Verensokeri oli ruokailun jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja tietääkö joku?
  • Ensimmäinen viesti
tietääkö joku?
12.3 ja olen ollut tosi väsynyt. En ole raskaana eli raskaudenaikaisesta ongelmasta ei kohdallani ole kyse. Olen lievästi ylipainoinen. Juuri heräsin ihan tokkuraisena ja hikisenä ja normaalivoinnissani olisin suht energinen ja toimelias. Nyt en jaksa mitään. Vielä kahden tunnin unienkin jälkeen sokerit olivat 8.0. Olen jo varannut ajan lääkäriin.

Kysymyksiä asiasta ehkä jotain ymmärtäville: Vieläkö tässä vaiheessa normaalipainoon pääseminen voisi pelastaa tilanteen (=voisinkohan selvitä ilman lääkitystä?)? Onko tämä jo diabetes, kun sokerirasituksissa on kolmesti ollut poikkeavia arvoja? Minulla kun on vielä tuo verenpainetautikin... Ja please, älkää kovin moralisoiko, ylipainon puolella ollaan vain BMI27 verran.
 
vieras
Olisi kannattanut jo noiden poikkeavien sokerirasituskoetulosten jälkeen kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä laittaa suuhunsa. Alle 8-10 pitäisi kai verensokerin olla aterian jälkeen.
 
Veikkaan että kannattaa aloittaa tablettilääkitys ja yhdistää siihen laihduttaminen. Harva laihtuu niin nopeasti että se korjaisi kohonneet verensokeriarvot riittävän nopeasti. Lääkityksen voi purkaa mikäli laihdutus tepsii. Jokatapauksessa en vitkastelisi yhtään koska kohonnut verenpaine +korkeat verensokerit naisella lisäävät sydäntautien riskiä reippaasti ja vauhdilla..
 
tietääkö joku?
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö joku?:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
Voi, verensokeri ottaa tuollasen satsin jälkeen hirmu ponnahduksen ylös, ja sitten melkein samantien alas, jollon tulee tolkuton väsymys( + ehkä makeanhimo kun pitäisi saada se verensokeri taas ylös).
 
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö joku?:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
Nostaahan tuo annos verensokeria mutta jos insuliinintuotanto toimii normaalisti niin kyllä verensokerin kuuluu olla alhaisemmissa lukemissa kuin kertomasi..

 
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö joku?:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
Voi, verensokeri ottaa tuollasen satsin jälkeen hirmu ponnahduksen ylös, ja sitten melkein samantien alas, jollon tulee tolkuton väsymys( + ehkä makeanhimo kun pitäisi saada se verensokeri taas ylös).
Ei vain tainnut noiden lukemien perusteella käydä alhaalla missään vaiheessa? Korkea verensokeri väsyttää -ei matala.
;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö joku?:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
Voi, verensokeri ottaa tuollasen satsin jälkeen hirmu ponnahduksen ylös, ja sitten melkein samantien alas, jollon tulee tolkuton väsymys( + ehkä makeanhimo kun pitäisi saada se verensokeri taas ylös).
Ei vain tainnut noiden lukemien perusteella käydä alhaalla missään vaiheessa? Korkea verensokeri väsyttää -ei matala.
;)
Juu totta, ei kai kukaan mittari kädessä koko aikaa ole ja mittaa?

Mistä tuollasia mittareita muuten saa?
 
vieras
Painonpudotus kannattaa aina;) Eli ei ole koskaan myöhästä pudottaa painoa ja se vaikuttaa edullisesti noihin sokeriarvoihinkin. Hyvä että olet menossa lääkärille, siellä selviää onko diabetes jo puhjennut. Ei niitä lääkkeitä kannata pelätä jos ne määrätään, sun parhaaksesihan ne tulee ja vointi paranee. Kyllä niistä voi ehkä päästä eroonkin sitten joskus. Silti jos todetaan 2-tyypin diabetes niin se on krooninen sairaus jonka kanssa sitten eletään loppuelämä vaikka arvot palautuiskin normaaliksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö joku?:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
Nostaahan tuo annos verensokeria mutta jos insuliinintuotanto toimii normaalisti niin kyllä verensokerin kuuluu olla alhaisemmissa lukemissa kuin kertomasi..
Eli vaikuttaa mun mielestä siltä, että insuliinia ei erity tarpeeksi, jotta se laskisi verensokerin takaisin ns. normaalilukemaan.
 
