Onko sosionomi teistä turha koulutus?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
No jos teet lähihoitajana vuorotyötä, niin sosionomina (riippuen kai työtehtävästäkin), niin päivätyössä jäät suurinpiirtein samoille ansioille, jotta se palkannousu ei ole niin huima, että sitä pelkän rahan takia kannattaa lähteä opiskelemaan.
 
jos tykkää papereita pyöritellä niin sitten, muuten ei.. itse en ikinä lukisi sosionomiksi. Varmaan hyviä siinä työssään mitä tekee, mutta hoitoalalle en niitä tervetulleiksi toivota muuten kuin tosiaan niitä papereita pyörittelemään.
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Ei kuule kannata tolla asenteella. Sosionomin ammatti on täysin eri asia kun lähihoitajan toimenkuva....
No täällä moni sosionomi kyl tekee samaa duunia mitä LH ja samalla palkalla...
Juu kylläpä se varmaan ihan samalta päälisin puolin näyttää mutta lähihoitaja tekee kouluasteen tutkinnon/ammattitaidon pohjalta ja näin näkökulma on toki eri kuin sosionomilla...
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Ei kuule kannata tolla asenteella. Sosionomin ammatti on täysin eri asia kun lähihoitajan toimenkuva....
No täällä moni sosionomi kyl tekee samaa duunia mitä LH ja samalla palkalla...
Juu kylläpä se varmaan ihan samalta päälisin puolin näyttää mutta lähihoitaja tekee kouluasteen tutkinnon/ammattitaidon pohjalta ja näin näkökulma on toki eri kuin sosionomilla...
Ja millähän tavalla? =)
 
sosionomin työnkuvaan ei kuulu per*eiden pyyhkiminen ym. Itse opiskelen sosionomiksi koska en keksinyt muutakaan.. :whistle: :D tiedä sitten turhuudesta mutta mitä pitemmälle luen, sitä enemmän motivoidun juuri tälle alalle.
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Ei kuule kannata tolla asenteella. Sosionomin ammatti on täysin eri asia kun lähihoitajan toimenkuva....
No täällä moni sosionomi kyl tekee samaa duunia mitä LH ja samalla palkalla...
Juu kylläpä se varmaan ihan samalta päälisin puolin näyttää mutta lähihoitaja tekee kouluasteen tutkinnon/ammattitaidon pohjalta ja näin näkökulma on toki eri kuin sosionomilla...
Ja millähän tavalla? =)
Jos ei olisi mitään eroa niin miksihän sitten ylipäätään vaaditaan sosionomin (ammattikorkeakoulu) tutkinto.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
sosionomin työnkuvaan ei kuulu per*eiden pyyhkiminen ym. Itse opiskelen sosionomiksi koska en keksinyt muutakaan.. :whistle: :D tiedä sitten turhuudesta mutta mitä pitemmälle luen, sitä enemmän motivoidun juuri tälle alalle.
Voitko kertoa millasta teidän koulutus on ollut?Ja missä olet ollut esim. harjoitteluissa jne?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
sosionomin työnkuvaan ei kuulu per*eiden pyyhkiminen ym. Itse opiskelen sosionomiksi koska en keksinyt muutakaan.. :whistle: :D tiedä sitten turhuudesta mutta mitä pitemmälle luen, sitä enemmän motivoidun juuri tälle alalle.
Voitko kertoa millasta teidän koulutus on ollut?Ja missä olet ollut esim. harjoitteluissa jne?
no mä oon sen verran alussa vasta etten oo harjotteluihinkaan ehtiny :ashamed: mutta todella monipuolinen ala on kyseessä! kaverit on harjoitteluistaan kertoneet aika vaihtelevia kokemuksia, osa on vain ja ainoastaan pyöritelleet papereita, osa taas ollut hyvinkin asiakastyössä. riippuu paljon työnantajasta, kuka on perillä sosionomin työnkuvasta. koulussa on annettu ohjeeksi että jos lähihoitajan töitä yritetään teettää, esim. hoitotyötä, niistä on pontevasti kieltäydyttävä (mutta sun kohdalla se on eri juttu koska sulla on asiaankuuluva koulutus)

