+ Vastaa ketjuun
Näytetään tulokset 1 - 25. Osumia 55
-
05.05.08, 01:12 #1
Ärtynyt paksusuoli. Voiko olla ilman vatsakipuja?? Jos muita oireita...(sis. yöks juttuja)
Itsellä probleemaa tuon suolen toimimisen kannalta oikein urakalla. Ulostaessa tulee kirkasta verta ja tosiaan vessassa saa ravata joskus monta kertaa päivässä ja välillä jos ollaan esim. reissussa ei maha toimi moneen päivään.
Tuon verenvuodon vuoksi on paksusuoli tähystetty ja vatsan ultraäänikin tehty, ainoastaan pieniä pukamia oli löydöksenä.
Mutta oikeastaan tuon tähystyksen jälkeen se suoli vasta oikein äityikin eli monta kertaa saa päivässä käydä vessassa ulostamassa limaa ja vetistä ilmaa veren kera...
Lekuri sanoi, että mitään paksunsuolen syöpään viittavaa ei pitäisi olla ja verenvuotoa selittävää on ainoastaan nuo pukamat, mutta voisiko olla kuitenkin ärtyntyt paksuuoli, joka todellakin ärtyi entisestään siitä tähystyksestä.
Onko kenelläkään ärtynyttä suolta ja voiko oirehtia ilman kovia vatsakipuja esimerkiksi ko. oirein?
-
-
05.05.08, 01:19 #2
Ah ihanaa, kohtalotoveri. Olen googletellut aihetta ja voi oirehtia ilman vatsakipuja, muutkin suolistosairaudet voi oirehtia pelkällä verenvuodolla. Vähän kinkkinen juttu. Mun siskolla on Chronin tauti ja sille on tehty lukuisia leikkauksia, paljon korjausleikkauksia eikä niistä lopulta ollut mitään hyötyä, nykyään sillä on avanne. Eli itse toivon, että verenvuoto on myös raskauden aikaista pukamavaivaa ja jos sen jälkeen vielä jatkuu, en aio lähteä tähystyksiin sorkittavaksi mikäli vaiva ei hengenvaarallisesti pahenisi ja sitä vaatisi. Juoksenpahan sitten 20krt päivässä vessassa. Nyt tässä luovan paastopäivän jälkeen on saanut illan olla rauhassa.
-
05.05.08, 01:21 #3
Joo ja mulle se kirurgi sanoi, että yleensä tuo verenvärinen eli kirkas veri ei ole hälyyttävää.
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn
-
05.05.08, 01:22 #4
Eräällä ystävättärelläni todettiin joskus muutamia vuosia sitten ärtynyt suoli - oli sillä joku ihan virallinenkin nimitys mutten nyt juuri saa sitä päähäni. Hänellä ei oirehtinut ilman kipuja, vaan valitti ettei kunnon särkylääkkeetkään meinanneet kunnolla aina tehota, joskus oli parempia päiviä ja sitten taas yllättäen iski kovat kivut. Sen enempää en osaa sanoa, enkä asiasta tiedä. Itse toisaalta voisin verisen vuoden yhdistää ennemmin pukamiin kuin ärtyneeseen suoleen... Tiedä sitten sitä varmaksi sanoa.
-
05.05.08, 01:25 #5emmaVierailija
Mulla myös ärtynyt paksusuoli ja usein reagoi pelkällä vessassa juoksuttamisella.. raivostuttava ja joskus jopa sosiaalisesti rajoittava vaiva, mutta ei onneksi vaarallinen.
Jaksamista teille molemmille!
-
05.05.08, 01:26 #6
Pakko kysyä, että tekeekö sulla sitä että oikasti ei uskalla edes pieraista ilman, että menee pöntölle?? Muuten olisi housupyykki
Alkuperäinen kirjoittaja emma
-
05.05.08, 01:29 #7
Vastaan hänen puolestaan, että välillä ja on jopa jouduttu housupyykille
Alkuperäinen kirjoittaja Lynx
-
05.05.08, 01:30 #8
Onko sulla stressiä? Mulla oli hirveä stressi koko alkuvuoden ja mietin, josko se laukaisi tämän vaivan.
