Voiko klamydia olla oireeton kuusi vuotta sekä miehellä että naisella?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
äiti 44 v
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22809936:
Voi muhia ja pitempäänkin.

Eikä ole mitenkään kamalan harvinaista, kyllähän ihminen useinkin on vuosia oireeton ja sitten kun jotenkin yleiskunto laskee (eikä tarvii silminnähden laskeakaan) niin virusinfektio taas ilmineeraa itsensä.
Puhuin kondyloomasta! Luin otsikon huonosti!

Klamydia voi muhia naisessa mutta miehessä harvemmin noin pitkään, ehkä ei koskaan. Mies kyllä oireilee! Klamydia ei myöskään ole virussairaus, siksi se hoituu antibiootilla!!!
 
frttr
[QUOTE="neuvoton";22810546]mutta eikö tarttumiseen vaadita että penis käy emättimen sisällä ?
mitä jos miehellä ei ole klamydiaa mutta naisella on ja mies antaa naiselle suuseksiä, voiko
naisen klamydia tarttua miehelle suun kautta ?[/QUOTE]

YTHS

Ja toisesta lähteestä :

Klamydian aiheuttava bakteeri tarttuu sukupuolikontaktissa limakalvojen välisessä kosketuksessa.
 
frttr
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22810631:
Puhuin kondyloomasta! Luin otsikon huonosti!

Klamydia voi muhia naisessa mutta miehessä harvemmin noin pitkään, ehkä ei koskaan. Mies kyllä oireilee! Klamydia ei myöskään ole virussairaus, siksi se hoituu antibiootilla!!!
Väärin, ei mies välttämättä oireile. 'Arvioiden mukaan jopa 75% naisista ja 25% miehistä infektio on täysin oireeton'
 
th.
Kyllä ne raskausaikana ottaa HIV:n, Klamydiam ja kupan sekä veriryhmän aina.. ne ei sitä vaan mainosta... menee muiden testien ohessa.. tämä johtuen siitä, että nämä tarttuvat kaikki lapselle aiheuttaen erilaisia vakavia sairauksia ja ne voivat olla oireettomia, joten äiti ei tiedä niistä.. multa esim otettu kummankin kohdalla vaik välii vuos..
Sä sekoitat nyt hepatiitin ja klamydian. Rutiini veritutkimuksiin kuuluu alkuraskaudessa otettavat veriryhmä, veriryhmä vasta.aineet, HIV, hepatiitti ja kuppa (sitol) -näytteet. Klamydiaa ei tytkita verestä vaan virtsasta, aiemmin näyte otettiin pumpulitikulla kohdun tai virtsaputken suulta. Siitä keskivirtsanäytteestä, joka otetaan useimmissa neuvoloissa myös alkuraskaudessa, tutkitaan virtsatie-infektiot. Klamydian virtsanäyte otetaan taas alkuvirtsasta, eikä alapäät' saa sitä varten pestä.
 
gynenpolin hoitaja
No minä olen usein lukenut, että papaa ei suositella otettavan raskausaikana ellei ole pakko. Itsellänikin kolme raskautta eikä ole otettu papaa.
Näin on. Papa otetaan raskausaikana yleensä vain, jos aiemmin on ollut aihetta Papavastauksia kontrolloida (gynekologien suositus). Samoin PApaa ei suositella otettavan heti synnytyksen jälkeen. Syy ei ole se, että Papasta olisi raskaudelle jotakin haittaa, vaan se, että raskauden ja synnytyksen aikaansaamat muutokset hormoneissa saattavat antaa turhaan lk 2 vastauksia. Eli vastaus on poikkeava raskaudesta johtuen, ei siksi että olisi todellista syytä.
 
gynenpolin hoitaja
Eikö vanha tippuritesti otettu pumpulipuikolla virtsaputkesta, ei klamydia?
Myös klamydia-näyte otettiin aiemmin ns. viljelynäytteenä, jolloin se otettiin juurikin pumpulipuikolla rassaamalla (otan osaa;). Nykyisin klamysia suositellaan tutkittavan DNA osoituksella, jolloin näyte otetaan alkuvirtsanäytteenä ja on potilaalle huomattavasti miellyttävämpi ja tutkimuksena luotettavampi.
 
gynenpolin hoitsu
Miten muuten voisi selittää tämän: Nainen saa lapsen, jolla kaikki ok. Neuvolassa otettu klamydiakokeet, joissa ei näy mitään. Kuitenkin jälkitarkastuksessa käy ilmi, että naisella on klamydia, vaikka hän ei ole harrastanut seksiä synnytyksen ja tarkastuksen välissä.

