Autolla Tallinnaan?

  • Viestiketjun aloittaja pax
  • Ensimmäinen viesti
pax
Oletteko te käyneet omalla autolla Tallinnassa? Meillä suunnitteilla lomareissu sinne ja tässä pohditaan uskaltaako sinne omalla autolla lähteä vai pitääkö tyytyä linja-autokyytiin?

Omia kokemuksia kiitos?
 
tsaipadaipa
Me ollaan reissailtu pitkin viroa ja latviaa ja ei ainaka tähän mennes oo ollu mitään ongelmia.. Mukavaa mennä omal autol ku voi mennä just sinne mihin lystää! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsaipadaipa:
Me ollaan reissailtu pitkin viroa ja latviaa ja ei ainaka tähän mennes oo ollu mitään ongelmia.. Mukavaa mennä omal autol ku voi mennä just sinne mihin lystää! :)
Sama täällä. Sielläpäin on vaan vähän agressiivisempi liikennekulttuuri Suomeen verrattuna, että pitää olla kuskilla tarpeeksi rohkeutta liikkua liikenteen seassa :)
 
Olen itse Virolainen ja yksi suurimistä asjoistä mikä mua hävettä Virossa on virolaisten liikennekultuuri! Nii että kattoa pitä tarkka jos vaihtat kaista, ei oo niinkun Suomessä että vilkku päälle ja menoksi:)
Mutta Tallinnas on se kaikista vaikeampi- muualla Virossa on onneksi nii hiljainen liikenne että siellä kyllä pärjää....Mä menen myös vaimon kanssa kesälla autoilema Viroon. Teemme kunnon kiertomatka;)
 
pax
Alkuperäinen kirjoittaja tsaipadaipa:
Me ollaan reissailtu pitkin viroa ja latviaa ja ei ainaka tähän mennes oo ollu mitään ongelmia.. Mukavaa mennä omal autol ku voi mennä just sinne mihin lystää! :)
Onko se ajokulttuuri siellä todella sellainen kuin usein puhutaan? Että uskaltaako siellä näin naisihminenkin rattiin istua? miten pysäköinti, varsinkin yöaikaan, onko ihan turvallista? Itse just tuon liikkumisen takia ajattelen omalla autolla menoa mutta.....

 
Alkuperäinen kirjoittaja pax:
Alkuperäinen kirjoittaja tsaipadaipa:
Me ollaan reissailtu pitkin viroa ja latviaa ja ei ainaka tähän mennes oo ollu mitään ongelmia.. Mukavaa mennä omal autol ku voi mennä just sinne mihin lystää! :)
Onko se ajokulttuuri siellä todella sellainen kuin usein puhutaan? Että uskaltaako siellä näin naisihminenkin rattiin istua? miten pysäköinti, varsinkin yöaikaan, onko ihan turvallista? Itse just tuon liikkumisen takia ajattelen omalla autolla menoa mutta.....
Siellä on aika vihaisia kuskeja, jos vaikka vähän tukit liikennettä niin taatusti heilutellaan nyrkkejä tai saat äänimerkkejä! Mutta naisia siellä on paljon liikenteessä kuitenkin. Voithan parkkeerata yöksi johonkin valvottuun parkkihalliin, niin ei tarvi huolehtia varkauksia tms:)

 
Tallinnassa on varmaa vaikea kun ei tunne kaupunki, mutta jos tunnet sitten ei oo hätää. Mutta on sielä aika paljo asenevammasia kuskeja...nii että peileja kannata kattoa:D
Pysäköinti on Tallinnassa kannatava jossakin kunnon Parkkitalossa- niitä siellä riitä.
Mihkäpäin Viro te olette menossa?
 
