Missä iässä aloitte opettaa lasta potalla/missä iässä oppivat potalle?

  • Viestiketjun aloittaja Potta
  • Ensimmäinen viesti
Potta
Me on nyt 8kk iässä alettu harjoitella ja kakat osataan aina melkolailla ajoittaa potalle. Pissit saattaa tulla vaippaan. Ja ei tässä mikää kiire ole kuivaksi oppia. Olen ajatellut, että jos siinä 2-vuotiaana alkaisi oppia...

Mites muilla?
 
No mä en oo varsinaisesti yhtäkään lasta opettanut.. meidän 2 v hoksas tässä pari kuukautta sitten itse että on mukavampi olla ku ei oo vaippaa, alkoi vaan käydä potalla ite, kun se vessassa on. Samoin kävi aikoinaan myös ykkösen ja kakkosen kanssa. nelonen on nyt 8 kk, enkä oo vielä potalla istutellut. kaikki aikanaan.. :)
 
olen alottanut potattamisen vasta kun lapsi on osoittanut mielenkiintoa asiaa kohtaa eli noin 2viikkoa sen jälkeen ovat olleet jo kokonaan sekä yö että päiväkuivia.tyttö oli 1v11kk ja pojat 2v5kk
 
Vilpitön
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
olen alottanut potattamisen vasta kun lapsi on osoittanut mielenkiintoa asiaa kohtaa eli noin 2viikkoa sen jälkeen ovat olleet jo kokonaan sekä yö että päiväkuivia.tyttö oli 1v11kk ja pojat 2v5kk
ööö.. ei pahalla... mutta miten voi olla kokonaan päiväkuiva ilman että käy potalla? Siis ei pissaa lainkaan? Vai ymmärsikö heti, että aa, nyt on mentävä potalle... ai miten...? Kiinnostaa oikeasti ja ihan vilpittömästi kysyn...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilpitön:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
olen alottanut potattamisen vasta kun lapsi on osoittanut mielenkiintoa asiaa kohtaa eli noin 2viikkoa sen jälkeen ovat olleet jo kokonaan sekä yö että päiväkuivia.tyttö oli 1v11kk ja pojat 2v5kk
ööö.. ei pahalla... mutta miten voi olla kokonaan päiväkuiva ilman että käy potalla? Siis ei pissaa lainkaan? Vai ymmärsikö heti, että aa, nyt on mentävä potalle... ai miten...? Kiinnostaa oikeasti ja ihan vilpittömästi kysyn...
siis ollaan juteltu et mitäs jos rupeisit käymään potalla kun olet jo aika isokin?otettu vaippa vaan pois ja sitten noin viikon ajan pidetty vaippaa kyllä ulkona ja nukkuessa mutta muuten aina muistuteltu et mentäskö nyt potalle jne..sit siitä noin viikon päästä ei vaippoja ollenkaan ja vaan sanonut lapselle et muista että olet nyt iso poika/tyttö kun sulla ei ole sitä vaippaakaan että tarvii käydä potalla pissalla ja kakalla jne.. ja lapset ovat käyneet eikä vahinkoja ole ees tullut eikä ole sen jälkeen tarvinnu ees muistutella vaan ite ovat ilmaisseet hätänsä.eli siitä kun ovat potalla ruvenneet käymään on mennyt noin 2 viikkoa siihen että vaipat on kokonaan voinut jättää--eli ovat päivä ja yökuivia
 
