Mononukleoosi eli pusutauti

kaisa
Soitappa päivystykseen ja pyydä parempaa kipulääkettä (mun mies söi panacod 1-2tpl 1-3krt/vrk). Se oli kans todella kipee. Mononukleoosihan voi tulla ensin toiselle ja sit toiselle puolelle.
Ootko käyny uudestaan päivystyksessä, kiinnitin huomiota tuohon imusolmukkeiden suurentumiseen (oliko ne jo suurentuneet kun tauti todettiin).
 
pitkä ja kivulias oli
Mä oli yli 1kk sairaana, mononukleoosi oli lopullinen diagnoosi kun aluksi arvailtiin angiina yms. Söin siis turhaan antibiootit ja penisiliinit. Mitään en syönyt 2vk, kaikki oksensin pois. Olisin ollut valmis sairaalaan näin jälkeenpäin katsottuna, mutta kotona sinnittelin. Laihduin 2vk aikana 5kg.
 
Kipee!!!
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Soitappa päivystykseen ja pyydä parempaa kipulääkettä (mun mies söi panacod 1-2tpl 1-3krt/vrk). Se oli kans todella kipee. Mononukleoosihan voi tulla ensin toiselle ja sit toiselle puolelle.
Ootko käyny uudestaan päivystyksessä, kiinnitin huomiota tuohon imusolmukkeiden suurentumiseen (oliko ne jo suurentuneet kun tauti todettiin).
Pitää varmaan soittaa!
mulla se on varmaan molemmilla puolilla kun niin kipee on kurkku että henki tässä viä menee! oli suurentunu ku lääkäri kokeili niitä ennen kuin taudista oltiin varmoja!

 
Tiqustiina
mulla oli tuo kyseinen tauti 3vuotta sitten ja kesti melkein 3kk ja voin sanoa että ei ole mikään kiva tauti,siihen ei ole lääkkeitä ja voidaan testata verestä.

ja kannattaa juuri tuota nielua tarkkailla.toispuoleinen yht äkkinen turpoaminen voi viitata myös kurkkupaiseeseen joka pitää hoidattaa heti pois.usein sen saa nielutulehduksen jälkitautina.
 
Kipee!!!
Alkuperäinen kirjoittaja Kipee!!!:
Joo mulla todettiin verikokeista mononukleoosi ja ny on menossa 3 viikko. Ekat 2 viikkoo ei ollu muuta kun kurkku kipee aina kun nielas mutta sitten nousi kova kuume melkein 40 ja kurkku tuli niin kipeäksi että ei pysty syömään tai juomaan melkein yhtään! yöllä herään 10min välein erittäin kovaan kipuun vaikka otan aina 2, 400mg särkylääkettä noin 4 tunnin välein! särkylääkkeet ei ole paljoa auttaneet! minun tuuriani juuri kun pääsin lomilta ja töitä pitäs tehä niin tämä tauti heti sitten! töissä on aika raskasta kurkun takia! Tupakkaa ei ole tehny edes mieli vähään aikaan kurkun takia! yhen tupakin poltin ja kurkku alko heti vaan kipeytymään enemmän ja nyt yritän hengittää täällä nenän kautta! imusolmukkeet ovat turvonneet ja vasen korva on kanssa erittäin kipeä! kertokaa miten tästä pääsee pois ja voiko tulla uudestaan? oon valvonu nii monta yötä lähes kokonaan ja hermo tässä menee! mieli on tehny aukasta veitsellä kurkku ja ottaa kipeet kohat pois! Minulta poistettiin just hammas jota särki muutaman päivän ja sekin kipu oli niin kovaa ettei nukkumaan pystyny (ne tietää kivun joilla on pahoin reikiintynyt hammas) juuri kun sen alta pääsi pois niin tämä mononukleoosi alkoi! koko ajan tulee perään vain kovempi kipuisia tauteja nii mikäköhän on seuraavaks?? oikesti on tehny mieli itkeä kivun takia mutta ei se auta nii turhaan sitä itkemään alkaisi.. Nostan kaikille kurkku kivun ja taudin kestäneille hattua ja toivottavasti ite kestän tän kanssa!
odotellen paskan loppua!!
mitä teen ku alko 3 vko nii turpoo nyt erittäi paljon kipu ei pysy loitolla yhtään minuuttia. en pysty oikeasti elään tän kanssa. päässä heittää koko ajan tuntuu että korva räjähtää ja tuntuu että tukehdun!! juhannus menee kivasti kun muut menee juhliin nii minä makaaa kotona.. seuraavalle viikolle olis pari pitkää suomen reissua jota on ootettu koko vuosi nii jos ei ala pikku hiljaa helpottaan nii pitää jättää nekin väliin -.-

