Narsistinen persoonallisuushäiriö kokemuksia???

vieras
Huiiii..yök..kuulostaa minulta. :/ Tosin kun olen tästä jollekin maininnut, ovat he sanoneet että älä nyt kuvittele liikoja, ei narsisti voi tunnistaa narsismia itsessään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Elän sellaisen kanssa ja todella raskasta on! Yhtään et tiedä, mitä seuraavassa hetkessä tapahtuu tai mitä uskallat tehdä tai olla tekemättä... Nuo kaikki edellä mainitut piirteet löytyvät tästäkin miehestä. Olen lähtemässä, mutta en vielä ole keksinyt "varmaa" tapaa, miten sen teen niin, että selviän siitä hengissä... Tämä on pieni kaupunki ja hän löytää minut kyllä hetkessä, jos haluaa. Muualle en voi muuttaa työn takia. Naimisissa ei olla - luojan kiitos, mutta yhteinen talo ja lapsi on, joten sekin hieman vaikeuttaa asiaa, jolla myös kiristää. Eli olen sanonut lähteväni, mutta sitten alkaa se mieletön uhkailu ja kiristys kaikilla rumilla asioilla. :( Ulospäin antaa kyllä ymmärtää meidän olevan niin onnellisia ja esittää hyvää isää, mutta kun kotiovi sulkeutuu, itse piru astuu kynnyksen yli... Ja kaikkein eniten tässä vituttaa se, että mä kyllä tiedostan ongelman ( hän ei ) ja tiedän mitä pitää tehdä, mutta jollain maagisella tavalla se saa vaan pidettyä noiden uhkailujen ja kiristyksen avulla mut niin voimattomana, että en saa sitä niskalenkkiä itsestäni, että uskaltaisin vain tyynen rauhallisesti ottaa kapsäkit ja lähteä sen silmien alla. Olenkin siis suunnitellut lähteväni jotenkin niin, että se ei ole mailla eikä halmeilla, kun tyhjennän asunnon, mutta kun se pentele ei lähde koskaan minnekään!! :headwall: Ja kun kuitenkin joudun palaamaan sen silmien eteen sitten vielä kun pitää tämä asunto "jakaa"... *huoh*
voimia sulle :hug: itse mietin päätöstä puoli vuotta
 
Samu
Alkuperäinen kirjoittaja nyt tosi harmaana:
voiko narsisti teeskennellä vuoden verran muuttuneensa?
Varmasti voi, jos hänellä on siihen joku erityinen syy, ts. toivoo hyötyvänsä teeskentelystä. Saattaa käyttäytyä jopa todella ihanasti, mutta ennemmin tai myöhemmin palataan taas entiseen.
 
harmaja
Alkuperäinen kirjoittaja Samu:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt tosi harmaana:
voiko narsisti teeskennellä vuoden verran muuttuneensa?
Varmasti voi, jos hänellä on siihen joku erityinen syy, ts. toivoo hyötyvänsä teeskentelystä. Saattaa käyttäytyä jopa todella ihanasti, mutta ennemmin tai myöhemmin palataan taas entiseen.
joo siis syynä olisi parisuhteen pelastaminen
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Samu:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt tosi harmaana:
voiko narsisti teeskennellä vuoden verran muuttuneensa?
Varmasti voi, jos hänellä on siihen joku erityinen syy, ts. toivoo hyötyvänsä teeskentelystä. Saattaa käyttäytyä jopa todella ihanasti, mutta ennemmin tai myöhemmin palataan taas entiseen.

Kyllä vaan. Narsistille melkein kaikki on mahdollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elin sellaisen ihmisen kanssa.
Narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu:
-itsekeskeisyys
-empatiakyvyttömyys
-alistaminen
-väkivalta
-omien lahjojen ylistäminen
-muiden haukkuminen
-manipulointi
Allekirjoitan, neljän vuoden kokemuksella.

Onnellinen olen että eroon pääsin.
 
harmaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Samu:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt tosi harmaana:
voiko narsisti teeskennellä vuoden verran muuttuneensa?
Varmasti voi, jos hänellä on siihen joku erityinen syy, ts. toivoo hyötyvänsä teeskentelystä. Saattaa käyttäytyä jopa todella ihanasti, mutta ennemmin tai myöhemmin palataan taas entiseen.

