myoma / kohdunpoisto

Moi! Kaipaisin kommenttejanne myomasta ja mahdollisesta kohdunpoistosta. Mun myoma on valitettavasti kasvanut ja sain lähetteen lisätutkimuksiin sairaalaan. Onneksi on lapset saatu onnellisesti maailmaan kasvaimesta huolimatta. Tosin kun joutuu tällaisten päätösten eteen sitä aina vielä miettii että entäs jos vielä yksi lapsi (vaikka periaatteessa meidän joukkue on kyllä kait jo kasassa) Todennäköisesti sairaalassa ehdotetaan myoman tai koko kohdun poistoa. Jotenkin hirvittää näin äkkiseltään, mutta kyllähän siinä kohdun poistossa tietysti on etujakin. Onneksi on tässä hetki aikaa harkita... Eli kommentteja ja ajatuksia kuulisin mielelläni, jos joku on tai on ollut samassa tilanteessa. Aurinkoista keskiviikkopäivää! =)
 
Moikka!
Mä sain eilen kuulla ultrassa,että mulla on myooma kohdussa ja olen 39-vuotias ja mulla ei ole lasta vielä ollenkaan ja lääkärin tuomio oli kohdun poisto ja ei suositellut lapsen yrittämistä,olen itkenyt todella kovasti koko viime yön.
Onko Täällä muita joilla on myooman takia kohtu poistettu?
 
Tähän oli niin vähän vastanneita, et kerron et mun äidiltä poistettiin kohtu myoomien takia joskus noin 5-kymppisenä. Eri asiahan se siinä mielessä on, että me lapset oltiin jo aikuisia ja myoomat oli vaivanneet jo kauan (todella runsas ja kivulias vuoto), joten äiti suorastaan hurrasi päästessään viimein leikkaukseen. Munasarjathan voi myös jättää, jolloin vaihdevuodet tulee sitten ajallaan ja niitä voi tietysti myös hormoneilla helpottaa; äidiltä vietiin tietääkseni kaikki roippeet kerralla. Mä olen päättänyt että jos samaan tilanteeseen päädyn niin tervemenoa vaan - toistaiseksi mulla ei ole havaittu myoomia, vaikka yhdessä raskausultrassa sitä ensin epäiltiin, ja toinen lapsikin on jo tulossa. Teillä on toinen tilanne, kun olette nuorempia ja lapsiasiakin on kesken. Onko ap jo tehnyt ratkaisunsa? Viesti on sen verran vanha. Toivottavasti gittelle löytyy joku taho jonka kanssa keskustella asiasta kunnolla!
 
Moi,
Sain asiasta syksyllä hyvin erilaista tietoa lääkäristä riippuen. Itselläni päätös jäi leikkaavalle lääkärille, joka poisti loppujen lopuksi vain myoman (oli niin hyvässä paikassa ja iso=kohtua isompi ja sen ulkopuolella, että sai sen hyvin poistettua) eli kohtuni on tallella. Tämä kokenut lääkäri oli sitä mieltä, että kohtua ei poisteta "tarpeettomasti" kun olen vielä niin nuori (hih, joku sanoo vielä niinkin). Oman kokemuksei perusteella sanoisin, että mielipidettä kannattaa kysyä ainakin parilta lääkäriltä, koska myomia on erilaisia ja niin hoitovaihtoehtojakin. Hankala neuvoa toita kun ei tiedä myomasta tarkemmin mutta suosittelen Gitte, että perehdyt asiaan huolella vielä ennen lopullista päätöstä ja hankit jonkun kokeneen lääkärin mielipiteen asiasta. Toiset tuntuvat olevan hyvin herkkiä sanomaan kohdunpoiston ainoaksi vaihtoehdoksi.
 
Mulla oli sama tilanne kuin jouluvauvalla. Myoma oli iso ja varmuus kohdun säästöstä selvisi vasta leikkauksessa. Myoma ei ollut läpi kohdun seinämän, joten kohtu kesti vielä raskauden.

kohdunpoisto onnistuu tähystysleikkauksena, mutta ison myoma poisto on avoleikkaus, paraneminen hitaampaa. Lupasivat että myomia tulee vielä. Silloin saa kyllä kohtu lähteä multa: ei hilloviikkoja tai ehkäisyn tarvetta
 
Mulla menossa nyt rv.28+, kolmatta odotellaan. Vkolla 25 tuli pientä vuotoa, jonka takia sitten kipinkapin pinkaisin äitiyspolille. Ja hupsista; myoomahan sinne kohtuun oli kasvanut vauvalle tyynyksi, halkaisijaltaan 5 cm. Vuoto loppui kyllä sen samaisen päivän aikana, mutta kontrolliin menen asian tiimoilta kahden viikon kuluttua. Mulle lääkäri sanoi, että myooma kuihtuu synnytyksen jälkeen pois, toimenpiteitä ei tarvita. Jäi kyllä mietityttämään, että poksahtaako se sitten jossain vaiheessa sitten takaisin? Täytyy kysyä siinä kontrollissa.

Mies haluaisi vielä yhden lapsen, onko kellään kokemuksia esim. raskaaksi tulosta kun on myooma ollut tai yleensäkin siitä, että häipyykö se/tuleeko takaisin? Miljoona kysymystä...

-Niiskiss-

P.S. Suht uusi palstailija olen, lueskellut kyllä, mutta ole uskaltautunut kirjoittamaan. Minä 4/73, mies 4/68, lapset tyttö 11/04+poika 4/07+vauva 1/09
 

Yhteistyössä