Miten kipeä on murtunut kylkiluu?

  • Viestiketjun aloittaja anyone
  • Ensimmäinen viesti
väsynt
Itselläni todettiin juuri hinkuyskä. Yskä on siis ollut aivan järkyttävä nyt viides viikko menossa. Muuten yskä on helpottanut (kiitos kortisonipohjaisen astmalääkkeen ), mutta lihakset on aivan hajalla ja nyt epäilen ,että kylkiluukin olisi murtunut kun kipu tuntuu erillaiselta kuin ravähdyksissä. Kamala pistävä kipu, kun vähänkin liikahtaa tai hengittää...
Kamala yskä voi tosiaankin olla myös hinkuyskää, koska lääkärit eivät ilmeisesti osaa diagnosoida sitä. Itse ravasin 3 kertaa lääkärissä ja asia selvisi sittenkin, vasta kun äitini heitti, että minulla on hinkuyskä ja vaadin saada testin. Tulehdusarvoni olivat nolla ja keuhkot, joka kerta puhtaat. Ainoa mikä viittasi, ettei kaikki ole kunnossa oli puhallutesti, jossa sain surkeat lukemat.
 
On muuten helvetin kipee. Mulla tällä hetkellä murtunu kylkiluu ja yskän takia murtunu. Olin pitkään hirveessä yskässä ja sit viime viikon olin keuhkokuumeessa. Lääkärissä kävin kovan rinta kivun takia ja diagnoosi oli murtunu kylkiluu. Lääkäri soitti ton käynnin jälkeen perään ja sano, että mulla on keuhkokuume, alkovat yskän ja tulehdusarvojen takia epäilee sitä. Antibiootti kuurille samantien ja kipulääkkeet tuli kylkeen. Mutta, kipulääkkeistä huolimatta, yskiminen sattuu, venyttely tekee kipeetä, mahallaan makaaminen hankalaa ja siks makaan mieluummin vaan oikeella kyljellä jne. Eilen jouduin sitten, mennä sairaalaan koska mulla epäiltiin keuhkoveritulppaa ja lääkäriltä tuli sama diagnoosi kuin aijemmaltakin lääkäriltä, kylkiluu murtunu kovan yskimisen seurauksena. Mutta, kipulääkkeet kuitenkin vie ton pahimman kivun pois, vältän niitä liikkeitä ja asentoja mitkä tekee kipeetä tohon kylkiluuhun. Kipu kohdan pystyn paikallistamaan ja tänään kokeilin, niin se on aivan tajuttoman kipee. En kyllä painele enää, nimittäin aristaa pitkän aikaa sen jälkeen entistä enemmän.
 
"Hansu"
[QUOTE="...";25192070]Kyllä mä tiedän tyyppejä, jotka on ihan yski,mäkkä murtaneet omat kylkiluunsa, ei toki kaikkia! Ei ollut taustalla parameassa olevaa murtumaa..... Tiedätkö muuten, kuinka suurella nopeudella esim aivastat? yskäkin tulee melko vinkiään tahtiin.

Itellä päällä nyt kai kylkiluiden välilihaksen revähdys, kipu ainakin oikein mukana, murtumaa ei ole. kaksi viikkoa vasta mennyt, ja kun tosiaan saattaa kestää viikkoja ennen kuin paranee....[/QUOTE]

Tiedoksi vain,Aivastus tulee noin 120 km tunnissa
 
joojojojojojoj
Mulla murtui kylkiluu kovan yskän seurauksena raskasuviikolla 38. En muuten suosittele. Kukaan ei oikeen ottanut mua tosissaan, kun asiasta sanoin ja luonnollisesti kuvaaminen ei tullut kysymykseen. Nyt 2 kk synnytyksen jälkeen keuhkokuvien yhteydessä paljastui ja voin kertoa, että on kipeä vieläkin. Jatkuva yskiminen ei tosin varmaan auta asiaa. Murtunut kylkiluu, synnytys ja järkyttävä yskä, en tosiaan suosittele!
 
"huolestunut"
olen alle 18vuotias tyttö, ja yskä on ollut muutaman viikon. en kärsi nukkua, nousta sohvalta/sängyltä/lattialta kunnolla. oikealta puolelta kylkiluitten kohdalta on todella kipeä kohta. yskiminen ja aivastelu sattuu todella paljon. en ole käynyt vielä lääkärissä.
onko kyseessä revähdys, murtuma, vai jokin muu? ja tarvitseeko edes käydä lääkärissä?
 
[QUOTE="huolestunut";29430764]
onko kyseessä revähdys, murtuma, vai jokin muu? ja tarvitseeko edes käydä lääkärissä?[/QUOTE]

Ei voida tietää. Mut eipä lekuritkaan tuolle alkuun muuta voi tai tee kuin tarjoavat särkylääkettä ja yskänlääkettä. Mut lääkäris ny yleensä kandee käydä milloin ittensä kipeäksi tuntee.
 
Humalainen
Viihteellä ollessani menetin loppuillan muistin ja heräsin seuraavama aamuna kovaan kipuun oikean kyljen elimman kylkiluun kohdilta. Oli murtunut ja todella kipeä pari viikkoa. Mihin lie törmännyt/horjahtanut sinä iltana..
 
kipeetä tekee
Minulla oli keuhkokuume ja tosi kova yskä jonka seurauksena kylkiluu murtui. Kävely sattui (askelten tärähdykset) laukkua ei voinut silläpuolella kantaa,hiusten harjaaminen sattui ja pesu, istuminen sattui, sängystä ylös pääseminen oli todella vaikeaa samoin sukkien pukeminen ja housujen, nukkuessa täytyi olla tyyny tukemassa kipeää puolta,(terveellä kyljellä /vähän mahallaan ja tyyny siinä patjan ja rintakehän välissä) muussa asennossa ei voinut olla. Jos yöllä liikahti niin heräsi.Ja yskä kun jatkui niin se yskiminen vasta kipeää teki. Se murtuma tuli tammikuussa ja syyskuussa ei ollut enää kipeä.
 
"kokenut"
Kolmisen vuotta sitten auto-onnettomuudessa meni 3 kylkiluuta ja rintalasta poikki. Kipee oli joku 3-4 kk niin pahasti, että jos ei parin kolmen tunnin välein ottanut 600 buranaa, niin kipu oli niin sietämätön, ettei pystynyt liikkumaan mihinkään suuntaan. Lääkkeilläkin kaikki liikkeet sattui. Lisäksi minulla oli kipsattu ukko ja pari pientä lasta hoidettavana. Eli kaupassa kävin vaikka kauppakassin kantaminen teki sietämättömän kipeää. Siivosin, tiskasin, tein ruokaa yms vaikka pelkkä hengittäminen sattui.
 
vierailija
Ei välttämättä kovinkaan kipeä, jos ei yski. Riippuu miten se murtunutkin.
Kaaduin sementti laatta kavelytielle, avulla paasin ylos ja kaikki tuntui olevan ok. Vasta kolmen paivan paasta alkoi tuntua vasemmassa kyljessa ja nyt viides paiva ja on vaikeuksia sankyyn menossa ja nousussa, paikallaan ei tunnu, oikein syvaan hengittaessa tunnen kivun. Nyt alkoi paassa soida, johtuukohan tasta. Nyt menen tuoliin nukkumaan ettei tarvii jotenkin ryomia sangysta pois.
 

Yhteistyössä