Pitäskös huolestua (polvi sijoiltaan)?

Eli mulla muljahti eilen polvi, hyvin todennäköistä on että se siis käväisi pois paikoiltaan. Se ei sinällään mua huoleta, enemmänkin se on ihan normaalia meikäläiselle.

Mutta onko normaalia että jalkaterä puutuu jos polvi on kipeänä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Ei se ole, jos on yhteydessä itse sijoiltaanmenoon. Kannattaa käydä vilauttamassa lääkärissä. Nimimerkillä: kymmenen sijoiltaanmenoa + yksi leikkaus ja toinen (rakennemuutos) leikkaus edessä.
Mun veikkaus siis on että toi polvi oli osittain sijoiltaan ja palasi sitten heti paikoilleen. Luulisin että toi puutuminen on seurausta siitä, eli joku hermo on puristuksissa tai oli. Mutta siis sulla ei oo tullu tollasta olotilaa?

Aattelin vaan et meneekö ittellään ohi vai pitääkö käydä lääkärissä, jos se ei ookkaan palautunu kunnolla? Huomaanko mä jos se ei ookkaan täysin paikoillan?

Tää on vissiinn eka kerta kun mulla menee polvi, mutta olkapää on menny useesti ja siinä kaikki tuntemukset jälkikäteen on parantunu parissa päivässä.
 
kokenut :/
Mulle sanoivat lääkärissä et yleensä onnettomuuksissa ym. polvi voi mennä sijoiltaa, muuten polviLUMPIO. Itseltä ainakin 5 kertaa käväissyt paikoiltaan. Joskus menee itsestään, pari kertaa joutunut itse laittaa takas. AUTS!
Kyllä huomaat jos ei ole kunnolla paikoillaan, ei sillä voi kävellä! Ja itsellä ainakin jalka sojotti vinoon polvesta lähtien, perh... kipeä!! :kieh:

Eivät mulle osanneet mitään muuta kuin lepoa sanoa, ja särkylääkettä jos kovin koskee!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut :/:
Mulle sanoivat lääkärissä et yleensä onnettomuuksissa ym. polvi voi mennä sijoiltaa, muuten polviLUMPIO. Itseltä ainakin 5 kertaa käväissyt paikoiltaan. Joskus menee itsestään, pari kertaa joutunut itse laittaa takas. AUTS!
Kyllä huomaat jos ei ole kunnolla paikoillaan, ei sillä voi kävellä! Ja itsellä ainakin jalka sojotti vinoon polvesta lähtien, perh... kipeä!! :kieh:

Eivät mulle osanneet mitään muuta kuin lepoa sanoa, ja särkylääkettä jos kovin koskee!
Niin mulle väitti lääkärit 15 vuoden ajan ettei mulla oo voinu mennä olkapää sijoiltaan, kun mä pystyn kuitenkin kättä liikuttaan, kunnes n. vuosi sitten löyty hyvä lääkäri joka uskoi mua ja diagnosoi mulle yliliikkuvat nivelet. Eli menee todella helposti nivelet sijoiltaan, eikä ole kovinkaan kivuliasta koska ovat niin löysät.

Tosaalta turha siis mennä lääkäriin, kun mä osaan ihan itte ottaa särkylääkettä ja lepuuttaminen tulee luonnostaan kun on hiukan arka toi koipi.
 
Jos polvilumpio menee sijoiltaan niin sen kyllä huomaa... Kokemusta on -oli kinttu 3 vkoa kipsissä sen jälkeen. Eri asia jos on joku rakenteellinen juttu jonka takia se tapahtuu usein mutta kyllä sen eka kerran takuulla tuntee nahoissaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=polvi&p_artikkeli=dlk00192
Eli siis mun kannattaa odottaa ainakin viikko ja sit lääkäriin jos ei oo helpottanu? Ja sidettä vois harkita. Ei tuollakaan kyllä sanottu mitään tosta jalkaterän puutumisesta polvivamman yhteydessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Jos polvilumpio menee sijoiltaan niin sen kyllä huomaa... Kokemusta on -oli kinttu 3 vkoa kipsissä sen jälkeen. Eri asia jos on joku rakenteellinen juttu jonka takia se tapahtuu usein mutta kyllä sen eka kerran takuulla tuntee nahoissaan..
Niin ne tosiaan väittää olkapään sijoiltaan menostakin. Mutta mulla menee olkapää sijoiltaan (yleensä) yöllä nukkuessa. Aaamulla vaan huomaa että on hiukan arka olkapää, pahimmillaan saattaa olla hiukan liikerajoituksia. Onneks ei mene kuin ehkä 3-5 kertaa vuodessa. Koskaan ei ole ollut niin kipeä että olisin siihen lääkettä tarvinnut, lepoa vaan.
 
tossuliini
Mulla venähti polvi n. kuukausi sitten omalla pihalla kun kaaduin lumihankeen selälleni, se vaan jotenkin vääntyi enkä käynyt lääkärissä vaan se on ajallaan mennyt paremmaksi, nyt sillä jo pystyy kävelemään suhtkoht hyvin. Mulla oli vaan se että kun jouduin varomaan tota polvea niin vasen jalka rasittui ja kipeni myös. Sinuna kävisin näyttämässä polven kaiken varalta lääkärille vaikka olisikin jo paremmassa kunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Mulla venähti polvi n. kuukausi sitten omalla pihalla kun kaaduin lumihankeen selälleni, se vaan jotenkin vääntyi enkä käynyt lääkärissä vaan se on ajallaan mennyt paremmaksi, nyt sillä jo pystyy kävelemään suhtkoht hyvin. Mulla oli vaan se että kun jouduin varomaan tota polvea niin vasen jalka rasittui ja kipeni myös. Sinuna kävisin näyttämässä polven kaiken varalta lääkärille vaikka olisikin jo paremmassa kunnossa.
Toi on muuten inhottavaa, kun varoo toista jalkaa niin toinen jalka kipeytyy tai sit selkä.

