*

B12- vitamiinin puute??
+ Vastaa ketjuun
Näytetään tulokset 1 - 22. Osumia 22

Ketju: B12- vitamiinin puute??

B12- vitamiinin puute??

Mun äidillä on todettu nyt tällanen ja hänen äidillään on myös sama todettu noin 15.vuotta sitten. Eli periytyvää näyttäs olevan.....
    Mä oon niin kypsä tämän suvun periytyviin sairauksiin ja yllätys näköjään mä perin ne myös. Argh.....
    Ajattelin, et jos tän sais hypättyä yli.....eli yritän syödä terveellisesti ja alotin syömään beroccaa. Mut minkäs sille sit voi jos se b-vitamiini ei imeydykkään mun elimistöön. Että mua stressaa.... :/

Jos vitamiini ei imeydy suolistosta, silloin ne voi lyödä piikkinä..

Viblsp
    Vierailija
    http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/238347.shtml
    Valmistetta tulisi käyttää B12-vitamiinin puutostilan hoitoon vain, jos puutos johtuu ravitsemuksellisista syistä. Valmiste ei ole tarkoitettu käytettäväksi B12-vitamiinin puutostilan hoitoon potilaille, joilla on atrofinen gastriitti, ileumin tai haiman toimintahäiriö, B12-vitamiinin imeytymishäiriö ruoansulatuskanavassa tai mahalaukun sisäisen tekijän (ns. intrinsic factor) puutos.

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton
    Jep, mun äiti ja mummo saa piikkinä b-12 vitamiinia. Ja mä en sitä halua...en. :o

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen
    Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton
    Jep, mun äiti ja mummo saa piikkinä b-12 vitamiinia. Ja mä en sitä halua...en. :o
    No, tarvii kai sinun alkaa tsemppaamaan. Jos siis on imeytymishäiriö, niin eipä siinä kai muuta auta. Mutta no, onhan sulla vielä toivoa, ei ne nyt automaattisesti kaikki periydy, vaikka siltä tuntuu, että kaikki olet saanut.

Mulla on muuten myös melkoinen sukurasite, noiden tautien suhteen molempien vanhempien puolelta, luulen että tule olemaan melkoinen lääkecoctail, jos kaikki onnistuisin saamaan.

pohjantähdenalla
    Vierailija
    Mullakin tuota tutkittiin,mutta ainakin vielä ei ole tuota puutostilaa. Onneksi.

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla
    Mullakin tuota tutkittiin,mutta ainakin vielä ei ole tuota puutostilaa. Onneksi.
    Miten sulla tätä osattiin epäillä? Mitä oireita? Mun äidillä puutu kädet ja jalat.

pohjantähdenalla
    Vierailija
    Miten sulla tätä osattiin epäillä? Mitä oireita? Mun äidillä puutu kädet ja jalat.
    Mulla puutuu myös kädet ja jalat,särkee, nivelet kipeenä,voimattomuus lihaksissa.. todettiin lieväasteinen krooninen gastriitti ja keliakia. Nämä siis ovat kilpirauhasvian rinnalla. Särkyjen osalta on n. 3kk tutkimukset lopetettu,jos johtuisikin vain ruokavaliosta.

pohjantähdenalla
    Vierailija
    Onko sulla sitten kans tuohon viittaavia oireita?

Jos puutoksen syy on siinä, ettei vitamiini imeydy niin silloin ainut hoito on juuri tuo pistoshoito muutaman kuukauden välein.

Onko sulla sitten kans tuohon viittaavia oireita?
    Mulla joskus puutuu sormet, ei muuta. Luin eilen, että B12-vitamiinin puute aiheuttaa muistihäiriöitä ja niitähän mun äidillä ja mummolla on. Ehkä mullakin jonkin verran....no, johtuuko sitten 4 lapsen äitinä olemisesta...heh. enpä tiedä...

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja hömppö
    Jos puutoksen syy on siinä, ettei vitamiini imeydy niin silloin ainut hoito on juuri tuo pistoshoito muutaman kuukauden välein.
    Eli mun äidillä on sitten just toi imeytymishäiriö, kun saa piikkejä. Mut
    mietin tässä sitä, kun mun äiti syö todella ykspuolisesti....ei kalaa, eikä lihaa ollenkaan. Ei ole huolehtinut vitamiinien saannista ikinä. Niin voisko olla syy siinä.

mietin tässä sitä, kun mun äiti syö todella ykspuolisesti....ei kalaa, eikä lihaa ollenkaan. Ei ole huolehtinut vitamiinien saannista ikinä. Niin voisko olla syy siinä.

