Miten kipeä on murtunut kylkiluu?

  • Viestiketjun aloittaja anyone
  • Ensimmäinen viesti
ap
Mulla on yskimisen seurauksena nyt kylkipistosta. Kävin lääkärissä ja lääkäri sanoi, että ei ole keuhkoperäistä koska pystyn painelemalla paikallistamaan kivun lähteen. Epäili kyseessä olevan revähtänyt kylkivälilihas koska itsellään on joskus kylkiluu murtunut ja silloin ei kuulemma sängystä ylös päässyt. Minulla tuntuu nimenomaan luu olevan kipeä eikä sen välistä...

Tiedä sitten. Eihän sille mitään voi, oli mitä oli.
 
Eipä noita nykyään sidota tai mitään ja kuviakin otetaan vain jos vakuutusyhtiö määrää tai tosiaan on vaarana keuhkopussin puhkeaminen. Minultakin on kylkiluu murtunut ja sängystä ylösnousu vaati omat temppunsa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on yskimisen seurauksena nyt kylkipistosta. Kävin lääkärissä ja lääkäri sanoi, että ei ole keuhkoperäistä koska pystyn painelemalla paikallistamaan kivun lähteen. Epäili kyseessä olevan revähtänyt kylkivälilihas koska itsellään on joskus kylkiluu murtunut ja silloin ei kuulemma sängystä ylös päässyt. Minulla tuntuu nimenomaan luu olevan kipeä eikä sen välistä...
Minulla on mennyt myös yskimällä kylkiluu. Erinäisistä möhläyksistä johtuen en päässyt heti röntgeniin (oli juuri sulkeutunut viikonlopuksi kun sain viimein ajan). Yskiminen oli täyttä tuskaa, syvään hengittäessä tuntui vähän. Pääsin seuraavan viikon alussa kuvattiin, niiissä ei näkynyt mitään, mutta muutama vuosi myöhemmin löydettiin uusista kuvista vanha parantunut murtuma samasta paikasta. Ensimmäinen epäilys oli joko kylkiluu tai revähdys. Aikaa tuosta on jo kymmeniä vuosia, mutta yhä yskin 'pumpaten', kun normaali yskiminen oli kipujen takia silloin mahdotonta. Ja toiselta lääkäriltä siellä, missä piti päästä röntgeniin sain ohjeeksi syödä särkylääkkeitä ja yskänlääkettä ja tulla sitten ensiapuun, jos hengittäminen käy todella pahaksi eli luut olisivat pistäneet.
 
Mulla on joskus yskimisen seurauksena revähtänyt kyljestä lihas ja on ihan sairaan kipeä sekin. Soitin silloin päivystykseen ja epäilivät keuhkokuumetta ja piti kuulemma heti mennä sinne 4h odotuksen jälkeen lääkäriin ja lähetti kotiin ja piti seuraavana aamuna mennä kuviin joista selvisi etttei ole keuhkokuumetta eikä murtumaa vain lihas revähtänyt kirjoitti kolme päivää sairaslomaa ja sanoi että kestää kauan paraneminen kun toi yskä on niin kova.

liikkuminen ja hengittäminen teki tosi kipeetä.
 
Ossi
Itsellä molempia useamman kerran, kylkivälilihaskin oireilee ihan namisti, puolikkaita keuhkollisia saa vedettyä sisään ja puhallettua ulos. Oireista ei varmasti osaa kertoa kummasta on kyse, lääkäriin rohkeasti jos tarvetta. Molemmissa toipumisaika kohtuulliset 4...8+ viikkoa huonommillaan
 
"aki"
putosin telineiltä pari metrii kyljelleni..ei sattunu heti,mutta ny pari viikkoo arka..täytyy nukkuma-asentoo vaihtaa sillai tuskas..kävin röntkenis..luut kunnos..kai joku lihas-ärtymä sitte vaa..aamulla varovasti sänkystä ylös,mut ku alakaa liikkuu ja touhuu jotain ni ei vaikeuksia,kunhan ei vääntele ittees kovi..niinko puutuu...
 
