Voiko klamydia olla oireeton kuusi vuotta sekä miehellä että naisella?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No minä olen usein lukenut, että papaa ei suositella otettavan raskausaikana ellei ole pakko. Itsellänikin kolme raskautta eikä ole otettu papaa.
Riippuu varmaankin eri tk:den toiminnasta. Itseltäni otettiin papa viimeksi kun olin raskaana, sen takia koska viime papasta oli pitkä aika.
 
?
Mitä oireita miehelle klamydia aiheuttaa?
Miten näyte nykyään otetaan?
Kuullut että virtsasta voisi ottaa,mutta onko näin?

Kummallista kun ex vaimolla todettiin klamydia,mutta minulla ei.(ikävän tuntuinen testi).
Miten pääsee varmistamaan tapauksen?
Pitääkö tilata aika vai suoraan lapraan?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä oireita miehelle klamydia aiheuttaa?
Miten näyte nykyään otetaan?
Kuullut että virtsasta voisi ottaa,mutta onko näin?

Kummallista kun ex vaimolla todettiin klamydia,mutta minulla ei.(ikävän tuntuinen testi).
Miten pääsee varmistamaan tapauksen?
Pitääkö tilata aika vai suoraan lapraan?
Ikävän tuntuinen testi? Purkkiin kuseminenko?
 
Alkuperäinen kirjoittaja fakta :
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Kyllä ne raskausaikana ottaa HIV:n, Klamydiam ja kupan sekä veriryhmän aina.. ne ei sitä vaan mainosta... menee muiden testien ohessa.. tämä johtuen siitä, että nämä tarttuvat kaikki lapselle aiheuttaen erilaisia vakavia sairauksia ja ne voivat olla oireettomia, joten äiti ei tiedä niistä.. multa esim otettu kummankin kohdalla vaik välii vuos..
eivät todellakaan ota automaattisesti klamydiatestiä...eikä sitä oteta "muiden testien ohessa" muutenkaan.
Hiv ja kuppa katsotaan verinäytteistä ja klamydia taasen virtsakokeesta. Vantaalla verikokeet otettiin muistaakseni neuvolassa, mutta klamydianäyte piti mennä antamaan tk:n labraan.
Kaikkialla tuota klamydiaa ei kai oteta. Mikä sinällään on huono juttu.
 
?
Silloin ei purkkiin "kustu" vaan pumpulipuikolla rassattiin.
Pari kertaa vielä piti kaivaa kun ensimmäisellä kerralla ei kuulema onnistunut!!!!!
Selvishän siitä olemalla juomatta ja kovasti hikoilemalla:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Silloin ei purkkiin "kustu" vaan pumpulipuikolla rassattiin.
Pari kertaa vielä piti kaivaa kun ensimmäisellä kerralla ei kuulema onnistunut!!!!!
Selvishän siitä olemalla juomatta ja kovasti hikoilemalla:)
Eikö vanha tippuritesti otettu pumpulipuikolla virtsaputkesta, ei klamydia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kyllä klamydia otettiin pumpulipuikolla minulta,mutta siitä on aikaa lähes 20vuotta.
Ahaa, ok. Muisti tekee tepposia :D
Kerran oln otattanut ne kaikki ja muistelin, että se kamalin tikkusörkintä olisi ollut tippuritesti. Nykyisinhän ne tulee molemmat samasta virtsanäytteestä.
 
riippuu ja roikkuu
Se on täysin kuntakohtaista mitä testejä tehdään. Ainoastaan se verikoe on valtakunnallinen, mistä katsotaan veriryhmä, HIV ja kuppa. Veriryhmä määritellään SPR:llä ja en tiedä otetaanko muutkin siellä samalla, kyllä varmaan ettei tarvitse näytteitä lähetellä pitkin ja poikin.

Täällä meillä päin ei sitten paljoa muuta otetakaan kuin tuo. Pissa tikutetaan aina itse, joten siitäkään ei enemmän eikä vähemmän salaa pääse testaamaan mitään klamydioita tai muita.

Klamydian voi tosiaan todeta helposti virtsanäytteestä, mutta kaikki seulonta maksaa. Siksi sitä ei kaikkialla tehdä, vaikka klamydia on tosi tavallinen ja usein oireeton.
 
totta
Alkuperäinen kirjoittaja totta:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutu tuntuma taas.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 25-vuotiailta otetaan klamydia-näyte neuvolassa!
Höpö höpö. Ei ainakaan multa ole otettu, eikä ystäviltäni!
Ei varmasti joka kunnassa, mutta useissa!
Lisäys vielä, että klamydiaa ei ole otettu neuvolassa alle 25v äideiltä rutiininomaisesti kuin muutaman vuoden ajan ja edelleen EI joka kunnassa.
 
bb
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä oireita miehelle klamydia aiheuttaa?
Miten näyte nykyään otetaan?
Kuullut että virtsasta voisi ottaa,mutta onko näin?