Kaverini kanssa tätä aikanaan mietittiin, kun hälle kävi noin. Kun klamydianhan ei pitäisi tarttua esim. yleisestä vesasta tai uimahallin saunasta, ja jos äidillä on se, saa lapsi usein silmätulehduksen tai muuta synnytyksessä. Mutta nyt ei mitään muuta kuin että se tauti putkahti jostain synnytyksen ja tarkastuksen välissä ilman seksiä...
Klamydia voi "pesiä" piilevänä vuosien ajan. Vanhojen viljelynäytteiden ongelma oli juuri se, että nainen saattoi sairastaa piilevää klamydiaa, vaikka testit näyttivät negaa. Näin on ystävällesikin käynyt, eli eka testi on ollut virheellisesti negatiivinen. Juuri tästä syystä klamydia tutkitaan nykyään DNA osoituksena.
 
poing
Ovatko nämä niitä sukupuolitautitestien tuloksia sitten? Äitiyskorttia katselen ja mietin, mitä testejä multa on otettu. HIV:in tiedän, mutta mitä tutkimuksia ovat kardiolipiini ja HBsAg?
 
"apua"
siis tajusin vasta, että ihan millä tahansa sivustolla kun on tommonen hakupalkki niin siihen ei tartte laittaa kun yks kirjain niin tulee jotain otsikoita mitä oon tänne kirjotellu. :( en halua miehen näkevän noita, millä ne saa pois?
 
"sama"
[QUOTE="apua";22811083]siis tajusin vasta, että ihan millä tahansa sivustolla kun on tommonen hakupalkki niin siihen ei tartte laittaa kun yks kirjain niin tulee jotain otsikoita mitä oon tänne kirjotellu. :( en halua miehen näkevän noita, millä ne saa pois?[/QUOTE]

sorppa, meni väärään paikkaan...
 
frttr
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22811010:
No mikäänhän ei koskaan ole 100% mutta arvioin että miehellä ei vuosia muhi. Piikkilangan kusijat ovat siksi yleisiä. Varmaan jollakin voi muhia, 25% on kyllä iso arvio.
Niin no, yhdellä sivulla mainittiin tuo 25%, muualla sanottiin että se on suurimmalla osalla tai yli puolella oireeton.
 
sh
Ap:lle. Kyllä se klamydia jossain vaiheessa olisi antanut oireita, eli vaikuttaa tuoreelta tapaukselta. Ja äitiysneuvolassa tutkikaan virtsa joka kerta. Jos on klamydia eli tulehdus niin myös leukkarit ovat plussalla. Ja näin tuskin on ollut tai siihen olisi kiinnitetty huomiota.
 
alkaa jo pelottaa
Menkat alko tossa pari viikkoa etukäteen, todella klimppisinä ja limaisina. :p Oon vedellyt Yasmineita nyt melkeen 6kk, ei unohduksia sun muita. Tänään tuli 8.päivä vuotoa täyteen. Alkoivat kun pillereitä oli mennyt 10 kpl.
Yleensä mulla ei ole kipuja, mutta nyt on ollut kolmena päivänä järkkyä alavatsakipua, aivan kuin joku repis kohtua sisältäpäin. Ihan sama seisonko, istunko, liikunko vai en, sattuu vaan. Se kestää muutaman tunnin ja sitten loppuu. Nivusten alue kipuilee välillä. Tällästä ylimääräistä vuotoa ei ole ikinä ennen tullut.
Seurustelen vakavasti, ja aiemmin on ollut kondomi käytössä. Poikkiksella on takanaan useampi suhde, jossa eh..on taidettu valita muu ehkäisy kuin kondomi. Tk:ssa multa otettiin tänään klamydia- ja tippuritestit (+raskaustesti, tulehdusarvot ja joku hiivatesti ja verikoe). Mainitsin jätkälle eilen, että sellaset otetaan. Se oli sitä mieltä, että meillä ei sellaisia ole (vaikka kuultiin tossa alkuvuodesta, että sen exällä todettiin klamydia, mutta mun jätkä ei kuulemma ollut sen kanssa piiiitkään aikaan kun se todettiin). Kyllä vatuttaa, jos sieltä tuleekin positiivinen tulos. On meinaan aika kivulloinen olo, eikä noi mahdolliset uhkakuvat sisäsynnytintulehduksista ja raskausvaikeuksista miellytä, vaikka en nyt ihan lähivuosina ole muksuja ajatellutkaan.
Pitkä stressiputki alkoi tossa pääsykokeiden jälkeen rauhottua, toivottavasti tää sonta ei pilaa sitä. :/
 