 
Kipee!!!
Alkuperäinen kirjoittaja Kipee!!!:
Joo mulla todettiin verikokeista mononukleoosi ja ny on menossa 3 viikko. Ekat 2 viikkoo ei ollu muuta kun kurkku kipee aina kun nielas mutta sitten nousi kova kuume melkein 40 ja kurkku tuli niin kipeäksi että ei pysty syömään tai juomaan melkein yhtään! yöllä herään 10min välein erittäin kovaan kipuun vaikka otan aina 2, 400mg särkylääkettä noin 4 tunnin välein! särkylääkkeet ei ole paljoa auttaneet! minun tuuriani juuri kun pääsin lomilta ja töitä pitäs tehä niin tämä tauti heti sitten! töissä on aika raskasta kurkun takia! Tupakkaa ei ole tehny edes mieli vähään aikaan kurkun takia! yhen tupakin poltin ja kurkku alko heti vaan kipeytymään enemmän ja nyt yritän hengittää täällä nenän kautta! imusolmukkeet ovat turvonneet ja vasen korva on kanssa erittäin kipeä! kertokaa miten tästä pääsee pois ja voiko tulla uudestaan? oon valvonu nii monta yötä lähes kokonaan ja hermo tässä menee! mieli on tehny aukasta veitsellä kurkku ja ottaa kipeet kohat pois! Minulta poistettiin just hammas jota särki muutaman päivän ja sekin kipu oli niin kovaa ettei nukkumaan pystyny (ne tietää kivun joilla on pahoin reikiintynyt hammas) juuri kun sen alta pääsi pois niin tämä mononukleoosi alkoi! koko ajan tulee perään vain kovempi kipuisia tauteja nii mikäköhän on seuraavaks?? oikesti on tehny mieli itkeä kivun takia mutta ei se auta nii turhaan sitä itkemään alkaisi.. Nostan kaikille kurkku kivun ja taudin kestäneille hattua ja toivottavasti ite kestän tän kanssa!
odotellen paskan loppua!!
mitä teen ku alko 3 vko nii turpoo nyt erittäi paljon kipu ei pysy loitolla yhtään minuuttia. en pysty oikeasti elään tän kanssa. päässä heittää koko ajan tuntuu että korva räjähtää ja tuntuu että tukehdun!! juhannus menee kivasti kun muut menee juhliin nii minä makaaa kotona.. seuraavalle viikolle olis pari pitkää suomen reissua jota on ootettu koko vuosi nii jos ei ala pikku hiljaa helpottaan nii pitää jättää nekin väliin -.-

 
pusukala
mulla oli pusutauti joskus 15v. ikäsenä. oli aivan kamala. terveyskeskuksesta meinasivat ambulanssilla laittaa yliopistolliseen sairaalaan, mutta sain kuitenkin luvan mennä vanhempieni kyydissä. kuumetta oli ja en pystynyt syömään mitään, tipassa olin. kurkkuun kasvoi kauhea mätäpatti, jonka sairaalassa puhkaisivat, mutta alkoi kasvaa uudelleen. jouduin sitten nieulurisaleikkaukseen. sen jälkeen aloin parantua.
 
Kipee!!!
Mulla on toi mononukleoosi ollu jo 3vko ja nyt vasta helpottaa. Suussa on paljon valkoisia proppuja jotkA maistuvat ja haisevat erittäin pahalle. Itse kurkussa on yks proppu joka tuntuu aina kun nielaisee tai juo jotain,pala ei lähe millään pois ja nii paha maku suussa ettei mitään järkeä tässä. Miten saan proput pois etenki syvältä kurkusta?? Auttaako niihin kuuma tai mikään joka liottais niitä??
 
vieras
mulla oli 15v pusutauti ja angiina kummatkin,kun yritin nielasta niin tähtiä näkyi,jouduin viikoksi sairaalaan tiputukseen kun en voinut enää nielaista edes lääkettä.kesti se varmaan 2-3vkoa että parantui.
 
1
Oli mononukleoosi tossa hetki sitten. Ikää 21v, kesti 5 viikkoa, joista joka päivä heräsin 40 asteen kuumeeseen. Kuume nous niin kauan kunnes söin buranan, kerran kattelin kuinka korkeelle nousee jos en syö, ja käytiin 41.2 asteessa. Laskemaan se lähti vasta kun otin sen buranan.

Kurkkukipua ei ollu, mutta ei ollu nälkäkään ja laihduin 10kg. Lääkäri epäili aluks bakteerikantaseks kuumeeks ja määräs amoksilliinikuurin, joka reagoi AINA mononukleoosin kanssa tuottamalla koko kehon kattavan punaisen pilkukkaan ihottuman, joka kutisee ja paljon. Sitä tuli aina jalkapohjiin ja kämmeniin asti niin, että ilman suurta henkistä ponnistusta ei voinut kävellä tai ottaa mistään kiinni.

