ensihoitaja-koulutuksen pääsykokeet

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
"Riina"
Jos oot hakemassa lähihoitajaksi ja suuntaisit ensihoidon koulutusohjelmaan, olet lähihoitaja tason ensihoitaja, eli voit käyttää nimikettä perustason ensihoitaja ja koulutus on lähihoitaja. Ensihoitaja olet ammattikorkeakoulun jälkeen jossa olet syventynyt ensihoitoon ja tällöin olet hoitotason ensihoitaja.

Lähihoitaja tason ensihoitoon hakemassa ja valintakokeisiin menossa?
Oon ite lähihoitaja ja haen uudelleen suuntautumista aikuispuolelta ensihoitoon eli vuosi lisää opintoja. Myös amkiin olen hakenut ja korkeammalle toki aina pyrin, mutta pohjaksi oli hyvä edes lähihoitaja tason ensihoito niin pääsee kokeilemaan ja oppimaan mitä hoitotason ensihoitajan työ todellisuudessa on.

Eli osaan auttaa lähihoitaja tason kokeista kertoen, sillä amkin valintakoe kutsu tulee myöhemmin keväällä jos tulee.

Valintakoe sisältää siis kuntotestin, kirjallisen kokeen ja haastattelun.

Kuntotesti sisältää cooperin, käden puristusvoiman mittausta, vatsa ja selkälihaksia ja askelkyykkyjä n. 30-50kg lisäpainojen kanssa. Nämä pisteytetään tiettyjen kriteerien mukaan ja lasketaan kuntoindeksi joka on 1/3 valintakokeita.

Kirjallenen koe sisältää anatomiaa, fysiologiaa;verenkierto järjestelmä sekä hengityselimistö. Lääkehoidosta keskeiset käsitteet ja lääkelaskut. Keskeiset kansantaudit.

Haastattelussa olet yksin haastattelijan tai haastatteluiden kanssa ja he testaavat ja arvioivat sinun motivaation tasoa sekä persoonan sopivuutta työhön.

Näistä siis koostuu minun pääsykokeet kun haen aikuispuolelta lähihoitajatasolla, ja olen jo valmis lähihoitaja vammaistyön suuntautuneena. Eroja on varmasti amkiin ja heille jotka eivät ole vielä lähihoitajia lainkaan.

Toivottavasti oli apua ja tsemppiä valintakokeisiin!! Eniten on hyötyä kun on oma itsensä, he kyllä tietävät mitä hakevat ja mitään et hyödy jos filmaat. Jäät jossain vaiheessa kuitenkin jalkoihin jos et ole ollu alusta asti varmasti sopiva alalle tai oma itsesi. Voimia ja tsemppiä! :) rilaaaks! :)
 
vierailija
Päivitetäänpäs tietoja. Itse kävin Helsingissä pääsykokeissa koulutukseen " lähihoitaja, perustason ensihoito". Tähän sisältyi psykologin testit (allekkain kerto, miinus, plus ja jakolaskut. Pieni essee kirjoitus itsestään ynm päättely piirustus ja pähkäily tehtäviä.) ja psykologin haastattelu eli samat kuin normaalissa lähihoitajan testeissä. Ihme kyllä ryhmähaastista ei ollut.
Näiden jälkeen oli opettajan haastattelut sekä kuntotesti. Kuntotestissä käveltiin 12 kg käsipainot käsissä pieni suora ja sieltä kolmanteen kerrokseen, minkä jälkeen tultiin takaisin ja laskettiin käsipainot pois. Siitä suoraan 4 min elvytystä mistä suoraan pinseteillä napsimaan pikkuhelmiä kippoon ja siitä vielä suoraan paarien kanto ja niiden kanssa sai kävellä takaperin ja etuperin ja pyöriä kaikkiin mahdollisiin suuntiin ja kyydissä oli 80 kg paino.
Sitten oli pieni tauko ja siirryttiin lihaskuntoon:
Yhdellä jalalla seisominen silmät kiinni, vatsalihakset, staattinen selkä ja käsien puristusvoima.
Minulle, omasta mielestäni hyväkuntoiselle normaali painoiselle naisen alulle olivat kuntotestit haastavat. Saa treenata, että työssä pärjää.
 

Yhteistyössä