määräaikaisen työsopimuksen purkaminen koeajalla??

  • Viestiketjun aloittaja myy
  • Ensimmäinen viesti
myy
Onko kokemuksia määräaikaisen työsopimuksen purkamisesta koeajalla? Onko vaikeampaa kuin toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen lopettaminen koeajalla? Pitääkö siis olla jokin erityinen syy, että määräaikaisen koeajalla voi purkaa sopimuksen?
 
Turkilmas
Siis PITÄÄ olla syy irtisanomiselle myös koeajalla |O . Mutta eiköhän se kuitenkin ole melko helppoa myös itse irtisanoutua. Tuskin työnantaja haluaa väkisin pitää työntekijää jolla ei ole motivaatiota.

 
myy
Niin, toi on tosi ristiriitaista, kun jotkut sanoo, että määr.aikaisen purkamiseen koeajalla pitää olla joku todella hyvä syy, mut sit toinen ääripää on toi, et sen kun ilmottaa, että lähtee vaan. Kaipailisin kokemuksia, että miten työnantaja on ottanut koeajalla lähtemisen vastaan? Onko haitannu sen jälkeist työllistymistä?
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Niin, toi on tosi ristiriitaista, kun jotkut sanoo, että määr.aikaisen purkamiseen koeajalla pitää olla joku todella hyvä syy, mut sit toinen ääripää on toi, et sen kun ilmottaa, että lähtee vaan. Kaipailisin kokemuksia, että miten työnantaja on ottanut koeajalla lähtemisen vastaan? Onko haitannu sen jälkeist työllistymistä?
Ei sillä ole merkitystä onko määräaikainen vai vakituinen sopimus. Pointti on vaan siinä että sekä työntekijä että työnantaja on yhtä lailla velvoitettu pitämään kiinni sopimuksesta ja siksi tarvitaan syy työsuhteen lopettamiselle myös koeajalla.

Mikä sulla olis syynä irtisanoutumiseen? Mä uskon että kun marssit työnantajan juttusille ja käyttäydyt oikein asiallisesti niin varmasti pääset sovulla lähtemään.

Mä en ole koskaan koeajalla irtisanoutunut, mutta voisin uskoa että se on myöhempää ajatellen kuitattu sillä että se kyseinen työ ei ollut sulle sopiva. Pahempi varmaan on jos tosiaan itse saa potkut koeajalla.
 
vieras
Oikeasti muuten kuin koeajalla ei pysty irtisanomaan työnantaja kuin tuotannollis-taloudellisista syistä ja koeajalla syyksi riittää vaikka se että työntekijä ei vastannut odotuksia.
 
myy
no olis mulla oikeesti ihan hyvä syy, ahdistaa vaan silti kun työhaastattelussa puhuin toisin kuin miltä tulevaisuuden suunnitelmat nyt näyttää.. mut siis tilanne oikeesti muuttunu tosi lyhyessä ajassa, ja tulevaisuuden suunnitelmat valjennu mulle.
 
myy
..ehkä mä oon vähä herkkis, ku en haluis tuottaa kellekkään pettymyksiä :( mut en siis nyt vielä satavarmasti tiedä mihin ratkaisuun pääsyn.. aika näyttää, eikä huomisesta voi koskaan tietää.
 
myy
..ehkä mä oon vähä herkkis, ku en haluis tuottaa kellekkään pettymyksiä :( mut en siis nyt vielä satavarmasti tiedä mihin ratkaisuun pääsyn.. aika näyttää, eikä huomisesta voi koskaan tietää.
 
Määäräaikaisessa työsuhteessa ei aina ole koeaikaa ja sellaisen sopimuksen purkaminen on hankalaa, koska määräaikainen sopimus on määräajan pituinen sitoumus tehdä firmassa töitä.

Koeaikana, jos sellainen on työsopimukseen määritelty, työntekijä voi omalla ilmoituksella lähteä välittömästi ja syitä ei tarvitse sen kummemmin ilmoitella.

Työnantaja voi myös purkaa työsopimuksen koeaikana, ja syytä ei työnantaja yleensä kerro työntekijälle (pätevä syy on kuitenkin olemassa mahdollisia oikeustoimia varten). Koeaikapurulle epäpäteviä syitä on mm. sairaus, raskaus.
 
Koko koeajan idea on siinä, että sen aikana työsuhde voidaan puolin ja toisin purkaa ilman irtisanomisaikaa, työsopimuslain mukaisista päättämisperusteista riippumatta. Purkamisen syy ei kuitenkaan saa olla epäasiallinen taikka syrjivä.





 
mulla oli niin että kun palkkaa ei tullu huomautuksista huolimatta niin ilmotin 2h ennen vuoron alkua etten tuu enää töihin (koeajalla)
en selitelly mitää.
liiton avustuksella loppuviimein palkka tuli
 

Yhteistyössä