Yleensä tuohon pistoshoitoon ei lähdetä, jos syy on ruokavaliossa mutta ehkä poikkeuksiakin löytyy. Yleensä tuo pistoshoito aloitetaan juurikin imeytymishäiriön vuoksi jolloin mikään ruokavalio ei korjais vitamiinin puutostilaa. Tuo pistoshoito annetaan muutaman kuukauden välein ja on elinikäinen hoito.

Yleensä tuohon pistoshoitoon ei lähdetä, jos syy on ruokavaliossa mutta ehkä poikkeuksiakin löytyy. Yleensä tuo pistoshoito aloitetaan juurikin imeytymishäiriön vuoksi jolloin mikään ruokavalio ei korjais vitamiinin puutostilaa. Tuo pistoshoito annetaan muutaman kuukauden välein ja on elinikäinen hoito.
    Mutta eikö siis tuo pistoshoito toisi yliannostuksen riskin, jos ei ole imeytymishäiriötä. Meinaan, voihan sitä joku vahingossa alkaakin syömään sellasta ruokaa, josta saa runsaasti sitä vitamiinia jota on pistetty. Ja kun vitamiinit kuitenkin voi olla melko pahastakin, jos niitä on liikaa kehossa.

Mulla on todettu B12-vitamiinin imeytymishäiriö. Kukaan ei vaan koskaan kertonut, mitä väliä sillä on. Nyt siis kuulin ekaa kertaa tässä ketjussa että esim sormien puutuminen voi johtua siitä.
    Mulle ei kyllä kukaan myöskään ehdottanut piikitystä, eli näin sen näkee, kuinka hyvin yksityinen lääkäriasema toimii

vieras
    Vierailija
    luitko ap ton vispilän linkin?
    eli beroccaa ei tulis käyttää....

en sit tiiä onko siitä harmia jos sulla ei ole sitä vielä todettu...

Vanha äiti
    Vierailija

B-12 vitamiinin puute

Beroccan käyttö on turhaa, jos kyseessä on B12-vitamiinin imeytymishäiriö, suun kautta annettavat eivät silloin imeydy lainkaan.

Injektiona annettu B-12 vitamiini ei siis imeydy suolesta, vaan vapautuu muuta kautta. B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joten sitä ei voi saada liikaa, eikä sen yliannostuksesta ole vaaraa.

B12-vitamiinin puutteen muina oireina ovat väsymys, siis totaalinen väsymys, joka ei mene nukkumalla ohi. Tälläinen väsymys altistaa helposti myös masennukseen ja vaikeuttaa keskittymiskykyä ja muistitoimintoja. Lisäksi haavaumat suussa ja arkuus ikenissa, kielessä, eipä pysty syömään chipsejä eikä näkkileipää, samoin mausteiset ruoat aiheuttavat kipuja, lapsena mulla oli usein vatsakramppeja. Rauta-arvot putoavat myös tosi helposti alas, jollei pidä yllä B12-vitamiinitasoaan.

Mulla on ollut syntymästä asti B12-vitamiinin imeytymishäiriö eli Gräsbeckin-Imerslundin oireyhtymä. Saan nykyisin (50 v) Cohemin Depot 1 ml pistoksia lihakseen kerran kuukaudessa, eikä ole pahempia oireita.

Huomasin vaan taas olevani tavallinen kuolevainen, kun yhteensattumien vuoksi tulikin 2 kk:n väli, ja hbl putosi normaalista 123-135 lukemasta 104:ään. Väsynyt olinkin ollut, mutta pistin sen pelkästään vanhastaan B12-vitamiinin piikkiin. Nyt kestääkin kerätä taas voimia, sillä ei se rauta-arvo niin helposti palaudu.

B-12 vitamiinin tasosta kannattaa pitää huolta, sillä puutteesta aiheutuneet neurologiset oireet eivät korjaudu (vapina, puutuminen).

Neurologinen
    Vierailija

Kädet/jalat puutuvat

Jos raajat puutuvat pitäisi ensin tutkia, onko kyseessä neurologinen häiriö.
    Joka aiheuttaa fysiologisen häiriön. Ja sitä kautta paljon muita häiriöitä.

Vierailija123
    Vierailija

1tölkki

energia juomaa vaan viikkoon. loppuu se vitamiinin puute!

sari
    Vierailija

anemia ja b12 puutos

mulla meni pahan anemian puolelle (hb80) sairauksien vuoksi, ja nyt diagnoosina refluksitauti ja b12 puutos, meilläkin on sitä suvussa ja voipi johtua myös reumasta, saan piikitys hoidot onneksi, kamalat krampit öisin, ei pysty nukkuun, huimaa, tukka lähtee ja aivan älytön voimattomuus ja väsymys. aina olen rautakuureja syönyt mutta noin pahaksi ei ole mennyt, ja punasolujakin tiputettu jo 100hb kun oli, no nyt ei vaikka monesti pyysin,kävin gastroskopiassa ja nuo todettiin ja vielä on kolposkopia edessä, siinä ei onneksi niellä....vaikka jos söis koko lehmän niin eipä se auttais b vajeeseen, olis ollu turhaa koko tiputus.