tietääkö joku?
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Veikkaan että kannattaa aloittaa tablettilääkitys ja yhdistää siihen laihduttaminen. Harva laihtuu niin nopeasti että se korjaisi kohonneet verensokeriarvot riittävän nopeasti. Lääkityksen voi purkaa mikäli laihdutus tepsii. Jokatapauksessa en vitkastelisi yhtään koska kohonnut verenpaine +korkeat verensokerit naisella lisäävät sydäntautien riskiä reippaasti ja vauhdilla..
Tätä vähän arvelinkin... Joskus nelisen vuotta sitten laihduin sen 15kg pisteilyllä (vai oliko ne silloin rasteja) ja silloin voin kyllä paremmin. Sitten sain vielä tämän viimeisen lapsen ja hyvin normaalipainossa pysynyt paino on kiivennyt n. 10kg. Ihan hirveän epäterveellisesti en syö, mutta tietenkin liikaa, kun painoa kerran on. Liikuntaakaan en harrasta juuri ollenkaan. Lääkitys vain ei houkuttele, kun raskausaikana käytin insuliinia ja siitä tuli huono olo. No, sisätautilääkäri ottanee asiaan kantaa. Veikkaan, että saan vielä sen kolesterolilääkityksenkin.

Juu, kyllä harmittaa ja olen tosi morkkis, kun olen näin kurjaan jamaan itseni päästänyt...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö joku?:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
Voi, verensokeri ottaa tuollasen satsin jälkeen hirmu ponnahduksen ylös, ja sitten melkein samantien alas, jollon tulee tolkuton väsymys( + ehkä makeanhimo kun pitäisi saada se verensokeri taas ylös).
Ei vain tainnut noiden lukemien perusteella käydä alhaalla missään vaiheessa? Korkea verensokeri väsyttää -ei matala.
;)
Juu totta, ei kai kukaan mittari kädessä koko aikaa ole ja mittaa?

Mistä tuollasia mittareita muuten saa?
No itse olen diabeetikko niin saan hoitajalta samoin kuin ilmaiset liuskat. Pistän sulle yytä..
 
tietääkö joku?
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö joku?:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Joku varmaan kimmastuu mutta söit varmaan paljon hiilihydraatteja?
Söin jauhelihakastiketta, perunoita (2kpl), lasin rasvatonta maitoa, 2kpl Wilhelmiina-keksejä ja n. 10kpl irtokarkkeja. Voiko selittää?
Voi, verensokeri ottaa tuollasen satsin jälkeen hirmu ponnahduksen ylös, ja sitten melkein samantien alas, jollon tulee tolkuton väsymys( + ehkä makeanhimo kun pitäisi saada se verensokeri taas ylös).
Ei vain tainnut noiden lukemien perusteella käydä alhaalla missään vaiheessa? Korkea verensokeri väsyttää -ei matala.
;)
Juu totta, ei kai kukaan mittari kädessä koko aikaa ole ja mittaa?

Mistä tuollasia mittareita muuten saa?
Minä olen saanut terveyskeskuksesta itse asiassa liian matalien verensokerien vuoksi aikanaan. Minulla epäiltiin insulinoomaa, kun verensokerit kävivät välillä 2 kieppeillä. Siinä on syy, miksi välillä olen mittaillut sokereita voinnin mukaan. Varmaan on sitten tasapaino jonkin verran pielessä ollut koko ajan. Olen kyllä hoitanut asiaa alan erikoislääkärillä ja tosiaan aiemmin saanut painon normaaliin ja pitänytkin sen 2-3v. Raskaus- ja imetysaika vain tekivät hankaluutta, kun tuli matalia sokereita ja "paikkailin" niitä liian suurilla ruoka-annoksilla. Se hypoglykeeminen olo tuntuu niin kurjalta, että sitä tuli välteltyä vähän väärällä konstilla :(.

