kumpi lemmikiksi:hamsteri vai gerbiili?

Gerbun omistaja
No mulla itsellä on kaksi gerbua. Ja ne on ainain minun kohdalla oppineet nukkumarytmin eli kun minä menen nukkumaan niin nekin menevät ja taas kun herään nekin heräävät ;) Ja ne valvoo päivisin eli voi seurailla niiden touhua ja sitten taas ne ei haise yhtään. Ja on tosi helppo hoitoisia
 
heipsankeikkaa
Alkuperäinen kirjoittaja Minde:
Moi!! mä haluisin vaan sanoo että mä oon ostamassa 2 gerbiilii niin paljonko ne maksaaa
Eläinkaupassa 17e-25e/kpl, kasvattajilla jopa rekisteröitynä 15-20e/kpl eli halvempia.

Eli hae kasvattajalta.
 
mie vaan
Päätös saattaa olla vaikea, koska kummassakin eläimessä on plussat ja miinukset. Kukaan muu ei voi oikeastaan sanoa, että kumpi sopii juuri sinulle. Joillekkin sopii enemmän gerbiili ja taas toiselle enemmän hamsteri. Kannattaa käydä kummankin foorumilla ja lukea sieltä hieman aiheita ja pohtia kumpi on parempi. Päätöksessä ei kannata hätiköidä. Onhan sitä aikaa miettiä. ;)
 
Gerbbujen omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja heipsankeikkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Minde:
Moi!! mä haluisin vaan sanoo että mä oon ostamassa 2 gerbiilii niin paljonko ne maksaaa
Eläinkaupassa 17e-25e/kpl, kasvattajilla jopa rekisteröitynä 15-20e/kpl eli halvempia.

Eli hae kasvattajalta.
Joo siis kasvattajalta ehdottomasti kannattaa ottaa - ensinnäkin on halvempi, tietää mistä on peräisin ja sitä on luultavammin käsitelty enemmän kuin eläinkaupassa, niissä kun harvemmin on aikaa gerbiilien ym muiden eläinten käsittelyyn, jolloin ne eivät ole yleensä kesyjä ja käsittelyyn tottuneita. Itselläni on ollut yhteensä 8gerbiiliä, joista kaksi tällä hetkellä. Ostin ensimmäiset viisi gerbiiliä (ensin kaksi, niiden jälkeen kolmikon) eläinkaupasta, harmi vain, että luin vasta myöhemmin netistä mistä olisi kannattanut hankkia, sillä ensimmäiset kaksi olivat ilmeisesti sairaita jo meille tullessaan, sillä olivat täysin erilaisia kuin mitä neljä muista gerbiileistäni olivat ja kuolivatkin n.viiden viikon meillä olinaikansa jälkeen. Myös yksi kasvattajalta tullut gerbiilini kuoli käsittämättömästi alle viikon päästä siitä kun ostin sen, mutta kasvattaja antoi kaverin kuolleen tilalle, ilmaiseksi. Kaiken lisäksi kasvattajalta saa usein gerbiilien elinaikaisen tuen, neuvoja ym.
Ja gerbiilit tosiaan ovat hamsteriin verrattuna paljon aktiivisempia ja seurallisempia, ainakin päivällä, vaikka ne eivät varsinaisesti ole päiväeläimiä, sillä ne nukkuvat muutaman tunnin pätkissä.
Mun gerbiilit usein virkistyvät kun mä kömmin sänkyyn illalla, jolloin saattavat valvottaa jonkin verran, sen verran kun ne ääntä kumminkin saavat aikaan. ;) Siksi niille kannattaakin järjestää virikettä päivällä, jotta nukkuisivat yöllä paremmin.
Jos haluat enemmän seurallisen ja touhukkaamman eläimen, kannattaa ottaa gerbiiLEJÄ. Ei siis yhtä, vaan vähintään kaksi, sillä gerbiilit tarvitsevat lajikumppanin, ja niin kuin aikaisemminkin keskustelussa on mainittu, ihmisen seura ei riitä korvaamaan toista gerbiiliä, vaikka ne ihmistäkin kaipaavatkin seurakseen. Muuten gerbiilit saattavat masentua, jos niiden kanssa ei touhua päivittäin, että kannattaa varata niille semmonen ainakin tunti päivää kohti, tietysti mieluummin enemmänkin, jos se on mahdollista.
Siinä nyt jonkin verran gerbiileistä..

Sori, tuli pieni romaani ;)
 
gerbbu
ota gerbiili ne on niin söpöjä mutta ne on yvin vikkeliä mutta silti hyviä lemmikkejä mä suunnittelen hankkia gerbiilejä ainakin kaksi niiden nimiä olis Kati ja Katri. mulla on ollu jo kolme aion ottaa vielä uudet kaksi. SIIS OTA GERBIILEJÄ!!!!!!!!!!!

T:gerbbu
 
Kata
Meillä on ollut kumpaakin. Tosin kaikki hamsterit ei ole yöunisia, mutta se on yleistä. Meillä edellinen oli joku ihme päivävirkku. Ja kummatkin tykkäsivät kiipeillä. Hamsu eteenkin tykkäsi kiipeillä yläpinnoilla asti.

Toiseksi viimeisenä oli kolme gerpua jotka saivat kyllä varsinaista kuopsutus melua aikaan. Eivätkä lisääntyneet eivätkä tapelleet. Mutta se huono puoli, että kun kuoli yksi, niin loput meni perässä aika perä janaa.

Itsestä noissa pikkujyrsijöissä on se, että ensin ne on pari vuotta ja sitten ne kuolee. Joten monen gerpun ja hamsterin jälkeen halusin lemmikin joka elää väh. 10 vuotta. Ettei ole sitä ainaista itkua tai siltä se tuntui kun noi kolme kuoli.
 
oona
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja ida:
minä tykkään ennemän gerbiili hamsut ovat läski palloja vitton hamsterit
Kyllä taas alkaa huolestuttaa Suomen peruskoulun opetuksen taso kun näitä lukee...
Sua en kyllä ymmärrä, vaikka kaikil on oma mielipide. Mutta suna en tulis tänne kovistelee...kertosin kyllä oman mielipiteen mutta en tollatavalla ;)


ps. kannatan tuomasta ;) Hamsterii <3
 

Yhteistyössä