pax
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja pax:
Alkuperäinen kirjoittaja tsaipadaipa:
Me ollaan reissailtu pitkin viroa ja latviaa ja ei ainaka tähän mennes oo ollu mitään ongelmia.. Mukavaa mennä omal autol ku voi mennä just sinne mihin lystää! :)
Onko se ajokulttuuri siellä todella sellainen kuin usein puhutaan? Että uskaltaako siellä näin naisihminenkin rattiin istua? miten pysäköinti, varsinkin yöaikaan, onko ihan turvallista? Itse just tuon liikkumisen takia ajattelen omalla autolla menoa mutta.....
Siellä on aika vihaisia kuskeja, jos vaikka vähän tukit liikennettä niin taatusti heilutellaan nyrkkejä tai saat äänimerkkejä! Mutta naisia siellä on paljon liikenteessä kuitenkin. Voithan parkkeerata yöksi johonkin valvottuun parkkihalliin, niin ei tarvi huolehtia varkauksia tms:)
Viru hotellissa aiomme yöpyä. miten paljon siin' likellä on valvottuja alueita, siis onko sieltä helppo saada valvotulta alueelta parkkipaikka, ettei ihan tievarteen mihinkään tarvii jättää. Nimimerkki : viimeksi 10 vuotta sitten tallinnassa käynyt.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pax:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja pax:
Alkuperäinen kirjoittaja tsaipadaipa:
Me ollaan reissailtu pitkin viroa ja latviaa ja ei ainaka tähän mennes oo ollu mitään ongelmia.. Mukavaa mennä omal autol ku voi mennä just sinne mihin lystää! :)
Onko se ajokulttuuri siellä todella sellainen kuin usein puhutaan? Että uskaltaako siellä näin naisihminenkin rattiin istua? miten pysäköinti, varsinkin yöaikaan, onko ihan turvallista? Itse just tuon liikkumisen takia ajattelen omalla autolla menoa mutta.....
Siellä on aika vihaisia kuskeja, jos vaikka vähän tukit liikennettä niin taatusti heilutellaan nyrkkejä tai saat äänimerkkejä! Mutta naisia siellä on paljon liikenteessä kuitenkin. Voithan parkkeerata yöksi johonkin valvottuun parkkihalliin, niin ei tarvi huolehtia varkauksia tms:)
Viru hotellissa aiomme yöpyä. miten paljon siin' likellä on valvottuja alueita, siis onko sieltä helppo saada valvotulta alueelta parkkipaikka, ettei ihan tievarteen mihinkään tarvii jättää. Nimimerkki : viimeksi 10 vuotta sitten tallinnassa käynyt.
Keskustassa on monta valvottua parkkihallia ja paikkoja löytyy helposti.

 
Meinäks te mennä sitten johki kauemmas myös kiertelemä että omalle autolla meinate mennä? Jos vaan Tallinnassa olette sit ei kyllä varmaa kannatta omalla autolla mennä. Mutta jos menette tutustumaan vähän paikojakin sisämaalta sitten on kyllä auto hyvä
 
pax
Alkuperäinen kirjoittaja häbelikeestimees:
Kyllä siellä viru keskuksessäkin on iso parkkipaikka nykyaikana
Ok, kiitos, pitänee vielä pohtia, uskallanko lähteä itse sinne ajamaan, vieras kaupunki on mulle ja jos kuskit ärhäköitä, vaikka mielestäni hyvä kuski olenkin mutta kun vieras kaupunki. ihan vaan jotta saan auton yhtä ehjänä takaisin kuin lähtiessä. Pitääkö jotain erikoispapereita hommata jos omalla autolla menee? Miten ahtaat on laivassa pysäköintipaikat?

 
pax
Alkuperäinen kirjoittaja häbelikeestimees:
Meinäks te mennä sitten johki kauemmas myös kiertelemä että omalle autolla meinate mennä? Jos vaan Tallinnassa olette sit ei kyllä varmaa kannatta omalla autolla mennä. Mutta jos menette tutustumaan vähän paikojakin sisämaalta sitten on kyllä auto hyvä
Juu kyllä ois tarkoitus vähän keskustasta poiskin päin ajella, ei kyllä kovin kauas (ei tarkempia suunnitelmia). Mutta jos bussilla kuljetaan niin sitte vaan likellä keskustaa.
 
Tallinnassa pääse busseillä kyllä ajamaan kaikki paikat. Kaupakeskukset, eläintarhat jms. Ja taksilakin pääse, mutta kannata otta sit selläinen luotetavan näköinen taksi ja kattoa että mittari toimii, joskus voi kysyy etukäten hintakin- se on Virossa ihan yleistä( ja sitten ei joutuu huijatuksi) Mutta jos meinätte Tallinnasta ulospäin ajo sitten tiedusti on oma auto paras vaihtoehto. Jos tarvitte matkavinkkeja voin kertoa mielellään.
 
pax
Alkuperäinen kirjoittaja häbelikeestimees:
Tallinnassa pääse busseillä kyllä ajamaan kaikki paikat. Kaupakeskukset, eläintarhat jms. Ja taksilakin pääse, mutta kannata otta sit selläinen luotetavan näköinen taksi ja kattoa että mittari toimii, joskus voi kysyy etukäten hintakin- se on Virossa ihan yleistä( ja sitten ei joutuu huijatuksi) Mutta jos meinätte Tallinnasta ulospäin ajo sitten tiedusti on oma auto paras vaihtoehto. Jos tarvitte matkavinkkeja voin kertoa mielellään.
ok, kiitos. pitänee nyt pohtia missä meinataan käydä että mikä kulkupeli on järkevin. Matkasuunnitelmat kun on hyvin auki vielä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pax:
Alkuperäinen kirjoittaja häbelikeestimees:
Tallinnassa pääse busseillä kyllä ajamaan kaikki paikat. Kaupakeskukset, eläintarhat jms. Ja taksilakin pääse, mutta kannata otta sit selläinen luotetavan näköinen taksi ja kattoa että mittari toimii, joskus voi kysyy etukäten hintakin- se on Virossa ihan yleistä( ja sitten ei joutuu huijatuksi) Mutta jos meinätte Tallinnasta ulospäin ajo sitten tiedusti on oma auto paras vaihtoehto. Jos tarvitte matkavinkkeja voin kertoa mielellään.
ok, kiitos. pitänee nyt pohtia missä meinataan käydä että mikä kulkupeli on järkevin. Matkasuunnitelmat kun on hyvin auki vielä.
Mä itsekin tänään kattosin paikkoja mihkä mennä kessällä! Jos todellistä hyvää virolaista loma suunitelette sitten kannatais voi olla että kattoa majoitus Tallinnan ulkopolella jossakin turismitalossa vms. Mutta jos shoppailu lomaa on mielessä sitten varmasti Tallinna on paras vaihtoehto- mutta hintataso on kyllä samalainen melken kun Suomessa.
Täällä löytää matkavinkejä: www.visitestonia.com
 
