Lapsen nukuttaminen

  • Viestiketjun aloittaja Hoh hoijaa taaskin
  • Ensimmäinen viesti
Hoh hoijaa taaskin
Onko jollain kokemusta kokoillan kestävästä kolmivuotiaan huudoista ja nukuttamisesta kun ei muka nukuta? Alkaa jo pikkuhiljaa väsyttämään tämä joka iltainen huuto ja vääntö. :headwall:
 
Meillä myös 3-vuotias ja yrittää kaikkensa ettei nukkuisi.
Minä en jää viereen enää ollenkaan kyttäämään. Peittelen vaan ja menen pois, jos ei tehoo teen sen uudestaan. Teen tätä niin monta kertaa, että joskus tehoo. Ja välillä käyn kurkkimassa ovenraosta mitä tapahtuu.
En puhu mitään sillä muutenhan lapsi alkaa höpöttämään.
Kannattaa myös katsoa nukkuuko liikaa päivällä ettei ole illalla väsynyt.
Ja ettei laita liian virkeänä lasta sänkyyn.
 
Meillä 3 v ei nuku enää päivisin ja on kyllä 20 aikaan valmis ukko petiin. Nukahtaa yleensä todella helposti ihan itsekseen. Jään naputtelemaan oven taakse tietsikkaa ja siihen naputukseen viimeistään nukahtaa. Meilläkin oli kyllä sellainen vaihe, että poika uinahti vain mun viereen rintaani rapläten, mutta jotenkin vain sain sen loppumaan. Aamulla poika herää 7 aikaan. Toivottavasti sinäkin saat pian lapsesi rauhoittumaan itsekseen, kyllä nämä omat hetket illalla ovat niin kullanarvoisia.
 
Mun toinen pojistani (4.5v) on oikea ILTAVIRKKU.. Se on ties jo kuinka kauan valvonut noin yhteentoista ennen kuin nukahtaa. Se poloinen pyörii sängyssä, leikkii unikavereilla ja höpöttää =) Joskus me muut jo ehditään nukahtamaan ensin. Luulen suurimmaksi syyksi päiväunet, tottakai 3 ja 4 vuotias tarvii päikkärit, mutta mutta... En tiedä onko ne enään pitkään aikaan ollut terpeen meillä, mutta päivähoidos pakotetaan nukkumaan, siellä äidin sana ei paina. jaksamista, kaikki on ohi menevää ja juuri kun totut johonkin rytmiin, enkelisi päättää taas muuttaa sitä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 21:38 heläys kirjoitti:
Mun toinen pojistani (4.5v) on oikea ILTAVIRKKU.. Se on ties jo kuinka kauan valvonut noin yhteentoista ennen kuin nukahtaa. Se poloinen pyörii sängyssä, leikkii unikavereilla ja höpöttää =) Joskus me muut jo ehditään nukahtamaan ensin. Luulen suurimmaksi syyksi päiväunet, tottakai 3 ja 4 vuotias tarvii päikkärit, mutta mutta... En tiedä onko ne enään pitkään aikaan ollut terpeen meillä, mutta päivähoidos pakotetaan nukkumaan, siellä äidin sana ei paina. jaksamista, kaikki on ohi menevää ja juuri kun totut johonkin rytmiin, enkelisi päättää taas muuttaa sitä =)
Meille on kyllä ihan lääkärin varmistus sille, että 20-07 unta vuorokaudessa on tämänikäiselle pojalle aivan riittävästi, eli meillä ei nukuta päiväunia. Joskus poika saattaa torkahtaa lyhyesti automatkalla, mutta jos yhtään pidempään ehtii nukkua, se kyllä kostautuu illalla. =)
 
No, meillä 3,5-vuotias miehenalku on pistänyt suurinpiirtein aina hanttiin, kun on uni tullut eteen - päivällä tai illalla. Nykyään osaa jo rauhoittua illalla, kun olemme järjestäneet vakiokaavan aina samaan aikaan, mutta päikkärit ovat sitten todella hukassa useimpina päivinä.

