Poskiontelon punkteeraus?

Mulle tehtiin se tänään ja viikon päästä ois taas uusinta...
Onko muille tehty se viikon päästä jo uudestaan?
Ajattelin vaan, että vieläkö se rusto rusahtaa yhtä pahasti toka kerralla ku nyt eka kerralla? :ashamed: :wave: :/
 
oliko
muuten millanen kokemus?Tuliko kipeetä?Ja kuinka häjyltä se tuntui?Mulla ongelmia toistuvien tulehdusten kanssa ja ehkä myös tuo sama edessä mutta pelkään niin että varmasti pyörryn.Kauanko se kestää?
 
vieras
Mulle on tehty useita kertoja ja ei rusahda rusto enää viikon päästä punkteerauksesta sillä ei se kerkeä edes rustottua siinä ajassa, vaatii useamman viikon aikaa..
 
Minä sairastan poskiontelontulehduksen yleensä aina kun nuhan saan.Monesti ovat uhkailleet punkteerauksella,mutta en ole antanut.Enkä anna.Ei lähipiirissä ainakaan tuonut kun hetkellisen helpotuksen.
 
Pyydä nenäonteloiden tähystysleikkaus. Mull tehtiin eikä ole edes viitannut poskiontelotulehdukseen sen jälkeen.
Tosin leikkauksesta on aika vähän aikaa, mutt suosittelen ihan ehdottomasti moista toimenpidettä jatkuvista po-tulehduksista kärsiville.
Nii ja si se sarvikuono on kans oiva hankinta :) .
 
mulla oli kans kauhea poskiontelo kierre ja usein punkteerattiin..aina se vaan ilkeesti rusahteli..sitten pääsin keskussairaalaan poskiontelolaajennukseen..siellä piti eka käydä pari kertaa,et ne katto ne valmiiks ja se tekikin kipeetä..kun yleensä punkteerataan laitetaan 1 tikku sieraimeen siellä laitetaan 5tikkua kumpaankin..nukutukses sitten laajennettiin ne ja sen jälkeen on ollut 1 kerran poskiontelotulehdus(siitä aikaa n.1.5v)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle on tehty useita kertoja ja ei rusahda rusto enää viikon päästä punkteerauksesta sillä ei se kerkeä edes rustottua siinä ajassa, vaatii useamman viikon aikaa..
Noin minäkin sen ajattelin, että ei kai se kerkeä siihen mennessä rustottua uudestaan... :whistle:

Siis, joo ei sen nyt

niiin kauheaa ollu... Lääkäri sanoi, että puudutuksen laitto tekee kaikista häijyintä, mutta ei se juurikaan tuntunu missää. Toisin taas oli sen neulan työnnön kanssa. :/ Se on kyllä ilkeen tuntusta ja vielä ilkeemmän kuulosta, kun se rusto rutisee :/ :x
Mulla tuli sitä mätää sieltä pois, mutta hirveästi se ei vielä helpottanut koska mun toisen puolen poskiontelot on todella turvoksissa. Lääkärikin sanoi, kun katso röntgenkuvaa, että toisessa poskessa ei kierrä ilma yhtään. Nyt sain sit suihketta ja antibioottikuurin ja toivon, että tää pikkuhiljaa alkas meneen ohi...
Enpä ole vielä sairastanutkaan kuin about 3 vuotta... (Minäkö punkteerauskammonen? :whistle: )
 
Sevverta törkeetä oli se nenän puudutus, että mulle ei tehdä sitä enää ikinä. Voin kertoo! :)
Mielummin vaikka synnytän kolme kertaa kuin annan työntää nenääni enää yhtään puudutusneulaa :x .
 
jelly
elämäni tuskallisin kokemus...tuo punkteeraus,vaikka 2 lastakin synnyttänyt.Mulla kuulemma ahtaat paikat tuolla nenässä.Ja rusto kyllä rusahti toisellakin kerralla kun välissä oli 10vrk:n antibioottikuuri.
 
