8v tytön korvalävistys pahasti tulehtunut,lääkäriin?

  • Viestiketjun aloittaja Äippä
  • Ensimmäinen viesti
auts
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Minä antaisin korun olla siinä, että mätä pääsee pois. Puhdistelisin tehokkaasti ja katsoisin tilannetta huomenna uudelleen.
Tää vois ehkä olla hyvä, muuten varmaan menee umpeen. Mut mä ehkä silti soittaisin, koska en tiedä mitään noista.
 
vieras
Pahin virhe on ottaa koru pois!!! Haava "menee umpeen" ja tulehdus jää sinne ihon alle. Pahimillaan tulee verenmyrkytys. Olisi kannattanut hoitaa paremmin, ei se yhdesä päivässä noin pahaksi mene.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Minä antaisin korun olla siinä, että mätä pääsee pois. Puhdistelisin tehokkaasti ja katsoisin tilannetta huomenna uudelleen.
Tää vois ehkä olla hyvä, muuten varmaan menee umpeen. Mut mä ehkä silti soittaisin, koska en tiedä mitään noista.
Soittaminen on ihan hyvä tapa saada asiantuntijan arvio. Mutta ihan oikeasti, jos lävistys rupeutuu tai alkaa kasvaa umpeen, jää mätäpatti korvanlehteen ja saattaa kestää kauan, ennen kuin paranee. Korua pitkin möhnö pääsee pois.
 
Ap
Unohdin hätäpäissäni mainita että ei ole uusi lävistys. On jo vuoden vanha. On kuulemma ollut jo vähän aikaa kipeä mutta tyttö ei ole uskaltanut kertoa. Nyt saa mennä reikä umpeen.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Unohdin hätäpäissäni mainita että ei ole uusi lävistys. On jo vuoden vanha. On kuulemma ollut jo vähän aikaa kipeä mutta tyttö ei ole uskaltanut kertoa. Nyt saa mennä reikä umpeen.
Hoitakaa ensin tulehdus pois.
 
Kannattaa soittaa lääkärille.

Lävistyksen hoito ohjeeksi ainakin mulle on annettu, että jos tulehtuu niin korua EI saa ottaa pois, vaan tuölehdus hoidetaan ensin pois. Tehdään suolaliuosta (muistaakseni teelusikallinen merisuolaa ja desi vettä, suhteet voi heittää kun kirjalliset ohjeet hukkunut ajat sitten) jolla tulehdusta huuhdellaan (esim. korvanlehteä missä tulehdus on voi liottaa laakeassa kupissa tai sitten kostuttaa paperia liuoksessa ja sivellä sillä ).
 
auts
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Minä antaisin korun olla siinä, että mätä pääsee pois. Puhdistelisin tehokkaasti ja katsoisin tilannetta huomenna uudelleen.
Tää vois ehkä olla hyvä, muuten varmaan menee umpeen. Mut mä ehkä silti soittaisin, koska en tiedä mitään noista.
Soittaminen on ihan hyvä tapa saada asiantuntijan arvio. Mutta ihan oikeasti, jos lävistys rupeutuu tai alkaa kasvaa umpeen, jää mätäpatti korvanlehteen ja saattaa kestää kauen, ennen kuin paranee. Korua pitkin möhnö pääsee pois.
Se on ihan totta! Koru vaan korvaan. Mieluiten tietty mahdollisimman vähän allergisoivaa ainetta ja semmonen nappi vaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Unohdin hätäpäissäni mainita että ei ole uusi lävistys. On jo vuoden vanha. On kuulemma ollut jo vähän aikaa kipeä mutta tyttö ei ole uskaltanut kertoa. Nyt saa mennä reikä umpeen.
Hoitakaa ensin tulehdus pois.
No tää ap otti sen korun jo pois... huoh....
 