-
05.05.08, 01:33 #9
No joo, mä olen ihminen joka stressaa kaikesta ja aina noin niinkuin hyvässä ja pahassa :/
-
05.05.08, 01:34 #10vaivainenVierailija
Mulla on ollut vuosia vatsa sekaisin. Lääkäriin en ole mennyt... Mulla on stressivatsa. Aina kun tiedossa jotain normaalista poikkeavaa tai kun lähdetään tien päälle enkä tiedä koska seuraavan kerran pääsen vessaan, vatsa oikein hurjistuu
Ennen lähtöä saan juosta monta kertaa ja silti tuntuu, että jotain vielä jäi... Voi voi, monet kerrat on tullut puskaan juostua, kun esim. mökkitiellä ei vessoja ole. Kun tiedän mistä vessan hädän hetkellä löydän, nou hätä. Psyykepohjaista siis.
Maitohappobakteerit auttavat hieman.
-
05.05.08, 01:34 #11vierasVierailija
Samoin mulla jotain ei kyllä ole tutkittu. kun takin vedän päälle pakko lähteä vessaan tai ainakin yrittää jotain tehdä. Nopeasti myös täytyy vessaan päästä kun tarve vaatii. Yleensä ei toimi lainkaan ja käytän Laxoberonia niin toimii kerran päivään kamalien ruplatusten kanssa. Myös syötyä kuuluu kauheaa ruplatusta ja pukamatkin vuotaa.
-
05.05.08, 01:36 #12
mun mielestä oireet kuulosti haavaiselle paksusuolelle ennemmin kuin ärtyneelle...
mut tiä näit sit tälläi
-
05.05.08, 01:38 #13
Näkyiskö tuo tähystyksessä? Mulle ei ainakaan siitä mitään mainittu. Tosin menen kuulemaan koepalojen vastauksia ja sen tähystyksen vastausta ensi viikolla. Itse tähystystoimenpiteen tehnyt lekuri ei mistään mitäään maininnut, muutakuin että kasvaimia ei näkynyt.
Alkuperäinen kirjoittaja Scarred
-
05.05.08, 01:38 #14
Noita on vaikea erottaa toisistaan. Kuten esim. haavaista paksusuolta Chronista. Oireet kun on samantyylisiä ja voi olla samanlaiset missä tahansa noista ja jollakin useampi oire, jollakin vaan se yksi..
Alkuperäinen kirjoittaja Scarred
-
05.05.08, 11:30 #15AnniHelenaVierailijaSikäli riskeeraat terveytesi jos sinulla onkin Chronin tauti tai ulseratiiviinen koliitti ja et tutkituta itseäsi (eli säännöllinen tähystys). Näitä tauteja sairastavilla on moninkertainen riski sairastua suolistosyöpiin.
-
05.05.08, 13:09 #16syysäippäVierailija
Emilyn
Se on Crohnin tauti, ei Chronin! Itselläni on tuo tauti ja totean vaan, ettei se todellakaan googlettamalla ratkea! On tosi vaarallista jättää selvittämättä, jos on pieninkään epäily, että kyseessä voisi olla vakava suolistosairaus. Mitä aikaisemmin tauti huomataan, sitä helpompaa sen hoitaminenkin on. Mutta hoitamattomana se pääsee helposti etenemään niin, että seurauksena voi olla isot leikkaukset ja avanne.
Sekä crohn että paksusuolen tulehdus kulkevat suvuittain, joten jos siskollasi on ko. tauti, olisin jo huolissani. Samoin taudit usein puhkeavat raskauden hormonimuutosten seurauksena, joten sitä paremmalla syyllä: tohtorille kipi kipi. Se, että juokset 20 kertaa päivässä vessassa, ei varmasti tee hyvää raskaudellesi. Nämä asiat kertoo myös google, jos ne haluaa sieltä huomata!
Toivottavasti kyse ei ole kohdallasti mistään vakavammasta!