Saattaa mennä montakin päivää putkeen, että pikkumies ei nuku päikkäreitä ja vetäisee sitten 21-06 välillä sikeät yöunet. (tosin oli heräämässä esim tänä aamuna jo puoli kuudelta, vaikka kello oli illalla reippasti yli yhdeksän, kun saimme hänet tainnutettua...

Juttelin juuri viime viikolla neuvolassa tästä(kin) asiasta ja neuvolatäti sanoi, että unen tarve on hyvin yksilöllinen ja jos ei näytä siltä, että poika tarvitsisi enemmän unta, niin ei väkisin.
:wave:
 
mamma -75
kyllä meillä luovuttiin päikkäreistä tytön ollessa noin 2-v. nukuttamiseen sai päivisin käyttää tunnin tai kaksi, ja useimmiten korkeintaan äiti nukahti. ja jos sit tyttö nukahti myös, niin nukuttun määrä oli suoraan lisättävissä iltavalvomiseen. nyt tyttö jo 5-v ja edelleen käy noin klo 20 nukkumaan ja hyvin on pärjätty ilman päikkäreitä!
 
Hoh hoijaa taaskin
Kiitos hyvistä vastauksistanne. Meillä ei juuri nukuta päiväunia myöskään. Pyritään nukkumaan 20-21 ja tyttö herää 08.00 aikaan molemmin puolin. Ja tämä 12 tuntia riittää tytön voinnin perusteella hänelle oikein hyvin. Iloinen ja energinen koko päivän. Samoin olen joskus huolestuneena tästä päikkärien puutteesta puhunut lääkärille , jonka mukaan asia on ok. Luin muuten päikkäreitä koskien Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta, että on aivan normaalia, että tässä iässä lapsi jättää päikkärit pois kokonaan ja lasta ei saa pakottaa nukkumaan päikkäreitä. Tieto helpotti minua SUUNNATTOMASTI. Jotta se siittä pakko nukuttamisesta sitten. Eikä olla huonoja ja tai itsekkäitä vanhempia.

Mutta nyt tuo ilta nukkumaan meno on ongelma, ei myös millään malta nukkua. Ei viereen eikä omaan sänkyyn. Minun resepitini myös on vain aina takaisin omaan huoneeseen ja hyvät yöt...No aika aikaansa kutakin kai se niin vaan on...Mutta on tosi rasittavaa kahden tunnin nukutuskin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 17:41 Hoh hoijaa taaskin kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksistanne. Meillä ei juuri nukuta päiväunia myöskään. Pyritään nukkumaan 20-21 ja tyttö herää 08.00 aikaan molemmin puolin. Ja tämä 12 tuntia riittää tytön voinnin perusteella hänelle oikein hyvin. Iloinen ja energinen koko päivän. Samoin olen joskus huolestuneena tästä päikkärien puutteesta puhunut lääkärille , jonka mukaan asia on ok. Luin muuten päikkäreitä koskien Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta, että on aivan normaalia, että tässä iässä lapsi jättää päikkärit pois kokonaan ja lasta ei saa pakottaa nukkumaan päikkäreitä. Tieto helpotti minua SUUNNATTOMASTI. Jotta se siittä pakko nukuttamisesta sitten. Eikä olla huonoja ja tai itsekkäitä vanhempia.

Mutta nyt tuo ilta nukkumaan meno on ongelma, ei myös millään malta nukkua. Ei viereen eikä omaan sänkyyn. Minun resepitini myös on vain aina takaisin omaan huoneeseen ja hyvät yöt...No aika aikaansa kutakin kai se niin vaan on...Mutta on tosi rasittavaa kahden tunnin nukutuskin..
Nalle Puhissa kerran näin kohtauksen, jossa Kengu laitteli Ruun nukkumaan. Kaikki äidin liikkeet olivat kuin hidastettuja, ääni hiljainen ja lempeä, katse pienen silmiin hymyillen. Itselle tuli sellainen ahaa-elämys, juuri tuollaisen äidin haluaisin jos olisin itse vielä lapsi, juuri noin olisi rauhallista ja turvallista nukahtaa =) Olen kokeillut tätä omille lapsillekin ja hyvin he ovat sänkyihinsä rauhoittuneet. Meillä muuten poika muutti omaan huoneeseensa ja tyttö pinnasängystä pojan vanhaan lastensänkyyn eilen ja nyt jo toinen yö alkaa näköjään ongelmitta. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 22:04 ilo kirjoitti:
SINULLE FUUTBALLERS FIFE!!
OLET YMMÄRTÄNYT LAPSISTA JA SADUISTA JOTAIN SELLAISTA MIKÄ ON TODELLA ARVOKASTA. ITSEKKÄÄN EN SELLAISEEN KÄRSIVÄLLISYYTEEN PYSTY, VAIKKA HALUAKIN OLISI!
Kiitos kommentistasi =) Niin, en minäkään aina aivan idolini Kengun asteelle yllä, mutta riittänee, että yrittää parhaansa. =)
 
