Lastensuojeluilmoitus

  • Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis mä en nyt oikeesti silti keksi mitä haittaa tästä olisi? Vaikka joka ikinen kerta kun neuvolassa esim käyn ni täti kattois, että hmmm.. on tehty ilmotus? Ehkä se silloin tutkis mun lapseni vielä tarkemmin tai jotain?

Tai tohon edelliseen verraten, entä sitten jos ajattelee joka kerta "entä jos ei ollutkaan aiheeton". Siinähän ajattelee. Mistä mä tiedän, vaikka tuo täti muutenkin joka kerta kun menen lasten kanssa miettis, että "taas toi ylipainonen kovaääninen lehmä tulee". Siinähän ajattelee, ei se mua haittaa. :LOL:
Siinä vaiheessa haittaa kun lapsesi huostaanotetaan perusteettomasti. Suomessa arviolta 80% huostaanotoista tehdään vailla perusteita tai heppoisin perustein.
 
paha mieli
kukaan jolle se aiheeton ilmoitus ei omalle kohdalle sattunut ei voi käsittää sitä traumaa mikä perheelle siitä aiheettomasta ilmoituksesta jää
Mä olen tästä niin samaa mieltä. Vaikka sielä lukisi jatkossa mitä ylistyksiä mun äitiydestä hyvänsä niin se ei koskaan vie pois sen aiheettoman ja pahansuopan ilmoituksen tekemää huonoa oloa ja pahaa mieltä. Se vaan menee niin, kun kyse ei ole eikä ollut koskaan siitä että lapsella olisi jokin hätä tai puute vaan ihan pelkästään pohjattoman julmista syytöksistä.
 
huolestunut ex-poikaystävä
Terve itselläni ei lapsia ole mut entisellä tyttöystävällä on.


Haluaisin saada mielipiteitä että mitä minun kannatais tehdä kun entinen tyttöystäväni on välillä humalassa lapsensa seurassa, ja myös nauttii alkoholia aikas hyvin kavereidensa kanssa vaikka on oma lapsi kotona nukkumas..... Minne minun kannatais olla yhteyksissä. Laittakkaa vastaukset s-postiin koivini@hotmail.com
 
"vieras"
Mutta parempi kai se on, että tarkistavat, kun joskus voi ihan oikeesti olla aihetta... :/ Pahalta taatusti silti tuntuu, jos omalle kohdalle syyttä osuu...
elämä?

se että a) kaikki näyttää mainoksen äidiltä ja isältä vai )b totuus. Sillä valittajalla ei kaikki kotana ja elää yksin..ei vaan minussa?

mietimisen aihetta. Aina parisuhteessa huudetaan notta saat itses kuuluvaks.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut ex-poikaystävä;27501426:
Terve itselläni ei lapsia ole mut entisellä tyttöystävällä on.


Haluaisin saada mielipiteitä että mitä minun kannatais tehdä kun entinen tyttöystäväni on välillä humalassa lapsensa seurassa, ja myös nauttii alkoholia aikas hyvin kavereidensa kanssa vaikka on oma lapsi kotona nukkumas..... Minne minun kannatais olla yhteyksissä. Laittakkaa vastaukset s-postiin koivini@hotmail.com
elä puutu asioihin jotka ei kokoomus nuorelle kuulu! Vietkö kaikilta lapset pois jos luukulla! Tuossa ja mieti sitä!
 
"noora"
Hei!miksi normaalit perheet joutuvat pelkäämään ja silti Suomessakin kuolee lapsia,kun ei tilanteesen ole puututttu.Mielummin ylisuojeleva naapuri, joka ainakin välittää kuin lapsen yksin jääminen.Normaalit perheet ei ole mitään hätää, ei lasta tosta noin vain pois viedå vaikkka ritoja olisi!
 
"vieras"
No mieluummin muutama perätön ilmoitus, kuin jätetään ilmoittamatta ja oikeasti olisi tarvetta ilmoittaa! Jos kaikki kerta hyvin on niin mitä siitä? Ei silloin ole mitään pelättävää asiassa. Nykyisin tuntuu ennemminkin ettei ihmiset välitä vaikka näkisivätkin jonkun lapsen kärsivän jossain oikeasti. Niin mieluummin näinpäin, että ilmoitus on vaikka perätönkin. Joskus ne asiat vaan saattaa näyttää naapurin puolelta katsoen erilaiselta.
Itseasiassa kyllä joskus voi käydä niinkin huonosti,että ls.n suojelun syyniin eli tarkkailuun joudutaan vaikka kaikki olisikin ok.
Se on todella stressaavaa aikaa perheelle, koska jotkut(onneksi HARVAT!) lastensuojelun työntekijät epäilevät jotain jos vanhemmat eivät osaa kunnolla perustella perättömiä väitteitä tai menevät hämilleen tuossa tilanteessa.
Nykyään myös tehtaillaan paljon ilmoituksia perheistä joissa apua ei tarvittaisi, mutta ne OIKEASTI apua tarvivat perheet voivat selvitä todella pitkälle ilman kenenkään puuttumista asiaan..
Ja tällä tarkoitan vakavasti päihdeongelmaisia,tasapainottomia ja väkivaltaisia vanhempia.
Tämä kai sitten aiheuttaa sen että ollaan varpaillaan ja jo pelkkä riitely saatetaan tulkita uhkaavaksi merkiksi seuraavasta perhemurhasta.
Ei siis muutakuin kulisseja pystyyn naiset ja hissutelkaa hiljaa ainakin kerrostalossa..
 