Kyllä vaan. Narsistille melkein kaikki on mahdollista.
no voi voi....omasta parisuhteesta ei ole kyse vaan läheisen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dolly:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Elän sellaisen kanssa ja todella raskasta on! Yhtään et tiedä, mitä seuraavassa hetkessä tapahtuu tai mitä uskallat tehdä tai olla tekemättä... Nuo kaikki edellä mainitut piirteet löytyvät tästäkin miehestä. Olen lähtemässä, mutta en vielä ole keksinyt "varmaa" tapaa, miten sen teen niin, että selviän siitä hengissä... Tämä on pieni kaupunki ja hän löytää minut kyllä hetkessä, jos haluaa. Muualle en voi muuttaa työn takia. Naimisissa ei olla - luojan kiitos, mutta yhteinen talo ja lapsi on, joten sekin hieman vaikeuttaa asiaa, jolla myös kiristää. Eli olen sanonut lähteväni, mutta sitten alkaa se mieletön uhkailu ja kiristys kaikilla rumilla asioilla. :( Ulospäin antaa kyllä ymmärtää meidän olevan niin onnellisia ja esittää hyvää isää, mutta kun kotiovi sulkeutuu, itse piru astuu kynnyksen yli... Ja kaikkein eniten tässä vituttaa se, että mä kyllä tiedostan ongelman ( hän ei ) ja tiedän mitä pitää tehdä, mutta jollain maagisella tavalla se saa vaan pidettyä noiden uhkailujen ja kiristyksen avulla mut niin voimattomana, että en saa sitä niskalenkkiä itsestäni, että uskaltaisin vain tyynen rauhallisesti ottaa kapsäkit ja lähteä sen silmien alla. Olenkin siis suunnitellut lähteväni jotenkin niin, että se ei ole mailla eikä halmeilla, kun tyhjennän asunnon, mutta kun se pentele ei lähde koskaan minnekään!! :headwall: Ja kun kuitenkin joudun palaamaan sen silmien eteen sitten vielä kun pitää tämä asunto "jakaa"... *huoh*
voimia sulle :hug: itse mietin päätöstä puoli vuotta

Samoin. Narsistista on todella vaikea päästä eroon. Uhkailuja satelee koko ajan ja haukkumista. Sitten alkaa jo itsekin uskomaan olevansa täysi nolla ja muuttaminen vain vaikeutuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja punaolkaturpiili:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elin sellaisen ihmisen kanssa.
Narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu:
-itsekeskeisyys
-empatiakyvyttömyys
-alistaminen
-väkivalta
-omien lahjojen ylistäminen
-muiden haukkuminen
-manipulointi
Allekirjoitan, neljän vuoden kokemuksella.

Onnellinen olen että eroon pääsin.
Hienoa ja Onnea. Itsekin onneksi pääsin eroon loppujen lopuksi

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja punaolkaturpiili:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elin sellaisen ihmisen kanssa.
Narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu:
-itsekeskeisyys
-empatiakyvyttömyys
-alistaminen
-väkivalta
-omien lahjojen ylistäminen
-muiden haukkuminen
-manipulointi
Allekirjoitan, neljän vuoden kokemuksella.

Onnellinen olen että eroon pääsin.
Hienoa ja Onnea. Itsekin onneksi pääsin eroon loppujen lopuksi
Kiitos. Ei se kyllä todellakaan helppoa ollut, mutta hengissä selvisin eikä parin kuukauden häirinnän jälkeen ole nyt kahteen vuoteen juuri mitään kuulunut perään. Onneksi.

Voimia kaikille, jotka narsistin kanssa joutuvat elämään! Ja uskallusta tehdä ratkaisuja oman hyvinvoinnin vuoksi.
 
vieras
olen ajatellut jaksavani siihen asti kun nuorimmainenkin on jo murrosikäinen tai teini, joka tapauksessa vanhempi kuin on nyt. Puoliso on hyvä ja läsnäoleva isä. Hänen mielialavaihteluitaan ja vaatimuksia kun olen oppinut tuntemaan osaan väistellä pahimmat karikot. Helvetin raskasta on, mutta jaksettava on, koska epäilen eron olevan huonompi vaihtoehto. Tulen nostamaan tätä 10vuoden päästä ja kertomaan onko minusta jäljellä enää vain kuoret vai miten kävi. Voimia kaikille omaan ratkaisuun (on se mikä tahansa)! Älkää jääkö yksin, pitäkää omista ystävistä ja elämästä kiinni!
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Tapasin hiljan narsistin lastensa kanssa ja näin, miten hän kohteli lapsiaan. Voin edelleen pahoin tuota ajatellessani. Pomputtaa pientä lasta, evätä häneltä isän hyväksyntä ja rakkaus. hyi helvetti.
Se on "pompottaa", hölmö.