No niin. Heti, kun menin haukkumaan esikoisen päiväunilahjoja, niin jo konsti löytyi.

Olen alkanut iltaisin piirrellä pojan poskiin ja käsivarsiin näkymättömiä papukaijamerkkejä. Ja poika on oikein ryhtynyt niitä tavoittelemaan. Päiväunet ja ruokailut ja kavereiden kanssa leikkimiset sujuvat jo aika hyvin, kun palkintona on sormella piirretty papukaija ennen yöunille nukkumaan menoa...

Että näin meillä

ps. Footballers Wife - todella ihana nukutusesikuva sinulla. Pitäisiköhän minunkin ottaa mallia... :D
 
kyllä meilläkin vastahankaa on yö unille menossa...Meillä toimii reseptinä se et ulkoillaan pikkukakosen jälkeen noin tunti ja sitten pikkuhiljaa iltapalat ja pesut.... :)

välillä näistä huolimatta nukutaan vasta 21jälkeen yleensä jo 20.30 ovat unessa =) :D :attn:
 
meillä saa ottaa kirjan sänkyyn mukaan. siellä sitten pöpöttää aikansa ja nukahtaa kirja käsissä, sitten vain sammutan valon. tähän tapaan päädyttiin monen monen monen kuukauden taistelun ja erilaisten kokeilujen kautta.
jollain lailla piti saada purettua se, ettei huudon kanssa mennä nukkumaan.
tsemppiä sulle nukutuksiin!

:hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 20:39 Footballers Wife kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 17:41 Hoh hoijaa taaskin kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksistanne. Meillä ei juuri nukuta päiväunia myöskään. Pyritään nukkumaan 20-21 ja tyttö herää 08.00 aikaan molemmin puolin. Ja tämä 12 tuntia riittää tytön voinnin perusteella hänelle oikein hyvin. Iloinen ja energinen koko päivän. Samoin olen joskus huolestuneena tästä päikkärien puutteesta puhunut lääkärille , jonka mukaan asia on ok. Luin muuten päikkäreitä koskien Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta, että on aivan normaalia, että tässä iässä lapsi jättää päikkärit pois kokonaan ja lasta ei saa pakottaa nukkumaan päikkäreitä. Tieto helpotti minua SUUNNATTOMASTI. Jotta se siittä pakko nukuttamisesta sitten. Eikä olla huonoja ja tai itsekkäitä vanhempia.

Mutta nyt tuo ilta nukkumaan meno on ongelma, ei myös millään malta nukkua. Ei viereen eikä omaan sänkyyn. Minun resepitini myös on vain aina takaisin omaan huoneeseen ja hyvät yöt...No aika aikaansa kutakin kai se niin vaan on...Mutta on tosi rasittavaa kahden tunnin nukutuskin..
Nalle Puhissa kerran näin kohtauksen, jossa Kengu laitteli Ruun nukkumaan. Kaikki äidin liikkeet olivat kuin hidastettuja, ääni hiljainen ja lempeä, katse pienen silmiin hymyillen. Itselle tuli sellainen ahaa-elämys, juuri tuollaisen äidin haluaisin jos olisin itse vielä lapsi, juuri noin olisi rauhallista ja turvallista nukahtaa =) Olen kokeillut tätä omille lapsillekin ja hyvin he ovat sänkyihinsä rauhoittuneet. Meillä muuten poika muutti omaan huoneeseensa ja tyttö pinnasängystä pojan vanhaan lastensänkyyn eilen ja nyt jo toinen yö alkaa näköjään ongelmitta. =)
Tää Kengu-äidin esimerkki on IHANA!
 