"vieras"
Kyllä se on parempi tarkastaa kuin jättää sikseen, jos siltä tuntuu. On hyvä, että tällainen ilmoitusjärjestelmä on olemassa, jotta saadaan tarvittaessa sitä apua arkeen.

Tämän ketjun punainen lanka tuntuu olevan: parempi jättää tekemättä ilmoitusta koska siitä voi jäädä paha mieli. En voi kuin puistaa päätäni tälle ajattelutavalle.

Samalla perusteella kannattaa kävellä sen sammuneen humalaisen ohi kadulla, jolla tukehtumis- /paleltumisriski; sehän voi ottaa nokkiinsa, jos se onkin vaan sammahtanut, samoin ajaa onnettomuuspaikan ohi, koska sinne kuitenkin pysähtyy joku muu - eikä niillä varmaan mitään hätää edes ole jne. Keep telling yourself that. Ihminen on erittäin hyvä huijaamaan - ennen kaikkea itseään.

Valitettavasti kaikkia järjestelmiä käytetään väärin ja hyväkseen ja väärintulkintojakin syntyy - se on tämän kolikon kääntöpuoli. Silti ehdottomasti sen tarkistamisen kannalla: kyse on kuitenkin lapsesta, joka on pahimmillaan puolustuskyvytön ja apua tarvitseva. Suomen hyshys-kulttuurin pitäisi pikkuhiljaa väistyä ja avoimuuden astua tilalle, eikä pelätä muiden asioihin puuttumista. Käsi sydämellä: kuinka moni kuuntelee sekuntiakaan naapuria, joka tulee kysymään ovelle "tarvitsetko apua lastesi hoidossa". Rehdimpää ja suorempaa toki olisi mennä kysymään suoraan, mutta siitä vaan ei tule mitään. Parempi se on hoitaa ammattilaisten kautta, jolloin se herätyskello on myös voimakkaampi.
 
"riinanen"
Kun olin 15 minulla oli 5 vuotias veli vuoden vanha pikkusisko ja äitimme ja siskoni isä eli minun ja veljeni isäpuoli riitelivät paljon. He huusivat ja kiroilivat lähes joka päivä. Ja aina kun se tapahtui veljeni tuli pelosta järkyttyneenä huoneeseeni sillä minä olin hänen ainoa turva. Isäpuolemme löi ja tukisti veljeäni eikä äitimme tehnyt mitään sillä pelkäsi tätä. Monta kertaa menin isäpuolen ja veljeni väliin mutta silloin sain itse nyrkistä naamaan! Isäpuoli myös raiskasi äitiämme jopa meidän muiden ollessa talossa! Siskoani isäpuoli ei satuttanut sillä olihan hän oma lapsi. Pari kertaa poliisit tulivat oven taakse mutta silloin sitä esittettiin niin unelma perhettä ja jos emme yhtyneet leikkiin, nyrkki alkoi heilua! Kolme vuotta jouduimme kestämään sitä painajaista. kunnes nyt kun täytin 18 tein nimettömän ilmoituksen lapsiviranomaisille. He tulivat melko pian ja vaikka isäpuoli kuinka esitti, he huomasivat mustelmat veljeni vartalossa ja käsissä puristamisesta tulleita mustelmia. Isäpuoli joutui pitkän oikeudenkäynnin jälkeen vankilaan ja äitimme sortui sitten huumeille ja alkoholille, joten hain sisarusteni huoltajuuden poikaystäväni kanssa ja muutimme pois kotoa. Nyt vihdoin saamme elää rauhassa ilman sitä jatkuvaa pelkoa! Asuimme siis omakotitalossa joten kukaan muu ei kuullut sitä riitelyn määrää ja veljeni "AI!" Huutoja...
 
vinnie the pooh
hyvä riinanen sinun kokemus ja näkemys on tuo, mutta otappa huomioon että vaikka jossain perheessä ridieltäis kova äänisesti ja vaikka kiroiltais se ei tarkoita sitä että lapsia piestään ja kaikki on huonosti. toivottavasti et ole hakeutunut sosiaali alalle töihin ja aiheuta turhia huostaanottoja näkemällä peikkoja sielläkin missä niitä ei ole. vaikka tuo perhehelvetti ont aakse jäänyttä elämää niin kai olet käynyt psykoterapiassa jotta et aiheuta muille turhaa huolta reagoimalla kaikkeen normaaliinkin riitaan suhteettomasti.

mun lapsuden perheessä riideltiin äänekkäästi,joskus enemmän joskus vähemmän, mutta aikuiset eivät koskaan satuttaneet toisia eikä lapsia. aivan vaikka kiroilivat.

mun mummikin suuttuessa kunnolla kiroili ja huusi.. eikä pelottanut yhtään.
 