"Heikki"
    Vierailija

Magaloblastinen anemia

Alhaalla kulkee ristin tie...

Me tiedämme. että Jumala voi parantaa luomaansa ihmistä täysin Hänen ikuisten
    aivoitustensa mukaan. Koskaan, eikä millään lailla ihminen voi suoritteilla,
    eikä vaelluksellaan päästä "tasoon", että hän sillä perusteella olisi oikeutettu Jumalan
    parantavaan kosketukseen. Kun Jumala parantaa, on ainoana kantimena ja vaikuttimena
    armolisen Jumalan pyyteetön rakkaus.

Jumala voi parantamisen välikappaleen käyttää näkyvää, taikka näkymätöntä materiaa.
    Raamatussa kerrotaan suolan muuttaneen myrkyllisen juomaveden kunnolliseksi.
    Uskonkosketus viitan tupsuun paransi verenvuotoa sairastaneen naisen, ja Pietarin varjon
    hipaisu teki sairaasta terveeen. Kaikki materia on siis Jumalan vallassa.
    Ihminen voi käyttää omien mahdollisuuksiensa mukaan kaikkea ulottuvillaan
    olevaa hyvään tai pahaan. Ihminen voi olla rakentamassa tai tuhoamassa.
    Toisaalla lääkärit taistelevat aikaa säästämättä ihmishenkien puolesta ja toisaalla
    surmataan kohtuihin pienet puolustuskyvyttömät ihmistaimet.

Jumala on siunannut ihmiskuntaa viisaudella. Hän on antanut lääkäreille viisautta tehdä
    elämää ja paranemista edistäviä päätöksiä. Kiitos Jumalalle siitä!

Silloin kun Jumala johdattaa uskovan saamaan apua lääkäreiltä, on johdatus
    vähintäänkin yhtä arvokasta, kun Herran "suoraan" parantaessa. Näyttää siltä, että Herra
    on säätänyt erityisen siunauksen näihin harmaisiin ja tuskantäyttämiin laaksoihin.
    Vaikka ihminen olisi kuinka "kiltti" ja "nuhteeton", ei hän voi päästä pakoon osakseen
    tarkoitettuja varjolaaksoja. Varjolaaksoissa on salatun Jumalan kasvua edistävät
    syvimmät ja kauneimmat siunaukset.

Kerron sinulle oman kokemukseni Jumalan rakkaudesta.

Syksyllä huomasin kunnossani tapahtuneen huonontumisen. Huomasin hengästyväni
    helpommin. Päivä päivältä askel alkoi hidastua, ja sydän hakkasi kiihtyvällä nopeudella.
    Leposyke nousi yli 80. (norm.60) Ajattelin joutuneeni urheilijoiden sairauteen,
    eli "ylikuntotilaan". Oireet tuntuivat sopivan, ja ajattelin levon auttavan.

Kuitenkin huomasin voimieni uupuvan ja vain vaivoin suoriuduin kokousmatkoista.
    Keski-Porin kirkossa olin pyörtyä kesken rukouspalvelun, mutta juuri ja juuri sain päivän
    iltaan. Raskaita olivat myös kauppamatkat. Vaikkei ollut mitään kannettavaa, en tahtonut
    pysyä mukana, edes hitaasti kävellen. Muutaman kerran viime viikolla olin pyörtyä kassalle.
    Kaikkein raskainta oli nousta kotiportaita kolmanteen kerrokseen. Muistan, kuinka eräänä
    aamuna polvistuin kellaritasanteelle ja itkin, kun en tahtonut jaksaa enää.

Kerta kerralta hitaammin nousin portaat. Sydän hakkasi kurkussa, ja sitten tuli päivä,
    jolloin suoraan raput noustuani menin vessaan ja vatsa kääntyi nurin.
    Olin odottanut tilani suhteen Jumalan johdatusta. lukemattomat kerrat olin huutanut
    Herraa avuksi. Olin sanonut, että lääkäriin en mene, ellet sinä Herra niin johdata.
    Sinä päivänä Jumala antoi sanan. Minun tulisi antaa tieni Hänen haltuunsa,
    niin Hän sen kyllä tekisi. Olin pitänyt omaa toivomustietäni Herran edessä, mutta nyt
    Hän kutsui minua päästämään irti ja suostumaan hänen tielleen.
    Niin menin illan edellä terveyskeskukseen. Sanoin lasiluukulla, että nyt ei ole
    kaikki kohdallaan.