Meillä sit varmaan lasten nukkumaanmenoajat on muiden mielestä ihan edesvastuuttomat.. kun meillä ei kumpaakaan yleensä saada unille ennenkuin klo 22.30-23! Tosin aamulla nukutaan monesti 09:ään (siis lapset) ja pitempäänkin. Päiväunia nuorempi ottaa parit ja isompikin yleensä yhdet 1,5-2 tunnin unoset. (profiilista näette tarkemmin iät) tähän yökyöpeli-elämään on päädytty kun mies tekee vuorotyötä ja tahtoo myös iltaisin olla lasten kanssa kun töistä tulee n. 21.30. Isomman kanssa välillä unille meno taistelua, nyt läheisen vakavan sairauden myötä hänelle tuli kuolemanpelko kun joku puhui kuolemisesta tyyliin "nukkui pois" ja arvaatte varmaan minkä johtopäätöksen siitä veti. Tilanne rauhoittui kun sai nukahtaa meidän sänkyyn. Joka ilta puhutaan päivän ilot ja surut pojan kanssa ja iltasatu luetaan myös aina, joskus lauletaankin. Taisin taas (itselleni tyypillisesti) puhua asian vierestä vaan olkoon.. =) Ja ihan se kengu-juttu! Loisto-oivallus!
 
meilla nukuttaminen sujuu hyvin: iltarutiinien jalkeen sankyyn ja jompikumpi vanhemmista istuu vieressa n 10 -15 min kunnes kumpikin nukahtaa. mutta sitten nama yot.... :( jos nuhaa niin kun nytkin parina yona niin lapset heraavat usein ja mina pongahdan pienestakin aanesta ja kipitan toisen viereen ettei (3 ja 2-v) herata toisiansa. siina sitten torkahdan viereen kunnes menen omaan sankyyn ja sitte taas jo kohta toisen lapsen viereen kun se heraa. viime yona vaihdoin sankya varmaan 10 kertaa.
erittain harvoin nukkuvat heraamatta kertaakaan. 2-v nukkuu paikkarit 1-2 t ja 3-v ei enaa malta tarhassa kun siella ei ole nukkumis tai hiljentymispakkoa.
yritan positiivisesti ajatella etta tata kestaa hetkensa kun he tarvitsevat aitia tai isaa oisin jos heraavat mutta en tieda miten sitte selvitaan kun kolmonen syntyy.
itkettamalla tai huudattamalla en kerta kaikkiaan raaski heita opettaa nukahtamaan takaisin itsekseen ja vieressa istuminen monta kertaa yossa sekin ottaa liikaa voimille.
\|O
 
Se ihana nukutuskohtaus löytyy leffasta "Nalle Puh ja Möhköfantti" :heart:

Tuikulle, meilläkin herättiin vielä jokin aika sitten useamman kerran yössä. Vanhempi heräsi ja herätti nuoremman. Meillä auttoi, kun juttelin pojan kanssa päiväsaikaan ja sain sovittua hänen kanssaan, että yritetään ensi yönä pysyä omassa sängyssä ja jos peitto tippuu tai muuten herää, yritetään saada itse unen päästä kiinni, koska äiti on muuten todella väsynyt päivällä. Kummasti tuo etukäteen asioista sopiminen on auttanut, onneksi =) Ja sekin on rauhoittanut öitä, että illalla lapset on saaneet sanottua sanottavansa, heitä on kuultu ja he ovat saaneet rauhassa lopettaa leikkinsä. On annettu hyvissä ajoin varoitus nukkumaanmenosta =) Niinkuin nyt tuossa leffassakin, Pikku Ruu värkkäilee omiaan ja äiti ohjaa kevyin liikkein kohti petiä.
 