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilpitön:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
olen alottanut potattamisen vasta kun lapsi on osoittanut mielenkiintoa asiaa kohtaa eli noin 2viikkoa sen jälkeen ovat olleet jo kokonaan sekä yö että päiväkuivia.tyttö oli 1v11kk ja pojat 2v5kk
ööö.. ei pahalla... mutta miten voi olla kokonaan päiväkuiva ilman että käy potalla? Siis ei pissaa lainkaan? Vai ymmärsikö heti, että aa, nyt on mentävä potalle... ai miten...? Kiinnostaa oikeasti ja ihan vilpittömästi kysyn...
siis ollaan juteltu et mitäs jos rupeisit käymään potalla kun olet jo aika isokin?otettu vaippa vaan pois ja sitten noin viikon ajan pidetty vaippaa kyllä ulkona ja nukkuessa mutta muuten aina muistuteltu et mentäskö nyt potalle jne..sit siitä noin viikon päästä ei vaippoja ollenkaan ja vaan sanonut lapselle et muista että olet nyt iso poika/tyttö kun sulla ei ole sitä vaippaakaan että tarvii käydä potalla pissalla ja kakalla jne.. ja lapset ovat käyneet eikä vahinkoja ole ees tullut eikä ole sen jälkeen tarvinnu ees muistutella vaan ite ovat ilmaisseet hätänsä.eli siitä kun ovat potalla ruvenneet käymään on mennyt noin 2 viikkoa siihen että vaipat on kokonaan voinut jättää--eli ovat päivä ja yökuivia
lisään viä että tämä ei onnistu ujos lapsi ei ole valmis!!kolmosen kohdalla kokeiltiin noin 3kk ennen kun vaipat sitten jäi pois ja ei puhettakaan et ois onnistunut,pissas koko ajan housuun jne..joten 2 päivän jälkeen lopetettiin kokeilu ja siirrettiin ajan kohtaa kolmella kuukaudella ja silloin se onnistu heti,hänelle--uskokaa tai älkää on tapahtui vain kolme pissa vahinkoa sen jälkeen kun vaipoista luovuttiin kerta heitolla ja ensimmäisellä viikolla ei yhtään pissaa tullut housuun!!
 
Tyttöä aloin opettamaan hänen ollessaan 2 v 2 kk, ja hän oppi samantien sekä päivä- että yökuivaksi =)
Poikaakin aloin opettamaan 2 v 2 kk iässä ja hän oppi 1-2 päivässä päiväkuivaksi, yöllä on vaippa, samoin kaupunkireissuilla yms varmuuden vuoksi. Hän oli tosin käynyt potalla päiväkodissa jo 1 v 9 kk ikäisestä, siellä istutetaan kaikki potalle useamman kerran päivässä. Kotona ei vahinkoja tule, päiväkodissa tulee yksi vahinko pari kertaa viikossa.
Ne ystäväni, jotka aloittivat pottatreenit puolivuotiaalle, ovat sattumoisin samoja joilla oli lapset vaipoissa vielä 3-vuotiaana tai ylikin :xmas: . En tiedä onko sattumaa, vai pitääkö väite siitä että liian varhain aloitettu pottatreeni viivästyttää kuivaksi oppimista paikkansa. Meillä joka tapauksessa on opittu helposti ja nopsaan kuivaksi, ilman pitkää harjoitteluvaihetta ja stressiä, ja vaikka mun lapset on niitä jotka aloitti myöhään kuivaksiopettelun, on he myös niitä jotka oppi ekana kuiviksi meidän tuttavapiirissä/päiväkodissa =)
 
Puolivuotiaana hankittiin potta, mitenkään ei siihen erityisesti opetettu, nostettiin potalle ruoan ja unien jälkeen ja kun oppi kävelemään niin sai mennä itse kun halusi. Nyt on 1v10kk ja päivällä ei enää vahinkoja oikeastaan satu paitsi kauppareissuilla yms.
 