Menin aikaa varaamatta ja toiveeni oli, että saisin jutella jonkun terveydenhoitajan
    tai lääkärin kanssa. "Sattui niin", että sairaanhoitaja oli juuri käymässä
    vastaanottoavustajan kopissa ja Jumala vaikutti, että hän otti minut vastaanotolleen.
    Kuunneltuaan oireeni, hän kirjoitti pikalähetteen laboratorioon aamuksi. Aamulla kävin
    labrassa ja tuskin ehdin kotiin kun perääni soitettiin, että pitäisi heti tulla ensiavun
    kautta sisään. Hemoglobiini arvot olivat laskeneet 54. Onneksi sain kyydin.
    En ehkä olisi enää jaksanut ajaa. Kun pääsin ensiapuun, minua jo odotettiin ja suoraan
    saateltiin vuoteelle. Hetken kuluttua olin sairaalan varusteissa ja tiputuksessa.
    Verinäytteitä otettiin ja minua tutkittiin paineltiin ja käänneltiin. Ilmeisesti ensiavussa
    oletettiin sisäisen verenvuodon mahdollisuutta, koskapa minut siirrettiin kirurgiselle
    osastolle. Sinä yönä ajattelin kuolemaa ja elämää. Toisaalta olin niin nuutunut, että oli jo
    vahän sellainen "antaa mennä olo", ettei mikään enää mekitse mitään.

Ajattelin, onko se leukemiaa ja olenko jo jouluna mullan alla. Onko se syöpää, vai
    sisäistä verenvuotoa. En voi sanoa, etteikö Herra olisi puhunut. Sinne oman pimeän
    laaaksoni syliin Herra puhui: "Luota minuun" ja "Anna tiesi minun haltuuni."
    Ajoittain minua kauhistutti yön jälkeinen päivä. Tiesin joutuvani nielun kautta tapahtuvaan
    tähystykseen ja koepalojen ottoon. Mietin yön pimeydessä, miten pystyn nielemään
    kuvauskaapelin. Rukoilin ja rukoilin. Uni oli katkonaista ja sydän hakkasi.

Kolmas veripussi vaihdettiin ja pimeässä laaksossa kuljettiin ihmisen kokoista armon
    polkua, jossa opeteltiin ne askeleet, missä riisuttu ihminen tuskaisena huutaa äänetöntä
    huutoa. Pimeän laakson yksi päämäärä on ihmisen nöyräksi saattaminen ja ylpeän
    sydämen murtaminen, että Herra voisi nöyränsä armahtaa. Se on oman vanhurskauden
    rappusilta laskeutumista alas tomuun. Siellä tomussa sydän tietää:
    Vain pieni ajanrahtunen ja olen poissa, jos aikani on Jumalan maasta niin laskettu.
    Siellä alhaalla ei ole enää vihollisia. On vain omia syntejään anteeksianova ihmislapsi.

Aamu valkeni ja minut vietiin tähystykseen. Olin päättänyt olla niin yhteistyökykyisen
    kun ikinä voi olla. Henkilöitä oli kolme. Kuvausletkua ohjaava lääkäri, näytteitä ottava
    avustaja, sekä selkäni takana oleva, tarvittaessa ehkä kiinnipitävä avustaja.
    He olivat leppoisia ja ammattitaitoisia ihmisiä ja saivat rauhallisuudellaan minuakin
    rentoutumaan. Jos tuossa nyt mitään siunaavaa oli, niin se, että sain katsella suurelta
    näytöltä kameran matkaa sisälläni. Nips ja naps, sieltä täältä otettiin näytepaloja
    ja sieltä löytyi syy alhaiseen hemoglbiiniin. Siellä oli B- vitamiinia keräävä seinämä
    osittain lakannut toimimasta ja sen seurauksena hemoarvot olivat romahtaneet.
    Hoitamattomana tila olisi johtanut tajunnan menetykseen ja kuolemaan.
    Jumala näki oikean hetken saattakseen minua pimeään laaksooni.
    Hän johdatti minua, Hän armahti minua. Pääsin elävien maahan, pääsin kotiin.
    Sisälläni on kiitollisuus sairaalan henkilökuntaa kohtaan, sekä niitä ihmisiä, j
    otka olivat luovuttaneet verta minulle elämäksi ta toipumiseksi.
    Ja yksin Jumalan armosta:Matka jatkuu!

"Mä"
    Vierailija

Öö?

Ihan kiva, mutta tämä ei ole mikään uskovaisten palsta.

Pikavastaus Pikavastaus