asiasta tietävät: kuinka alas hemoglobiini saa laskea ennenkuin on vaarallista

  • Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
Lisbet78
No nyt mulla on odotuksen aikaan ollu 96, ei mitään muuta ku normirautaa lisää. Ed. synnytyksessä laski 76 ja sillon tiputettiin..
Ei mitään hajua, kuinka alas se voi laskea ilman verenvuotoa, mun mielestä tuo 96 on aika alhainen..
 
vieras
Muistaakseni mulla meni alle 90 kun olin kolarissa(mulla siis ei tullu verta mistään mut shokki aiheutti sen ) niin silloin sanoivat että tiputetaan,en suostunut heti ja antoivatkin sitten kokeilla ensin rauta tableteilla ja onneksi aika nopeasti niillä lähti nousuun.
 
Työäiti
Mulla laski leikkauksen jälkeen johonkin 70-80 ja olo olikin sen mukainen. Ei siinä istumassa pystynyt olemaan. Kyllä siinä jo lääkäri paikalle kutsuttiin, tutkittiin tilanne ja päätettiin antaa pari pussia verta, mutta mikään hätä tai kiire kyllä ei ollut.
 
Wide
Mulla oli sektion jälkeen 78 eikä lisäverta annettu, asntoivat kkanyylin olla kyllä kädessä jos ei alakkaan nousemaan.Nousi tuonne vajaaseen 90 niin ottivat pois sen.
 
Helmi S
Mulla ruvettiin miettimään lisäveren antamista kun hb oli vähän alle 70. Sitten kun mittasivat sen olevan 39, niin vasta päättivät laittaa. Syynä pitkittämiseen se, että mulla oli veressä vasta-aineita, eikä tiedetty, kuinka mun kroppa eagoi vieraaseen vereen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miffi:
Mä olen saanut 2 pussia punasoluja jo Hb 90. Viikkoa myöhemmin Hb 81 ja sain 4 pussia lisää, joilla Hb lopulta 110. Mulla raudan kanssa imeytymisongelmia.
Tuossa kohtaa kyllä on syytäkin reagoida aiemmin kuin vasta hb 80:ssä.Ja tuo mulle sanottu 80 raja siis Tyksissä.
 
Synnytyksen jälkeen elimistö kestää matalampia hemoglobiiniarvoja kuin "normaali"tilassa. Jos muuten olisi noin alhaisia arvoja saattaisi olokin olla jo haudan partaalla. On yksilöllistä, miten alas annetaan synnytyksenkin jälkeen tippua, ennen kuin suositellaan verta. Riippuu ihan mamman olotilasta. Jos hyvin on liikkeellä, eikä ole mitään anemiaoireita, voi noita alle 80 arvojakin hoitaa pelkällä rautalääkkeellä. Joskus taas äiti ei pääse petistä vaikka olisi vähän korkeampikin, niin totta kai silloin saa verta, jos selvästi tuntuisi olo veren saannista hyötyvän. Lääkäriltä kysytään aina tuo lupa, mutta kätilö arvioi äidin voinnin yleensä. Ja tietysti äidiltä kysytään myös haluaako verta.
 
mie
Joo, mä en pysynyt tolpillani synnytyksen jälkeen, vaikka Hb oli kahdeksassakympissä. Sain lukuisia pussillisia verta. En päässyt kotiinkaan ennen kuin pystyin käymään vessassa yksin pyörtymättä.
 
vieras
Miffi: onko tiedossa, miksi sulla ei rauta imeydy? Kiinnostaa vain, kun itsellä nyt sama tilanne ja löydettiin b12-vitamiinin puutos. Tämän vuoksi ei siis imeydy ja saan vitamiinia nyt pistoksina.
Mulla on ollut rajua vuotoa synnytyksissä. Ekassa Hb laski noin 70:n ja sain 4 pussia verta. Viimesimmässä se oli vähän päälle 50, mutta sen jälkeen vielä vuosin paljon ja sain kuusi pussia verta ja lisäksi muita nesteitä pumpattiin käsin paineella.
 
miffi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miffi: onko tiedossa, miksi sulla ei rauta imeydy? Kiinnostaa vain, kun itsellä nyt sama tilanne ja löydettiin b12-vitamiinin puutos. Tämän vuoksi ei siis imeydy ja saan vitamiinia nyt pistoksina.
Mulla on ollut rajua vuotoa synnytyksissä. Ekassa Hb laski noin 70:n ja sain 4 pussia verta. Viimesimmässä se oli vähän päälle 50, mutta sen jälkeen vielä vuosin paljon ja sain kuusi pussia verta ja lisäksi muita nesteitä pumpattiin käsin paineella.
Ei ole tiedossa. Suvussa on tuota perniöösiä anemiaa, mutta mulla ei ole kyseessä se.
 
_make_
Mullahan talvella alkoi tuo pumppu reistaileen.. ihmettelin että hengästyin jo 10m kävelypätkän jälkeen ja menin sairaalaan.. ottivat sydänfilmin niin rytmihäiriö ja hemot oli 50. outoa vaan kun ei väsyttäny ollenkaan niin syyksihän löydettiin tuo B12 imeytymishäiriö. 4 pussia annettiin verta ja muutama pistos coheminia
 
000
Mulla 42, en ottanut verta/punasoluja. Hemohessiä sain, ja rautaa suoneen. Viikon päästä 58 ja kotiin sairaalasta. Siitä aika nopea toipuminen, muistaakseni kahden viikon päästä jo noin 100. Rautabuja, Kräuterblutsaftia ja mustaherukoita yms söin.
 
"jep"
Mulla on ollut alimmillaan 63, mutta hiipi sinne vähitellen, ja verta ei laitettu, kun voin siihen nähden yllättävän hyvin. Lääkärin mukaan jos vähitellen menee noin, elimistö ikään kuin sopeutuu ja ottaa kompensointimekanismeja käyttöön, vaikka toki anemia silloinkin täytyy ehdottomasti tutkia ja hoitaa. Sitten jos äkillisemmin laskee esim. verenvuodon seurauksena, voidaan lisäverta tarvita isommissa lukemissa.
 
vierailija
Vuonna 2017/08 meni olo niin voimattomaksi että piti soittaa naapuri apuun. Luulin että oli liian matala verensokeri.
Kun tulivat ne sano että mä oon aivan valkonen, soittivat luvalla ambulanssin.

Ensihoitajat tuli ja heti ringeriä tippumaan ja muut mittaukset. Olin tosin niin heikossa kunnnossa etten tajunnut mitä mulle tehtiin.

Eikun ambulanssilla sairaalaan missä pikamittasvat hemon mikä oli alle 50. Siitä sitten heti lisäverta ja muita mömmöjä. Yöksi tarkkailuun. 4h välein verikoe.
Aamulla ultraan ja hetkenpäästä vatsantähystykseen.

Ahaa pääsi henkilökunnalta kun tähystin oli perillä. Pohjjukaissuolenhaavauma.
Johtuu kun leikkausten jälkeisten kipuilujen takia olen syöny paljon tulehduskipulääkkeitä ilman vatsansuojaa somac control.

Lisää verta ja edelleen 4h välein verikokeet. Joutu ottamaan ne jalasta kun molemmat käsivarret täys tiputuksia.

Lääkäri tuli seuraavana aamuna ja sanoi hemon olevan 100 luokkaa, saa lähteä kotiin jos haluan. Lähdin.

08/17 lähtien en ole tuntenut oloani normaaliksi. Vituttaa
 

Yhteistyössä