"Tuikku"
Mulla on ollut useamman kerran kylkiluut murtunut ja poikki ja ne on heti rönkkenissä nähty. Jotenka kyllä se joka liike, hengitys ja yskiminen on tosi tuskallista ja ensimmäinen viikko menee sängyssä makaamiseen puoli istuvilteen ja ylös nousu on vain kokeiltava mikä on kaikkein helpoin tapa nousta ylös. Yleensä kun on mennyt poikki niin, on myös lihaksen reväyttänyt samassa. Jotenka en toivo sitä toisille kun se on tosi tuskallista ensimmäinen viikko. Parasta aikaa on murtunut kylkiluu jotenka tuskaa on.
 
"vieras"
[QUOTE="Tuikku";22634122]Mulla on ollut useamman kerran kylkiluut murtunut ja poikki ja ne on heti rönkkenissä nähty. Jotenka kyllä se joka liike, hengitys ja yskiminen on tosi tuskallista ja ensimmäinen viikko menee sängyssä makaamiseen puoli istuvilteen ja ylös nousu on vain kokeiltava mikä on kaikkein helpoin tapa nousta ylös. Yleensä kun on mennyt poikki niin, on myös lihaksen reväyttänyt samassa. Jotenka en toivo sitä toisille kun se on tosi tuskallista ensimmäinen viikko. Parasta aikaa on murtunut kylkiluu jotenka tuskaa on.[/QUOTE]

Juu kyllä se kipeetä tekee,mullakin tuli flunssan yhteydessä yskimisestä hiusmurtuma kylkiluuhun.Oli niin pieni että röntgenissä ei näkynyt mutta ultraava lääkäri löysi sen ja oli tosi kipeä monta viikkoa.
 
Ego
Kolme aikoinaan meni kun putosin hevosen selästä. Nukuin puoli-istuvassa asennossa muutaman viikon ja kaiiki liike teki kyl nasevan kipeetä. Mulla ei sidottu millään lailla rintakehää.
 
"Miuku"
niin myös mulla kävi. Olin raskaana viikolla 39 ja olin siihen mennessä potenut jo kuukauden todella kovaa yskää mutta lääkäri vain totesi että yskä on ihan normaalia kun ihminen elää ja määräsi vain mietoa yskänlääkettä. Siinä sitten yhtenä iltana sängyn reunalla istuessani ja yskiessäni "keuhkoja pihalle" kyljessä naksahti. Hengitys salpaantui ja ainoa asento jossa pystyi olemaan, oli polvillaan. Yksin en päässyt ylös ja autettunakin sattui aivan sairaasti. Ja missään asennossa ei ollut hyvä olla. Seuraavana päivänä en päässyt ylös sängystäkään ilman apuja ja soitto lääkärille. Reseptinä lepoa ja särkylääkettä. Sitä sitten siinä pari viikkoa toivoen ettei vauva vielä syntyisi. Olisi erittäin tuskallista ponnistaa kun ei liikkumaankaan juuri pysty. Aikaa tuosta on nyt kulunut 2 kk ja selässä tuntuu kylkiluussa patti joka välillä hieman särkee ja jälkitarkastuksessa lääkäri totesi että kyllä se on siellä silloin päässyt murtumaan. NO, toivon että patti häipyy vielä tai silottuu.. Enkä toivo kenellekään tuota, niin tuskallista se on...
 
"Merja"
Kunnon kylkiluunmurtuma on sairaan kipeä, ja jos se menee paikoiltaan eli dislokoituu, menee siinä
naama valkoiseksi ja pahassa tapauksessa jalat, koska kipu on paha.

Haluaisin vaan muistuttaa niitä, joilla yskiessä menee poikki, hoitamaan itsensä hyvin vanhuutta varten, MUISTAKAA syödä kalkkitabletteja 1000 mg ja D3-vitamiinia. Teillä oletettavasti saattaa olla osteoporoosi tai osteopenia eli alentunut luuntiheys. ja se ei parane itsestään vaan pahenee
vanhuutta kohti. Runsaasti kalkkia ja painoa luille, eli raskasta liikuntaa niin vaiva pysyy aisoissa.
 