 
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Onko vähän sama asia, kun psykopaattiluonne? Vai onko näissä joku ratkaiseva juttu mikä erottaa toisistaan?
http://takkirauta.blogspot.com/2009/03/psykopatia-narsismi-ja-sosiopatia.html

Tuon perusteella yhteisiä tekijöitä on jonkun verran, mutta psykopaatti kuvaillaan tunne-elämältään ontoksi, kun sen sijaan narsistilla kerrotaan olevan tunteet, mutta tunne-elämä on uhmaikäisen tasolla. En ole varma ovatko nuo kuinka virallisia.
 
Psykologi
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Onko vähän sama asia, kun psykopaattiluonne? Vai onko näissä joku ratkaiseva juttu mikä erottaa toisistaan?
http://takkirauta.blogspot.com/2009/03/psykopatia-narsismi-ja-sosiopatia.html

Tuon perusteella yhteisiä tekijöitä on jonkun verran, mutta psykopaatti kuvaillaan tunne-elämältään ontoksi, kun sen sijaan narsistilla kerrotaan olevan tunteet, mutta tunne-elämä on uhmaikäisen tasolla. En ole varma ovatko nuo kuinka virallisia.
Eivät ole. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei suinkaan oikeasti psykiatrisessa diagnostiikassa tarkoita näitä edellä kuvattuja asioita ainakaan useimmille. ARKIkielessä tuo narsisti-sana on alkanut lähestyä psykiatrian sosiopaatti- ja psykopaatti-nimikkeitä. Diagnoosinimikkeitä usein muutetaankin juuri siksi, että sanoista tulee haukkumasanojen kaltaisia arkikielen ilmauksia, joihin sisältyy ainoastaan kielteisiä ominaisuuksia (vrt. ennen MBD nyk. ADHD ). Oikeastaan siis pitäisi tietää onko henkilö diagnosoitu nimikkeellä narsistinen persoonallisuushäiriö (joka sisältää itsen korostamista, oman itsetunnon haurautta ym. eikä ole = hankala, ilkeä tyyppi ) vai onko kyseessä arkisemmin sanottuna itsekäs, vaikea, manipuloiva luonne, joka hyväksikäyttää muita jne. Sinänsä muuten saivartelua, mutta tosi tärkeää niille, joille psykiatri on asettanut ko virallisen diagnoosin eikä mitenkään täytä näitä arkikäsityksen ominaisuuksia :).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Psykologi:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Onko vähän sama asia, kun psykopaattiluonne? Vai onko näissä joku ratkaiseva juttu mikä erottaa toisistaan?
http://takkirauta.blogspot.com/2009/03/psykopatia-narsismi-ja-sosiopatia.html

Tuon perusteella yhteisiä tekijöitä on jonkun verran, mutta psykopaatti kuvaillaan tunne-elämältään ontoksi, kun sen sijaan narsistilla kerrotaan olevan tunteet, mutta tunne-elämä on uhmaikäisen tasolla. En ole varma ovatko nuo kuinka virallisia.
Eivät ole. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei suinkaan oikeasti psykiatrisessa diagnostiikassa tarkoita näitä edellä kuvattuja asioita ainakaan useimmille. ARKIkielessä tuo narsisti-sana on alkanut lähestyä psykiatrian sosiopaatti- ja psykopaatti-nimikkeitä. Diagnoosinimikkeitä usein muutetaankin juuri siksi, että sanoista tulee haukkumasanojen kaltaisia arkikielen ilmauksia, joihin sisältyy ainoastaan kielteisiä ominaisuuksia (vrt. ennen MBD nyk. ADHD ). Oikeastaan siis pitäisi tietää onko henkilö diagnosoitu nimikkeellä narsistinen persoonallisuushäiriö (joka sisältää itsen korostamista, oman itsetunnon haurautta ym. eikä ole = hankala, ilkeä tyyppi ) vai onko kyseessä arkisemmin sanottuna itsekäs, vaikea, manipuloiva luonne, joka hyväksikäyttää muita jne. Sinänsä muuten saivartelua, mutta tosi tärkeää niille, joille psykiatri on asettanut ko virallisen diagnoosin eikä mitenkään täytä näitä arkikäsityksen ominaisuuksia :).
että väestöstämme n. 1-3% on narsisteja. Heitä ei kuitenkaan saada avun piiriin kuin pieni osa, koska eivät itse tunnista näitä ongelmia. Heillä on lähes poikkeuksetta tunne siitä, että MUISSA on vikaa, ei heissä.
 