 
1.vieras
Ei nyt kannata morkkista potea, olishan tuo sairaus voinut tulla sulle muutenkin ja eihän sitä ole vielä edes todettu. Joillain on niin voimakas perinnöllinen taipumus että diabetes tulee vaikka miten olis terveelliset elämäntavatkin;) Pääasia että nyt alat hoitaa itseäs ja sun olo paranee:) Tsemppiä!
 
ap
Ai niin, matala verensokeri tekee minulle lihasheikkoutta, ärtymystä, kylmänhikisen olon kasvoille ja heikotusta + vapinaa. Korkea taas tekee väsyneeksi, hikiseksi ja tokkuraiseksi. Molemmat ääripäät on tullut koettua. Ehkä minun sitten pitää tuohon tablettilääkitykseen paneutua lääkärin kanssa. Laihduttaa aion joka tapauksessa Painonvartijoiden pisteillä ja yritän pitää painon normaalina. Ei tämä olo tosiaan ole hääppöinen eli motivaatiota luulisi olevan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai niin, matala verensokeri tekee minulle lihasheikkoutta, ärtymystä, kylmänhikisen olon kasvoille ja heikotusta + vapinaa. Korkea taas tekee väsyneeksi, hikiseksi ja tokkuraiseksi. Molemmat ääripäät on tullut koettua. Ehkä minun sitten pitää tuohon tablettilääkitykseen paneutua lääkärin kanssa. Laihduttaa aion joka tapauksessa Painonvartijoiden pisteillä ja yritän pitää painon normaalina. Ei tämä olo tosiaan ole hääppöinen eli motivaatiota luulisi olevan...
Insuliinejakin on monenlaisia, kaikki ei sovi kaiklle joten kokeilemalla.. Minulla vaihdettiin taannoin lääkitys ja ihan kuin olisi vasta sairastunut kun tuntui että kaikki piti opetella uusiksi. Ekaa kertaa piti amppakin tilata kun romahti sokerit lukemiin 1,3 eikä sitten millään ylös vaikka hunajaa vetelin kuin paraskin Nalle Puh.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai niin, matala verensokeri tekee minulle lihasheikkoutta, ärtymystä, kylmänhikisen olon kasvoille ja heikotusta + vapinaa. Korkea taas tekee väsyneeksi, hikiseksi ja tokkuraiseksi. Molemmat ääripäät on tullut koettua. Ehkä minun sitten pitää tuohon tablettilääkitykseen paneutua lääkärin kanssa. Laihduttaa aion joka tapauksessa Painonvartijoiden pisteillä ja yritän pitää painon normaalina. Ei tämä olo tosiaan ole hääppöinen eli motivaatiota luulisi olevan...
Insuliinejakin on monenlaisia, kaikki ei sovi kaiklle joten kokeilemalla.. Minulla vaihdettiin taannoin lääkitys ja ihan kuin olisi vasta sairastunut kun tuntui että kaikki piti opetella uusiksi. Ekaa kertaa piti amppakin tilata kun romahti sokerit lukemiin 1,3 eikä sitten millään ylös vaikka hunajaa vetelin kuin paraskin Nalle Puh.
Juu, lääkri kehotti minuakin sivelemään hunajaa suun limakalvoille, jos/kun noita tulee. Se vain, että meinaa taju mennä ja laskee niin yhtäkkiä matalaksi. Tämä on se minun ongelmani ollut painonhallintayrityksissäkin, kun tuntuu, että on vaikea löytää sopivat annokset ja yhdistää sopivaan sokeritasapainoon.

 
1.vieras
Ei noita matalia sokereita kannata etukäteen murehtia, lääkärissä sitten neuvovat ja varmasti saat ohjeita noihin ruokailuihinkin. Tabletithan ei ole insuliinia, mutta kyllä niilläkin voi sokeri laskea liikaa jos ei syö riittävästi hiilareita. Kannattaa vaan pitää aina saatavilla jotain nopeasti sokeria nostavaa vaikka suklaata tai apteekista saatavia Siripiri tabletteja;)
 

Yhteistyössä