Kuka voi taluttaa morsiamen alttarille jos isää ei ole?

Minä en ole ihan vielä menossa naimisiin,en varmaan vuosiin mutta nyt kun isäni on poissa niin mieleeni tuli ajatus etten voi mennä naimisiin ollenkaan koska kuka minut taluttaa? :/ Yksinhän kai useampi kulkee mutta voiko halutessaan ottaa esim.miehen isän tms.morsiamen käsipuoleen?Mulla ku ei ole isoisiäkään :/
 
piparminttu
Veli,miespuolinen ystävä,miehesi isä ihan ketä vain vaikka jos on pieni oma poika.Mun ystäväni poika oli 7v saattoi äitinsä kirkon käytävän puoleenväliin
 
finttu
Mut luovutti mun isoveli.

Mutta eno, setä tai kummisetä voi myös luovuttaa. Joku vanhempi läheinen mieshenkilö.

Tai sitten voitte kävellä yhdessä alttarille ja sieltä pois,
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
no jos menen joskus naimisiin..niin ehdottomasti mut taluttais mun isoveli
näin ei ainakaan meillä saanu toimia muutama vuosi sitten :/ isä oli kyllä elossa ja oltais veli haluttu saattamaan,mutta se ei papille käyny :/ isä alkoholisti eikä saanu kutsua häihin ollenkaan...
 
ihan ensiks ap: :hug: :hug:

ja siuthan voi taluttaa joku läheinen miessukulainen, eno, setä, serkku, veli, jos ei ole isoisiä ennää elossa? tai sitte kävelette vaan miehen kanssa yhessä alttarille, niin tekkeepi moni.
 
TheUnforgiven
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
no jos menen joskus naimisiin..niin ehdottomasti mut taluttais mun isoveli
näin ei ainakaan meillä saanu toimia muutama vuosi sitten :/ isä oli kyllä elossa ja oltais veli haluttu saattamaan,mutta se ei papille käyny :/ isä alkoholisti eikä saanu kutsua häihin ollenkaan...
:eek: no..voihan :/
 
Suomessa ei ole ollut tapana että isä saattaa morsiammen. Tapa on tullut anglosaksisista maista lähiaikoina. Syynä on ollut lähinnä television vaikutus. Suomessa kihlakumppanit ovat olleet "tasa-arvoisia" ja kävelleet alttarille yhdessä.

Mutta jos saattamisen haluaa niin joku läheinen miespuolinen sukulainen voi tuon luovuttamisen tehdä. Jos ajattelee järjellä niin äitihän on se joka voisi luovuttaa morsiaamen jos isää ei ole. Sukupuoli ei saisi olla määräävä tekijä vaan se kuka morsiammen on "omistanut" ennen sitä miehelle luovuttamista. Sillä siitähän on kysymys: naisen määräysvalta siirtyy isältä (vanhemmilta) tulevalle aviomiehelle.
 
Eikö sinne alttarille voi kävellä miehen kanssa? Se, että isä luovuttaa tyttärensä sulhaselle alttarilla on perua niiltä ajoilta, kun naisen omistussuhde vaihtui, eli nainen ei enää ollut isänsä, vaan miehensä omaisuutta. Haluatteko tosiaan sellaista symboliikkaa vielä tänä päivänä tukea? :whistle:
 

Yhteistyössä