-
05.05.08, 13:25 #17tottumus toinen luontoVierailija
Tiedättehän, että crohnikot eivät siedä mitään toksiineita, myrkkyjä - tässä se tärkeä juttu, joka kannattaa lähettää heillekin, jos ei ole sattuneet näkemään vielä:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3610665.stm
Siis luomumaito on puhtaampaa kuin vesi, sillä ympäristömyrkyt ovat jääneet lehmän maksaan. Käsikauppalääkkeitä ei pidä käyttää ollenkaan, sillä lääkärin täytyy ehdottomasti tietää, mitälääkkeitä henkilölle määrää - ei ainakaan natriumlauryylisulfaattia sisältäviä lääkkeitä saa käyttää ollenkaan, sillä ne aiheuttaa monille terveillekin limakalvorakkuloita.
-
05.05.08, 15:08 #18crohnikoilleVierailija
Kaikkimuuntogeeniset ainekset kannattaa ottaa suurennuslasin alle - eikä kokeilla mitään uutuuksia summassa. Luomuliha on crohnikolle turvallisin vaihtoehto ja luomukananmunat, mutta ei luomukerma, sillä siinä on karrageenia, joka aiheuttaa tulehdusta (koe-eläimille ainakin...)
Luomusoijasta en tiedä, mutta ne muut...:
http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article39843.ece
-
05.05.08, 15:48 #19huoletonVierailijaMahkiouun ei pidä koskaan ottaa mitään kipulääkettä, mutta tietysti ruokakin vaikuttaa paljon - sellaiset pois, mistä suoli ärtyy:
Alkuperäinen kirjoittaja Wendie
http://www.ipaa-yhdistys.fi/forum/viewtopic.php?f=1&t=45
-
07.05.08, 00:24 #20
Do diin. Avauduin tänään neuvolassa ja ensi viikolla käyn lääkärissä joka todennäköisesti pistää lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta th arveli että tähystystä ei tehdä raskausaikana enkä sitä todellakaan muuten halua, kun voi ensin katsoa ainakin verikokeista jne.
Ruokavaliosta sen verran, että itse olin koko aamupäivän syömättä (neuvola oli päivällä ja siihen mennessä jo kahdeksan vessareissua) Sitten söin salaattia, jossa pelkkää lohta, jäävuorisalaattia ja kurkkua. Ei tarvinnut juosta vessaan. Kävin eilen suklaatehtaalla ja simaakin oli vielä kaapissa - ei hyvä juttu näin iltaa ajatellen
Huomenna aion töissäkin syödä evääksi pelkkää banaania, katson kuinka elimistö toimii seuraavina päivinä kun ruokavaliossa ei ole mitään muuta kuin täysin aitoja luonnontuotteita eli puoli paastolla nyt menen. Että oli ihana iltapäivä kun tartti käydä vain kerran wcssä. Illalla sitten ärsyyntyi kun söin/join turhia.
-
07.05.08, 00:37 #21
Täällä kanssa yksi ongelmavatsainen. Mulla on ollu vuosikaudet sellanen ongelma et on todella herkkä vatsa. Reagoin stressiin , ruokavalion muutokseen yms niin et vatsa menee sekaisin. Ruoka-aine allergioita löytyy, ei tosin maito tai keliakia onneksi. Usein kuitenkin vatsa menee sekaisin ihan kotonakin ilman selvää syytä.
Olen valitellut sitä välillä lääkärissä, mutta kun selviää että on ruoka-allergioita on se sitten kuitattu että pidä ruokavalio kunnossa. No joo.... Pahimmillaan on ollut muutaman kuukauden niin et säännöllisesti päivällä joka päivä tullut reippaasti ripulointia ja aika rajusti. Joskus tulee myös kirkasta verta mukana, vaan harvemmin.
En jaksa enää valittaa lääkärissä. Olen jo oppinut että mukana on aina joko hiilitabletteja tai Imodiumia, riippuu sitten miten rajusta oireesta on kyse et kumpaan turvaudun
-
07.05.08, 01:32 #22syysäippäVierailija
Emilynille
Hyvä kun selvittelet asiaa!