Murtuja
Itse en usko yskimällä saatuun kylkiluunmurtumaan. Tosin jo murtuneen luun joka on jo hieman luutunut saa toki yskimällä tai vaikkapa nauramalla murtumaan uudelleen. Kun kylkiluu tai luita murtuu vaatii se aina suuren kehon kiihtyvyyden, kuten esim. auto onnettomuudessa. Luukehikko on tehty suojaamaan sisäelimiä ja ääri tapauksissa tämä murtuu pienentäen törmäyksen kiihtyvyysvoimia (siis edelleen suojellen sisäelimiä).
Kun luut ovat sitten murtuneet, sen kyllä huomaa... hengittäminen on aika työlästä ja kivuliasta, myös liikkuminen tuottaa suurta tuskaa. Tunne on sanoin kuvaten jotakin sellaista kuin..."Kuolema on lähellä tai jo läsnä". Tätä ei voi olla erottamatta joistakin normi kivuista. Ainut apu on lepo ja lepo riittävän pitkään, myös sen jälkeen kun jo alkaa "tuntua taas hyvältä", vielä väh. viikko.

Nimim. rikkonut useita luita useista kohdista useasti,
 
"..."
Kyllä mä tiedän tyyppejä, jotka on ihan yski,mäkkä murtaneet omat kylkiluunsa, ei toki kaikkia! Ei ollut taustalla parameassa olevaa murtumaa..... Tiedätkö muuten, kuinka suurella nopeudella esim aivastat? yskäkin tulee melko vinkiään tahtiin.

Itellä päällä nyt kai kylkiluiden välilihaksen revähdys, kipu ainakin oikein mukana, murtumaa ei ole. kaksi viikkoa vasta mennyt, ja kun tosiaan saattaa kestää viikkoja ennen kuin paranee....
 
kaatunut
Kaaduin jäällä selälleni, vähän vasemman kyljen puolelle. Kipeä kohta löytyy, lähinnä yhden luun alueella tuntuu lapaluun alapuolella. Kaatuessa kipu oli kova, huuto tuli. Sitten lievempää, mutta nyt kolme päivää myöhemmin tuli sellainen kramppiherkkyys alueelle. Pieni aivastus aiheutti valtavan kivun, josta ei meinannut päästä vapaaksi. Varmaankin revähtäneellä alueella lihaskramppi. Otin 600 mg buranan ja 1000 mg panadolin sekä kylmäpakkauksen siihen paikkaan. Alkaa jo helpottaa. Varmaan on viikkojen vaiva edessä.
 
Mulla murtui teininä snoukatessa. Ekat kaks päivää olin kokonaan kipeä, joka lihas jumissa, mutta kun viikon kuluttuakin teki tuskaa tietyt liikkeet enkä voinut juuri nostaa toista kättä, lääkäri antoi oman tuomionsa. Samana keväänä ryntäsin viimeisiin rinteisiin ja enköhän siellä pyörähtänyt uudelleen, ei tainnut murtua uudelleen mutta kyllä oli kipeänä taasen.

Ko. kohta vuosia myöhemmin tuntuu pieneltä portaalta muihin kylkiluihin verrattuna.
 
Ridi
Järkyttävä yskä tammikuun puolivälissä, jota seurasi hirvittävä kipu kyljissä, kipu siirtyi vasemman rinnan alle, kuin puukko olisi pystyssä. Yskiminen kävi aivan järkyttävän kipeetä. Kuvissa huomattiin neste vas. keuhkopussissa. Kipu senkuin jatkui ja vaihtoi paikkaa vasemmalle... välillä voi olla 1-2 päivää helpompaa, mutta taas kipu ilmottaa itsestään. Lääkäri ihmetteli, miten voi mennä 3 kylkiluuta poikki molemmilta puolilta... Lähete luutiheysmittaukseen ja siitä selvis, ettei ole osteporoosia.
Olen edelleen yhtä kipeä, liikkuminen sattuu, nukkuminen vaikeaa, ei voi kyykistyä, hankala kenkiä laittaa jalkaan...
Olen sanonut, etten ole koskaan ollut näin kipeä...
 