"Mikko"
Myös klamydia-näyte otettiin aiemmin ns. viljelynäytteenä, jolloin se otettiin juurikin pumpulipuikolla rassaamalla (otan osaa;). Nykyisin klamysia suositellaan tutkittavan DNA osoituksella, jolloin näyte otetaan alkuvirtsanäytteenä ja on potilaalle huomattavasti miellyttävämpi ja tutkimuksena luotettavampi.
Ton epämiellyttävän vanhan toimenpiteen takia joskus aikanaan jätin klamydiatestin käymättä vaikka oli klamydia, eikä tautia siis koskaan hoidettu. Sain klamydian jo joskus 80-luvun ihan loppupuolella, eli siitä jo reilusti yli 20 vuotta aikaa. Varmuuden siitä että minulla oli klamydia sain siitä että tartutin sen seuraavaan tyttöystävääni, joka sitten kävi testissä' ja sai antibioottikuurin.

Vieläköhän se voi olla jäljellä minussa ja tarttuva? Entä oliskohan joskus tulehtuneeseen hampaaseen saatu antibioottikuuri poistanut samalla klamydian?

Mistä klamydia muuten ihan alkujaan lähtösin?
 
näyte
Multa otettiin papa ja klamydia kun jouduin keskeyttämään raskauden ja se klamydiakin otettiin sillä puikolla.
En mä ainakaan mitään vitsanäytettä antanu.
Mäkin keskeytin, ja kun menin sairaalalle, niin ihan ensiksi piti pissiä klamydianäyte, ennenkuin edes pääsin lääkärille, kuulemma täällä turussa se otetaan kaikilta raskausasioissa asioivilta (tai oliskohan ollu öö kaikilta alle 35v tai jotain)
 
Verkkari
Voi hyvä ihme. Kyllä voi olla ja ihan oireeton! Voi tartuttaa vielä vuosien jälkeen! Voi tarttua suuseksissä! 25% miehistä oireettomia on kyllä liian pieni luk. Klamydiatestiä ei oteta automaattisesti kuin äitipolilla, jos otetaan alkuvirtsanäyte. Eli sitä EI oteta neuvolassa automaattisesti joka paikassa edes <25-vuotiailta.
 
Tommi.L
Mulla oli varmuudella klamydia piilevänä ainaki 4 vuotta, ku en oo vieraissa käyny eikä sitä oo mun avovaimolla! Ollaan saatu kaks lastakii tuona aikana eikä avokilla missää vaihees näkyny testeis mitää? Eli mä oon se jolla se on ollu jo sillo ku tavattii?!! Lääkärin mielest oli melko harvinaista et ei oo tarttunu, mut sano et ei oo missää tapaukses mahdotonta ja muisti hoitaneesa muutaman vastaavan tapauksen.

Mulle selvis oma tartunta ku rupes yhtäkkii olee virtsaputken tulehuksii ja sit lekuri ehotti tota testii.. Naureskelin et otetaa vaa et oha sillä työllistävä vaikutus ainaki ku mitää siit ei tuu löytyy, mut sit kuiteki löyty!:(
Stressi lekurin mukaa voi laukasta noi oireet ja voi hyvi pitää paikkansa ku ollu vähä tiukkaa rahojen ja töitten kans..

Tommi
 

Yhteistyössä