Mä oon aiemminkin tän kertonut täällä mut meillä pojalla oli maitovauvana kova masu, ja kakka tuli paremmin ilman vaippaa "istuvassa" asennossa, joten aloimme häntä kakattamaan hädän tullessa sylissä kipon päällä. Myös pissat tehtiin kippoon aina vaipanvaihdon yhteydessä ja etenkin aamupissat on saatu "purkkiin" ihan pari-kolmekuukautisesta lähtien. Tässä nyt ei siis vielä puhuta potattamisesta, mutta tämä alustuksena sille, että poikaa on nyt sitten käytetty pytyllä pienennysrenkaalla noin 5 kk saakka (kun oppi istumaan tuetta) ja hän osaa jo sen nyt 8 kk, että kun aamulla otetaan vaippa pois, lähdetään nopeasti kävelemään (tuettuna juoksee) kohti vessaa ja mennään pöntölle pisuille ja yleensä kakalle kanssa. Aamulla tulee oikein isot pissat aina, ja vaipanvaihtojen yhteydessä kun käydään kans vessassa niin aika usein tulee pisut. Päikkäreiden jälkeen aina =) Kakka tulee lähes poikkeuksetta pönttöön, ei tykkää tehdä vaippaan vaan ilmoittaa asiasta vaikeroiden, ja oikein laulelee pöntöllä kun kakka tulee :D

Saa nyt nähdä mitä sitten käy kun lähtee itse juoksemaan, että saadaanko vielä pöntöllä/potalla pysymään, mutta nyt ainakin tuntuu tietävän mitä siellä tehdään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Tyttöä aloin opettamaan hänen ollessaan 2 v 2 kk, ja hän oppi samantien sekä päivä- että yökuivaksi =)
Poikaakin aloin opettamaan 2 v 2 kk iässä ja hän oppi 1-2 päivässä päiväkuivaksi, yöllä on vaippa, samoin kaupunkireissuilla yms varmuuden vuoksi. Hän oli tosin käynyt potalla päiväkodissa jo 1 v 9 kk ikäisestä, siellä istutetaan kaikki potalle useamman kerran päivässä. Kotona ei vahinkoja tule, päiväkodissa tulee yksi vahinko pari kertaa viikossa.
Ne ystäväni, jotka aloittivat pottatreenit puolivuotiaalle, ovat sattumoisin samoja joilla oli lapset vaipoissa vielä 3-vuotiaana tai ylikin :xmas: . En tiedä onko sattumaa, vai pitääkö väite siitä että liian varhain aloitettu pottatreeni viivästyttää kuivaksi oppimista paikkansa. Meillä joka tapauksessa on opittu helposti ja nopsaan kuivaksi, ilman pitkää harjoitteluvaihetta ja stressiä, ja vaikka mun lapset on niitä jotka aloitti myöhään kuivaksiopettelun, on he myös niitä jotka oppi ekana kuiviksi meidän tuttavapiirissä/päiväkodissa =)

meillä samoin.
 
Potta on ollut molemmille esillä n 1 vuotiaasta asti.
Esikoinen vihoitteli sille vuoden ja oppi päivkuivaksi 2v8kk ja oikeestaan heti perään yökuivaksi.

Kuópus on nyt just2v eikä mitään kiinnostusta pottaan.
Väkisin pitäs istuttaa jos sikseen ois.

Molemmat poikia siis.
 
Mämmäm
Mä olen pitänyt tyttöä muutamia kertoja potalla, ikää 8 kk. Yhdet pissit sinne on tullut eikä tässä mitään kiirettä ole kuhan vaan kokeillaan. Sukulaisperheessä kaikki 3 tyttöä oppi kuiviksi reilun vuoden iässä :eek:
 
poitsuli
poika oppi käymää potalla 2v5kk ja sit oliki heti päivä ja yö kuiva,mut nyt tullu sen verta takapakkia et paskoo vallan lattialle ja ikää 3v4kk....ja mä en tie miten sen saa sin saakeli potal kakal?oon kiristäny,lahjonu,uhkaillu ym ei auta!
 