"Maria"
Kyllä kylkiluu voi murtua yskiessä. Minulla oli parin viikon ajan todella kova yskä, en saanut öisin edes nukuttua ja yritin nukkua vesipullo sylissä jotta voisin aina yskänkohtauksen tultua ottaa hörpyn ja lievittää kutinaa. Kylki oli niin kipeä yskimisestä. Yskä laantui mutta kylki oli edelleen kipeä. Tein hieman oksahommia pihalla, nostin siis oksia maasta tunnin ajan. Yhtäkkiä poksahti kylkiluu poikki. Menin lääkäriin ja kuulemma yskä on aiheuttanut hiusmurtuman joka sitten rasittuessaan poksahti poikki kokonaan. Kipu aivan kauhea ekana päivänä. Nyt olen hieman yli viikon potenut ja vieläkin jossain asennossa kylkiluut muljahtelee pois paikoiltaan siitä kohti mistä se on poikki. Saas nähdä kuinka kauan kestää ennekuin se luutuu. On todella vaikeata pysytellä paikallaan ja olla tekemättä mitään fyysistä. Omakotitalon piha on talven jäljeltä kuin sotatanner ja täytyy vain ikkunasta katsoa ja hillitä itseään jottei mene sinne heilumaan.
 
50µg
"""Alentunut D-vitamiinipitoisuus on keskeinen riskitekijä rasitusmurtumissa. Asia selviää Tampereen yliopistossa tehdystä väitöstutkimuksesta, jossa selvitettiin varusmiesten D-vitamiinivajeen yleisyyttä ja vaikutuksia.

Tutkimuksen mukaan riski saada rasitusmurtuma kasvaa jopa nelinkertaiseksi, kun D-vitamiinipitoisuus on alhainen. Tutkimukseen osallistui 756 tervettä varusmiestä, joiden rasitusmurtumat kirjattiin kolmen kuukauden aikana.

Tutkimuksessa ilmeni myös, että D-vitamiinin vajeesta kärsivillä varusmiehillä on tilastollisesti merkittävästi enemmän hengitystieinfektioista johtuvia poissaoloja. Tutkimuksen mukaan D-vitamiinivalmisteen käyttö saattaa vähentää hengitystieinfektioita.

Ilkka Laaksin solubiologian alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin perjantaina Tampereen yliopistossa."""
Aamulehti

"The doses of sunshine or oral vitamin D3 used in healthy children should be designed to maintain 25(OH)D levels above 50 ng/mL. As a rule, in the absence of significant sun exposure, we believe that most healthy children need about 1,000 IU of vitamin D3 daily per 11 kg (25 lb) of body weight to obtain levels greater than 50 ng/mL. Some will need more, and others less. In our opinion, children with chronic illnesses such as autism, diabetes, and/or frequent infections should be supplemented with higher doses of sunshine or vitamin D3, doses adequate to maintain their 25(OH)D levels in the mid-normal of the reference range (65 ng/mL) — and should be so supplemented year-round (p. 868)."

- Cannell JJ, Vieth R, Willett W, Zasloff M, Hathcock JN, White JH, Tanumihardjo SA, Larson-Meyer DE, Bischoff-Ferrari HA, Lamberg-Allardt CJ, Lappe JM, Norman AW, Zittermann A, Whiting SJ, Grant WB, Hollis BW, Giovannucci E. Cod liver oil, vitamin A toxicity, frequent respiratory infections, and the vitamin D deficiency epidemic. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2008 Nov;117(11):864–70.

1000 IU jokaista lapsen 11 painokiloa kohden ympäri vuoden, allekirjoittajana mm. Christel Lamberg-Allardt. Tavoitetaso artikkelin mukaan olisi 65 ng/ml eli noin 160 nmol/l.
.: Christel Lamberg-Allardt siirtynyt Sauber-talliin?


Suomalaisten keskiarvo on n. 43 nmo/l nykyisillä virallisella saantisuosituksilla.

HYKSin lasten ja nuorten sairaalan dosentti Outi Mäkitie tuomitsee Duodecimin pääkirjoituksessa valtion ravitsemusneuvottelukunnan päätöksen lykätä D-vitamiinin saantisuosituksen nostamista. Mäkitien syyttävä sormi osoittaa suoraan Pekka Puskaan, joka johtaa neuvottelukuntaa. Sen toiminta on vastuutonta, sillä suosituksen välitön nosto voisi vaikuttaa merkittävästi suomalaislasten terveyteen, kirjoittaa lastenlääkäri Mäkitie.
http://www./index.php?page=news&id=2090
 

Yhteistyössä