"riinanen"
Vinnie the pooh, en kiinnitä juurikaan huomiota muiden riitoihin, sillä tiedän että kaikki riitelevät joskus ja se on suht luonnollista. Totta kai kaikista riidoista minulle tulee mieleen isäpuoleni, mutta tuntuu että ne olisi pientä verrattuna hänen ja äitini riitoihin... enkä luultavasti välttämättä olisi tehnyt sitä ilmoitusta ellen olisi nähnyt ja kuullut sitä itse sillä en olisi voinut olla varma mitä tapahtuu oikeasti. Minulle ei niinkään jäänyt suurempia traumoja mutta kävin silti varmuuden vuoksi psykiatrin puheilla niin kauan kunnes psykiatri itse sanoi ettei minulla ole tarvetta käydä.
 
"Vierailija"
Onneksi asutaan omakotitalossa, ei sataa metriä lähempänä yhtäkään naapuria! Nimittäin jos lapsen kovaääninen leluillaan leikkiminen, vauvan koliikki-itku iltaisin ja miehen kantapäitä lattiaan hakkaava kävelytyyli ja perheen muutenkin äänekäs elämäntyyli on syitä lastensuojeluilmoituksen tekemiseen..
Juuri tämän takia haluan omakotitaloon. Mieluiten heti.

Nyt asumme rivarissa, naapureita on vain yksi mutta sehän riittää.
 
"kyynel"
Tyttären "ei tiedossa ollut" Poikaystävä otti, petti ja jätti - kirjaimellisesti- tyttökaveri oirehti rajusti psyykkisesti koulussa, äiti sairasteltuaan syövän ja muita leikkauksia oli hyvin uupunut, ajautui uhmakkaaksi muuttuneen tytön kanssa riitoihinkin. Tyttö salasi omat sekoilunsa kaikilta viranomaisilta, syytti äitiä kaikesta vanhastakin, alkoi viillellä, joutui psykiatriselle, suunnitteli itsemurhaa, yritti toteuttaakin, ja karkumatkalta kiinnijäädessään yritti vierittää syyt äidin niskaan, että muka riideltiin. Toista läsnäollutta aikuista ei edes kuultu, eikä paria muutakaan paikalla käynyttä, äitiä ei uskottu mistään mitä kertoi, päinvastoin stt ja ptt laittoivat tytön päähän lisää höyryä, josta tytär onneksi kertoi. Vihdoin selviydyttyään omista vaikeuksistaan, ja tuettuaan tytärtä öin päivin tämän psyykkisissä vaikeuksissa, äiti saa syytteen pahoinpitelystä. Koska tytär oli sairastunut pakkomielteenomaiseen ahdistusneuroosiin, eli pakko tehdä itsemurha - niin kova oli hänen häpeäntunteensa- sanoi sairaalaan taas joutuessaan äidilleen (karkasi huostaanottopaikastaan itsemurha-aikeissa): mä loukkaan sua niin paljon, että sä toivot mun kuolemaa...
Tästä viimeisestä on nyt yli viikko. Kuka edelleen käy säännöllisesti tapaamassa, ostaa uudet vaatteet, vaikka kaikki rahalliset tuet on otettu äidiltä pois, pesee veriset vaatteet... Ja odottaa poliisin uutta soittoa. Kotona 2 muutakin lasta, josta toinen liian pieni ymmärtääkseen ja nukkuu kainalossa usein, vaikka jo koululainen, toinen ei kerro miltä tämä kaikki tuntuu. Pelkää, että itsekin ahdistuu, jos ajattelee siskon asioita. Tämä tarina on tosi.
nimim. voisi olla Melkein hautajaiset. Nauttikaa, kun lapsenne ovat vielä pieniä palleroita, ota kiukutteleva lapsi syliin... Niin minäkin, yh-äiti, tein silloin. Pienet lapset, pienet murheet, isot lapset...
En olisi koskaan uskonut tämän tapahtuvan MEILLE! Palatakseni alkuun: lastensuojeluilmoituksia, huostaanotto ensin äidin toiveesta, sitten se muuttui niin että äiti EI saa tavata valvomattomissa olosuhteissa... Kun jonkun mieli sairastuu, sieltä voi tulla vastaan ihan mitä vaan.
 
gazga
Suomessa on mahdollisuus tehdä paljon kiusaa jos haluaa. Rikosilmoituksia voi tehtailla, lastensuojeluilmoituksia jne.. Lieksassa tästä on tullut jo ilmiö, maahanmuuttotouhusta kyrpiintyneet kansalaiset ovat tukkineet sossut ja muut virastot kaikenmaailman tutkintapyynnöillä, selvityksillä ja ties millä.