Vieras
Esikoista aloin innokkaana uutena äitinä "opettamaan" potalle n.9kk ikäisenä, eli aina unien ja ruokailun jälkeen potalle istumaan ja kyllähän sinne tuolla menetelmällä saalista tietenkinj tuli, kun ei tyttö ite osannu potalta poistua! Päivävaipasta esikoisen kanssa päästiin n.2v6kk ja yövaippa oli vielä pitkästi yli 3vuotiaana...
Kakkosen kanssa potta oli kyllä esillä, (kun isosiskokin sitä käytti) mut en mitenkään erityisesti tyttöä siihen istuttanut, 2v3kk halusi ite tehä molemmat tarpeet pottaan ja melkein saman tien oli sekä päivä- että yökuiva.
KOlmonen on nyt 1v9kk, eikä osoita mitään mielenkiintoa pottaa kohtaan!
 
vieras
Käly piti tyttöään ilman vaippaa 1,5v iässä ja meillekin tuli 3 pissit lattialle kun kävivät kylässä... nyt, yli 2v edelleen käyttää vaippoja, vaikka potallakin käy. Toinen käly on potattanut lapsiaan siitä asti kun oppivat istumaan, kyllä sinne tulosta tulee, mutta vaippoja vielä täytyy käyttää, kohta 2v ikäinen.

Meillä taas alle vuoden iässä saatiin pyydystettyä kakkoja pottaan kun tiedettiin, milloin ne ovat tulossa, mutta sitten yhtäkkiä alkoi pottahuudot ja vastustus, edelleen ei tykkää yhtään istua potalla eikä pöntöllä. Jos saa kirjojen avulla hetkeksi istumaan, niin koskaan ei sinne mitään tule. Ja ikää siis 1v10kk. Poika.

Eli todella hyvä kuulla, että muillakin lapsia, joita ei ole potatettu ja jotka ovat sen itsestään oppineet. Nyt on taas kommentteja sukulaisille, jotka ihmettelevät, miksei meidän poika käy potalla kun serkutkin niin hienosti käyvät. Joo käyvät, mutteivät kuivia ole silti.
 
meillä näin
mä ostin kauheella tohinalla potan kun poika oli puoli vuotias... ei sinne tulosta saatu vaikka kuinka yritettiin. sitten tuli totaalinen stoppi koko potalle... Sitten pojan ollessa 2½ paikkeilla se alkas ihan omasta tahdostaan käydä eka kakalla ja sitten siitä vähän ajan kuluttua alkoi käydä aina pissallakin. Nyt kolmeveenä on minä itse vaihe ja menee ihan itse potalle silloin kun asiaa sinne on...
mä olen sitä mieltä että sitten kun lapsi on siihen itse valmis. pakottaa ei saa...
 
Memmi
Meillä poikaa kokeiltiin potalle ekan kerran 10 ja puolen kuukauden ikäisenä. Ajatuksena ei ollut ruveta siltä istumalta yrittään päivä kuivaksi. Kokeilu lähti hyvin käyntiin ja pissat saatiin kaksi kolme kertaa päivässä pottaan. Joinakin päivinä meni huippu hyvin ja vaippoja kului vain kaksi vuorokauden aikana. Kun palasin töihin pojan ollessa vuosi ja kuukausi, potta vastustus iski. Nyt reippaan vuoden ja kahden kuukauden ikäisenä potta touhut taas onnistuu. Mukavampi lähteä ulos/kauppaan/kylään pottapissujen jälkeen, kun tietää ettei vaippa ainakaan heti ole märkä. Meillä käytetty kestoja koko ajan.
 
Peppi
Koitin pottaa aluksi noin yksivuotiaalle, mutta enemmänkin pelkäs koko touhua joten unohdettiin se sitten piiiitkäks aikaa. Aina välillä kokeilin, mutta ei ollu kiinnostusta. n.2,4v kiinnostui itse ja päivävaippa jäi pois 2,5v. Vielä yövaippaa pidetään, eikä mitään kiirettä ottaa sitä pois vaikka nyt alkaa olla aamuisin vaippa välillä ihan kuiva.
Mä stressasin välillä kauheesti ton pottatouhun kanssa, kun tuntui että kaikkien muiden lapset oli oppinu tosi aikasin. Mutta tosiaan, kyllä se lapsi sitten itse ilmoittaa kun on valmis ja silloin se vaippa lähtee aika nopeesti kokonaan pois:)
 

Yhteistyössä