Kuka kertoisi mitä kaloja raskaana oleva saa/ei saa syödä?

  • Viestiketjun aloittaja Valaiskaa joku
  • Ensimmäinen viesti
Valaiskaa joku
Miehen kans väiteltiin, kun sanoi että ei sais syödä MITÄÄN kalaaa kun heidän kemian/fysiikan ope tälläista sanonut. Ja varmasti saa jotakin, mitä? Itse en kalasta perusta ja sikisi ostan kalaöljy kapseleita...
 
Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Eli kohtuudella voi niitäkin syödä.
 
Haukeen oli täyskielto koska se kerää niin paljon myrkkyjä pikkukaloista:)
Itämeren kalaa sopii syödä harvoin. Itse olen vain maistellut.. mutta en syömällä syönyt.
Silakasta oli myös erikoismaininta ettei sovi syödä usein.


Pullalohessa ( kasvatettu lohi) ja norjanlohessa taitaa olla myrkkyjä vähiten, mitä nyt olen kuullut :) Niitä meneekin! Myös tonnikalaa voi vissiin syödä ja pakasteseitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Eli kohtuudella voi niitäkin syödä.
Näin. Ja tietysti tyhjiöpakatut esim. graavit kalat kielletty listeriariskin vuoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Eli kohtuudella voi niitäkin syödä.
Näin. Ja tietysti tyhjiöpakatut esim. graavit kalat kielletty listeriariskin vuoksi.
Juuh, mutta itse graavattua voi syödä :D
 
Finttu
Mä olen miettinyt tota parmesanjuustoa, kun siinä lukee, että on valmistettu pastöroimattomasta maidosta (eikä ole kotimaista), et uskaltaakohan sitä ollenkaan syödä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Eli kohtuudella voi niitäkin syödä.
Näin. Ja tietysti tyhjiöpakatut esim. graavit kalat kielletty listeriariskin vuoksi.
Juuh, mutta itse graavattua voi syödä :D
Oikeesti ei voi, koska listeria tuhoutuu vaan kuumennettaessa (ei graavatessa). Noissa vakuumipakatuissa listeria pääsee paremmin lisääntymään, mutta sitä voi olla ihan itse graavatuissakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Eli kohtuudella voi niitäkin syödä.
Näin. Ja tietysti tyhjiöpakatut esim. graavit kalat kielletty listeriariskin vuoksi.
Juuh, mutta itse graavattua voi syödä :D
Oikeesti ei voi, koska listeria tuhoutuu vaan kuumennettaessa (ei graavatessa). Noissa vakuumipakatuissa listeria pääsee paremmin lisääntymään, mutta sitä voi olla ihan itse graavatuissakin.
No ainakaan se ei oo "virallisten" kiellettyjen listalla, tai ei ainakaan ollut muutama vuosi sitten.

 
Itse graavattua kalaa saa syödä. Listeria tosiaan tuhoutuu kypsennettäessa, mutta jos hankkii tuoreen kalan ja graavaa sen ja syö tuoreeltaan, niin siinä ei ole listeriaa! Listeria liittyy pitkään säilytysaikaan. Kaupan tms. graavikalaa en söisi, sillä ei voi olla takuita siitä onko se ollut graavattuna jo useamman päivän.

Kiellettyjä kaloja ovat siis vain vakuumipakatut jos niitä ei kuumenna yli 72 asteeseen. Lisäksi tiettyjä kaloja ei suositella syötäväksi, haukea ei ollenkaan. Silakalle taisi olla joku suositusmäärä. Niihin kertyy mm. elohopeaa.

Kaikki kasvatuskala ok, ne elää niin vähän aikaa ettei niihin ehdi kertyä myrkkyjä. Samoin isojen merten kalat ok.
 
"Tässä"
Itämerestä pyydettyä suurta (>17cm) silakkaa tai lohta 1-2 krt/kk
Sisävesien isokokoista ahventa, kuhaa ja madetta rajoitetusti
Hauen käyttöä ei suositella
Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavukalavalmisteet ja mäti - käyttöä ei suositella

Täältä (http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf) liite 3.
 

Yhteistyössä