Mulla on siis tuo crohn ja se on ollut jo vuosia oireeton tuon scd-ruokavalion ansiosta. Eli lyhyesti: ei pitkäketjuisia, ns. monimutkaisia hiilihydraatteja ollenkaan, vaan vain helposti sulavaa. Löyty netistä myös suomenkielistä juttua. En halua tyrkyttä pinkopäänä mitään ruokavaliota tai teoriaa lisäaineista tai lisäaineettouudesta, mutta tästä oli tosiaan merkittävä apu. Kortisonikuurit, edes hevosannoksina eivät auttaneet. Parasta oli, että röntgenkuvalla todetut suolen muutokset olivat parantuneet ja ovat olleet sitä siitä asti, eli noin 7 vuoden ajan! Tautini ei oireillut edes raskausaikana eikä synnytyksen jälkeen, joka on toinen riskikohta hormonimuutosten vuoksi.
Hyvä kun asiaa selvitellään, koska jos suoli pääsee huonoon kuntoon, niin ravintoaineiden heikosta imeytymisestä on taatusti haittaa myös vauvan kehitykselle plus että voit itse varmasti paljon paremmin kun ravintoaineet imeytyy. Tuo banaani on hyvä juttu, se on "sallittujen listalla", samoin esim. porkkana ja kukkakaali, ja sellaiseen rauhoitusruokavalion kuului kanakeitto jota tehtiin puhtaasta kananlihasta ja porkkanasta, tarvittaessa soseena, niin vatsan ei tarvitse työskennellä liikaa ruokaa pilkkoessaan. Esim. peruna ja jauhot eivät ole sallittuja.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla millä ruuilla saat suolen rauhoittumaan, ei tarvitse noihin massiivisiin lääkityksiin mennä. Mulla ei kokenut gastroentrologi ollut uskoa, että kortisoni ei "muka" tehoa ja että tämä ruokavalio tehosi. Mutta nyt uskoo...!
-
07.05.08, 02:03 #23
Tästä löytyi aika hyvä http://fi.wikipedia.org/wiki/SCD
Edellinen kirjoittaja just pistikin siitä.. selkeästi oli maha parempi kun söi pelkkää salaattia.
Toisaalta nuo oireet kuulostaa luontevilta kun ajattelee, miten paljon ihmisten ruokavaliossa on sellaista mikä siihen ei "oikeasti" kuuluisi. Etenkin jos käyttää paljon valmisruokia. Meillä ei niitä juuri käytetä mutta ainahan sitä tulee kuitenkin jotain turhaa syötyä välillä, ns. ei niin "puhdasta". Syysäippä - olen aina kannattunut luomuruokavaliota ja mahdollisimman ei-lisäaineellista, tämä vaan lisää kantaani siihen
Popsitaas nyt porkkanaa tämä viikko ja jos homma vaikka lähtisi hoitumaan..
-
07.05.08, 02:05 #24
Luettavaa aiheen kanssa painiville löytyi lisää
http://www.scd-fi.info/3testimonials/default.html
-
07.05.08, 02:07 #25vierasVierailija
Mulla todettu ärtynyt suolisto oireyhtymä. Dg loppujen lopuksi asiantuntijan vastaanotolla helppo (nimimerkillä ramppasin kuukausia terveyskeskuksessa) kun poissuljetaan ne muut vakavammat vaihtoehdot ja se onnistuu ihan labrakokein. Verenvuoto ei käsittääkseni kuulu vaivaan. Tai silloin ainakin tähystys tarpeen. usein puhutaan tästä sairaudesta vain pikaisen vessakäynnin tarpeena ja ripulina, mutta oirehan voi olla toiseenkin suuntaan eli ummetust ja ilmavaivoja.
Tykkää
Tilaa uutiskirje
Markkinat
Horoskooppi
TV-Maailma
Blogit
Kerhot

Lainaa

Puritko lapsuuden traumasi juuri esikoiseen?
Tänään, 15:09 Mitäs nyt?