Pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen otin ihan rauhallisesti, mutta silloinkin vauva nukkui päiväuniaan raksalla. Nyt 5kk ikäisenä lapsi nukkuu päikkärit raksalla, imetän siellä ja lapsi viihtyy itsekseenkin sitterissä valveilla vanhempien touhuja katsellen. Tietty turvallisuusasiat täytyy katsoa kuntoon.
Rakentaminen on iso projekti, kuten myös vauva, mutta ei niiden tarvitse olla erillisiä. Parisuhteen on syytä olla kunnossa, sillä rankkaa tulee väkisin olemaan. Vauvan hoito jää hyvin paljon äidin vastuulle, kun isä on tod. näk. rakennuksella vielä työpäivän päätteeksi. Mutta siihen pitää jo etukäteen henkisesti valmistautua. Aikataulua ei kannata vetää niin tiukaksi, että täytyy äärimmilleen itsensä väsyttää rakentamisen kanssa.
Vauvat ja äidit ovat kovin erilaisia, meillä on sujunut hyvin, koska vauva on ollut "helppo" ja äiti toipunut synnytyksestä hyvin ja nopeasti. Olen kokenut tämän hyväksikin jutuksi, koska nyt äitiyslomalla voin keskittyä täysillä vauvaan ja rakentamiseen, jos olisin töissä, pitäisi keskittyä töihin, rakentamiseen ja lapseen. Vauva on myös helppo ottaa raksalle mukaan, koska nukkuu vielä suht paljon ja immettäessä ruoka kulkee mukana. Vuoden ikäistä taaperoa sinne ei oikein voi ottaakaan.
 
meillä tuleva raksa vauva.... nyt rv 38 eli pitäisi pikapuolin tulla ulos tuolta kodista.... uuteen ei ehitä vielä muuttaa vaan saa vauva kokea ekan muuttonsa sillee noin 2kk ikäsisenä... eli loppusuoralla on hommelit talolla....

raksalla tein syksyllä raskaampia hommia ja nyt kevättä kohden loitrotellessa ruuvailin cyprocceja kiinni ja sellasta... siivoilen, poistan nauloja laudoista.... ihan jaksamisen mukaan ja sillee.....

hyvin on menny kun muistaa et pitää taukoa kun siltä alkaa tuntua.....
eilen kannettii laminaatti paketteja ja laattoja kun tarttis tehä keittiön lattia.... ennen ensiviikkoo kun köökki saapuu tontille....

mulla oli tossa 30 viikon tietämissä vaikeempi aika kun supisteli enenpi ja muuta sillo jäi vähän vähemmälle toi raksailu mutta ruoka/vaatehuolto>/lapsen hoito on sitte painottunu enempi mulle....

meillä on kyllä muitakin vastoin käymisiä ollu tänä talvena et kyllä ukolle jo sanoin että jos meille joskus tulee raksa buumi vielä niin silloin en todellakaan ole raskaana....
on siis elämä potkinu päähän muutenkin urakkalla tänä talvena.... raksa projekti ja raskaus ollut helpoimmasta päästä.....
 
meillä toinen lapsi oli just syntyny ku muutettiin vanhasta pois vuokralle ja ruvettiin tonttia raivaamaan. se hyvä puoli siinä oli, että mies pystyi olemaan töistä pois monta kuukautta ja rakentamaan täysipäiväisesti, koska piti mun äitiyslomat. mä taas yrittäjänä tein töitä aamuyöt ja silleen satunnaisesti ja yhtä aikaa lastenhoidon kanssa jne.... :whistle:

olihan se rankkaa aikaa, mut nyt ollaan vuosi asuttu uudessa (edelleen vähän keskeneräisessä) talossa, niin on kyllä ihan mukava =)
ja lapsetkin on nyt mukavassa iässä, 5 ja 2. voidaan alottaa niinkuin "normaali" elämä ;)
 
mieti
Jos haluat nauttia vauva-ajasta ja haluat miehesikin siihen osallistuvan täysillä, niin älkää missään nimessä hankkiko vauvaa raksaprojektin kanssa samaan aikaan.

Jos taas luulet jaksavasi puoliunisenakin painaa duunia raksalla sen aikaa kun vauva nukkuu vaunuissa tai olet valmis hoitamaan yksin kodin sillä aikaa kun mies rakentaa, niin siitä vain vauvaa yrittämään.

Riippuu ihan siitä, mikä teille on tärkeintä. Vuosi-puolitoista rakentamiseen menee, jos tekee kaiken itse ja päivätyön päälle.
 

Yhteistyössä