ainiin, eräs opiskelukaverini on myös lh, ja opiskelee nyt saadakseen kattavamman teoriapohjankin. toivottavasti tämä ei nyt kauhean epäselvästi tullu, on vähä kiirus päällä =)
 
no joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sosionomi (AMK) ja sosiaalityöntekijä (maisteri) eroaa toisistaan?
Karkeesti sanottuna sosiaalityöntekijä tekee ohjaustyötä pöydän takana ja sosionomi kentällä. Myös hallinnollisiin tehtäviin sosiaalityöntekijällä on tavallaan paremmat valmiudet koulutuksen puolelta. Toki hallinnossa on myös sosionomeja. Tässä ero nyt siihen LH koulutukseen joka ei juurikaan anna valmiuksia toimia esimiestehtävissä.
 
Mun pari ystävää on sosionomeja. Toinen työskentelee lastenkodissa, toinen irtisanoutui juuri lastentarhanopettajan työstä (teki sitä duunia 3 v) ja aloittaa S2 eli suomi toisena kielenä-opettajan työt maahanmuuttajalasten parissa.
Ei se kovin pahalta mun mielestä kuulosta...muakin kiinnostaisi =)
 
vieras
Itse olen sosionomi ja ihan kentällä työskentelen. Ensin olin kolme vuotta vanhustyössä, siis sanan mukaisesti pyyhin niitä perseitä siellä hoitajana, sitten siirryin lastensuojeluun. Kentällä teen edelleen työtä.

Pari kaveriani -sosionomeja myös työskentelevät sosiaalitoimistossa epäpätevinä. Ei käy kateeksi pätkääkään, vaikka palkka tosin on heillä varmaan 600e suurempi, mutta pienellä paikkakunnalla on sitten sitä kääntöpuolta niin paljon. Huumeongelmaisia paljon ja muitakin syrjäytyneitä ja oma perhekin siinä valitettavasti aina välillä vaaravyöhykkeellä (pieni kunta, kaikki tuntee toisensa tavalla tai toisella) En haluaisi olla tekemässä päätöksiä, etenkään epäpätevänä.
 
Turkilmas
mun serkku on sosionomi ja työskentelee päiväkodin johtajana.

Muoks: ja tuli mieleeni että näin maallikon silmin sosionomin hommia pitäis varmaan verrata sairaanhoitajan hommiin. Tai siis kun eikös ne ole samantasoiset koulutukset (AMK) vai olenko ihan pihalla?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
mun serkku on sosionomi ja työskentelee päiväkodin johtajana.

Muoks: ja tuli mieleeni että näin maallikon silmin sosionomin hommia pitäis varmaan verrata sairaanhoitajan hommiin. Tai siis kun eikös ne ole samantasoiset koulutukset (AMK) vai olenko ihan pihalla?
Muistan jostain lukeneeni ettei sosionomi ole pätevä päiväkodin johtajaksi. Lastentarhanopettajana voi työskennellä pienten ryhmässä tai eskarissa lastentarhanopettajan avustajana.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
mun serkku on sosionomi ja työskentelee päiväkodin johtajana.

Muoks: ja tuli mieleeni että näin maallikon silmin sosionomin hommia pitäis varmaan verrata sairaanhoitajan hommiin. Tai siis kun eikös ne ole samantasoiset koulutukset (AMK) vai olenko ihan pihalla?
Muistan jostain lukeneeni ettei sosionomi ole pätevä päiväkodin johtajaksi. Lastentarhanopettajana voi työskennellä pienten ryhmässä tai eskarissa lastentarhanopettajan avustajana.
Jaa enpä tiedä. Muuta kuin että tosiaan serkku on johtajana.
 
Turkilmas
Tämmöisen löysin wikipediasta:

Sosionomin tutkinto valmistaa ammattihenkilöitä sekä julkisen että yksityisen sektorin sosiaalialan asiantuntemusta vaativiin työtehtäviin, esimerkiksi sosiaalihuollon erilaisiin ohjaus- ja kasvatustehtäviin sekä julkisen ja yksityisen sektorin palveluyksiköiden johto- ja esimiestehtäviin. Sosionomikoulutukseen otetaan vuosittain noin 1 900 opiskelijaa 23 eri ammattikorkeakouluun.

