B12- vitamiinin puute??

Mun äidillä on todettu nyt tällanen ja hänen äidillään on myös sama todettu noin 15.vuotta sitten. Eli periytyvää näyttäs olevan.....
Mä oon niin kypsä tämän suvun periytyviin sairauksiin ja yllätys näköjään mä perin ne myös. Argh.....
Ajattelin, et jos tän sais hypättyä yli.....eli yritän syödä terveellisesti ja alotin syömään beroccaa. ;) Mut minkäs sille sit voi jos se b-vitamiini ei imeydykkään mun elimistöön. Että mua stressaa.... :/
 
Viblsp
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/238347.shtml
Valmistetta tulisi käyttää B12-vitamiinin puutostilan hoitoon vain, jos puutos johtuu ravitsemuksellisista syistä. Valmiste ei ole tarkoitettu käytettäväksi B12-vitamiinin puutostilan hoitoon potilaille, joilla on atrofinen gastriitti, ileumin tai haiman toimintahäiriö, B12-vitamiinin imeytymishäiriö ruoansulatuskanavassa tai mahalaukun sisäisen tekijän (ns. intrinsic factor) puutos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Jos vitamiini ei imeydy suolistosta, silloin ne voi lyödä piikkinä..
Jep, mun äiti ja mummo saa piikkinä b-12 vitamiinia. Ja mä en sitä halua...en. :eek:
No, tarvii kai sinun alkaa tsemppaamaan. Jos siis on imeytymishäiriö, niin eipä siinä kai muuta auta. Mutta no, onhan sulla vielä toivoa, ei ne nyt automaattisesti kaikki periydy, vaikka siltä tuntuu, että kaikki olet saanut.

Mulla on muuten myös melkoinen sukurasite, noiden tautien suhteen molempien vanhempien puolelta, luulen että tule olemaan melkoinen lääkecoctail, jos kaikki onnistuisin saamaan.
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Mullakin tuota tutkittiin,mutta ainakin vielä ei ole tuota puutostilaa. Onneksi.
Miten sulla tätä osattiin epäillä? Mitä oireita? Mun äidillä puutu kädet ja jalat.
Mulla puutuu myös kädet ja jalat,särkee, nivelet kipeenä,voimattomuus lihaksissa.. todettiin lieväasteinen krooninen gastriitti ja keliakia. Nämä siis ovat kilpirauhasvian rinnalla. Särkyjen osalta on n. 3kk tutkimukset lopetettu,jos johtuisikin vain ruokavaliosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Onko sulla sitten kans tuohon viittaavia oireita?
Mulla joskus puutuu sormet, ei muuta. Luin eilen, että B12-vitamiinin puute aiheuttaa muistihäiriöitä ja niitähän mun äidillä ja mummolla on. Ehkä mullakin jonkin verran....no, johtuuko sitten 4 lapsen äitinä olemisesta...heh. ;) enpä tiedä... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Jos puutoksen syy on siinä, ettei vitamiini imeydy niin silloin ainut hoito on juuri tuo pistoshoito muutaman kuukauden välein.
Eli mun äidillä on sitten just toi imeytymishäiriö, kun saa piikkejä. Mut
mietin tässä sitä, kun mun äiti syö todella ykspuolisesti....ei kalaa, eikä lihaa ollenkaan. Ei ole huolehtinut vitamiinien saannista ikinä. Niin voisko olla syy siinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Jos puutoksen syy on siinä, ettei vitamiini imeydy niin silloin ainut hoito on juuri tuo pistoshoito muutaman kuukauden välein.
Eli mun äidillä on sitten just toi imeytymishäiriö, kun saa piikkejä. Mut
mietin tässä sitä, kun mun äiti syö todella ykspuolisesti....ei kalaa, eikä lihaa ollenkaan. Ei ole huolehtinut vitamiinien saannista ikinä. Niin voisko olla syy siinä.

Yleensä tuohon pistoshoitoon ei lähdetä, jos syy on ruokavaliossa mutta ehkä poikkeuksiakin löytyy. Yleensä tuo pistoshoito aloitetaan juurikin imeytymishäiriön vuoksi jolloin mikään ruokavalio ei korjais vitamiinin puutostilaa. Tuo pistoshoito annetaan muutaman kuukauden välein ja on elinikäinen hoito.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Jos puutoksen syy on siinä, ettei vitamiini imeydy niin silloin ainut hoito on juuri tuo pistoshoito muutaman kuukauden välein.
Eli mun äidillä on sitten just toi imeytymishäiriö, kun saa piikkejä. Mut
mietin tässä sitä, kun mun äiti syö todella ykspuolisesti....ei kalaa, eikä lihaa ollenkaan. Ei ole huolehtinut vitamiinien saannista ikinä. Niin voisko olla syy siinä.