Jos vain aikaa ja intoa riittää voit tehdä kenen tahansa elämästä helvetin, mitään seuraamuksia ei ole tiedossa. Ei edes jos teet perättömiä raiskausilmoituksia, mikä tuntuu aivan käsittämättömältä.
 
"kyynel"
Koulukiusaamisesta ahdistus meidänkin tytöllä alkoi. 5. lk. Ensimmäiset viiltelyt. Luokan priimuksia ja paras urheilija tytöistä. Käsittämätöntä syrjimistä. Kiusaaja perheineen muutti pois, mutta arvet ei lähteneet.
Lapsuuden sydänystävä, poika, sanoi koulussa nauraen: mä en halua olla enää sun kanssas. "Äiti, se nauroi". 6.lk : kaveriporukkaan tuli uusi tyttö, joka riitaantui omien kavereiden kanssa, syrji tytärtäni. Ahdistus alkoi jäytämään. 6. lk päättyi. Tuli kesä ja tuttu poika alkoi vierailemaan. 7.lk: Uusi lukuvuosi ja pojalla uusi tyttöystävä. "äiti, mä jännitin seiskaluokan alkua niin ettei tullut kuukautisia." Poika ei enää koskaan puhunut tyttärelleni. Lukuvuosi lähestyi loppuaan. Tyttökaveri sekosi koulussa. Oli lähetellyt öisinkin viestejä tyttärelleni. Unenpuute ollut melkoinen. Lopullinen niitti tuli ja tytär alkoi viillellä. 8. lk: Uusi lukuvuosi alkoi, ja tytär kiidätettiin sairaalaan itsemurhapuheiden vuoksi. Väärä hoito vei vain huonompaan kuntoon. Kohta tulee viikkoja täyteen yhteensä nuoriso-osastolla 14 saman lukuvuoden aikana. Siinä välissä kotona. Suunnitteli karkureissunsa, ajoitti niin että äitiä kohdeltiin valmiiksi kuin rikollista, opettaja juonessa mukana. Myös rehtori peittelee, mitä koulussa tapahtunut. Vain äidissä voi olla vika. Nyt aloitettu psykoosilääke pakkomielteisyyden hoitoon!
Isä ei piittaa tuon taivaallista. Asuu ulkomailla. Siksi kai liian nuorena ajautui pojan syliin. Vaikka kotoa äiti antanut muuten hyvät eväät. Nuoret tekevät kuitenkin itse ratkaisunsa. Mutta että syyttää äitiä ongelmistaan ja yrittää paeta niitä itse. Opettajatkin, terveydenhoitajat, kuraattorit, sossut uskoneet tarinat että äitissä vika, äitin kanssa ei voi jutella, huono äiti. Tytär on saanut valehdella mielin määrin. Muut lapset eivät oirehdi eivätkä syyttele. Sossut eivät haastattele muita lapsia tai tuttuja aikuisia, vain yksi saa kertoa versionsa. Äidin pitää silti olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tyttö kaiken valittamisen jälkeen vielä sanoi, että nyt äitikin on hänet hylännyt... Viimeisin tieto: saa kuulemma paniikkikohtauksia äidin lähellä... Yritä siinä sitten osoittaa äidinrakkautta. Tai todistella mitään...
 
nyt painaa.
Poika Erityisluokalla, oireet viittaa aspergeriin ja autismiin.Lastensuojeluilmoitus tehty koululta, kun uhka ja vaaratilanteita.
Paljon kiusaamista kun lapsi reagoi pieneenkin irvailuun voimakkaasti. ope hyvin napakka, ja raportoi "kaikesta", toki syykin usein.Mihin seuraavaksi kun ei erityisluokallakaan onnistu opiskelu?sairaalakouluunko, vaikka oppii tosi hyvin melkein kaiken?
 
"..."
[QUOTE="vieras";23223921]Siinä vaiheessa haittaa kun lapsesi huostaanotetaan perusteettomasti. Suomessa arviolta 80% huostaanotoista tehdään vailla perusteita tai heppoisin perustein.[/QUOTE]

Miten mun on nyt tosi vaikea uskoa tätä todeksi viimeaikaisten tapahtumien valossa...
 

Yhteistyössä