Ite huomasin niistä turvonneista imusolmukkeista kun kerran raavin niskaa ja tunsin näppylöitä. Tää tauti tietääkseni aina turvottaa imusolmukkeet, et siitä ois hyvä lähteä selvittämään jos ei vielä tiedä onko se vai eikö se ole mononukleoosi.

Virustauti kun on, niin ei auta kuin lepo. Oman kokemuksen kannalta kaikki lääkkeet paitsi burana/panadol ei ollu kuin haitaks vaan.
 
1
Oli mononukleoosi tossa hetki sitten. Ikää 21v, kesti 5 viikkoa, joista joka päivä heräsin 40 asteen kuumeeseen. Kuume nous niin kauan kunnes söin buranan, kerran kattelin kuinka korkeelle nousee jos en syö, ja käytiin 41.2 asteessa. Laskemaan se lähti vasta kun otin sen buranan.

Kurkkukipua ei ollu, mutta ei ollu nälkäkään ja laihduin 10kg. Lääkäri epäili aluks bakteerikantaseks kuumeeks ja määräs amoksilliinikuurin, joka reagoi AINA mononukleoosin kanssa tuottamalla koko kehon kattavan punaisen pilkukkaan ihottuman, joka kutisee ja paljon. Sitä tuli aina jalkapohjiin ja kämmeniin asti niin, että ilman suurta henkistä ponnistusta ei voinut kävellä tai ottaa mistään kiinni.

Ite huomasin niistä turvonneista imusolmukkeista kun kerran raavin niskaa ja tunsin näppylöitä. Tää tauti tietääkseni aina turvottaa imusolmukkeet, et siitä ois hyvä lähteä selvittämään jos ei vielä tiedä onko se vai eikö se ole mononukleoosi.

Virustauti kun on, niin ei auta kuin lepo. Oman kokemuksen kannalta kaikki lääkkeet paitsi burana/panadol ei ollu kuin haitaks vaan.
Ai niin, ja viikko sen jälkeen kun kuume oli ohi, tauti ei enää tarttunu. Vahingossa testattiin tää kaverin kanssa, kun se ajatuksissaan joi samasta pullosta useempaan otteeseen.
 
"vieras"
Noin viikon kesti jumalaton kurkkukipu, ei oikeastaan muuta ja lapsella oli vain pientä kurkkukipua ja imusolmukkeet turvonneet, muuten ei oltas etes huomattu mutta kun säikähettiin imusolmukkeita niin verikokeissa ilmeni :)
 
"Piparnakkeli"
Sairastin tämän taudin kun olin 15v.
Ainoa kerta kun hourailin kuumeessa.
Näkyvin oire oli valtava patti kaulassa, nyrkin kokoinen kun imusolmukkeet turpos. Sairaalaan jouduin siinä vaiheessa kun en voinut niellä ja sylki valui leukaa pitkin.
Reilun viikon oireilin, viikko tiputuksessa, viikko sen jälkeen kotona. Kuukauden tauti mun kohdalla.
 
"Emily"
Juu mul oli toi sama tos viime vuonna , joku kuukauden ajan , hirveen korkeel kuume , sattu nielaseminen niin pirusti, kaula oli iha turvoksissa, tuntu et mahan ja sydämen välil joku olis räjähtäny ku oli perna nii pahasti turvonnu , ääniki lähti, en voinu melkee hengittää nii oli pakko lähtee lääkärii , ja ku oli Peijaksen päivystys ja jouduttii odottaa 6 TUNTII et päästii lääkärin luokse ja sit se vaa kokeili mun mahaa tosta pernan kohdasta ja sano että "Sinulla on Mononukleoosi, siihe ei ole lääkettä, mutta kannattaa yrittää ottaa lääkettä ja syö/juo voinnin mukaan." No ei siin mitää , ainaki laihduin monta kiloo ku ei pysstyny syömää mitää ja tässä taas nähdään miten Suomen kansalaisista pidetään huolta. Mut se lähti sit jonkun ajan jälkee ja nyt sattuu olee kai Angiina tai joku , ku nielaseminen sattuu jälleen kerran nii pirusti... Ihania muistoja tulee...
 
"laura"
Mulla oli just toi, ihan järkyttävän kauhee tauti! Sairaalassa viel tunki antibiootteja joten sain sen allergiankin sit. Työharjottelusta kaksviikkoo pois ja sitä rataa. Hajottaaaaaaaaa!!!
 

Yhteistyössä