vieras
Kun haava kerta on tumma, oliko siinä joku nikkeli koru???!! Nyt samantien hyvin desinfioit korun, ja laitat paikalleen!! Hopea koru, tai jos löytyy titaaninen on vielä parempi.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun haava kerta on tumma, oliko siinä joku nikkeli koru???!! Nyt samantien hyvin desinfioit korun, ja laitat paikalleen!! Hopea koru, tai jos löytyy titaaninen on vielä parempi.
Eipä kultakaan ole kielletty ;)
 
sabrina
sinuna veisin heti lääkäriin. mulla on pienenä ollu sama homma. eli korvareiät tulehtu ja ne piti puhkoa kirurgiveitsellä :( mutta nyt mulla on uudet onnistuneet ja terveet reiät korvissa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja sabrina:
sinuna veisin heti lääkäriin. mulla on pienenä ollu sama homma. eli korvareiät tulehtu ja ne piti puhkoa kirurgiveitsellä :( mutta nyt mulla on uudet onnistuneet ja terveet reiät korvissa.
Poistettiinko sinulta korut tulehduksen vuoksi? Vai miksi piti puhkoa?
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Laitoin se takaisin jo. Ihan hopeinen rengas on.
Puhdistele ja huuhdo suolavedellä. Suolavesi viilentää ja helpottaa korvan kuumotusta. Jos alkaa kerääntyä koruun karppaa, liota pois, vaikka ihan suihkussa.
 
sabrina
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja sabrina:
sinuna veisin heti lääkäriin. mulla on pienenä ollu sama homma. eli korvareiät tulehtu ja ne piti puhkoa kirurgiveitsellä :( mutta nyt mulla on uudet onnistuneet ja terveet reiät korvissa.
Poistettiinko sinulta korut tulehduksen vuoksi? Vai miksi piti puhkoa?
positettiin äidin kanssa juuri sen tulehduksen ja mädän vuoksi. oli jo niin pahasti tulehtunu. olin juuri saman ikäinen ap:n tytön kanssa silloin kun minulta puhkottiin ne korvat eli 7-8-vuotias.
 
Vieras
Mein tytöllä oli 5 kk korvanlehdet tulehtuneet, kun erehdyin antamaan tytölle oikeat korvikset. Kyllä niitä putsattiin ja desinfioitiin, mikään ei auttanut. Yhtään päivää eivät terveet olleet. Kunnes minäkin otin tytöltä korvikset pois, enkä laittanut takaisin. Reiät umpeutuivat päivässä, ja tulehdus parani muutamassa päivässä. En tiennyt ettei korviksia saisi pois ottaa, mutta ainakaan meillä ei tulehdus jäänyt muhimaan korvalehteen vaan parani tosi nätisti ja nopeasti. Ja uusia läpireikiä ei kyllä tule ennen kun tyttö aikuinen ja ottaa mahdollisesti itse!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja sabrina:
positettiin äidin kanssa juuri sen tulehduksen ja mädän vuoksi. oli jo niin pahasti tulehtunu. olin juuri saman ikäinen ap:n tytön kanssa silloin kun minulta puhkottiin ne korvat eli 7-8-vuotias.
Auts... ei takuulla ollut mukavaa. ehkä, siis nimenomaan ehkä korujen jättäminen korviin olisi auttanut. Mutta pääasia, että korvat pysyivät päässä =)
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mein tytöllä oli 5 kk korvanlehdet tulehtuneet, kun erehdyin antamaan tytölle oikeat korvikset. Kyllä niitä putsattiin ja desinfioitiin, mikään ei auttanut. Yhtään päivää eivät terveet olleet. Kunnes minäkin otin tytöltä korvikset pois, enkä laittanut takaisin. Reiät umpeutuivat päivässä, ja tulehdus parani muutamassa päivässä. En tiennyt ettei korviksia saisi pois ottaa, mutta ainakaan meillä ei tulehdus jäänyt muhimaan korvalehteen vaan parani tosi nätisti ja nopeasti. Ja uusia läpireikiä ei kyllä tule ennen kun tyttö aikuinen ja ottaa mahdollisesti itse!
No voi vit... Eli kannattaako nyt ottaa pois se vai ei?
 
Miä
Taas kerran.. Jos se lävistys tulehtuu, sitä korua ei oteta pois. Huuhdellaan vedellä, suolavesi käy kanssa, suihkussa se parhaiten onnistuu. Ja tarkistetaan ettei koru allergisoi. Sitä korua ei räplätä sormilla eikä pyöritellä. Siihen ei tartte lotrata kaikenmaailman desinfiointiaineita. Ja korvaan voi muuten tulla finni, se se vasta kipeä on siinä korviksen kohdalla :/ Näiden jälkeen jos se ei näytä paranevan niin lääkäriin..
 

Yhteistyössä