Kummallista kun ex vaimolla todettiin klamydia,mutta minulla ei.(ikävän tuntuinen testi).
Miten pääsee varmistamaan tapauksen?
Pitääkö tilata aika vai suoraan lapraan?
Näyte otetaan omassa kunnassani julkisella puolella edelleen sillä vanhanaikaisella tyylillä eli ei pissasta, vaan muulla tavoin.
Virtsasta se otetaan jokaisessa fiksummassa kunnassa :D

Miehen oireista voit lukea mm. terveyskirjaston sivuilta. Luotettavaa tietoa.
Usein oireeton.

Aina klamydia ei tartu. Joskus harvoin klamydia ei näy testissä, valitettavasti.

Menet joko terveyskeskukseen tai sitten sukupuolit.polille jos sellainen on jne. ja kerrot että halut testeihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Onkos nainen saanu sinä aikana lapsia? Meinaan raskaanaollessa otetaan klamydiakokeet.
Miten muuten voisi selittää tämän: Nainen saa lapsen, jolla kaikki ok. Neuvolassa otettu klamydiakokeet, joissa ei näy mitään. Kuitenkin jälkitarkastuksessa käy ilmi, että naisella on klamydia, vaikka hän ei ole harrastanut seksiä synnytyksen ja tarkastuksen välissä.

Kaverini kanssa tätä aikanaan mietittiin, kun hälle kävi noin. Kun klamydianhan ei pitäisi tarttua esim. yleisestä vesasta tai uimahallin saunasta, ja jos äidillä on se, saa lapsi usein silmätulehduksen tai muuta synnytyksessä. Mutta nyt ei mitään muuta kuin että se tauti putkahti jostain synnytyksen ja tarkastuksen välissä ilman seksiä...

 
"tytsy"
Voiko klamydia tarttua jos yhdynnän aikana käyttää kondomia mutta suuseksin aikana ilman ja ennen yhdyntää mies hieroo peniksellä häpyhuulia mutta ei työnny sisälle ?

kiitos asiallisista kommenteista
 
----
[QUOTE="tytsy";22809729]Voiko klamydia tarttua jos yhdynnän aikana käyttää kondomia mutta suuseksin aikana ilman ja ennen yhdyntää mies hieroo peniksellä häpyhuulia mutta ei työnny sisälle ?

kiitos asiallisista kommenteista[/QUOTE]

Voi tarttua.

Itselläni todettiin n. vuosi sitten klamydia ja oireeton on ollut minulla, en tiedä milloin tai mistä sen olen saanut. Ja klamydia voi myös tarttua äidistä vauvaan. Itseltäni otettiin klamydiatesti kun raskaaksi tulin, ehkä juuri sen vuoksi että minulla on ollut se!?
 
ftrtr
[QUOTE="tytsy";22809729]Voiko klamydia tarttua jos yhdynnän aikana käyttää kondomia mutta suuseksin aikana ilman ja ennen yhdyntää mies hieroo peniksellä häpyhuulia mutta ei työnny sisälle ?

kiitos asiallisista kommenteista[/QUOTE]

Voi tarttua ja moni muukin, mm. herpes voi tarttua suuseksissä jos ei käytetä kondomia. Ikäväähän se tietysti on käyttää kortsua suuseksissä mutta vielä ikävämpää joku klamydia tms.
 
äiti 44 v
Siis jos on varmaa, että kumpikaan ei ole käynyt vieraissa ja sitten tulee tartunta ilmi. Niin voiko se muhia salassa molemmilla noin pitkään?
Voi muhia ja pitempäänkin.

Eikä ole mitenkään kamalan harvinaista, kyllähän ihminen useinkin on vuosia oireeton ja sitten kun jotenkin yleiskunto laskee (eikä tarvii silminnähden laskeakaan) niin virusinfektio taas ilmineeraa itsensä.
 
"neuvoton"
Voi tarttua ja moni muukin, mm. herpes voi tarttua suuseksissä jos ei käytetä kondomia. Ikäväähän se tietysti on käyttää kortsua suuseksissä mutta vielä ikävämpää joku klamydia tms.
mutta eikö tarttumiseen vaadita että penis käy emättimen sisällä ?
mitä jos miehellä ei ole klamydiaa mutta naisella on ja mies antaa naiselle suuseksiä, voiko
naisen klamydia tarttua miehelle suun kautta ?
 
"mmmm"
[QUOTE="neuvoton";22810546]mutta eikö tarttumiseen vaadita että penis käy emättimen sisällä ? [/QUOTE]

Ei vaadita peniksen käymistä sisällä. Sukupuolitauteja levittävät bakteerit ja virukset voivat kyllä tarttua ihan tuossa emättimen suullakin käydessä.
 

Yhteistyössä