Sosionomin (amk) koulutusohjelma jakaantuu edelleen suuntautumisvaihtoehtoihin. Näistä tärkeimpiä ovat lapsi-, nuoriso- ja perhetyö,erityisryhmienohjaus, sosiaalipedagogiikka, diakoninen sosiaalityö ja sosiaalipalveluiden ohjaus. Lapsi-, nuoriso- ja perhetyössä ja Sosiaalipedagogiikassa keskitytään pääasiassa lapsi- ja nuorisotyöhön, sosiaalipalvelujen ohjauksessa taas keskitytään enemmän aikuissosiaalityöhön. Sosiaalipedagogiikkaan suuntautunut opiskelija saa lastentarhanopettajan pätevyyden, jota ei sosiaalipalvelujen ohjauksessa suoriteta. Diakonisen sosiaalityön ja seurakuntien nuorisotyönohjaajan suuntautumisvaihtoehdot antavat lisäksi pätevyyden toimia evankelisluterilaisen kirkon diakonia- sekä nuorisotyössä.
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
mun serkku on sosionomi ja työskentelee päiväkodin johtajana.

Muoks: ja tuli mieleeni että näin maallikon silmin sosionomin hommia pitäis varmaan verrata sairaanhoitajan hommiin. Tai siis kun eikös ne ole samantasoiset koulutukset (AMK) vai olenko ihan pihalla?
Muistan jostain lukeneeni ettei sosionomi ole pätevä päiväkodin johtajaksi. Lastentarhanopettajana voi työskennellä pienten ryhmässä tai eskarissa lastentarhanopettajan avustajana.
Tässä on kyllä melkoisesti asiavirheitä joten korjaan. Sosionomi on pätevä päiväkodin johtajaksi. .. ja mikäli on käynyt ns. eskarikoulutuksen (yliopiston täydennyskoulutus) on pätevyys myös vastaavana esiopettajana toimimiseen sekä päiväkodissa että koulussa. Lastentarhanopettajan tehtävän siis myös on pätevyys.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
jos tykkää papereita pyöritellä niin sitten, muuten ei.. itse en ikinä lukisi sosionomiksi. Varmaan hyviä siinä työssään mitä tekee, mutta hoitoalalle en niitä tervetulleiksi toivota muuten kuin tosiaan niitä papereita pyörittelemään.
Huonostipa sosionomin työkuvan tunnet taidat sekoittaa sossuun.

Sosionomi ei tee hoitotyötä vaan sosiaali- ja kasvatustyötä, vanhustenhoidossa on ohjaavissa ja johto tehtävissä, lasten kanssa esiopettajana ja lastentarhanopena, toimii myös nuorison ja lastensuojelun parissa.

Hierarkkiseen sairaalamaailmaan heitä ei saisi kirveelläkään, vaikka esi. nuorisopsykiatrian puolella heitä kyllä tarvittaisiin on nimittäin katastrofi, kun sosiaalialan käytännöistä tietämättönät hoitsut yrittää parantaa ongelmanuoria.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Ei kuule kannata tolla asenteella. Sosionomin ammatti on täysin eri asia kun lähihoitajan toimenkuva....
No täällä moni sosionomi kyl tekee samaa duunia mitä LH ja samalla palkalla...
Juu kylläpä se varmaan ihan samalta päälisin puolin näyttää mutta lähihoitaja tekee kouluasteen tutkinnon/ammattitaidon pohjalta ja näin näkökulma on toki eri kuin sosionomilla...
Ja millähän tavalla? =)

Totta. Sosionomi on alempi korkeakoulututkinto ja kyllä paljon vaativampi kuin lähihoitajan koulutus, johon nykyään pääsee kaikki. Puhun kokemuksella sillä omaan molemmat. Sosionomit ovat lähihoitajien pomoja.

On oma vika, jos suostuu tekemään lähihoitajien töitä korkeammalla koulutuksella. Itse en ole päivääkään sosionomina tehnyt lähihoitajien töitä, sillä ole sosionomi en lähihoitaja.


Jos ei olisi mitään eroa niin miksihän sitten ylipäätään vaaditaan sosionomin (ammattikorkeakoulu) tutkinto.
 

Yhteistyössä