Miten säästätte, tilille vai rahastosäästäminen?

vieras
Meillä on korkeakorkoinen säästötili, jossa on sekä meidän että lapsen rahat. Mitä isompi yhteissumma, sitä parempi korko.

Rahastoissa olevat rahat lasketaan omaisuudeksi, ja se voi hankaloittaa aikanaan esim. opintotukea hakiessa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rahastoissa olevat rahat lasketaan omaisuudeksi, ja se voi hankaloittaa aikanaan esim. opintotukea hakiessa.
Mun junnu ei saa opintotukea jo pelkästään mun tulojeni vuoksi, joten en ole edes ajatellut sijoituksia opintotukeen vaikuttaviksi.

 
Tytölle on säästötili, johon laitetaan kuukausittain tietty summa sekä synttäreinä vähän enemmän. Rahat on tarkoitus pitää tilillä kunnes tyttö on 18. Omassa käytössä on rahasto, johon laitan rahaa kun sattuu olemaan ylimääräistä. Täältä sitten otetaan rahaa kun on isompia menoja tiedossa.
En osaa sanoa, että kumpi on parempi tai kannattavampi. Kummastakaan ei mitään pahaa sanottavaa ole :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rahastoissa olevat rahat lasketaan omaisuudeksi, ja se voi hankaloittaa aikanaan esim. opintotukea hakiessa.
Kyllä kaikki raha on omaisuutta, oli se tilillä tai rahastossa. Tosin korkotuloja saa olla kyllä huomattavia summia, ennenkuin ne opintotukeen vaikuttavat.

Rahastoihin olen säästänyt. Toki tuottavat nyt huonosti. Riskit siis ovat isommat. Lyhyellä tähtäimellä kannattaa vissiin säästää nyt säästötilille.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Rahastoihin olen säästänyt. Toki tuottavat nyt huonosti. Riskit siis ovat isommat. Lyhyellä tähtäimellä kannattaa vissiin säästää nyt säästötilille.
Eipä ne tilitkään kamalasti tuota, korot on alhaalla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Rahastoihin olen säästänyt. Toki tuottavat nyt huonosti. Riskit siis ovat isommat. Lyhyellä tähtäimellä kannattaa vissiin säästää nyt säästötilille.
Eipä ne tilitkään kamalasti tuota, korot on alhaalla.
Kyllä mies oli kiristänyt useamman prossan ns käyttötilille op:sta. Mutta riskittömämpää kuin miinuksella menevät useimmat rahastot. Lyhyellä tähtäimellä tarkoitan esim ensi vuotta. Osakkeet kai tuottavat keskimäärin 10% vuosittain pitkällä aikavälillä, rahastot kuulemma hieman vähemmän. Mutta rahastoja on hyvätuottoisia (ja korkeariskisiä) ja esim korkorahastoja (pieniriskisiä). Tilit tuottavat nyt enemmän kuin korkorahastot vissiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rahastoissa olevat rahat lasketaan omaisuudeksi, ja se voi hankaloittaa aikanaan esim. opintotukea hakiessa.
Kyllä kaikki raha on omaisuutta, oli se tilillä tai rahastossa. Tosin korkotuloja saa olla kyllä huomattavia summia, ennenkuin ne opintotukeen vaikuttavat.
Kela ei laske. Kelan mukaan tilillä olevat rahat ovat säästöjä, eivät omaisuutta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kyllä mies oli kiristänyt useamman prossan ns käyttötilille op:sta. Mutta riskittömämpää kuin miinuksella menevät useimmat rahastot. Lyhyellä tähtäimellä tarkoitan esim ensi vuotta. Osakkeet kai tuottavat keskimäärin 10% vuosittain pitkällä aikavälillä, rahastot kuulemma hieman vähemmän. Mutta rahastoja on hyvätuottoisia (ja korkeariskisiä) ja esim korkorahastoja (pieniriskisiä). Tilit tuottavat nyt enemmän kuin korkorahastot vissiin.
Korot on tietty aina sopimuskysymys pankin kanssa. Niin lainan kuin sijoitustenkin suhteen.

 

Yhteistyössä