Psykologi vielä kerran
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Psykologi:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Onko vähän sama asia, kun psykopaattiluonne? Vai onko näissä joku ratkaiseva juttu mikä erottaa toisistaan?
http://takkirauta.blogspot.com/2009/03/psykopatia-narsismi-ja-sosiopatia.html

Tuon perusteella yhteisiä tekijöitä on jonkun verran, mutta psykopaatti kuvaillaan tunne-elämältään ontoksi, kun sen sijaan narsistilla kerrotaan olevan tunteet, mutta tunne-elämä on uhmaikäisen tasolla. En ole varma ovatko nuo kuinka virallisia.
Eivät ole. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei suinkaan oikeasti psykiatrisessa diagnostiikassa tarkoita näitä edellä kuvattuja asioita ainakaan useimmille. ARKIkielessä tuo narsisti-sana on alkanut lähestyä psykiatrian sosiopaatti- ja psykopaatti-nimikkeitä. Diagnoosinimikkeitä usein muutetaankin juuri siksi, että sanoista tulee haukkumasanojen kaltaisia arkikielen ilmauksia, joihin sisältyy ainoastaan kielteisiä ominaisuuksia (vrt. ennen MBD nyk. ADHD ). Oikeastaan siis pitäisi tietää onko henkilö diagnosoitu nimikkeellä narsistinen persoonallisuushäiriö (joka sisältää itsen korostamista, oman itsetunnon haurautta ym. eikä ole = hankala, ilkeä tyyppi ) vai onko kyseessä arkisemmin sanottuna itsekäs, vaikea, manipuloiva luonne, joka hyväksikäyttää muita jne. Sinänsä muuten saivartelua, mutta tosi tärkeää niille, joille psykiatri on asettanut ko virallisen diagnoosin eikä mitenkään täytä näitä arkikäsityksen ominaisuuksia :).
että väestöstämme n. 1-3% on narsisteja. Heitä ei kuitenkaan saada avun piiriin kuin pieni osa, koska eivät itse tunnista näitä ongelmia. Heillä on lähes poikkeuksetta tunne siitä, että MUISSA on vikaa, ei heissä.
En halua mitenkään saivarrella, saati vähätellä ilmiötä, vaan kannustan tämän tyyppisten ihmisten läheisiä pitämään puoliaan! :) nimikkeet vain ovat siitä hankalia, eätt, jotta ihminen voidaan oikeasti arvioida, hänet tulisi jonkun ammatti-ihmisen tavata ja arvioida yhdenmukaisen kriteeristön mukaisesti. Persoonallisuushäiriödiagnoosit ovat osittain päällekkäisiä eikä diagnoosia koskaan tehdä ellei häiriöluokituksen sovittu määrä oireita täyty. On ongelmallista, että ns. vaikeita, itsekkäitä ihmisiä löytyy diagnooseitta, epävakaan persoonallisuushäiriö-, narsistinen.., psykopatia, sosiopatia, impulsiivinen persoonallisuus, hysteerinen persoonallisuus jne. Saati päihde- ym. Riippuvuusdiagnoosit, mutta nämä tosiaan ovat vaikeita ammattilaisillekin, joten en vaivaa teitä näillä enempää :). Joka tapauksessa vaikka persoonallisuushäiriöihin liittyviä ominaisuuksia pidetään jokseenkin pysyvinä, osaa ihmisistä voidaan toki auttaa ja oireiden arkivaikutuksia merkittävästi lieventää. Oma motivaatio ja käsitys ongelmista tarvitaan. Eri asia on, jos ihmissuhteen toinen osapuoli on tavalla tai toisella riistävä, väkivaltainen, manipuloiva tms., kannattaako sitä motivaatiota kovin kauan odotella.
 
gjg
Tunnevammainen voi haukkua jos ei jää kiinni
Tunnevammainen voi huoritella kaikille vaimoaan jos ei jää kiinni
Tunnevammainen voi tappaa jonkun tyypin metsässä jos ei jää kiinni