En mä viä tänään mene joskos huomenna ja jos en huomenna niin sit on selvittävä vapun ja viikonlopun yli. Ei toi onneks oo kauheen kipee, turvonnut on hiukan ja ihan täyttä painoa ei kestä eli ontumaan joutuu vähäsen.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Eturistisiteet? Pamahtiko polvi? Tai sivusiteet..
Ei se silloin pamahtanut, tänään aamulla kyllä on napsunut kummallisesti.
No tuossa kuitenkin jotain.. http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/print.php?module=Sport&func=vaiva&location=ylaraaja&ID=40print
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
No tuossa kuitenkin jotain.. http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/print.php?module=Sport&func=vaiva&location=ylaraaja&ID=40print
Toi kondromalasia vois kolahtaa...

Taustalla useita pieniä polvitapaturmia (ts. kaatumisia). Rappusten kulku alaspäin on hankalahkoa, samoin kipeytyy enemmän jos joutuu pitään polvea koukussa.
 
yoorim
Minulla on mennyt oikea polvilumpio 4 kertaa sijoiltaan ja ensimmäisellä kerralla lääkärissä käytiin ja 3 viikkoa oli kepit ja kyllä oli polvi kipeä ainakin pari viikkoa. 3 Viimeistä kertaa olen itse laittanut paikoileen polveni eikä siinä sen kummepia kun ollut aristusta ehkä parisen päivää ja sitten mennyt ohi. Kumpainenkin polvi naksahtelee (polvilumpio pois paikoiltaan ja takaisin) ja joskus ne ovat harmittomia, mutta joskus taas erittäin maukkaan kipeitä eikä voi kävelläkkään kunnolla. Synnynnäisesti polvikuopat liian matalat ja polvet sivussa joten siinä syy miksi menee paikoiltaan, mutta ei se ole hauskaa.
Kun olin pieni minulla meni olkapäät, kyynerpäät ja ranteet paikoiltaan myös, nivelet liian löysät, mutta nyttemmin ei ole mennyt, ainoastaan silloin jos itse laitan paikoiltaan (olkapäät) mikä ei todellakaan ole järkevää. Olen siis nyt 17 vuotta.
 
yoorim
Lisäisin tuohon edelliseen pitkään listaukseeni vielä, että olen tästä vaivasta huolimatta liikunnallinen, harrastan telinevoimistelua, kuntosalilla käyntiä ja muuten käyn koiran kanssa lenkillä ja pyöräilen, painoa on 5 kiloa liikaa mikä vaikutti ennen enemmän kun nyt sillä polven paikallaan pitävät lihakset vahvistuneet, mutta käytän silti polvitukia telinevoimistelussa. Urheilen ja pelaan kavereiden kanssa ja haavereita sattuu ja sitten ollaan hetki hiljaa itkien ja kohta jatketaan, en anna vaivalleni valtaa, mutta yritän olla varovainen, mutta ei sitä aina muista ja kappas! En halua antaa itseni olla ja antaa vaivan pahentua, sillä en halua vuode potilaaksi liian aikaisin ja yritän pitää itseni liikkeessä ja polveni kunnossa! :)
 
anitta.erenius@kotiportti.fi
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Eli mulla muljahti eilen polvi, hyvin todennäköistä on että se siis käväisi pois paikoiltaan. Se ei sinällään mua huoleta, enemmänkin se on ihan normaalia meikäläiselle.

Mutta onko normaalia että jalkaterä puutuu jos polvi on kipeänä?
Minulla venähti Polvi pois paikaltaan.
Ei ole kipua. Mikä hoidoksi
 
B
kävi kamala pamaus ja rutina.huusin tytärtä kun vauva sylissä et tulee äkkiä.olin menossa nukuttaa.polveen siis sattui. se on nyt turvoksissa ja punainen en tiedä onko sinertävä.pystyn jotenki kävelee mutta kun asetun alkaa kipu viiltää. ajattelin odottaa aamuun ja jos kykenen ma asti...kellään kokemusta ? siis onko tuo palautunu paikalleen kun kykenen astumaan? koukistaa en uskalla :( oli ihan hysteerinen olo.kaikki itki ..ku ei aikuinen osannu hillitä itteesä
 
gfhjfi
Olin juoksemassa ja yhtäkkiä vasen polveni meni niinkuin taakse, sen jälkeen se sattui hetken oikein paljon ja nyt tunnin päästä se sattuu kävellessä sekä välillä tulee semmoinen äkkinäinen kipu jos jalka liikahtaa väärään suuntaan. Eli mitä pitäisi tehdä?
 

Yhteistyössä