Juu, lääkäri puhukin mulle tuosta leikkauksesta. Menen kyllä siihen mielelläni jos tämä vaiva ei ala nyt näillä konstein ohi menemään! Tämä on meinaa tosi ärsyttävää! :headwall:
Ostin sen sarvikuonon monta vuotta sitten, mutta kun kokeilin sitä kerran, niin se teki vaan jumalattoman paineen poskeen ja päähän! Ikinä ollu sellaista päänsärkyä :/
Lääkäri arvioi, että limakalvot oli silloinkin niin tukossa, että vesi ei päässyt kiertämään vaan pakkautui poskeen ja nii minäkin uskon sille käyneen...
Kaapissa tuo sarvikuono on ollu siitä lähtien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Sevverta törkeetä oli se nenän puudutus, että mulle ei tehdä sitä enää ikinä. Voin kertoo! :)
Mielummin vaikka synnytän kolme kertaa kuin annan työntää nenääni enää yhtään puudutusneulaa :x .
Mulla taas se ei tuntunu oikein missään... Vaikkei sitä puudutus sumutettakaan ollu. Se punkteerausneulan työntö oli kyllä :x Mutta kärsin senkin vielä ihan mielihyvin jos vaan tää vaiva menee sillä ohi!

 
Alkuperäinen kirjoittaja oliko:
muuten millanen kokemus?Tuliko kipeetä?Ja kuinka häjyltä se tuntui?Mulla ongelmia toistuvien tulehdusten kanssa ja ehkä myös tuo sama edessä mutta pelkään niin että varmasti pyörryn.Kauanko se kestää?
Ei kestänyt kauaa, 15min se puudutustikku nenässä ja itse punkteeraus ja huuhtelu sellaiset 10min. (Varmaan jopa vähempikin... )
 
Mulla punkteerattiin 5:n päivän sisään 3 kertaa ja aina yhtä ihanan ilkeästi
ne rustot rusahtelee. Ei se neula samasta kohtaa osu menemään ja lekuri sanoi,
että nopeasti menee kiinni.
Ei mikään herkkukokemus, vaikkei niin sattunutkaan.
Toivottavasti ei tarvi enää mennä moiseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Juu, lääkäri puhukin mulle tuosta leikkauksesta. Menen kyllä siihen mielelläni jos tämä vaiva ei ala nyt näillä konstein ohi menemään! Tämä on meinaa tosi ärsyttävää! :headwall:
Ostin sen sarvikuonon monta vuotta sitten, mutta kun kokeilin sitä kerran, niin se teki vaan jumalattoman paineen poskeen ja päähän! Ikinä ollu sellaista päänsärkyä :/
Lääkäri arvioi, että limakalvot oli silloinkin niin tukossa, että vesi ei päässyt kiertämään vaan pakkautui poskeen ja nii minäkin uskon sille käyneen...
Kaapissa tuo sarvikuono on ollu siitä lähtien.
Mullakin oli just po-tulehdus ja kyllä se sarvikuono alkoi sitten jossakin vaiheessa helpottamaan oloa. Tosin olin jo syönyt pari päivää antibiootteja, että kumpi siihen vaivaan nyt sitten auttoikaan,,,
 
no joo
mulle laitettiin punkteerauksen yhteydessä poskionteloihin ohuet "pillit" joista mätä pääsi valumaan pois ja saatoin suorittaa kotona aamuin ja illoin poskionteloiden huuhtelut kotona.
putket sai olla paikallaan 2 viikkoa ja sitten poistin ne.
 
niina
Rusahdus kuuluu jos lääkäri ei samasta kohti laita neulaa. Joo, viikon välein punkteerataan kunnes erite on kirkasta. Minulle tehtiin 15 kertaa punkteeraus viikon-kahden viikon välein raskausaikana...koko kevät siihen meni :(
 
Mut punkteerattiin lapsena kaksi kertaa ja silloin ei ainakaan ollut kamala kokemus. Äidilleni kuulemma oli, kun vieressä katsoi, kun rusto rusahti. Minä olin tyyni ekaluokkalainen, istuin puudutus-tikut nenässä odotushuoneessa ja muistan senkin, kuinka ihmiset tuijotti. :D
 
Mulla punk. ei ttehnyt kipeää ollenkaan ja vanupuikolla laittoi puudutetta eikä neulalla.. :) raskausaikana se sano et mun pitäs käydä viikottain siellä :O mutta onneks ei sit tarvinnut.. inhottavinta oli just se ääni et kui se rusahti ja se tunne että hampaat tippuu suuhun yläleuasta ku se laittoi sitä vettä, tuli sellanen paineentunne hampaisiin..
 