Elämä on peli jossa ei saa jäädä kiinni
 
helvetistä vapautunut
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Elän sellaisen kanssa ja todella raskasta on! Yhtään et tiedä, mitä seuraavassa hetkessä tapahtuu tai mitä uskallat tehdä tai olla tekemättä... Nuo kaikki edellä mainitut piirteet löytyvät tästäkin miehestä. Olen lähtemässä, mutta en vielä ole keksinyt "varmaa" tapaa, miten sen teen niin, että selviän siitä hengissä... Tämä on pieni kaupunki ja hän löytää minut kyllä hetkessä, jos haluaa. Muualle en voi muuttaa työn takia. Naimisissa ei olla - luojan kiitos, mutta yhteinen talo ja lapsi on, joten sekin hieman vaikeuttaa asiaa, jolla myös kiristää. Eli olen sanonut lähteväni, mutta sitten alkaa se mieletön uhkailu ja kiristys kaikilla rumilla asioilla. :( Ulospäin antaa kyllä ymmärtää meidän olevan niin onnellisia ja esittää hyvää isää, mutta kun kotiovi sulkeutuu, itse piru astuu kynnyksen yli... Ja kaikkein eniten tässä vituttaa se, että mä kyllä tiedostan ongelman ( hän ei ) ja tiedän mitä pitää tehdä, mutta jollain maagisella tavalla se saa vaan pidettyä noiden uhkailujen ja kiristyksen avulla mut niin voimattomana, että en saa sitä niskalenkkiä itsestäni, että uskaltaisin vain tyynen rauhallisesti ottaa kapsäkit ja lähteä sen silmien alla. Olenkin siis suunnitellut lähteväni jotenkin niin, että se ei ole mailla eikä halmeilla, kun tyhjennän asunnon, mutta kun se pentele ei lähde koskaan minnekään!! :headwall: Ja kun kuitenkin joudun palaamaan sen silmien eteen sitten vielä kun pitää tämä asunto "jakaa"... *huoh*
Ole tarkkana kun menette tekemään sopimuksia lapsen huollosta ja elatuksesta. Kannattaa valmistautua huolella ja olla varovainenkin sillä lastenvalvojat ymv. eivät aina ole välttämättä kovin ammattitaitoisia tai motivoituneita työhönsä. Yritä miettiä tulevaisuus ja sopimuksen muoto tarkasti etukäteen äläkä allekirjoita mitään minkä kanssa et ole valmis oikeasti elämään. Minusta jopa sopimukseton tila on parempi kuin huono sopimus jota voi sitten olla vaikea muuttaa jos toinen ei enää suostukaan neuvottelemaan. Jos muutat pois, muuta samalla myös lapsesi kirjat ts. yritä pysyä lähivanhempana niin olet vahvemmilla.

Itse jouduin eron tullen pahaan alakynteen kun minun oli muutettava entisestä kodistamme ja allekirjoitin "n. kuukauden väliaikaisen sopimuksen" jonka tarkoitus oli vain ja ainoastaan antaa minulle aikaa hoitaa asiani kuntoon ja miettiä sitten rauhassa lopullinen sopimus. No exäni sitten päättikin että hän ei suostu mihinkään vaan vie lapsen minulta kokonaan jos vaan pystyy. Menikin sitten yli vuosi tapellessa ja erinäisten viranomaisten kanssa asiaa selvitellessä että mitä pitäisi/voisi tehdä. Ja kun oikein kukaan ei tuntunut ymmärtävän mistä oli todellisuudessa kyse, sos.toimi oli sokea exäni käytökselle vaikka kuinka yritin pistää faktaa pöytään aina vanhoista petostuomioista lähtien...Tuo kaikki oli jotenkin ihan epätodellista ja todella pelottavaa...Ja minua pidettiin sitten hysteerisenä tmv. Se oli silkkaa kidutusta. Mutta vaikka jouduinkin nöyryyttämään itseäni yhä uudestaan ja uudestaan, taistelin niin kauan että lopulta tilanne ratkesi ja rauhoittui.
 
vierailija
Narsisti miehen kanssa 21 vuotta. Odotan, että vapautuisin. Oma itsari mielessä päivittäin. Toivon, että muut näkevät mieheni sairauden!! Syyttää vain minua kaikesta. Odotan hetkeä, että voin lähteä helvetistä. Lapsille toivon parempaa.
 

Yhteistyössä