Yleensä tuohon pistoshoitoon ei lähdetä, jos syy on ruokavaliossa mutta ehkä poikkeuksiakin löytyy. Yleensä tuo pistoshoito aloitetaan juurikin imeytymishäiriön vuoksi jolloin mikään ruokavalio ei korjais vitamiinin puutostilaa. Tuo pistoshoito annetaan muutaman kuukauden välein ja on elinikäinen hoito.
Mutta eikö siis tuo pistoshoito toisi yliannostuksen riskin, jos ei ole imeytymishäiriötä. Meinaan, voihan sitä joku vahingossa alkaakin syömään sellasta ruokaa, josta saa runsaasti sitä vitamiinia jota on pistetty. Ja kun vitamiinit kuitenkin voi olla melko pahastakin, jos niitä on liikaa kehossa.


 
Mulla on todettu B12-vitamiinin imeytymishäiriö. Kukaan ei vaan koskaan kertonut, mitä väliä sillä on. Nyt siis kuulin ekaa kertaa tässä ketjussa että esim sormien puutuminen voi johtua siitä.
Mulle ei kyllä kukaan myöskään ehdottanut piikitystä, eli näin sen näkee, kuinka hyvin yksityinen lääkäriasema toimii :xmas:
 
Vanha äiti
Beroccan käyttö on turhaa, jos kyseessä on B12-vitamiinin imeytymishäiriö, suun kautta annettavat eivät silloin imeydy lainkaan.

Injektiona annettu B-12 vitamiini ei siis imeydy suolesta, vaan vapautuu muuta kautta. B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joten sitä ei voi saada liikaa, eikä sen yliannostuksesta ole vaaraa.

B12-vitamiinin puutteen muina oireina ovat väsymys, siis totaalinen väsymys, joka ei mene nukkumalla ohi. Tälläinen väsymys altistaa helposti myös masennukseen ja vaikeuttaa keskittymiskykyä ja muistitoimintoja. Lisäksi haavaumat suussa ja arkuus ikenissa, kielessä, eipä pysty syömään chipsejä eikä näkkileipää, samoin mausteiset ruoat aiheuttavat kipuja, lapsena mulla oli usein vatsakramppeja. Rauta-arvot putoavat myös tosi helposti alas, jollei pidä yllä B12-vitamiinitasoaan.

Mulla on ollut syntymästä asti B12-vitamiinin imeytymishäiriö eli Gräsbeckin-Imerslundin oireyhtymä. Saan nykyisin (50 v) Cohemin Depot 1 ml pistoksia lihakseen kerran kuukaudessa, eikä ole pahempia oireita.

Huomasin vaan taas olevani tavallinen kuolevainen, kun yhteensattumien vuoksi tulikin 2 kk:n väli, ja hbl putosi normaalista 123-135 lukemasta 104:ään. Väsynyt olinkin ollut, mutta pistin sen pelkästään vanhastaan B12-vitamiinin piikkiin. Nyt kestääkin kerätä taas voimia, sillä ei se rauta-arvo niin helposti palaudu.

B-12 vitamiinin tasosta kannattaa pitää huolta, sillä puutteesta aiheutuneet neurologiset oireet eivät korjaudu (vapina, puutuminen).
 
sari
mulla meni pahan anemian puolelle (hb80) sairauksien vuoksi, ja nyt diagnoosina refluksitauti ja b12 puutos, meilläkin on sitä suvussa ja voipi johtua myös reumasta, saan piikitys hoidot onneksi, kamalat krampit öisin, ei pysty nukkuun, huimaa, tukka lähtee ja aivan älytön voimattomuus ja väsymys. aina olen rautakuureja syönyt mutta noin pahaksi ei ole mennyt, ja punasolujakin tiputettu jo 100hb kun oli, no nyt ei vaikka monesti pyysin,kävin gastroskopiassa ja nuo todettiin ja vielä on kolposkopia edessä, siinä ei onneksi niellä....vaikka jos söis koko lehmän niin eipä se auttais b vajeeseen, olis ollu turhaa koko tiputus.
 

Yhteistyössä