Sen verran korjaan häbelikeestimesin sanomista:
Meillä ainakin on haettu vakuutusyhtiöstä paperit että saadaan viedä auto tallinnaan.
Plus että meillä kun on rahoituksella otettu auto (auto ei siis varsinaisesti vielä ole meidän vaan sen rahoitusyhtiön) täytyy rahoitusyhtiöltä pyytää lupa viedä auto maasta.
Niin ja jos ei ole niitä EU kilpiä autossa niin tarvii sit olla se Fin tarra (kuulemma saa vakuutusyhtiöstä.

Ollaan siis pari kertaa käyty auton kanssa ja kaikki on sujunu hienosti.
Auto on ollut hotellin valvotulla parkkiksella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Sen verran korjaan häbelikeestimesin sanomista:
Meillä ainakin on haettu vakuutusyhtiöstä paperit että saadaan viedä auto tallinnaan.
Plus että meillä kun on rahoituksella otettu auto (auto ei siis varsinaisesti vielä ole meidän vaan sen rahoitusyhtiön) täytyy rahoitusyhtiöltä pyytää lupa viedä auto maasta.
Niin ja jos ei ole niitä EU kilpiä autossa niin tarvii sit olla se Fin tarra (kuulemma saa vakuutusyhtiöstä.

Ollaan siis pari kertaa käyty auton kanssa ja kaikki on sujunu hienosti.
Auto on ollut hotellin valvotulla parkkiksella.
Aikaa huono rahoitusyhtiö sitten että ilman lupaa ei saa mennä toisen eu-maahan. Mutta jah se kilven juttu on niin kun sanoisit, mutta niitä fin merkkejä saa osta bensaasemaltakin. Mun autossa kyllä eu-n kilvet puutuvat ja myös on auto rahoitusyhtion kautta mutta ei ole mitää ongelmiä ollut- olen käynyt virossa sillä ainakin 10 kertää ta ennemänkin. Mutta lain mukaan jah se tarra pitäis siellä olla- olen ollut vaan niin helvetin laiskaa että en ole laittanut sitä. Mutta onneks mun auto niin pölyssä aina- mä voin aina piirtä sen merkin sinnä:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja häbelikeestimees:
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Sen verran korjaan häbelikeestimesin sanomista:
Meillä ainakin on haettu vakuutusyhtiöstä paperit että saadaan viedä auto tallinnaan.
Plus että meillä kun on rahoituksella otettu auto (auto ei siis varsinaisesti vielä ole meidän vaan sen rahoitusyhtiön) täytyy rahoitusyhtiöltä pyytää lupa viedä auto maasta.
Niin ja jos ei ole niitä EU kilpiä autossa niin tarvii sit olla se Fin tarra (kuulemma saa vakuutusyhtiöstä.

Ollaan siis pari kertaa käyty auton kanssa ja kaikki on sujunu hienosti.
Auto on ollut hotellin valvotulla parkkiksella.
Aikaa huono rahoitusyhtiö sitten että ilman lupaa ei saa mennä toisen eu-maahan. Mutta jah se kilven juttu on niin kun sanoisit, mutta niitä fin merkkejä saa osta bensaasemaltakin. Mun autossa kyllä eu-n kilvet puutuvat ja myös on auto rahoitusyhtion kautta mutta ei ole mitää ongelmiä ollut- olen käynyt virossa sillä ainakin 10 kertää ta ennemänkin. Mutta lain mukaan jah se tarra pitäis siellä olla- olen ollut vaan niin helvetin laiskaa että en ole laittanut sitä. Mutta onneks mun auto niin pölyssä aina- mä voin aina piirtä sen merkin sinnä:D



:D

Joo no niitä tarroja tosiaan saa huoltiksilta ostaa ja me ollaan vissiin ihan saatu mein vakuutusyhtiöstä sellanen edelliseen autoon.

Mut siis joo, me kun ei sitä autoa omisteta niin hyvähän se on "omistajan" tietää missä se auto liikkuu.
En tiedä onko tää käytäntö kaikilla rahoitusyhtiöillä jotka toimii suomessa.
 

Yhteistyössä