footballers wife: oliko lapsesi 3 vai 4-vuotias kun sovitte yöheräämisistä etukäteen? olen yrittänyt samaa mutta varmaan pitäsi yrittää aina uudeleen sitä päivällä valmiiks sopimista. hyvä kun muistutit, alkaa olla toi muisti sekä pinna aika hukassa. :flower: sulle
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 10:00 tuikku kirjoitti:
footballers wife: oliko lapsesi 3 vai 4-vuotias kun sovitte yöheräämisistä etukäteen? olen yrittänyt samaa mutta varmaan pitäsi yrittää aina uudeleen sitä päivällä valmiiks sopimista. hyvä kun muistutit, alkaa olla toi muisti sekä pinna aika hukassa. :flower: sulle
Nyt 3,5 ja jotain kuukausipari sitten vielä aiheesta keskusteltiin =) Poika on hyvin oikeudenmukainen ja empaattinen, vaikka välillä vänkyröi vastaan, huomaan, että viestit menee hyvin perille. Miten teillä iltaisin juodaan? Meillä ei paria tuntia ennen nukkumaanmenoa anneta muuta kuin nuoremmalle, jolla vielä vaippa, motillinen lämmintä maitoa ja tälle vanhemmalle samanlainen kuppi, jossa vain sentti pohjalla. Ja täydestä menee! Jos vielä janottaa juuri ennen sänkyynmenoa, oon antanut lasten leikkiastiastokupista tilkan vettä. Sekin on meillä siis rauhoittanut, ettei tule yöllä pissahätää... =) Voimia ja iloista mieltä, lapset on lainaa vain! :flower: =)
 
Minä myös olen aina lukenut iltasadun eli jonkun hänen valitsemansa kirjan, mutta sitten tulee seuraava kirja ja seuraava ja sitten vielä tuo ja tuo ja...sitten alkaa huuto. Sit on jano ja sit on pissahätä ja sit on väärä maitomuki tai maito on väärä kun pitikin olla vettä...No nyt olen itse ollut niin väsynyt jo illalla, että kuupahdan 21 aikaan ja kun lapsi jää isän kanssa (tylsää seuraa) niin menee helposti omaan sänkyyn nukkuun. Toisinaan on nyt tullut meidän sänkyyn nukkuun kanssani ja nukahtanut hyvin ajoissa ja kannettu sitten omaan sänkyyn. Jotta semmoista peliä ... ;) kyllä tää tässä taas.. :)
 
Meillä neiti tarvii ihan pienet torkut ja ilta on rauhallinen. Käy ihan ylikierroksilla jos ei lepää yhtään. Sille riittää myös se kun rauhoittuu vähäks aikaa vaik lukemaan sen kanssa. Päivähoidossa se monesti nukkuu, eli kaipa se väsynyt on. Ei ne sielläkään ihmeisiin pysty,eli nukuttamaan väkisin jos ei väsytä.

Illalla menee päiväunista tai ilman olemisista huolimatta 22-22.30 johtuen siitä,et iskälle on vilkutettava kun se töihin lähtee. Aamulla herää 7-7.30.
 
hohhoijaa taas
Kiito taas kirjoituksistanne. Ei tunnu olevan kovin kummallista tuo ilta nukkuunmenon aikaan kiukuttelu.

Juu kyllä tuo nukuttaminen on välillä yhtä tuskaa ja välillä taas onnistuu hienosti. Meillä on myös tuon kirjan lisäksi tutut iltarutiinikt aina samalla lailla, jonka pitäisi just olla hvyäksi, mut silti vaan alkaa joskus lapsella se ajan peluu...Eilen tosin yllätii joidenkin lasten päiväuni aikaan ja ssanoi, että on väsynyt ja meni omaan huomeeseensa nukkumaan ja jäi sinne nukkumaan. Niin tämä elämä on kummallista. joskus joku temppu toimii joskus ei mikään. Tosin ei sitä aina itseäkään samaan aikaan illasta nukuta :p

Juu se kenguru katse on Nalle Puhin joulusta. Näin itse saman Joulun tienoilla ja minusta se oli herkkä ja ihanasti tehty kohta.Sinä sen sanoit.


 
hohhoijaa taas
+Anteeksi nuo kirjoitusvirheet, tein kirjoitustani kiireessä, nyt pitää ruveta Leikkilä pelia pelaan lapsen kanssa tällä koneella ja se tossa hiostaa kovasti..
 

Yhteistyössä