Ipsu
Lähin ettimään netistä tietoa punteerauksesta ja olipa lohduttavaa kun löysin tälle sivustolle :D ei ainakaan yhtään ennakkoluuloa ja kammoja helpottanu ! itellä toimenpide edessä tässä viikon sisään...
 
umii
Joka kerta, kun on pieniäkin oireita räkäflunssasta tms. kannattaa käyttää Sarvikuono nimistä nenähuuhtelukannua. Se on paljon miellyttävämmän tuntusta kun poskionteloiden huuhtelu, ja sen voi tehdä ihan kotioloissa. Se ennaltaehkäisee tosi hyvin kolmesti päivässä käytettynä poskiontelotulehduksia ja mm. hyvin allergiset ihmiset, astmaiset ja tukkoisesta nenästä kärsivät ihmiset käyttää tota sen kolme kertaa päivässä. Erikoislääkärit suosittelee tota tosi paljon, ja veikkaan että kaikki lääkärit tietää, mistä puhut, kun puhut nenähuuhtelusta. Eli lääkärit ovat myös todenneet tosi päteväksi hoidoksi!

Se on siis sarvikuonon sarven muotoinen muoviastia, johon sekoitetaan yksi mitallinen suolaa (mitta tulee mukana pakkauksessa) kädenlämpöiseen kraanaveteen. Kun suola on liuennut veteen (eli tyyliin noin 5-15min päästä), nojaat vaan pääsi kylpyammeen tai käsienpesualtaan reunalle, asetat Sarvikuonon ohuemman kärjen ylemmäksi jääneen sieraimen suulle ja kallistat sitä niin, että suolavesi pääsee virtaamaan sieraimesta toiseen ja näin lima poistuu toisesta sieraimesta.

Itte aion alkaa käyttää tota nyt eilisen punkteerauksen jälkeen säännöllisesti, koska lääkäri olis mielellään tehny vielä 2 viikon päästä uuden punkteerauksen, jos se luuseinämä mun nenässä ei olis ainakin kolmea kertaa paksumpi kun normaalisti. Ja puudutteluunkin meni yli tunti aikaa. Mulla on nyt siis ollu noin 3kk poskiontelontulehdus ja kolmas antibioottikuuri parin kuukauden sisään alkoi eilen punkteerauksen jälkeen...

Mun mielestä punkteeraus ei ollu kamala, vaikka puudutus ei eka tepsinyt ja tunsin kovaa kipua aina jossain vaiheessa sitä reiän tekoa poskionteloon päin (jonka jälkeen puuduteltiin jälleen kerran lisää, pitemmälle ja syvemmälle, niin että mun kielikin alkoi puutua). Enkä oikeestaan ehtiny siinä sitä luun tai ruston rusahtelua kuunnella, kuuntelin vaan mitä se lekuri höpöttelee ja toivoin, että sitten sen taltan näköisen aseen mentyä lopultakin läpi mun luusta, ei sattuis kun se vahingossa saattais sohasta sinne onteloon sillä työkalullaan... Se inhotti eniten, pelkkä ajatus siitä. Onneks mitään ei käynyt, onneks se oli Mehiläisen paras lääkäri tekemään ton toimenpiteen :D!

Mut tosissaan, suosittelen TOSI lämpimästi Sarvikuonokannua niille, jotka ei halua enää punkteerattavaksi. Tietenkään mä en takaa mitään, koska en oo mikään lääkäri, mutta kyllä tosta pitäis olla huomattavaa hyötyä. Ja löytyy ainakin apteekeista, luulen et myös joistain isoista tavarataloista.
 
Mulla ollut krooninen nuha varmaan kymmenen vuotta ja erilaisia suihkeita ja nyt viimesimpänä keuhkolääkärin rhinocort turbuhale semmonen erittäin hienoa jauhetta lisäksi.Astmapiippu varalla ja nyt tämä poskiontelo ongelma pahentunut vuoden aikana,käytän aamuin illoin nenäkannua lisäksi ja tänään huuhdeltiin kumpikin poskionteli ja vasemmasta tulikin kunnon suksivoiteet.Tätä ennen kerran vasen käsitelty ja viikon päästä uusinta ja eipä tuo ollut kauhiaa tympäsevintä oli olla ne puudutus antennit nenässä ja sanoinkin ihmisille että pitää nämä antennit päivittää kuuluu radiokin paremmin.Toivotaan että auttaa sitten on jos ei muuta operointi joka kuulemma lääkärin mukaan on aika helppo kun pienet rijät tehdään että ei välttämättä ole jälkikipuja saa nähdä.:p
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä